Ako prestať byť posesívny voči priateľovi: 13 krokov

Posadnutosť je do určitej miery normálny pocit. Všetci sa radi cítime výnimoční a dôležití pre ostatných ľudí v našom živote, ale ak začnete mať pocit, že vaša majetnícka náklonnosť začína byť extrémna, možno budete musieť podniknúť nejaké kroky, aby ste to zmenili. Majetnícky priateľ často vyjadruje žiarlivosť a môže sa snažiť kontrolovať, čo ten druhý robí. Ak si myslíte, že sa často snažíte upútať pozornosť, hneváte sa, keď váš priateľ trávi čas s inými, alebo ak sa cítite v priateľstve neisto, môže to byť znamenie, že potrebujete urobiť krok späť a zvážiť, čo je príčinou problému.

Časť 1 z 3:Riešenie príčin vašej posesívnosti

Analyzujte svoje správanie. Hľadajte hlavnú príčinu problému tak, že si prezriete prípady, v ktorých ste sa správali alebo cítili majetnícky vo vzťahu k vášmu priateľstvu. Pokúste sa nájsť súvislosti medzi situáciami, aby ste zistili, či môžete nájsť nejaký spoločný základ, ktorý by mohol pôsobiť ako spúšťač vášho majetníckeho správania.

  • Zvážte spôsoby, ako by ste sa mohli vyhnúť týmto spúšťačom a pokúsiť sa pohnúť vpred.
  • Môžete napríklad zistiť, že väčšina vašich majetníckych pocitov vzniká, keď sa stretávate v trojčlennej skupine, pretože sa často cítite vylúčený, keď sú tam len dvaja ďalší ľudia. V takom prípade by ste sa mali snažiť vyhýbať stretnutiam v trojici. Pokúste sa zorganizovať čas na stretnutie jeden na jedného alebo podujatia pre väčšiu skupinu ľudí.

Hovorte o svojich pocitoch. Pokúste sa svojmu priateľovi vysvetliť svoje majetnícke správanie. Otvorene sa s priateľom porozprávajte a povedzte mu o svojich pocitoch. Ak pochopia, o čo vám ide, môžu sa veľmi dobre pokúsiť tráviť s vami viac času a pomôcť vám, aby ste sa cítili istí ich podporou pre vás. Možno je možné, aby ste na tom spoločne pracovali.[1]

  • Skúste povedať niečo ako: „V poslednom čase naozaj bojujem s majetníckymi pocitmi v súvislosti s naším priateľstvom. Myslím si, že to môže súvisieť s tým, ako som sa cítila voči svojmu otcovi, keď som bola mladšia, ale viem, že to nie je zdravý spôsob interakcie s vami. Snažím sa na tom pracovať a bol by som veľmi rád, keby sme to spolu ako priatelia zvládli.“

Nechajte odísť svoju minulosť. Premýšľajte o akejkoľvek minulej udalosti, ktorá sa mohla týkať podvádzania alebo straty najlepšieho priateľa. Uvedomte si, že to bol len jednorazový incident a že túto skúsenosť nemožno zovšeobecňovať. Pamätajte, že každý človek je iný a každý vzťah je iný. Nechajte minulosť odísť, pretože nemôžete zmeniť to, čo sa stalo. Sústreďte sa na súčasné priateľstvo a zabudnite na minulosť.[2]

  • Uvedomte si, že tento priateľ neurobil túto vec vo vašej minulosti, a preto by nemal byť za ňu potrestaný.

2. časť z 3:Zmena vášho posesívneho správania

Dajte svojmu priateľovi priestor. Prejavovanie majetníckeho správania pravdepodobne nijako neprispeje k utuženiu vášho priateľstva. Ak máte pocit, že sa voči priateľovi správate majetnícky, mali by ste sa stiahnuť a dať mu trochu priestoru. Nechajte svojho priateľa, aby si robil vlastné plány, a nebuďte takí posadnutí tým, aby ste sa do nich zapájali.[3]

  • Skúste nechať svojho priateľa, aby vám zavolal ako prvý, alebo počkajte, kým si s vami dohodne plány. Niektorí ľudia potrebujú viac priestoru ako iní, takže možno zahlcujete priateľstvo bez toho, aby ste si to uvedomovali.

Naučte sa žiť svoj vlastný život. Vytvorte si vlastný život mimo priateľa, ku ktorému sa cítite majetnícky. Zhodnoťte, čo máte radi a čo nie, a začnite sa venovať koníčkom alebo iným hodnotným činnostiam. Sústreďte sa na svoje vlastné každodenné úlohy doma a v práci a rozvíjajte spoločenský život, ktorý nie je vždy závislý od vášho priateľa. Čím viac času budete venovať sebe a rozvíjaniu svojej vlastnej jedinečnej identity, tým zaujímavejší budete pre ostatných a svoju priateľku. Aj keď je pre vás pekné mať dobrý vzťah so svojou priateľkou a tráviť s ňou čas, je tiež prospešné tráviť čas oddelene.

  • Vlastnícke správanie bude vnímané ako čoraz viac panovačné a nakoniec bude vášho priateľa odháňať. Naučte sa dôverovať svojej kamarátke a uvedomte si, že sa rozhodla byť s vami v priateľskom vzťahu. Umožnite jej mať iné priateľstvá mimo vášho.

Počkajte, kým za vami ľudia prídu. Sami o sebe ste zaujímavou osobou a ľudia vás budú priťahovať, najmä ak nebudú mať pocit, že sa zúfalo usilujete o ich pozornosť. Ľudia vo všeobecnosti neradi pociťujú tlak majetníckeho priateľstva, preto nechajte pre zmenu robiť starosti niekoho iného.

  • Počkajte, kým s vami iní ľudia príležitostne nadviažu kontakt a uvidíte, čo sa stane. Možno budete prekvapení.

Nesnažte sa zmeniť svojho priateľa, aby vyhovoval vašim potrebám. Veľkú časť majetníckeho správania tvorí potreba cítiť sa pod kontrolou. Pýtate sa často sami seba, kde bola vaša priateľka, keď nebola s vami, s kým sa rozprávala a aký bol obsah každého jej rozhovoru, keď nebola s vami? Vidíte, že sa začínate báť jej schopnosti robiť osobné rozhodnutia o veciach bez vášho vplyvu? Mať obavy a záujem o život svojho priateľa je do istej miery normálne, ale snažiť sa kontrolovať každý jeho krok nie je. Uvedomte si, že jediná osoba, ktorú budete môcť vo svojom živote zmeniť, ste vy sami.

  • Zbavte sa základného napätia, ktoré môžete pociťovať, ak nemáte veci pod kontrolou. Nezáleží na tom, aké dobré sú vaše úmysly, ak sa váš priateľ cíti dusený vašimi zásahmi do jeho života, vaše kontrolujúce správanie už ničí vzťah. Vzdajte sa svojej potreby kontroly a uvidíte veľké zlepšenie vo svojich vzťahoch a živote.

Odpojte sa od technológií a sociálnych médií. V dnešnej dobe môže byť až príliš jednoduché držať s ľuďmi krok – najmä vďaka moderným technologickým výdobytkom v oblastiach súvisiacich so sociálnymi médiami. Prijmite opatrenia, aby ste zo svojho života odstránili pokušenie plaziť sa po internete.[4]

  • Ak si jednoducho neviete pomôcť, skúste ich skryť zo svojich účtov na sociálnych sieťach.
  • Alebo si dokonca môžete dať na chvíľu pauzu od sociálnych médií vo všeobecnosti a zistiť, ako sa budete cítiť.

Vyhľadajte pomoc zvonka. Ak máte problémy s ovládaním svojho majetníckeho správania, možno je čas, aby ste vyhľadali odbornú pomoc. Návšteva poradcu alebo terapeuta by pre vás v tejto situácii mohla byť veľmi prospešná. Môžu vám pomôcť zistiť základné príčiny vašich majetníckych pocitov. Odborník by vám tiež mohol pomôcť pochopiť, ako sa s týmito pocitmi vyrovnať v budúcnosti.[5]

  • Rozhovor s odborníkom, ktorý nie je do situácie zainteresovaný, vám môže pomôcť vidieť ju aj v novom svetle. To by vám mohlo pomôcť uvedomiť si, ako vaše majetnícke správanie ovplyvňuje váš vzťah a čo by ste mohli urobiť, aby ste situáciu zlepšili.

3. časť z 3:Zaplnenie prázdnoty, ktorá po vás zostala

Vybudujte si svoj život. Venujte sa rôznym činnostiam a zamestnajte sa. Takto budete mať menej času premýšľať o tom, čo váš priateľ robí, a zároveň urobíte svoj život zaujímavejším pre ostatných, takže v budúcnosti môžete prilákať viac priateľov. Začnite hrať na hudobný nástroj, začnite chodiť do kostola, začnite robiť čokoľvek, čo je pre vás dobré a čo vám pomôže posunúť sa z tohto bodu ďalej.[6]

  • Pracujte na tom, aby ste sa stali všestrannejším človekom tým, že budete investovať do rôznych aktivít a zážitkov. Nespoliehajte sa na jednu osobu, aby ste sa cítili dobre.

Spoznajte okruh priateľov svojho priateľa. Buďte aktívni, socializujte sa a nadväzujte kontakty v kruhu svojich priateľov, aby ste s nimi mohli tráviť viac času. Nešpehujte okolo seba; namiesto toho rešpektujte priestor svojho priateľa a venujte vášmu priateľstvu veľkú dôveru. V konečnom dôsledku sa tento rešpektujúci prístup „voľných rúk“ osvedčí pre vaše vlastné dobro.[7]

  • Ak sa spriatelíte s viacerými ich ďalšími priateľmi, určite budete so svojím priateľom štandardne tráviť viac času. Toto by však mohlo byť vnímané ako ďalšie majetnícke správanie, ak si nedáte pozor.

Rozšírte svoje vlastné spoločenské kruhy. Dôvodom, prečo sa cítite voči svojmu priateľovi tak majetnícky, je pravdepodobne aj to, že ste sa už nejaký čas obmedzovali len na tohto jedného priateľa. Ak máte iných priateľov, s ktorými sa stretávate a do ktorých investujete, nebudete potrebovať toľko emocionálnej podpory od tohto jedného priateľa. Rozložte svoje potreby na skupinu ľudí.[8]

  • Skúste sa stretávať s novými ľuďmi (na miestach, ako je škola, kostol alebo vo vašom susedstve), ako aj pestovať priateľstvá s ľuďmi, ktorých už náhodne poznáte.
  • Rozptýľte sa. Pocity vlastníctva sa zvyčajne zhoršujú, keď len sedíme a sústredíme sa na ne. Pokiaľ si dovolíte byť posadnutí týmto jediným priateľom, neprekonáte ho. Skúste sa rozptýliť čímkoľvek možným, aby ste od toho odpútali svoju pozornosť. Môžete dokonca požiadať o pomoc ďalšieho priateľa, ak mu dôverujete natoľko, aby o tom nepovedal iným ľuďom.[9]

    • Skúste si prečítať knihu, pozrieť film, ísť na prechádzku, zavolať priateľovi, porozprávať sa s mamou alebo dokonca vytvoriť niečo umelecké.
  • Odkazy