Ako prestať myslieť na svojho bývalého: 14 krokov

Ukončenie vzťahu môže byť bolestivou skúsenosťou, najmä ak sa vaše myšlienky neustále vracajú k vášmu bývalému. Bez ohľadu na to, či sa váš vzťah práve skončil, alebo sa aj po mesiacoch stále snažíte prekonať bolesť, môžete mať pocit, že vám tieto neustále myšlienky bránia ísť ďalej. Štúdia z roku 2018 však naznačuje, že negatívne prerámcovanie vášho bývalého, akceptovanie vašich pocitov a odpútavanie pozornosti od bolestivých pocitov môžu byť účinnými spôsobmi, ako nakoniec prestať myslieť na svojho bývalého a posunúť sa od vzťahu ďalej.[1]
Dodržiavaním správnych techník môžete prijať, že vzťah skončil, a konečne prestať myslieť na svojho bývalého.

Časť 1 z 3:Prekonanie bolesti

Smútok. Ukončenie vzťahu môže často pripomínať smrť milovanej osoby. Je v poriadku smútiť za touto stratou.[2]
Dôveryhodný zdroj
HelpGuide
Nezisková organizácia zameraná na poskytovanie bezplatných zdrojov duševného zdravia a wellness založených na dôkazoch.
Prejsť na zdroj

  • Bolestivé emócie nemožno jednoducho zamiesť pod koberec. V skutočnosti zistíte, že je oveľa ľahšie preniesť sa cez bolesť, ak sa svojim emóciám postavíte bez posudzovania.[3]
  • Snaha potlačiť svoje myšlienky ich len posilní. Ak si nedovolíte prežívať svoje myšlienky a emócie, môžete dokonca začať snívať o svojom bývalom.[4]
  • Plačte, ak chcete. Je to lepší pocit, keď to všetko dáte von, namiesto toho, aby ste to navždy držali vo svojom vnútri.

Porozprávajte sa s niekým, komu dôverujete. Niekedy potrebujete niekoho, kto vás skôr vypočuje, než aby vám radil. Aj keď nechápete, prečo sa to stalo, rozprávanie o tom vám môže pomôcť prijať, že vzťah skončil.[5]
Dôveryhodný zdroj
HelpGuide
Nezisková organizácia zameraná na poskytovanie bezplatných, na dôkazoch založených zdrojov v oblasti duševného zdravia a wellness.
Prejsť na zdroj

  • Ak sa necítite pohodlne hovoriť o rozchode s blízkou osobou, zvážte návštevu terapeuta alebo sa pridajte k online podpornej skupine.
  • Pomôcť môže aj imaginárny rozhovor s bývalým partnerom o všetkých vašich nahromadených sťažnostiach. To vám umožní vyrozprávať sa zo všetkých vašich pocitov bez toho, aby ste museli byť v kontakte s bývalým partnerom, a môže vám to pomôcť uzavrieť vzťah.[6]

Zbavte sa hnevu. Ak budete posadnutí hroznými vecami, ktoré vám váš bývalý urobil, nikdy sa nebudete môcť pohnúť ďalej! Bez ohľadu na to, ako veľmi ste nahnevaní, je dôležité prestať sa zaoberať týmito negatívnymi myšlienkami.[7]

  • Pri riešení opakujúcich sa myšlienok je užitočné postaviť sa im čelom. Premýšľajte o tom, prečo máte danú myšlienku, ako môže byť táto myšlienka skreslená alebo nepravdivá a aký negatívny vplyv má na vás v danom momente. Čím viac si svoje prežívanie uvedomíte, tým ľahšie sa ho zbavíte.[8]

Buďte k sebe úprimní. Po rozchode sú ľudia k sebe často neúprimní, pokiaľ ide o kvalitu vzťahu alebo dôvody, prečo sa skončil. Je dôležité dôkladne zvážiť, nakoľko ste boli vo vzťahu skutočne šťastní a čo bolo príčinou rozchodu. Umožní vám to prekonať idealizovanie toho, čo možno v prvom rade nebol skvelý vzťah.[9]

  • Pomôže vám tiež položiť si otázku, aká bola vaša úloha pri spôsobení rozchodu, pretože vám to môže pomôcť zbaviť sa časti hnevu.

Získajte pomoc, ktorú potrebujete. Rozchod môže mať vážne negatívne účinky na vašu duševnú a fyzickú pohodu, najmä ak zistíte, že sa ním zaoberáte aj po niekoľkých mesiacoch. Rozchody sa spájajú s oslabením imunitného systému a zvýšeným rizikom ochorení. Ľudia, ktorí sa s rozchodom nevyrovnali do 16 týždňov, môžu dokonca pociťovať fyzické zmeny v mozgu, ktoré znižujú ich motiváciu, koncentráciu a emócie. Je veľmi dôležité vyhľadať odbornú pomoc skôr, ako začne trpieť vaše fyzické zdravie.[10]

  • Terapeut vám môže pomôcť tým, že vás vypočuje, povzbudí vás, aby ste sa konfrontovali so svojimi pocitmi, a naučí vás nové spôsoby, ako naložiť so svojou bolesťou.

Pripomínajte si, že sa máte pustiť. Existuje celý rad behaviorálnych techník, ktoré môžete vyskúšať, aby ste zastavili obsedantné myšlienky na svojho bývalého. Všetky tieto techniky sa spoliehajú na to, že dokážete rozpoznať, kedy sa vám do mysle dostane myšlienka na vášho bývalého, a podniknúť konkrétne kroky, aby ste túto myšlienku zastavili. Nezabudnite, že tieto techniky sa majú používať len pri obsedantných myšlienkach! Ak ste sa ešte nevyrovnali so svojimi pocitmi a nevenovali ste čas smútku, nemali by ste sa snažiť potláčať svoje myšlienky.

  • Môžete skúsiť nosiť okolo zápästia gumičku a zacvaknúť ju vždy, keď si na svojho bývalého spomeniete.
  • Myšlienky, ktoré máte na svojho bývalého, si môžete napísať na kúsok papiera a potom ho vyhodiť.
  • Môžete vyskúšať vizualizačné cvičenie, ktoré vyžaduje, aby ste si predstavili konkrétnu scénu vždy, keď vás napadne myšlienka na vášho bývalého. Mohli by ste napríklad myslieť na značku Stop, aby ste si pripomenuli, že musíte prestať s tým, čo robíte. Ak to budete robiť dôsledne, asociácia by sa mala stať automatickou.

2. časť z 3:Odstránenie pripomienok na vášho bývalého

Vyhýbajte sa kontaktu so svojím bývalým. Aj keď si myslíte, že sa chcete so svojím bývalým priateľom priateliť, je dôležité dať si od neho alebo od nej časový odstup. Predtým, ako začnete opäť tráviť čas so svojím bývalým, musíte sa úplne uzdraviť.

  • Ak si nedoprajete čas na uzdravenie, môžete naďalej myslieť na svojho bývalého ako na svojho partnera, pretože vaše puto ako páru nebude pretrhnuté.
  • Chvíľu sa zamyslite nad tým, prečo chcete byť priateľmi. Ak je to preto, že sa bojíte žiť svoj život bez bývalého, možno ho používate ako spôsob, ako sa vyhnúť vyrovnávaniu sa so smútkom z rozchodu.
  • Väčšina ľudí sa so svojimi bývalými neskončí ako priatelia. Necíťte sa zle, ak sa jednoducho necítite dobre ani po tom, čo ste mali čas na smútok.

Zbavte sa spoločných vecí. Ak sa vám stáva, že na svojho bývalého myslíte vždy, keď sa pozriete na hodinky, ktoré vám dal na Vianoce, alebo na zbierku DVD, ktorú ste si spolu kúpili, možno je čas rozlúčiť sa s týmito vecami.[11]

  • Ak nechcete vyhadzovať veci, zvážte ich darovanie na charitu.
  • Odstráňte z domu všetky fotografie svojho bývalého.
  • Ak ste spolu žili a nemôžete sa zbaviť všetkých spoločných vecí, mohlo by vám pomôcť oživiť váš priestor novou energiou zmenou farby farby alebo reorganizáciou nábytku. Pomôže vám to cítiť sa ako na svojom vlastnom mieste namiesto miesta, ktoré ste zdieľali so svojím bývalým.

Vyhnite sa kontrole svojho bývalého. Nikdy nebudete schopní prestať myslieť na svojho bývalého, ak sa vám na telefóne neustále zobrazujú aktualizácie stavu o ňom alebo o nej. Aj keď sa vzťahy neskončili nevraživosťou, možno by bolo dobré zrušiť priateľstvo s bývalým priateľom na sociálnych sieťach. Podobne je dobré prestať jazdiť okolo domu vášho bývalého cestou do práce alebo sa pýtať vašich spoločných priateľov na to, ako sa vášmu bývalému darí. [12]

Zmeňte svoj denný režim. Ľudia si často vytvoria rutinu so svojimi dôležitými partnermi a dodržiavanie rovnakej rutiny po rozchode môže zdôrazniť pocity osamelosti a vyvolať myšlienky na nich. Vytvorte si novú rutinu, ktorá bude vaša vlastná. Namiesto toho, aby ste si v sobotu pripravili charakteristické raňajky, skúste sa prejsť a vyskúšať novú kaviareň.

Časť 3 z 3:Zameranie sa na iné veci

Buďte spoločenskí. Obklopenie sa priateľmi a milovanými ľuďmi vám pomôže udržať si myseľ na všetkých pozitívnych aspektoch vášho života, a nie na vašom bývalom. Je tiež dôležité venovať sa koníčkom a aktivitám, ktoré vás najviac bavia, najmä ak vám v nich váš bývalý bránil.[13]
Dôveryhodný zdroj
Pomocník
Nezisková organizácia zameraná na poskytovanie bezplatných, na dôkazoch založených zdrojov v oblasti duševného zdravia a wellness.
Prejsť na zdroj

  • Ak sa váš spoločenský život točil okolo vášho bývalého partnera, je dôležité, aby ste vyšli von a našli si nových priateľov. Skúste sa zapojiť do klubov alebo dobrovoľníckych aktivít, aby ste spoznali nových ľudí.
  • Ak ste sa na svojho bývalého spoliehali z hľadiska emocionálnej podpory, skúste sa v tomto smere spoľahnúť na niekoho iného ako na romantického partnera, napríklad na najlepšieho priateľa alebo súrodenca. Možno budete prekvapení, keď zistíte, akú veľkú podporu v skutočnosti máte![14]
  • Zaneprázdnenosť vám naozaj pomôže rýchlejšie sa pohnúť ďalej. Ak sa vám stáva, že keď ste doma sami, obsedantne myslíte na svojho bývalého, vymyslite si niečo, čo môžete robiť, či už je to večera s priateľom, návšteva múzea osamote alebo prechádzka.[15]

Premýšľajte o svojej budúcnosti. Možno ste si plánovali budúcnosť s bývalým partnerom, a ak ste si ju plánovali, je pochopiteľné, že teraz sa všetko môže zdať neisté. Snažte sa sústrediť na pozitíva tým, že si budete pripomínať všetky skvelé veci, ktoré môžete dosiahnuť a dosiahnete v budúcnosti bez svojho bývalého.[16]
Dôveryhodný zdroj
HelpGuide
Nezisková organizácia zameraná na poskytovanie bezplatných zdrojov duševného zdravia a wellness založených na dôkazoch.
Prejsť na zdroj

  • Snažte sa užívať si aj svoj súčasný život. Aj keď možno chcete byť vo vzťahu, aj slobodný život má veľa výhod, preto sa snažte užívať si ho, kým trvá.

Zamerajte sa na starostlivosť o seba. Aby ste si zlepšili náladu, je dôležité praktizovať zdravé návyky. Uistite sa, že pravidelne cvičíte a dostatočne spíte. Ak sa budete venovať zdravému životnému štýlu, nielenže sa budete cítiť dobre, ale možno vám to ponúkne aj únik od myšlienok na vášho bývalého.[17]

  • Meditácia vám môže pomôcť znovu získať pozitívnu náladu a zbaviť sa stresu spojeného s rozchodom.
  • Nájdite si novú lásku, keď budete pripravení. Neexistuje žiadne zlaté pravidlo, kedy by ste mali po rozchode opäť začať randiť, takže robte to, čo cítite, že je pre vás správne. Vyhnite sa skoku do nového vzťahu len preto, že nechcete byť sami, ale nebojte sa ani vydať sa do sveta![18]

    • Niektorí ľudia bojujú s tým, že stále myslia na svojich bývalých, aj keď majú nové, zdravé vzťahy. Ak je to váš prípad, nebude dobré snažiť sa tieto myšlienky jednoducho potlačiť. Namiesto toho aktívne nahraďte myšlienku spomienkou na obdobie, keď ste k svojmu súčasnému partnerovi cítili veľkú lásku. Láska je silná emócia, ktorá vám môže pomôcť odolať pokušeniu kontaktovať svojho bývalého.[19]
  • Odkazy