Ako prestať nenávidieť svojho bývalého: 12 krokov

Ak sa pristihnete pri tom, že fantazírujete o pomstychtivých zápletkách alebo nenávidíte vnútro svojho bývalého, je načase nechať ho ísť a oslobodiť sa od bolesti. Budha povedal: „Držať sa hnevu je ako piť jed a očakávať, že druhá osoba zomrie.“ Keď v sebe držíte hnev, horkosť alebo zášť v súvislosti s nevydareným vzťahom, bránite si v raste a plnom prežívaní života, ktorý si zaslúžite. Namiesto toho sa sústreďte na rozvíjanie iných vzťahov a pozerajte sa na svetlú budúcnosť, ktorá je pred vami.

Časť 1 z 3: Nájdenie uzavretia

Vyhnite sa otupovaniu svojich emócií. Mnohokrát, keď nás niečo bolí, siahame po látkach alebo činnostiach, ktoré nám pomáhajú otupiť nepríjemné pocity. Otupovanie emócií však často spôsobuje, že si osvojíte nezdravé návyky. Bráni to tiež tomu, aby sa tieto emócie správne identifikovali a vyjadrili.

  • Ľudia môžu napríklad piť alkohol, užívať drogy, utešovať sa jedlom, príliš veľa cvičiť alebo nadmerne nakupovať, aby si pomohli otupiť bolestivé pocity po rozchode.
  • Ak si všimnete, že robíte tieto veci, priznajte si to a pokúste sa prestať. Ak nemôžete prestať, možno budete musieť vyhľadať odbornú pomoc.

Pozrite sa hlbšie. Možno máte hrozné myšlienky alebo si želáte to najhoršie, čo sa týka vášho bývalého. Napriek tomu je pravdepodobné, že tieto drsné pocity skrývajú pod sebou niečo menej zlovestné. Naše najsilnejšie emócie sa niekedy skrývajú za iné, spoločensky prijateľné emócie, pretože vyjadrenie týchto silných emócií môže byť desivé alebo trápne.

  • Venujte chvíľu rozlúšteniu toho, čo skutočne cítite. Uvedomenie si týchto pocitov vám môže pomôcť posunúť sa ďalej. Vezmite si pero a papier a zapíšte si niektoré z myšlienok alebo pocitov, ktoré vás napadnú. Všímajte si aj všetky fyzické pocity, ktoré prežívate.
  • Ľudia často pociťujú hnev ako napätie v ramenách alebo chrbte; strach môžete pociťovať ako jamu v žalúdku; smútok môžete pociťovať ako prázdnotu v hrudi alebo v hrdle. Ako by ste tento pocit označili? Hanba? Sklamanie? Odmietnutie? Pocit viny?

Prevezmite zodpovednosť. Teraz, keď ste identifikovali emócie, ktoré pociťujete, musíte za ne prevziať zodpovednosť. Jediný spôsob, ako sa môžete pohnúť z nenávisti, je uznať, že ste zodpovední za to, ako sa cítite. Žiadna vonkajšia osoba vás nemôže prinútiť cítiť sa určitým spôsobom – to môžete len vy.

  • Prevezmite zodpovednosť tým, že zmeníte svoj jazyk. Namiesto toho, aby ste povedali: „Kvôli nemu sa cítim bezcenný,“ je správne povedať: „Cítim sa bezcenný.“ Druhá osoba nespôsobila, že sa tak cítite.
  • Táto stratégia sa môže zdať, že zbavuje vášho bývalého partnera všetkej zodpovednosti. Nie je to. Zmena pohľadu na to, kto ovláda vaše emócie, vám v skutočnosti pomôže. Ako? Keby len ste môžete cítiť nenávisť, vinu alebo smútok, tiež platí, že len vy môžete si navodiť aj pocit radosti a vzrušenia. Všetky tieto emócie zažijete znova, bez svojho bývalého.

Naučte sa upokojiť svoj hnev. Myšlienky na vášho bývalého môžu vyvolávať pocity hnevu, možno dokonca zúrivosti. Namiesto toho, aby ste sa vydali touto cestou, naučte sa spôsoby, ako sa upokojiť a nenechať sa unášať negatívnymi pocitmi.

  • Vyskúšajte hlboké dýchanie. Plne sa nadýchnite a počítajte do piatich. Vydržte päť sekúnd a potom na ďalších päť sekúnd uvoľnite. Opakujte, kým sa nezačnete cítiť pokojne.
  • Zhlboka sa nadýchnite a pomaly počítajte od jednej. Skúste počítať do 10, ale ak sa stále cítite nahnevaní, pokračujte v počítaní. Sústreďte sa na čísla, nie na svojho bývalého.
  • Ďalšie metódy sa dozviete prečítaním článku wikiHow Ako sa upokojiť.

Prestaňte prežívať. V deviatich prípadoch z desiatich denne premýšľate o tom, čo sa stalo zle alebo ako vám bolo ublížené. Tento proces len posilňuje vaše negatívne pocity. Prežívanie je premýšľanie o situáciách znova a znova – nie na riešenie problémov, len na premýšľanie. Nenávisť, ktorú pociťujete voči svojmu bývalému, môžete znížiť tým, že znížite množstvo času, ktorý strávite posadnutosťou vzťahom. Tu sú dva spôsoby, ako prežívanie zastaviť:

  • Poučiť sa zo svojich chýb. Namiesto toho, aby ste sa rozplývali nad tým, čo sa pokazilo, identifikujte spôsoby, ako ste vo vzťahu vyrástli alebo sa poučili.
  • Uvoľnite to, čo nemôžete kontrolovať. Vzťah je obojsmerná ulica dávania a prijímania. Aby to bolo zdravé a hodnotné, musia k tomu prispieť obaja partneri. Ak nenávidíte svojho bývalého za to, že nie je verný, nevynakladá úsilie alebo nikdy nechce pristúpiť na kompromis, musíte si uvedomiť, že to všetko sú veci, ktoré nemôžete ovplyvniť. Nemôžete zmeniť ani kontrolovať druhú osobu.

Rozlúčte sa. Aby ste prestali nenávidieť svojho bývalého a posunuli sa vo svojom živote ďalej, musíte ho nechať odísť. Pustite sa bolesti, pustite sa snahy o kontrolu, pustite sa vplyvu, ktorý má na váš život. Vykonanie rituálu vám často môže poskytnúť uzavretie, ktoré potrebujete na to, aby ste sa mohli pozitívnejšie pozerať do budúcnosti.

  • Rituály odchodu môžu pozostávať z akýchkoľvek činností, ktorými sa chcete rozlúčiť s minulým vzťahom. Napíšte svojmu bývalému list (nemusíte ho posielať poštou – ak chcete, roztrhajte ho alebo spáľte), v ktorom vyjadríte svoje pocity. Choďte na pláž a naplňte si dlaň pieskom, nechajte ho prekĺznuť cez prsty, aby ste naznačili stratu. Pred sfúknutím plameňa zapáľte sviečku, myslite na dobrú vec a spomínajte na spomienky s touto osobou.

2. časť z 3:Ošetrovanie súčasných vzťahov

Neizolujte sa.[1]
Dôveryhodný zdroj
HelpGuide
Nezisková organizácia, ktorá sa venuje poskytovaniu bezplatných, na dôkazoch založených zdrojov v oblasti duševného zdravia a wellness.
Prejsť na zdroj
Po rozchode sa môžete cítiť osamelo, ale nemusíte byť. Oslovte priateľov alebo rodinných príslušníkov, s ktorými sa môžete podeliť o svoje pocity alebo sa od nich odpútať.[2]
Odborný zdroj
Amy Chan
Vzťahový kouč
Rozhovor s odborníkom. 1. mája 2019.
Možno sa vám dokonca podarí nájsť miestnu podpornú skupinu prostredníctvom Meetupu, aby ste sa mohli porozprávať s ostatnými, ktorí prechádzajú podobnými skúsenosťami.

  • Dávajte si pozor na to, aby ste sa nedostali do pasce prežívania s ostatnými. Mať zdroj útechy je dôležité, ale nechcete tráviť čas s priateľmi, ktorí neustále ohovárajú vášho bývalého. Zamerajte sa na plánovanie zábavných aktivít do budúcnosti namiesto toho, aby ste sa zaoberali minulosťou.

Prejavte vďačnosť ľuďom, ktorí pri vás stáli. Môže byť ľahké stratiť sa v negatívnych okolnostiach a vytvoriť si postoj „beda mi“. Keď sa však príliš sústredíte na to, čo je zlé, nevšimnete si, čo je správne. Napriek minulému neúspešnému vzťahu sa pozrite okolo seba na všetkých ostatných, ktorí vás milujú a vážia si vás. Povedzte im, ako veľmi si ceníte ich prítomnosť vo svojom živote.

  • Vďačnosť voči druhým vám môže skutočne pomôcť cítiť sa dobre. Veda hovorí, že ľudia, ktorí praktizujú vďačnosť, zažívajú viac pozitívnych emócií, cítia sa menej osamelí, sú šťastnejší a majú silnejší imunitný systém. [3]
    Dôveryhodný zdroj
    Časopis Greater Good
    Časopis vydávaný vedeckým centrom Greater Good na univerzite v Berkeley, ktoré využíva vedecký výskum na podporu šťastnejšieho života
    Prejsť na zdroj

Zostať chvíľu sám. Po rozchode môže byť lákavé vrhnúť sa do nového vzťahu. Možno máte problémy so samotou. Možno budete chcieť sebe (a svojmu bývalému) dokázať, že ste milovaní a hodní. Toto je zlý nápad. Využívanie inej osoby na to, aby vám pomohla zabudnúť na bývalého partnera, je voči novému partnerovi neférové. [4]

  • Prestávka vám môže pomôcť poučiť sa z minulých chýb. Využite tento čas na rozvoj a zistenie, čo od partnera skutočne chcete. Naučte sa užívať si život sami predtým, ako do rovnice opäť pridáte druhého.

3. časť z 3: Ideme ďalej

Rozhodujte sa zdravo. Po rozchode vám váš mozog pravdepodobne povie, aby ste sa izolovali a robili nezdravé rozhodnutia. Zanedbávanie zdravia vám však nepomôže uzdraviť sa a posunúť sa vpred. Urobte pozitívne rozhodnutia pre svoju budúcnosť tým, že sa budete správne stravovať, cvičiť a pravidelne sa venovať starostlivosti o seba.[5]
Odborný zdroj
Amy Chan
Vzťahový kouč
Rozhovor s odborníkom. 1. mája 2019.

  • Nevynechávajte jedlá; jedzte tri až štyri vyvážené jedlá denne. Vyhýbajte sa alkoholu alebo drogám.
  • Nájdite si fyzickú aktivitu, ktorá vás baví, a venujte sa jej pravidelne. Cvičenie vytvára endorfíny, ktoré vám môžu zlepšiť náladu. [6]
  • Zaujmite sa koníčkom alebo sa venujte činnosti, ktorá vám robí dobre a odbúrava stres. Niektoré nápady môžu zahŕňať záhradkárčenie, meditáciu, turistiku alebo maľovanie.

Uskutočňovať svoje sny.[7]
Využite čas, ktorý trávite pocitom nenávisti alebo odporu voči bývalému, v prospech svojej budúcnosti. Aké ciele ste odkladali? O čom ste snívali pred týmto vzťahom?

  • Strávte nejaký čas uvažovaním o svojej budúcnosti. Rozchod je optimálny čas na prehodnotenie a zistenie, či vediete život, po ktorom túžite.
  • Vyhľadajte odbornú pomoc, ak sa nemôžete cítiť lepšie sami. Rozchod môže viesť k množstvu negatívnych pocitov voči sebe a iným. Ak bez ohľadu na to, koľko času uplynie, naďalej pociťujete nenávisť voči svojej bývalej, nedôveru voči iným alebo nehodnosť byť v zdravom vzťahu, možno budete potrebovať pomoc zvonka.

    • Poradca v oblasti duševného zdravia vám môže pomôcť identifikovať zdroj vašej nepohody a ponúknuť praktické riešenia na prekonanie tejto prekážky vo vašom živote.
  • Odkazy