Ako prevziať zodpovednosť za svoju úlohu pri rozchode: 11 krokov

Rozchod je ťažký. V skutočnosti je to často jedna z najťažších vecí, ktoré bude musieť človek počas svojho života pretrpieť. Dokonca ani nezáleží na tom, či ste boli vy tou osobou, ktorá odišla, alebo tou, ktorá bola opustená – často to bolí rovnako. Priznať si chybu v čomkoľvek je ťažké, najmä vo vzťahu. Ak však dokážete preskúmať, čo sa stalo, a prevziať za to zodpovednosť, pravdepodobne zistíte, že váš život a budúce partnerské vzťahy sú vďaka tomu lepšie. Môžete to urobiť tak, že budete k sebe úprimní, budete na sebe pracovať a potom sa konečne posuniete ďalej.

1. časť z 3:Byť k sebe úprimný

Zhodnoťte svoj podiel na rozpade vzťahu. Aj keď vás váš partner podviedol alebo vám ublížil najhorším možným spôsobom, pravdepodobne ste vinní aj vy. Spýtajte sa sami seba, čím ste mohli prispieť k zlému zaobchádzaniu vášho bývalého. Môže byť ťažké priznať si akékoľvek pochybenie z vašej strany, ale ak ste k sebe úprimní, možno zistíte, že ste prejavili určité správanie, ktoré mohlo spôsobiť zlé zaobchádzanie vášho partnera.

  • Vaša úloha môže byť taká malá a nevinná, ako že musíte viac pracovať, a to mohlo spôsobiť, že sa váš bývalý partner cítil pre vás bezvýznamný. Alebo ste sa možno vzdialili a váš bývalý hľadal spoločnosť alebo lásku u niekoho iného. Aj keď to, čo ste urobili, neoprávňovalo zaobchádzanie, ktorého sa vám dostalo, je veľká pravdepodobnosť, že ste neboli úplne nevinní, aspoň v očiach vášho partnera.[1]
  • Ak sa pozriete na obe strany situácie, pravdepodobne sa budete z dlhodobého hľadiska cítiť šťastnejší a vyrovnanejší.

Spýtajte sa sami seba, či ste boli vo vzťahu naozaj šťastní. Niekedy si ľudia hľadajú partnerov, o ktorých vedia, že ich budú milovať, aj keď to nemusia cítiť rovnako. V dôsledku toho do toho možno nevloží všetko, čo by mohol, a druhý partner v dôsledku toho odíde. Aj keď ste tento vzťah vnímali ako vzťah, ktorý vám mal dať to, čo ste v tom čase potrebovali, aj tak sa môžete cítiť dosť zničení, keď sa skončí.

  • Možno ste boli vo vzťahu napríklad len preto, že ste sa báli byť slobodní. Možno to váš partner vycítil a vzdiali sa vám. Dokážete sa zamyslieť nad tým, ako mohlo vaše nešťastie alebo nespokojnosť vo vzťahu (alebo dokonca so sebou samým) prispieť k rozchodu?

Hovorte s druhými o svojich chybách. Niekedy je ťažké získať správny pohľad, pokiaľ nie ste mimo vzťahu. Spýtajte sa blízkych ľudí na úprimný názor na to, ako ste sa správali k svojmu bývalému. Pravdepodobne vám môžu poskytnúť náhľad na vaše správanie a na to, čo ste mohli urobiť zle.[2]

  • Choďte za blízkym priateľom alebo členom rodiny a povedzte: „Snažím sa lepšie pochopiť svoju úlohu v našom rozchode. Môžem vám dôverovať, že mi dáte úprimnú spätnú väzbu o tom, ako ste videli, že som sa vo vzťahu správal?“

2. časť z 3:Práca na sebe

Zistite, prečo robíte to, čo robíte. Preskúmajte, prečo sa správate tak, ako sa správate. Možno zistíte, že určité situácie spôsobujú, že sa správate určitým spôsobom. Toto správanie mohlo viesť k zničeniu vášho vzťahu.

  • Možno sa uzavriete, keď ste konfrontovaní, alebo možno vyletíte z kože, keď vás niekto obviní, že ste urobili niečo zlé. Keď sa na seba dobre pozriete a zistíte, prečo reagujete tak, ako reagujete, môže vám to pomôcť zistiť, ako s týmito návykmi bojovať.[3]

Prestaňte byť posadnutí. Keď prežívate rozchod, je ľahké si ho neustále prehrávať v hlave. Takéto konanie je však sebadeštruktívne a tiež vám bráni v tom, aby ste sa mohli pohnúť ďalej. Prestaňte sa mučiť a uvedomte si, že posadnutosť nie je pre vás zdravá a nezmení minulosť.

  • Sedíte v pyžame a snažíte sa nájsť tú jedinú slamku, ktorá zlomila povestný ťaví chrbát? Možno si tú poslednú konverzáciu prežívate sami so sebou znova a znova. Takéto prežívanie nič nevyrieši – len sa budete cítiť ešte horšie.
  • Ľudia majú tendenciu viac premýšľať počas prestávok. Jedným zo spôsobov, ako sa zastaviť pred posadnutosťou, je zamestnať sa pozitívnymi činnosťami, ako je stanovenie cieľov alebo upratovanie domu. Pravdepodobne začnete pomaly, ale časom pravdepodobne zistíte, že ste schopní prestať myslieť na vzťah čoraz menej.

Urobte iné rozhodnutia. Máte pocit, že si vždy vyberáte nesprávnu osobu? Alebo že vo vzťahoch robíte vždy tie isté chyby? Ak áno, je čas urobiť nejaké zmeny. Dobre sa pozrite na vzorce, ktoré sa prejavujú v partnerských vzťahoch, a spýtajte sa sami seba, či by vás iné rozhodnutia urobili šťastnejšími. Ak áno, zistite, aké sú tieto zmeny, a vykonajte ich.

  • Ak máte napríklad tendenciu strácať sa vo svojich vzťahoch a odpútavať sa od priateľov a rodiny, mali by ste si nájsť čas, kým ste slobodní, aby ste tieto vzdialené vzťahy napravili. Keď budete nabudúce vstupovať do vzťahu, nezabudnite si naďalej pestovať tie vzťahy, ktoré existovali predtým, než ste stretli toto výnimočné dievča alebo chlapca.

Navštívte terapeuta. Ani po vykonaní hĺbkovej analýzy svojho správania a vzťahových vzorcov nemusíte byť schopní získať pohľad na svoju úlohu pri rozchode. Rozhovor s kvalifikovaným psychoterapeutom vám môže pomôcť odhaliť niektoré zakopané vlastné problémy, ktoré mohli prispieť k ukončeniu vzťahu.

  • Spolupráca s odborníkom vám navyše môže pomôcť vytvoriť zdravšie, pozitívne návyky, ktoré vám pomôžu pri vytváraní vzťahov v budúcnosti.
  • Porozprávajte sa so svojím lekárom o tom, či vás odporučí k terapeutovi. Keďže váš lekár už má s vami nadviazaný vzťah, môže vedieť o terapeutovi, ktorý zodpovedá vašim jedinečným potrebám. Neváhajte vyskúšať niekoľko odborníkov, kým si vyberiete toho, ktorý sa vám páči.

3. časť z 3:Posunúť sa ďalej

Ospravedlniť sa svojej bývalej. Pravdepodobne dosiahnete bod, v ktorom budete schopní priznať svoje chyby druhým. Keď sa to stane, možno sa budete chcieť ospravedlniť svojmu bývalému za svoju úlohu pri rozpade vášho vzťahu. Môžete pocítiť úľavu, keď sa to stane, najmä ak si držíte nejakú vinu.

  • Ospravedlnenie sa bývalému, najmä ak máte spoločné deti, vám môže výrazne uľahčiť život. Možno zistíte, že odovzdávanie a vyzdvihovanie návštev je oveľa príjemnejšie, a možno uvidíte, že správanie vášho dieťaťa je pozitívne ovplyvnené.[4]
  • Môžete povedať: „Chcel som si nájsť čas, aby som sa ti ospravedlnil. Spočiatku som mala pocit, že som v tom všetkom obeťou ja, ale po dlhšom premýšľaní vidím, že aj vám bolo ublížené. Ospravedlňujem sa za svoj podiel na tom.“

Pýtajte sa sami seba, čo môžete v budúcnosti urobiť inak. Poučenie sa z vlastných chýb je kľúčom k tomu, aby ste sa v živote posunuli ďalej. Preskúmajte, aké správanie sa vám na sebe nepáči alebo čo prispelo k rozpadu vášho vzťahu. Vykonanie zmien a ich následná realizácia vám nezabezpečí dokonalý vzťah, ale dáva vám šancu bojovať.[5]

  • Možno ste zistili, že sa pri nadväzovaní vzťahu príliš skoro vrháte do fyzickej intimity, čo vedie k nezdravému pripútaniu. Nabudúce sa môžete rozhodnúť, že danú osobu skutočne spoznáte a vytvoríte si k nej citovú väzbu skôr, ako prejdete k sexuálnemu vzťahu.

Odpusťte si. Jediný spôsob, ako uzavrieť neúspešný vzťah, je prijať zodpovednosť a potom si odpustiť. Urobiť to si pravdepodobne vyžiada určitý čas a môže si to vyžadovať skutočné úsilie. Stojí to však za tú prácu a zistíte, že ste schopní posunúť sa od neúspešného vzťahu ďalej a nájsť uzavretie.

  • Odpustenie si tiež znamená, že do nového vzťahu nebudete vstupovať so starou batožinou. Prestaňte sa biť a otvorte oči a náruč budúcnosti. Objímte sa a pamätajte, že s informáciami, ktoré máte k dispozícii, môžete urobiť len to najlepšie, čo dokážete. Teraz, keď už viete, že je to lepšie, môžete to robiť lepšie.
  • Prijmite svoj slobodný život. Niektorí ľudia považujú slobodný vzťah za prekliatie, hoci v skutočnosti je to nádherný čas na to, aby ste ho preskúmali. Využite svoj status nezadaného na znovuobjavenie starých vášní, osvojenie si nových zručností, stanovenie objektívnych cieľov a vybudovanie nových kontaktov s ľuďmi okolo vás.[6]

    • Využite víkend na to, aby ste si pozreli svoje mesto očami turistu. Navštívte reštauráciu, ktorú ste nikdy nevyskúšali. Navštívte múzeum alebo umeleckú galériu.
    • Osvojte si novú zručnosť, napríklad boxovanie alebo remeselné práce. Naučte sa nový jazyk. Navštívte kurz varenia alebo šitia.
    • Vráťte sa do školy, aby ste si dokončili titul. Alebo sa prihláste na ten zaujímavý certifikačný kurz, aby ste si vylepšili životopis.
    • Prihláste sa na skupinovú hodinu v telocvični, aby ste spoznali nových ľudí. Začnite sa zdraviť s ľuďmi, ktorých míňate na chodníku.
  • Odkazy