Ako pridať svojmu životu zmysel: 13 krokov (s obrázkami)

Keď má niečo zmysel, má to účel, je to významné. Podobne, život, ktorý má zmysel, sa cíti zmysluplný a významný. Pocit, že váš život nemá zmysel, môže viesť k depresii a beznádeji.[1]
Pridanie zmyslu životu nie je exaktná veda, ale je možné vytvoriť si zmysluplný život, ak ste ochotní venovať tomuto procesu trochu času a uvažovania.

Metóda 1 z 2:Zmena pohľadu na život


Objavte svoj cieľ. Pocit, že váš život má zmysel, že máte vplyv a maximálne využívate svoje schopnosti a svoj čas, môže vášmu životu vdýchnuť zmysel. To si môže vyžadovať, aby ste si vyskúšali veľa rôznych vecí. Ak vás láka fotografovanie, požičajte si fotoaparát alebo navštívte kurz a uvidíte, ako sa budete cítiť. Alebo vás možno zaujíma pomoc druhým a ste dobrý v komunikácii – skúste doučovať, aby ste zistili, či vám vyučovanie pomáha cítiť sa naplnene.[2]
Ďalšie cvičenia, ktoré vám môžu pomôcť nájsť svoj cieľ: [3]

  • Predstavte si seba v starobe, ako premýšľate o svojom živote. Aký život by ste chceli žiť? Cítili by ste sa spokojní so životom stráveným cestovaním po celom svete, ale nie nevyhnutne založením rodiny? Alebo by ste sa cítili hrdí a spokojní, keby ste mali veľkú, zdravú rodinu?
  • Napíšte si svoje silné stránky a talenty. Akým spôsobom by ste ich mohli využiť? Vo svojej práci? Ako dobrovoľník alebo priateľ?
  • Každý večer počas jedného týždňa si na chvíľu zapíšte udalosti a činnosti, ktoré vám dodali energiu, potešenie a zmysel, a ktoré nie. Na konci týždňa si prejdite zoznam a pokúste sa vymyslieť spôsoby, ako maximalizovať príjemné, energiu dodávajúce veci vo vašom živote.


Zistite, čo je pre vás dôležité. Každý má iné priority; zistiť, čo je pre vás dôležité, je základom zmysluplného života. Vytvorte si zoznam piatich vecí, ktoré sú pre vás dôležité, a potom zvážte, či spôsob, akým v súčasnosti žijete, je s týmito vecami v súlade. Ak nie, ako by ste ho mohli zmeniť, aby ste doň lepšie začlenili veci, ktoré sú pre vás dôležité?[4]

  • Možno budete chcieť uviesť veci, ako je rodina alebo zdravie. Alebo môžete uviesť veci ako tvorivosť, rast, pomoc druhým, sloboda, zvedavosť.
  • Ak je „tvorivosť“ na vrchole vášho zoznamu, ale pracujete ako účtovník, možno budete chcieť uvažovať o zmene zamestnania alebo nájsť spôsob, ako do svojho života začleniť tvorivosť (napríklad chodiť na kurzy maľovania, vo voľnom čase písať, hrať v komunitnej hre atď.).


Napíšte si dôvody, prečo máte pocit, že potrebujete svojmu životu dodať väčší zmysel. Prečo máte pocit, že to musíte robiť? Zažili ste veľkú životnú udalosť? Možno máte pocit, že ste uviazli vo vyjazdených koľajach. Nech už je dôvod akýkoľvek, napíšte si dôvody, prečo chcete svojmu životu dodať zmysel. Môžete ich napísať na papier alebo napísať na počítači. Pomôže vám to pochopiť, prečo je to pre vás dôležité, a tiež vám to pomôže usporiadať si myšlienky.

  • Pochopte význam zmysluplného života. Zmysel pre cieľ zvyšuje kvalitu života a môže vám dokonca pomôcť žiť dlhšie.[5]
  • Uvedomte si, že zmysel nie je to isté ako šťastie. Môžete byť šťastní, ale nežijete zmysluplný život. Na druhej strane, žiť zmysluplný život nemusí nevyhnutne znamenať, že budete šťastní.[6]
    To neznamená, že byť šťastný nie je dôležité, ale skôr to, že by ste nemali očakávať, že nájsť zmysel znamená nájsť šťastie.


Stanovte si cieľ pre seba. Premýšľajte o niečom, čo ste vždy chceli robiť. Možno si chcete zvyknúť behať alebo možno chcete napísať román. Bez ohľadu na to, čo to je, stanovenie cieľa na splnenie tohto sna vám pomôže cítiť sa zmysluplne.[7]

  • Ak je vaším cieľom zabehnúť maratón, môžete si to stanoviť ako konečný cieľ. Je však dôležité rozdeliť tento cieľ na konkrétnejšie, zvládnuteľné ciele. Existuje množstvo dôkazov, ktoré naznačujú, že rozdelenie veľkého cieľa na menšie, uskutočniteľné kroky zvyšuje pravdepodobnosť, že daný cieľ dosiahnete.[8]
  • Veďte si denník svojich pokrokov. Pomôže vám to, keď sa budete cítiť menej motivovaní, pretože vám to dáva príležitosť znovu sa motivovať a vidieť, ako ďaleko ste už došli.


Zmeňte spôsob, akým premýšľate o svojej kariére. Martin Luther King Jr. raz povedal: „Nech je tvojou životnou úlohou čokoľvek, rob to dobre.“[9]
Ak máte prácu, ktorú nepovažujete za zmysluplnú, zamerajte sa na to, aby ste boli vo svojej práci najlepší. To samo o sebe môže pridať zmysel, pretože to od vás vyžaduje, aby ste každý deň chodili do práce s určitým cieľom.

  • Môžete sa tiež pokúsiť hľadať malé spôsoby, ako vám vaša práca umožňuje pomáhať iným alebo dokonca len sebe. Ak napríklad pracujete v dennej opatrovateľskej službe, pomáhate nielen deťom, o ktoré sa staráte, ale aj rodinám detí tým, že im umožňujete chodiť do práce alebo sa starať o osobné veci. Ak ste učiteľ, nielenže pomáhate iným ľuďom učiť sa, ale zároveň sa aj vy učíte veľa vecí o mnohých témach.


Uvedomte si veci, za ktoré ste vďační. Možno to znie hlúpo, ale to, že si nájdete čas na to, aby ste si zapísali alebo aspoň všimli veci, za ktoré ste vďační, vám môže pomôcť cítiť, že váš život je zmysluplnejší.[10]
Vyjadrenie vďačnosti za to, čo máte, namiesto toho, aby ste sa trápili tým, čo nemáte, vám môže pomôcť znovu sa sústrediť a spojiť sa so svetom okolo vás.[11]
Dôveryhodný zdroj
Harvard Medical School
Vzdelávacia stránka Harvard Medical School pre verejnosť
Prejsť na zdroj
Spojenie s prírodou, inými ľuďmi alebo vyššou mocou môže pomôcť vniesť do vášho života zmysel.

  • Možno ste napríklad vďační za to, že máte pohodlnú posteľ, možno ste vďační za to, že nemusíte ráno skoro vstávať, alebo že máte priateľa, ktorému môžete zavolať kedykoľvek počas dňa alebo noci.
  • Skúste sa pravidelne cvičiť v uvedomovaní si skvelých vecí, ktoré máte. Aj keby to malo byť len to, že si každý deň na pár sekúnd navyše všimnete niečo, vďaka čomu pocítite vďačnosť.
  • Pestovanie vďačnosti nám pripomína, že aj keď sa dejú zlé veci alebo nejdú tak, ako sme si naplánovali, stále sú v našom živote dobré veci.[12]
    Dôveryhodný zdroj
    Harvard Medical School
    Vzdelávacia stránka Harvard Medical School pre verejnosť
    Prejsť na zdroj
    Odstránenie pocitu, že by ste mali mať vždy viac, vám môže pomôcť vidieť, čo je vo vašom živote skutočne zmysluplné.


Vyhľadajte pomoc. Niekedy môžeme byť veľmi zaujatí vlastnými myšlienkami, čo môže sťažovať hľadanie riešení. Ak prežívate ťažké obdobie, môžete sa porozprávať s odborníkom na duševné zdravie, ktorý vám poskytne nezaujatý pohľad. Môžete sa tiež porozprávať s dôveryhodným priateľom alebo členom rodiny, možno majú podobné skúsenosti alebo len návrhy na veci, ktoré môžete vyskúšať.

  • Nedovoľte, aby vás stigma, ktorá terapiu často obklopuje, odradila od jej vyskúšania. Takmer každému prospeje, ak sa bude môcť porozprávať o svojich obavách a starostiach s nezaujatou osobou.[13]
    Dôveryhodný zdroj
    Národná zdravotná služba (Spojené kráľovstvo)
    Systém verejnej zdravotnej starostlivosti v Spojenom kráľovstve
    Prejsť na zdroj

Metóda 2 z 2: Zmeny v živote


Budovanie blízkych vzťahov. Môže to byť s rodinou alebo priateľmi, ktorých už máte, ale môže to byť aj s novými ľuďmi. Tak či onak, nájdite si čas na budovanie blízkych vzťahov s ostatnými. Je to jeden zo skvelých spôsobov, ako dodať svojmu životu zmysel, pretože tieto vzťahy sú hlboké a poskytujú úžitok aj vám v podobe lásky a podpory.[14]
Medzi spôsoby, ako posilniť svoje vzťahy, patrí napr:

  • Staňte sa skvelým poslucháčom. Namiesto toho, aby ste čakali, kým na vás príde rad, alebo kontrolovali telefón, kým niekto hovorí, sústreďte sa na danú osobu a na to, čo hovorí. Ukážte, že počúvate, prikyvovaním, kladením doplňujúcich otázok a opakovaním vecí (napríklad: „Takže to, čo hovoríte, je…“).
  • Naučte sa zdravé spôsoby vyjadrovania svojich emócií. Vedieť, ako zvládať svoj hnev, vám môže pomôcť zabrániť tomu, aby ste kričali, vybuchovali alebo sa správali voči iným urážlivo.
  • Ukážte, že ste dôveryhodní. Keď poviete, že niečo urobíte, dodržte to a urobte to. Hovorte pravdu, buďte dôslední, a ak sa mýlite, priznajte si to.[15]


Pracujte na problémoch vo svojich súčasných vzťahoch. Niekedy môže byť udržiavanie blízkych vzťahov s ľuďmi veľmi náročné. Dôvodov, prečo sú ťažké, môže byť veľa, ale jedným z nich je, že ľudia, ktorí sú vám blízki, vás často vyzývajú, aby ste sa otvorili alebo sa zamysleli nad svojimi presvedčeniami.[16]

  • Napriek stresu, ktorý tieto vzťahy môžu z času na čas prinášať, výskum ukázal, že pokiaľ nie sú fyzicky alebo emocionálne zneužívané, sú dôležité pre rozvoj zmyslu.[17]
  • Zvážte rodinnú alebo párovú terapiu, ktorá vám pomôže vyriešiť problémy s rodinou alebo významnými osobami. Terapeut môže pôsobiť ako sprostredkovateľ a pomôcť vám komunikovať zdravým a produktívnym spôsobom.
  • Naučte sa stanovovať hranice. Stanovenie zdravých hraníc je spôsob, ako sa chrániť a zlepšiť svoj pocit vlastného ja.
  • Komunikujte asertívne. Byť asertívny neznamená byť agresívny – znamená to, že vyjadrujete svoje potreby a zároveň rešpektujete potreby druhých.


Buďte súcitní. Dalajláma povedal: „Súcit je to, čo robí náš život zmysluplným.“[18]
Niekedy je to ľahké, ale mnohokrát je to výzva. Keď vidíte, že niekto trpí alebo robí niečo, čo vás rozčuľuje, skúste sa vžiť do jeho situácie. Premýšľajte o tom, ako by ste sa cítili alebo správali, keby ste čelili rovnakej situácii. Dúfajme, že vás to povzbudí k činom, a to buď tým, že sa budete snažiť trpiacemu človeku pomôcť, alebo mu preukážete pochopenie.

  • To platí aj pre váš postoj k sebe samému. Niekedy urobíte chyby, a to je v poriadku. Snažte sa byť voči sebe rovnako súcitní, ako by ste boli voči niekomu, na kom vám naozaj záleží.
  • Súcitné činy aktivujú centrum potešenia vo vašom mozgu, takže sa cítite skvele vždy, keď pomôžete niekomu inému.[19]
    Dôveryhodný zdroj
    Časopis Greater Good
    Časopis vydávaný vedeckým centrom Greater Good na univerzite v Berkeley, ktoré využíva vedecký výskum na podporu šťastnejšieho života
    Prejsť na zdroj
    Súcitní ľudia sú tiež lepšími priateľmi, rodičmi a manželmi, takže prejavovanie súcitu môže pomôcť zlepšiť vaše vzťahy.


Poskytnite dary. Hoci sa to na prvý pohľad nemusí zdať ako spôsob, ako byť vďačný, darovanie času, peňazí na podporu organizácie alebo darovanie tovaru (napríklad darovanie konzerv do vývarovne) je spôsob, ako preukázať, že si vážite to, čo máte. Môžete byť dobročinní mnohými spôsobmi. Môžete darovať svoj čas, peniaze, talent alebo jednoducho pár minút svojho času priateľovi v núdzi. Pochopte však, že nemôžete darovať hodinu svojho času len raz za rok. Výskum ukazuje, že musíte byť pravidelne charitatívni, aby ste získali pozitívny prínos z tohto konania.[20]

  • Skúste ako dobrovoľnícku činnosť robiť niečo, čo máte radi. Opäť vám to pomôže vnímať svoj vlastný život v perspektíve, najmä ak pracujete ako dobrovoľník s ľuďmi, zvieratami alebo situáciami, ktoré sú na tom oveľa horšie, ako ste boli vy.[21]
  • Ak napríklad milujete zvieratá, pracujte ako dobrovoľník v miestnom útulku tak často, ako len môžete. Ak máte radi deti, zistite, či môžete pracovať ako dobrovoľník v miestnom detskom domove alebo komunitnom centre.


Hľadanie novej kariéry. Možno ste sa už pokúsili zmeniť svoj postoj k súčasnej práci bez výsledku. Možno nastal čas, aby ste sa poobzerali po iných možnostiach zamestnania.

  • Skôr než skončíte v ďalšej práci, ktorá vám pripadá bezvýznamná, nájdite si čas a spíšte si veci, ktoré si v živote ceníte. Môžete si napríklad vážiť láskavosť alebo štedrosť. Možno si ceníte pomoc ľuďom alebo rozosmievanie ľudí. Zapíšte si každú vec, ktorá vás napadne. To vám môže pomôcť identifikovať veci, ktoré by ste mohli robiť radi.
  • Zvážte činnosti, ktoré by vám nevadilo robiť zadarmo. Ak vás napríklad baví dobrovoľnícka práca vo vývarovniach, prečo ju nepremeniť na kariéru pomáhajúcu bezdomovcom. Existuje mnoho neziskových organizácií, ktoré potrebujú ľudí na organizovanie bývania, vypracovanie advokačných programov a/alebo poskytovanie poradenstva.
  • Možno je tiež možné absolvovať stáž na pozícii, o ktorej si myslíte, že by vás mohla zaujímať. Pomôže vám to rozhodnúť sa, či je táto práca pre vás vhodná bez toho, aby ste museli robiť veľké životné zmeny.

  • Buďte odvážny. Zamyslieť sa nad svojimi každodennými návykmi je desivé. Vyžaduje si to, aby ste boli k sebe skutočne úprimní v tom, ako žijete svoj život. Možno budete musieť urobiť veľké zmeny, aby ste sa dostali k tomuto zmyslu, a je to cesta, na ktorej strávite celý život.[22]

    • Ak sa rozhodnete, že to, čo naozaj chcete v živote robiť, je niečo, čo si vyžaduje veľké životné zmeny (napr.g. presťahovať sa po svete, investovať veľkú časť svojich úspor alebo otriasť svojou každodennou rutinou), potom sa naozaj musíte pokúsiť pozrieť sa za svoj strach. Strach nám často bráni robiť to, čo naozaj chceme.[23]
    • Budovanie sebadôvery a priznanie si svojich obáv vám môže pomôcť získať odvahu.
  • Odkazy