Ako prijať chyby a poučiť sa z nich (s obrázkami)

Máte problém prijať samého seba, keď urobíte chybu? Je pre vás ťažké poučiť sa zo svojich chýb, takže stále upadáte do tých istých starých návykov? Môže byť náročné prijať, že sme urobili chyby, najmä ak pochádzame z perfekcionistického prostredia, kde sa „dokonalosť“ zamieňa s „nikdy neurobiť chybu“.“ Urobiť chybu sa niekedy líši aj od zlyhania; zlyhanie je výsledkom neúspešného vedomého úsilia, ale chyby môžu byť nevedomé. Našťastie existujú kroky, ktoré môžete podniknúť, aby ste lepšie prijali svoje chyby, a existujú aj techniky, ktoré môžete použiť, aby ste zo svojich chýb vyťažili čo najviac.

1. časť z 2:Prijatie svojich chýb


Dajte si povolenie niečo pokaziť. Existuje mnoho dôvodov, prečo by ste si mali dať povolenie robiť chyby. Robenie chýb je nevyhnutné a je súčasťou ľudského bytia. Je to tiež cenný zdroj poučenia a obohatí váš život. Môže vás naučiť skúšať nové veci a rozšíriť vaše obzory.[1]

  • Napríklad sa môžete chcieť naučiť variť. Na začiatku si povedzte: „Som v tomto varení nováčik a pravdepodobne budem robiť chyby. To je v poriadku. Všetko je súčasťou procesu.“
  • Niekedy vám strach z chýb – perfekcionizmus – môže zabrániť skúšať nové veci alebo dokončiť projekty, pretože sa tak bojíte, že to neurobíte dobre, že sa nedokážete prinútiť konať. Nedovoľte, aby sa vám to stalo.


Priznajte si silu zvyku. Niekedy nie sú chyby spôsobené našou snahou, ale jej nedostatkom. Nemôžeme vynakladať maximálne úsilie každý deň v každom prvku nášho života. Veci, ktoré robíme často, ako napríklad cesta do práce alebo príprava raňajok, sa môžu stať takými zvyčajnými, že sa na ne nesústredíme. Je to skutočne užitočné, pretože nám to umožňuje vynakladať energiu na iné veci, ktoré si vyžadujú väčšiu pozornosť. Niekedy nás však táto sila zvyku môže viesť k tomu, že sa dopustíme chyby. Priznajte si, že je to súčasť ľudského života s obmedzenými zdrojmi energie a pozornosti.

  • Možno napríklad jazdíte každý deň 5 dní v týždni tou istou cestou do práce. Cez víkend máte odviezť svoje dieťa na futbalový tréning, ale uvedomíte si, že ste prepli na „autopilota“ a namiesto toho ste začali jazdiť do práce. Ide o prirodzenú chybu, ktorá je výsledkom zvyku. Biť sa za túto chybu je neužitočné. Namiesto toho si uvedomte svoje pochybenie a pokračujte ďalej.
  • Štúdie naznačujú, že chyby urobené na autopilota môžete kompenzovať, aj keď si ich vedome neuvedomujete. Štúdie vykonané so skúsenými pisármi naznačujú, že keď urobíte chybu pri písaní, spomalíte, aj keď si to vedome neuvedomujete.[2]
  • Štúdie tiež naznačujú, že približne v 47 % prípadov sa ľudia „odhlásia“ alebo dovolia svojej mysli odkloniť sa od danej úlohy. Práve vtedy často dochádza k chybám. Ak zistíte, že sa často dopúšťate chýb v dôsledku „blúdenia mysle“, zvážte, či nevyskúšate niektoré cvičenia mindfulness, aby ste vrátili svoju pozornosť do prítomného okamihu.[3]


Rozlišujte medzi chybami z vlastnej vôle a chybami z opomenutia. Chyby nie sú vždy výsledkom nejakého úsilia, ktoré ste vynaložili. Niekedy môžete urobiť chybu aj tým, že niečo neurobíte. Zákony vo všeobecnosti rozlišujú medzi zavinením (vykonanie niečoho, čo sa nemalo vykonať) a opomenutím (nevykonanie niečoho, čo sa malo vykonať), pričom zavinenie sa zvyčajne považuje za závažnejšie.[4]
Chyby z opomenutia sú zvyčajne častejšie ako chyby z omylu.[5]

  • Chyby z opomenutia však stále môžu mať vplyv na váš život. Ak napríklad vaša spoločnosť nedrží krok s najnovším vývojom v oblasti technológií, môže to mať vplyv na vašu finančnú budúcnosť.
  • Je dôležité priznať si oba typy chýb, pretože z oboch sa môžete poučiť. Niektorí ľudia sa snažia vyhnúť chybám z nedbanlivosti tým, že robia čo najmenej a nenesú žiadnu zodpovednosť, ale to vás neochráni pred chybami z opomenutia a tiež to nie je veľmi užitočný spôsob života alebo rastu.


Rozlišujte medzi chybami a zlými rozhodnutiami. Je dôležité poznať rozdiel medzi chybami a zlými rozhodnutiami. Chyby sú jednoduché omyly, ako napríklad zlé čítanie mapy a nesprávny výjazd. Zlé rozhodnutia sú skôr úmyselné, napríklad vybrať si vyhliadkovú trasu na stretnutie a nepríjemne prekvapiť druhú osobu tým, že príde neskoro. Chyby sú pochopiteľné a môžu si vyžadovať menšie sústredenie na ich opravu. Zlé rozhodnutia by ste mali prijať rovnako ako chyby, ale oplatí sa im venovať viac pozornosti.[6]


Zamerajte sa aj na svoje silné stránky. Je dôležité vyhnúť sa tomu, aby ste sa utápali v tom, čo robíte zle. Pokúste sa vyvážiť sebakritiku oslavou toho, čo robíte dobre.[7]
Môže ísť o oslavu vecí, v ktorých ste už dobrí, alebo o oslavu oblastí, v ktorých vidíte zlepšenie. Nemá zmysel snažiť sa zlepšovať, ak nedokážete oceniť výsledok svojho úsilia.

  • Možno ste vo varení nováčikom, ale možno sa vám niečo okamžite podarí. Možno dokážete jednoducho ochutnať, aké korenie recept potrebuje. Priznajte si tieto silné stránky.


Vnímajte chyby ako príležitosť. V mozgu existujú mechanizmy, ktoré nám pomáhajú odhaliť, keď robíme niečo zlé. Mozog nám signalizuje, keď urobíme chybu. To môže byť počas procesu učenia veľmi užitočné. Robenie chýb nám môže pomôcť lepšie sa sústrediť na to, čo robíme, a snažiť sa urobiť to najlepšie.[8]

  • Výskum dokonca naznačuje, že niektorí odborníci, napríklad lekári, môžu zlyhať pri náprave chýb, pretože príliš dôverujú vlastnému úsudku. Je výhodné byť otvorený voči chybám a vnímať ich ako príležitosť, a to aj potom, čo ste sa v niečom stali naozaj dobrým.[9]


Pozrite sa, ako dlho trvá, kým sa stanete odborníkom. Výskum naznačuje, že môže trvať desať rokov experimentovania s určitou zručnosťou a robenia chýb, kým sa v nej stanete skutočne dobrými. Platí to pre každého, od skladateľa Mozarta až po basketbalistu Kobeho Bryanta.[10]
Buďte na seba mierni, ak sa vám spočiatku nedarí, pretože je to normálne. Dosiahnuť v niečom výnimočnosť si vyžaduje veľa úsilia počas dlhého časového obdobia.


Premyslite si rozhodnutia ako experimenty. Súčasťou problému s tým, že si nedovolíte robiť chyby, je myslenie, že musíte zakaždým urobiť dokonalé rozhodnutie. Namiesto tohto nerealistického cieľa skúste svoje rozhodnutia preformulovať radšej ako pokusy. Experiment môže mať dobré alebo zlé dôsledky. Samozrejme, stále môžete robiť všetko pre to, aby ste dosiahli dobré dôsledky, ale to vás zbaví časti tlaku.[11]

  • Napríklad pri varení pristupujte k receptom s experimentálnym prístupom. Vyhnite sa očakávaniu dokonalého pokrmu. Namiesto toho ju vnímajte ako príležitosť experimentovať a naučiť sa viac o celom procese varenia. Pomôže vám to vyhnúť sa tomu, aby ste sa odsudzovali za to, že ste niečo pokazili, čo sa vám nepochybne niekedy stane.


Zistite, ako sa mozog vyrovnáva s chybami. Mozog má v skutočnosti špecifické nervové bunky, ktoré nám pomáhajú sledovať náš výkon, odhaliť chyby a potom sa poučiť z toho, čo sme urobili zle.[12]
Mozog má však tiež problém prijať, že urobil chybu. Mozog môže preformulovať skúsenosť na niečo pozitívne, aby sa vyhol prijatiu toho, že urobil chybu. Ak máte problémy s rozpoznaním a prijatím svojich chýb, pravdepodobne je to dôvod.[13]
Pochopenie toho, ako sa váš mozog vyrovnáva s chybami, vám môže pomôcť lepšie si uvedomiť vlastné skúsenosti.

  • Váš mozog má v podstate dve reakcie na chyby: režim riešenia problémov („Prečo sa to stalo?? Ako môžem dosiahnuť, aby sa to už neopakovalo?“) a režimom vypnutia („túto chybu budem ignorovať“). Režim riešenia problémov vám, neprekvapivo, pomáha poučiť sa z chýb a napraviť ich v budúcnosti. Bežne sa vyskytuje u ľudí, ktorí veria, že inteligencia je flexibilná a že každý je schopný rozvoja. Režim vypínania sa často prejavuje vtedy, keď sa domnievate, že vaša inteligencia je „pevne daná“: buď ste v niečom dobrý, alebo zlý, a to je všetko. Tento typ myslenia vám bráni v učení a raste.[14]


Pochopte, ako spoločnosť vníma chyby. Žijeme v spoločnosti, ktorá sa bojí robiť chyby.[15]
Vyrastáme v tom, že sme podporovaní v tom, aby sme robili čo najmenej chýb. Ľudia, ktorým sa darí napredovať, sú tí, ktorí to berú vážne. Dobre sa uč na strednej škole a dostaneš štipendium na univerzitu. Dobre sa učte na univerzite a skončíte ju s vysokým priemerom a vyznamenaním. Je tu len malý priestor na to, aby ste niečo pokazili. Ak teda máte zo začiatku problém prijať svoje chyby, buďte na seba mierni, pretože to nie je len vaša chyba. Pravdepodobne ste boli naučení byť na seba prísni.

  • Pripomeňte si, že presvedčenie, že nikdy nesmiete urobiť chybu, je chybné. Chyby sú jediným spôsobom, ako sa učíme; ak nerobíte (veľa) chýb, je to preto, že už niečo poznáte naruby a odzadu. Ak sa chcete učiť a rásť, chyby sú súčasťou balíka.
  • Pripomeňte si, že perfekcionizmus kladie na vás aj na ostatných neprimerané nároky. Ak urobíte chybu, neznamená to, že ste „zlyhali“, ani to neznehodnocuje vaše úsilie. Uvoľnite svoje štandardy, aby ste dali priestor chybám – je to užitočnejší a efektívnejší spôsob, ako sa usilovať o dokonalosť.[16]

2. časť z 2:Učenie sa z vlastných chýb


Opravte svoje chyby. Chyby vám môžu pomôcť učiť sa, ale len vtedy, ak sa postaráte o ich nápravu.[17]
Ak napríklad pri varení použijete nesprávnu ingredienciu, nezabudnite sa spýtať matky alebo kompetentnej osoby na správny spôsob použitia ingrediencie, aby ste si mohli informácie opraviť v pamäti.


Veďte si denník svojich chýb a úspechov. Môže byť užitočné zapisovať si, kedy, kde a ako robíte vo svojom živote chyby. Vytvoríte si tak dodatočné povedomie o svojich vzoroch, ktoré môže byť v zápale hry ťažké postrehnúť. Noste so sebou malý vreckový denník a zaznamenávajte si momenty, keď ste niečo urobili zle. Preskúmajte záznamy neskôr, keď budete mať voľný čas, a preskúmajte možnosti, čo ste mohli urobiť inak.[18]

  • Ak napríklad pracujete na novom recepte a stále sa vám nedarí, zapíšte si, kde robíte chyby. Premýšľajte o tom neskôr večer a zistite, či môžete prísť na spôsob, ako pripraviť jedlo inak.
  • Mali by ste tiež sledovať svoje úspechy. Ak budete môcť sledovať svoj pokrok v priebehu času a oslavovať to, v čom ste dobrí, budete mať väčšiu motiváciu pokračovať v učení napriek chybám. Výlučne negatívne zameranie je neužitočné.


Zamerajte sa skôr na ciele „zlepšiť sa“ než na ciele „byť dobrý“. Ciele „byť dobrý“ si stanovujú nerealistické očakávania, najmä ak s nejakou činnosťou len začínate. Ak si stanovíte ciele „byť dobrý“, zvyšujete stávky a hovoríte si, že musíte uspieť, aby ste boli dobrým človekom. Na druhej strane, ciele „zlepšiť sa“ sú zamerané na zlepšenie. Pri týchto cieľoch nepotrebujete absurdne vysoké úspechy, aby ste sa cítili dobre. Snažíte sa o zlepšenie, nie o dokonalosť.[19]

  • Zamerajte sa napríklad na cieľ „byť lepší“, ktorým je naučiť sa, ako rôzne koreniny ovplyvňujú chuť jedla, a nie na cieľ „byť dobrý“, ktorým je byť hneď od začiatku majstrom kuchárom.


Zapojte sa do zámerného cvičenia. Čas nie je jedinou zložkou potrebnou na učenie sa z chýb. Prospeje vám aj to, ak budete postupovať s konkrétnym cieľom. Preto je dôležité, aby ste lokalizovali svoje chyby a ich príčiny. Uvedomenie si toho, čo robíte zle a prečo, vám pomôže vytvoriť plán na precvičovanie a zvyšovanie kompetencií.[20]

  • Ak sa napríklad snažíte zdokonaliť základnú kuchársku zručnosť, ako je varenie cestovín, robte to znova a znova, kým sa vám nepodarí správne načasovať. Môže chvíľu trvať, kým dosiahnete požadovanú mäkkosť cestovín, ale čím viac budete cvičiť, tým viac sa k nej priblížite.


Požiadajte o pomoc. Nie je hanba požiadať o pomoc s niečím, čo ešte neovládate. Odložiť svoje ego bokom a učiť sa od niekoho, kto má viac skúseností ako vy, je skvelý spôsob, ako sa zlepšiť, najmä ak sa ocitnete v slepej uličke a neviete, ako ďalej.[21]

  • Ak máte problémy s niektorým základným kuchárskym úkonom, opýtajte sa napríklad šéfkuchára vo svojej obľúbenej reštaurácii alebo člena rodiny, ktorý má s varením bohaté skúsenosti.


Verte vo svoje schopnosti. Výskum naznačuje, že ľudia, ktorí veria, že sa môžu učiť z chýb, sa v skutočnosti častejšie učia z chýb. Vedieť, že je možné, aby ste sa učili z chýb, je dobrým krokom k tomu, aby ste to skutočne robili.[22]
Dôveryhodný zdroj
Združenie pre psychologické vedy
Nezisková organizácia zameraná na podporu dôveryhodného výskumu a vzdelávania v oblasti psychologických vied
Prejsť na zdroj

  • Po chybe, ako je napríklad pripálenie riadu, si povedzte: „Môžem sa z toho poučiť. Túto skúsenosť je možné využiť. Teraz už viem, že mám používať nižšiu teplotu rúry.“


Vedzte, že dôvody nie sú to isté ako výhovorky. Hovorí sa nám, aby sme sa neospravedlňovali za svoje chyby, ale to je niečo iné ako vedieť o dôvody pre naše chyby.[23]
Ak sa vám jedlo, ktoré varíte, nepodarí, je v poriadku uznať skutočnosť, že ste urobili chybu, napríklad ste sa dostatočne nedržali receptu alebo ste siahli po soli namiesto cukru. To je dôvod, nie výhovorka. Hľadanie príčin vašich chýb vám môže pomôcť dosiahnuť v budúcnosti lepšie výsledky, pretože vám ukáže, kde ste urobili chybu. Niektoré ďalšie dôvody, na ktoré si treba dávať pozor:

  • meškanie na podujatia z dôvodu nedostatočne skorého vstávania.
  • Dostať písomku za to, že ste pokazili projekt, pretože ste sa nepýtali na vysvetlenie.
  • Neúspech pri skúške, pretože ste zanedbali štúdium alebo ste si štúdium dobre nezoradili podľa priorít.

  • Doprajte si čas. Niekedy stačí jeden prechod, aby ste sa poučili z chyby. Nie vždy je to však tak. Aby sme sa poučili z chyby, musíme ju mnohokrát urobiť niekoľkokrát. Zo začiatku môže byť ťažké sa toho chytiť, preto si nechajte voľnosť a urobte tú istú chybu niekoľkokrát, než sa znechutíte.[24]
  • Odkazy