Ako prijať konštruktívnu kritiku: 13 krokov (s obrázkami)

Bojujete s prijímaním spätnej väzby od svojho šéfa, rodičov alebo kolegov? Nie ste jediný. Množstvo ľudí má problém prijať kritiku. Mnohí sa však zhodujú, že schopnosť prijímať kritiku je dôležitým nástrojom osobného a kariérneho rastu. Naučte sa prijímať konštruktívnu spätnú väzbu a začleňte užitočné návrhy do svojho života.

Časť 1 z 3:Prijatie počiatočnej kritiky


Dajte si pozor na svoj počiatočný výraz tváre. Keď o sebe počujete negatívne informácie, je normálne, že okamžite reagujete. Prekonajte nutkanie mračiť sa, prevracať očami alebo ignorovať osobu. Prejavovanie ktoréhokoľvek z týchto spôsobov správania môže byť nepríjemné a obmedziť množstvo užitočnej spätnej väzby, ktorú v budúcnosti dostanete.

  • Zachovajte si buď prívetivý výraz tváre, alebo sa snažte zachovať prázdnu tvár. Toto je obzvlášť dôležité pre partnerské vzťahy, kde emócie zohrávajú veľkú úlohu v dynamike.
  • Vyslanie negatívneho signálu tvárou môže ukončiť akúkoľvek ďalšiu konverzáciu. Tým tiež vysielate signál, že nepovažujete za užitočné učiť sa od druhých. Pozorný a povzbudzujúci pohľad môže osobe, ktorá vyslovuje kritiku, signalizovať, že ste otvorení a pripravení počúvať.[1]


Udržujte otvorenú reč tela. Reč vášho tela môže tiež ostatných odradiť od toho, aby vám poskytli konštruktívnu spätnú väzbu. Dávajte si pozor na to, ako nosíte svoje telo, keď niekto rozoberá vaše správanie alebo výkon.

  • Niečo tak jednoduché, ako je hrbenie sa alebo prekríženie rúk, môže druhým signalizovať, že ste uzavretí alebo nejako negatívne reagujete na to, čo sa hovorí. Nervózne pohyby alebo gestá môžu tiež vysielať negatívne signály ostatným.[2]
  • Najlepší postoj, ktorý môžete použiť pri aktívnom počúvaní konštruktívnej kritiky, je taký, ktorý ukazuje, že ste otvorení počúvať s rukami vbok, ale stojíte vzpriamene a sebavedomo.


Predtým, ako začnete hovoriť, si vypočujte celú správu. Skutočne počúvajte, čo sa hovorí, bez toho, aby ste si počas odpovede v hlave premietali svoju odpoveď. Nacvičujte nereaktívne počúvanie tým, že sa nebudete hádať alebo hádať o tom, čo sa hovorí. Ide o to, aby ste tento návrh obrátili dovnútra a poučili sa z neho, nie aby ste začali hádku. Tým, že vylúčite svoju obrannú reakciu z rovnice, získate viac času a energie na to, aby ste sa spojili s hovoriacou osobou a použili to, čo ste počuli.

  • Základy aktívneho počúvania sú užitočné aj na to, aby ste neverbálnym spôsobom ukázali, že počúvate a tiež počujete, čo sa hovorí. Patrí sem očný kontakt, otvorenosť tým, že neskladáte ruky a nakláňate sa do rozhovoru.


Pýtajte sa objasňujúce otázky o probléme. Zistite, či má daná osoba nejaké návrhy, ako môžete problém odstrániť. Dávajte si veľký pozor na tón hlasu, aby ste pri žiadaní o návrhy a ďalšie informácie nevyzneli inak ako úprimne. Udržujte konverzáciu otvorenou a angažovanou.[3]

  • Príkladom objasňujúcej otázky môže byť: „Keď hovoríte, že som nebrala úlohu vážne, čo ste tým mysleli??“


Poďakujte osobe za spätnú väzbu. Uistite sa, že reč vášho tela zodpovedá slovám, ktoré hovoríte, keď ďakujete. Pristupujte k príležitosti na zmenu ako k pozitívnej výzve a takto ju aj formulujte.[4]
Odborný zdroj
Lauren Krasny
Vedúci pracovník, strategický, & Osobný kouč
Expertný rozhovor. 27. marca 2020.

  • Príkladom úprimných prejavov vďačnosti môže byť napr: „Ďakujem, že ste za mnou prišli, aby sme sa porozprávali o tom, ako môžem v našom tíme lepšie pracovať, oceňujem, že som počul, že je tu priestor na zlepšenie.“ alebo „Vážim si Váš názor, ďakujem za návrhy.“

Časť 2 z 3:Posúdenie, či je spätná väzba konštruktívna


Zvážte svoj vzťah s danou osobou. Aj keď sa vám nepáči, čo počujete, vzťah s danou osobou vám môže pomôcť určiť, či to hovorí, aby vám ublížila, alebo pomohla. Je to váš blízky priateľ alebo nepriateľ? Pochádza spätná väzba od vášho šéfa alebo konkurenčného spolupracovníka?

  • Zdroj vám môže veľa povedať o tom, akú váhu má kritika. Ak je touto osobou niekto, kto je vám blízky, môže mať tento príspevok väčšiu váhu ako len spolupracovník.
  • Je spätná väzba od niekoho, kto sa zdá, že má vždy ku všetkému čo povedať? V takomto prípade sa vstup môže ignorovať.[5]


Premýšľajte o kontexte spätnej väzby. Bola spätná väzba poskytnutá v horúcom okamihu pred ostatnými ľuďmi alebo to bolo individuálne po tom, čo sa to stalo? Zdala sa vám situácia emocionálna alebo úprimná?

  • Niekedy ľudia hovoria veci pred inými ľuďmi len preto, že majú publikum, a to, čo povedali, možno ani nemyslia vážne. Ak boli zapojené zvýšené emócie, spätná väzba môže byť menej ako konštruktívna.
  • Úprimné podanie dodáva povedanému dôveryhodnosť a tiež pôsobí na vytvorenie podporného vzťahu.


Získajte druhý názor. Súhlasia ostatní s tým, že na tejto oblasti musíte pracovať? Predtým, ako sa pustíte do zmien na základe neužitočnej spätnej väzby, opýtajte sa niekoho, komu dôverujete.

  • V prípade, že kritika je skutočne konštruktívna, je pravdepodobné, že sa nájdu aj iní, ktorí si všimli rovnaký problém. Otvorenie sa a požiadanie o návrhy môže začať rozhovor s ľuďmi, ktorých požiadate o druhý názor, ktorý povedie k ďalšiemu rastu.


Rozhodnite sa, či informáciu použijete, alebo ju zavrhnete. To, že ste vnímaví na konštruktívnu kritiku, neznamená, že musíte tento návrh aplikovať do svojho života. Starostlivo zhodnoťte spätnú väzbu, ktorú ste dostali, a vyberte si návrhy, ktoré sú prospešné pre váš osobný rast.

3. časť z 3:Realizácia zmien na základe kritiky


Vyhľadajte si podnety od ostatných. Získajte rady od iných o tom, ako sa môžete v danej oblasti zlepšiť. Dobrým spôsobom osobného a profesionálneho rastu je mentoring.[6]
Ak môžete, nájdite si človeka, ktorý je dobrý v oblasti, v ktorej máte nedostatok. Spýtajte sa osoby, či je ochotná poskytnúť vám v tejto oblasti nejaké usmernenia alebo vám umožniť, aby ste ju stínovali.

  • Napríklad na kurze verejného prejavu môžete získať spätnú väzbu na svoj štýl reči. Môžete sa opýtať priateľa alebo inštruktora niečo ako: „Počul som, že keď som nervózny, rozprávam tak rýchlo, že mi je ťažko rozumieť. Akékoľvek rady, ktoré mi pomôžu upokojiť sa a sústrediť sa na svoj prejav?“


Brainstorming možných riešení na nápravu vášho správania. Pamätajte, že brainstorming znamená byť otvorený každému návrhu bez posudzovania. Všetko si zapíšte a po brainstormingu ich roztrieďte.[7]
Zdroj experta
Lauren Krasny
Výkonný, strategický, & Osobný kouč
Rozhovor s expertom. 27. marca 2020.

  • Do denníka si na 15 minút zapíšte každé možné riešenie. Pokračujte v písaní po celý čas bez toho, aby ste sa starali o to, nakoľko je niektorá z položiek reálna.
  • Po úvodnom zozname sa vráťte späť a zistite, či existujú trendy alebo spôsoby, ako návrhy zoskupiť. Keď identifikujete trendy, môžete začať konkretizovať detaily, ktoré sú rozumné.


Prijmite opatrenia na vykonanie týchto zmien. Uschovajte si písomný zoznam zmien pre účely zodpovednosti. Venujte potrebný čas na to, aby ste zmeny dotiahli do konca. Tým si vybudujete dôveru a ukážete, že ste otvorení procesu využívania konštruktívnej kritiky na pozitívnu zmenu.[8]


  • Pokračujte v kontakte s danou osobou, aby ste neskôr prehodnotili svoj pokrok. Pristúpte k osobe pozitívnym spôsobom a opäť jej prejavte uznanie za jej pomoc. Podeľte sa o svoj proces brainstormingu a zmeny, ktoré ste urobili. Požiadajte ho o spätnú väzbu o tom, čo videl, pokiaľ ide o uskutočňované zmeny.

    • Oplatenie tým, ktorí vám poskytli spätnú väzbu, pokorným spôsobom, v ktorom hľadáte pomoc, skutočne inšpiruje k spolupráci a tímovej práci. Je viac ako pravdepodobné, že na danú osobu zapôsobí, že si jej odporúčania naozaj beriete k srdcu. Ak je to vhodné, môžete tomuto človeku dokonca ponúknuť pozitívnu konštruktívnu kritiku, aby ste mu pomohli zlepšiť sa v niektorej oblasti.
  • Odkazy