Ako prijať kritiku s milosťou a uznaním: 15 krokov

Ako sa vysporiadate s Kritika? Pre mnohých ľudí je ťažké vyhnúť sa pocitu ublíženia, obrany alebo hnevu. Bohužiaľ, tieto reakcie môžu spôsobiť, že zareagujete spôsobom, ktorý situáciu len zhorší a zanechá vo vás pocit urazenosti aj nevyslyšania. Našťastie existujú spôsoby, ako zlepšiť svoju schopnosť reagovať na kritiku s láskavosťou a uznaním, čo vám pomôže stať sa lepším človekom a vytvoriť vo svojom živote pozitívnejšie vzťahy.

1. časť z 3:Cvičenie v prijímaní a zachovaní pokoja


Dbajte na to, aby ste sa vyhli prudkým reakciám.[1]
Existuje dôvod, prečo je „teplo okamihu“ takou populárnou frázou. Keď sa s ľuďmi hádame, zvyčajne nám chýba premyslenosť a celkové uvedomenie si seba samého aj druhej osoby. Mindfulness vám môže pomôcť zostať sústredený vo svojom prežívaní a bez posudzovania situácie. Toto vám pomôže získať jasnosť a slobodu pri výbere spôsobu reakcie.

  • Priznajte si svoje myšlienky a emocionálny stav. Pozerajte sa na myšlienky z perspektívy zainteresovaného pozorovateľa bez toho, aby ste sa do nich „vžili“. Pomenujte svoje emócie bez toho, aby ste ich posudzovali. Na ich zvládnutie môže byť užitočný opis jedným slovom. Ak cítite, že sa rozčuľujete nad tým, čo osoba hovorí, venujte pozornosť pocitu svojho dychu prúdiaceho cez nosné dierky.[2]
    Dôveryhodný zdroj
    Klinika Mayo
    Vzdelávacia webová stránka jednej z popredných svetových nemocníc
    Prejsť na zdroj
  • Napríklad, ak začnete cítiť, že ste podráždení, zatiaľ čo osoba hovorí, nájdite si chvíľu a potichu si povedzte „cítim sa podráždený“. To vám pomôže zostať v kontakte so svojimi pocitmi.
  • Emocionálne sa dištancujte od daného momentu tým, že ho uvediete do perspektívy. V minulosti ste sa už napríklad pravdepodobne museli vyrovnať s kritikou a dokázali ste spracovať pocity ublíženia. Mohli by ste si tiež uvedomiť, že vo veľkom meradle je táto jedna kritika veľmi krátkou skúsenosťou, z ktorej môžete vyrásť.[3]
    Odborný zdroj
    Lauren Krasny
    Výkonný, strategický, & Osobný kouč
    Odborný rozhovor. 27. marca 2020.


Cvičte hlboké dýchanie. Hlboké dýchanie stimuluje parasympatický nervový systém vo vašom tele, ktorý má na starosti odpočinok.[4]
Niekoľko hlbokých nádychov, vdychov tak, aby sa vám rozšíril žalúdok, zatiaľ čo hrudník zostane na mieste, je rýchly a jednoduchý spôsob, ako sa upokojiť pomocou základných biologických. Môžete to robiť tesne pred tým, ako dostanete kritiku, aby ste sa pripravili, napríklad na hodnotenie výkonu u svojho šéfa. Túto metódu môžete používať aj počas prijímania kritiky, napríklad keď vás karhá rodič, aby ste sa s ňou dokázali vyrovnať efektívnejšie a menej defenzívne.


Venujte sa miernemu cvičeniu. Ak sa vám podarí na chvíľu odísť od hádky, čo sa odporúča, využite tento čas na rozhýbanie svojho tela.[5]
Aeróbne cvičenie, ako je beh, poskytne duševné výhody v rôznych oblastiach, od stresu a úzkosti až po sebavedomie. Posilnenie v týchto oblastiach vám pomôže prijímať kritiku z menej citlivého miesta.[6]


Počúvajte hudbu. Počúvanie hudby je bezpečná a dôsledná metóda na reguláciu nálady.[7]
Dôveryhodný zdroj
PubMed Central
Archív denníkov z U.S. Národné ústavy zdravia
Prejsť na zdroj
Oddýchnuť si od hádky a vypočuť si niektorého zo svojich obľúbených hudobných interpretov je spoľahlivý spôsob, ako zmeniť náladu a vrátiť sa k situácii s novým pohľadom. Nový pohľad môže byť rozhodujúci pre prijatie kritiky bez obranných reakcií.

  • Vypočujte si napríklad pieseň, ktorú máte radi, zo šťastného obdobia vášho života. To vám prinesie balíček pozitívnych spomienok a zmení to, ako sa cítite.


Praktizujte láskavú lásku. Milujúca láskavosť je forma meditačnej praxe, ktorá preukázateľne zvyšuje pozitívne emócie a vytvára otvorenosť voči iným ľuďom.[8]
Dôveryhodný zdroj
PubMed Central
Archív denníkov z U.S. Národné ústavy zdravia
Prejsť na zdroj
Robí sa to tak, že si potichu alebo nahlas recitujete mantru, v ktorej si želáte pokoj a šťastie, a to pre seba aj pre iných ľudí.

  • Ako príklad môžete povedať: Nech som slobodný od nebezpečenstva. Nech som šťastný. Nech som slobodný od utrpenia. Nech je moja myseľ uzdravená. Môžem sa spriateliť so svojím telom. Nech prebývam v pokoji. Nech som v pohode.
  • Opakujte túto mantru s druhou osobou v mysli, pričom „ja“ nahraďte jej menom.
  • Túto mantru môžete pre danú situáciu pozmeniť, napríklad slovo „nebezpečenstvo“ nahradiť slovom „zranenie“, „utrpenie“ slovom „osobná ujma“ a „uzdravený“ slovom „bezkonfliktný“.“


Prijmite, že sa cítite zranení. Priznanie si pocitu ublíženia je prvým krokom k tomu, aby ste reagovali opatrnejšie a s menším zapojením ega. Prežívanie pramení z neschopnosti rozpoznať našu skúsenosť; ako k otvorenej rane sa k pocitu zranenia vraciame znova a znova, kým mu nevenujeme potrebnú pozornosť.[9]
Dôveryhodný zdroj
Americká psychologická asociácia
Popredná vedecká a profesijná organizácia licencovaných psychológov
Prejsť k zdroju
Slová priateľa, rodiny alebo spolupracovníka môžu zraniť a nemali by ste sa tváriť, že je všetko v poriadku, ak to tak nie je.

  • Snažte sa rozlišovať medzi kritikou, ktorá je zámerne zraňujúca, a kritikou, ktorá môže zraňovať vaše ego, ale nie je osobným útokom.[10]
    Odborný zdroj
    Lauren Krasny
    Výkonný, strategický, & Osobný kouč
    Rozhovor s odborníkom. 27. marca 2020.

2. časť z 3:Milosrdné reagovanie


Na zjemnenie nálady použite humor. Štúdie ukazujú, že humor môže účinne pomôcť odvrátiť kritiku a zlepšiť sociálne vzťahy.[11]
Dobre načasovaný vtip môže vykoľajiť hádavú výmenu názorov a zlepšiť váš vzťah s druhou osobou.

  • Žartujte o niečom, čo je prítomné pre vás oboch a odvráti pozornosť od nepriateľstva, napríklad o počasí alebo o niečom vtipnom v miestnosti.
  • Uistite sa, že vtip nie je na účet druhej osoby!


Vyskúšajte hmlovanie. Zahmlievanie je asertívna komunikačná technika, ktorá vám umožňuje trochu ustúpiť bez toho, aby ste dali príliš veľa.[12]
Môžete to využiť na to, aby ste druhej osobe dali najavo, že ste ochotní sa na seba úprimne pozrieť a úplne nezablokovať jej kritiku, aj keď s ňou celkovo nesúhlasíte.

  • Príklad: Ak vám niekto povie, že vždy chodíte neskoro na stretnutia, môžete odpovedať Áno, včera som prišiel neskoro na stretnutie.


Priznajte si chybu. Môžete použiť „negatívne tvrdenia“, ak má osoba skutočný názor na vaše správanie a vy jej chcete dať najavo, že s konkrétnou kritikou súhlasíte, bez toho, aby kritika definovala vás ako osobu.[13]
Priznanie viny sa nemusí odraziť na vás ako na osobe, najmä ak si uvedomujete, že správanie je negatívne, a máte chuť sa zmeniť.

  • Príklad: Ak si často meškáte na stretnutia, môžete povedať Áno, v poslednom čase som meškala na veľa stretnutí. Je mi to ľúto. Odteraz sa budem snažiť chodiť včas.


Klásť otvorené otázky.[14]
Jedným zo spôsobov, ako sa uistiť, že ľudia uznávajú vašu integritu a milosť, je spýtať sa ich, či majú nejaké ďalšie kritické pripomienky, ktoré by ste mohli spoločne riešiť. To svedčí o vašej ochote byť k sebe úprimný, ako aj o tom, že nemáte potrebu brániť sa, pretože sa akceptujete, aj keď máte kritiku, pretože ju dokážete vnímať ako príležitosť na zlepšenie


Odstráňte sa zo situácie. Niekedy je najvhodnejšou metódou, ako sa vyrovnať s nepriateľskou kritikou, odísť z miestnosti. To umožní druhej osobe vychladnúť a ochrániť sa pred nebezpečenstvom. Brániť sa vyhýbaním sa výzvam môže byť za správnych okolností rovnako produktívne a zdravé ako čeliť im.[15]

3. časť z 3:Vnímanie kritiky


Oddeľte sa od kritiky.[16]
Hoci vaše správanie je určite veľkou súčasťou toho, kto ste, nie je všetkým a nepoukazuje na všetko, čo ste schopní urobiť. Spomeňte si na veľkých umelcov, športovcov, hudobníkov a podnikateľov, ktorí začínali v malom a možno boli spočiatku odmietaní. Vaše sebavedomie nemusí úplne závisieť od vášho aktuálne alebo minulosť správanie.[17]
Odborný zdroj
Lauren Krasny
Výkonný pracovník, strategický pracovník, & Osobný kouč
Rozhovor s odborníkom. 27. marca 2020.

  • Namiesto toho, aby ste kritiku brali ako osobný útok na vašu hodnotu ako osoby, myslite na ňu ako na lokalizovanú na konkrétnu činnosť, o ktorej sa diskutuje. Ak vás kritizujú za to, že ste napísali zlú esej, zvážte skutočnosť, že s praxou by ste mohli napísať lepšiu esej. Prijmite kritiku bez zbytočného zovšeobecňovania.


Vypočujte si človeka. Buďte veľkorysí, pokiaľ ide o zámery druhej osoby. V skutočnosti vám môžu chcieť ponúknuť konštruktívnu kritiku a pomôcť vám v budúcnosti odvádzať lepšiu prácu.[18]
Odborný zdroj
Lauren Krasny
Manažérske, strategické, & Osobný kouč
Rozhovor s expertom. 27. marca 2020.
Po vypočutí môžete posúdiť, či má dobré úmysly, alebo na vás jednoducho útočí. Ak je to útok, môžete jednoducho ignorovať to, čo hovoria.[19]

  • Vyhnite sa tomu, aby ste si „dobrú“ kritiku brali osobne. Prijímanie konštruktívnej kritiky je v skutočnosti dôležitou súčasťou učenia sa, ako zlepšiť svoje schopnosti. Ak napríklad chodíte na hodiny angličtiny a učiteľka vás upozorní na chybu vo vašom texte, poďakujte jej za jej príspevok, ktorý vám pomôže stať sa lepším spisovateľom.
  • Výskum ukazuje, že schopnosť byť zraniteľný je spojená s tým, že ste úspešný a šťastný.[20]
    Ochota počúvať kritiku je dôležitou formou zraniteľnosti.


Nabudúce si počínajte lepšie. Ak je kritika zameraná na konkrétne správanie a vy vidíte priestor na zlepšenie, buďte vďační za upozornenie na váš výkon, aby ste mohli chybu napraviť. Kritika môže v skutočnosti obsahovať dary, ktoré vedú k lepšej verzii vás samých, aj keď úmysly danej osoby nie sú láskavé.[21]

  • Buďte k sebe trpezliví. Sebazdokonaľovanie môže byť vo vašom živote mocnou silou, ale súcit so sebou samým je nevyhnutnou súčasťou pozitívneho rastu.[22]

  • Využite túto skúsenosť na svoj rast.[23]
    Odborný zdroj
    Lauren Krasny
    Manažérske, Strategické, & Osobný kouč
    Rozhovor s odborníkom. 27. marca 2020.
    Cvičenie robí majstra, takže túto skúsenosť považujte za príležitosť na zdokonalenie svojich zručností pri zvládaní kritiky.[24]
    Poďakujte osobe za to, že vám poskytla príležitosť na precvičenie správania uvedeného v tejto príručke.

    • Poďakujte osobe, len ak je to úprimné! Sarkasmus môže v danom momente pôsobiť uspokojivo, ale je to nepriateľský spôsob komunikácie, ktorý je často vnímaný negatívne a môže medzi vami vytvárať ďalšie trenice.[25]
  • Odkazy