Ako prijať kritiku (s obrázkami)

Zábavné na kritike je, že hoci štípe, je v skutočnosti rozhodujúcou zložkou toho, aby ste sa stali v niečom skutočne dobrí. Prijať kritiku a premeniť ju na niečo konštruktívne je zručnosť. Pomôže vám to nielen zlepšiť interakciu s inými ľuďmi, ale pomôže vám to zlepšiť aj seba samého a cítiť sa lepšie, keď máte problémy.

Časť 1 z 3:Zvládanie svojich pocitov


Zostaňte pokojní. Je prirodzené cítiť sa defenzívne, keď vás niekto kritizuje, ale dovoliť si rozčúliť sa a prejaviť svoje emócie situácii nepomôže. Majte na pamäti, že všetci robíme chyby, keď sa učíme nové zručnosti, takže kritika je nevyhnutná, a ak sa s ňou vyrovnáte konštruktívnym spôsobom, môžete sa vďaka nej naučiť niečo cenné.[1]
Zdroj experta
Lauren Krasny
Výkonný, strategický, & Osobný kouč
Rozhovor s odborníkom. 27. marca 2020.
Snažte sa teda zostať pokojní, aj keď osoba, ktorá vás kritizuje, pôsobí rozrušene. Neodpovedajte ich emóciám, pretože to môže spôsobiť, že budete vyzerať ako neschopní zvládnuť kritiku a bude to brániť vašej schopnosti niečo sa z kritiky naučiť.[2]

  • Venujte niekoľko minút dýchaniu.[3]
    Odborný zdroj
    Donna Novak, Psy.D
    Licencovaný klinický psychológ
    Rozhovor s odborníkom. 9. decembra 2020.
    Keď vás niekto kritizuje, sústredenie sa na dýchanie vám môže pomôcť udržať si pokoj. Skúste pri nádychu počítať do piatich (v duchu), potom zadržte dych do napočítania do piatich a potom pomaly vydýchnite.
  • Skúste sa usmievať. Aj malý úsmev vám môže pomôcť cítiť sa lepšie a môže spôsobiť, že aj osoba, ktorá vás kritizuje, sa trochu uvoľní.[4]


Dajte si čas na ochladenie. Predtým, ako zareagujete, a ešte predtým, ako sa zamyslíte nad kritikou, ktorú ste dostali, dajte si čas na vychladnutie. Asi 20 minút robte niečo, čo vás baví, napríklad počúvajte obľúbený druh hudby, čítajte knihu alebo sa prejdite. Ak si po prijatí tvrdej kritiky dáte čas na vychladnutie, pomôže vám to riešiť konštruktívnym spôsobom, namiesto toho, aby ste reagovali len na základe svojej emocionálnej reakcie.[5]

  • Odíďte zo situácie, ak potrebujete čas na premyslenie.[6]
    Zdroj experta
    Donna Novaková, psychiatrička.D
    Licencovaný klinický psychológ
    Rozhovor s expertom. 9. decembra 2020.


Oddeľte kritiku od iných oblastí seba samého.[7]
Odborný zdroj
Lauren Krasny
Výkonné, strategické, & Osobný kouč
Rozhovor s odborníkom. 27. marca 2020.
Pri prijímaní kritiky spôsobom, ktorý je pre vás zdravý, musíte pamätať na to, aby ste ju rozdelili. Snažte sa nemyslieť na to, že kritika je osobná alebo hovorí proti iným veciam, ktoré robíte. Prijmite ju takú, aká je, a nepridávajte si k nej žiadne veci ani si na základe toho, čo bolo povedané, nerobte domnienky o iných aspektoch svojej osoby.[8]

  • Ak vám napríklad niekto kritizuje obraz, ktorý ste namaľovali, neznamená to, že ste zlý umelec. Na diele alebo obraze môžete mať niekoľko chýb, ktoré sa nikomu nepáčia, a stále môžete byť skvelým umelcom.


Zvážte motiváciu kritiky. Niekedy kritika nemá za cieľ pomôcť, ale ublížiť. Predtým, ako sa rozhodnete, čo urobíte s kritikou, ktorú ste dostali, venujte nejaký čas premýšľaniu. Položte si niekoľko otázok a pokúste sa pochopiť, prečo bola kritika vznesená.[9]

  • Boli pripomienky o niečom, čo môžete ovplyvniť? Ak nie, prečo si myslíte, že sa robia?
  • Je názor kritizovanej osoby na vás skutočne dôležitý? Prečo alebo prečo nie?
  • Súťažíte s touto osobou? Ak áno, mohla byť kritika odrazom toho?
  • Máte pocit, že ste šikanovaní? Ak áno, vyhľadali ste pomoc v súvislosti s týmto problémom? (Ak máte pocit, že vás v škole alebo v práci šikanujú, porozprávajte sa s niekým, kto vám môže pomôcť, napríklad s učiteľom alebo zástupcom oddelenia ľudských zdrojov.)


Porozprávajte sa s niekým o tom, čo sa stalo. Bez ohľadu na to, či kritika, ktorú ste dostali, bola založená na vašom výkone alebo bola jednoducho zlá, je dôležité prediskutovať, čo sa stalo a ako ste sa cítili. Počkajte, kým sa budete môcť od danej osoby vzdialiť, a nájdite si niekoho, komu dôverujete a komu sa môžete zveriť. Povedzte im o tom, čo sa stalo a ako ste sa pri tom cítili. Diskusia o kritike s dôveryhodným priateľom alebo členom rodiny vám tiež môže pomôcť lepšie pochopiť kritiku a dôvody, prečo bola vyslovená.


Presmerujte svoje zameranie. Keď ste podnikli kroky na upokojenie sa a pochopenie kritiky, budete musieť pracovať na presmerovaní pozornosti na pozitívne aspekty svojej osoby. Ak sa príliš sústredíte na veci, ktoré potrebujete zlepšiť, môžete sa začať cítiť depresívne a bezmocne. Namiesto toho si skúste vytvoriť zoznam čo najväčšieho počtu silných stránok, na ktoré si spomeniete, aby ste začali obnovovať svoje sebavedomie.[10]
Odborný zdroj
Lauren Krasny
Výkonný, strategický, & Osobný kouč
Odborný rozhovor. 27. marca 2020.

  • Do svojho zoznamu môžete zahrnúť napríklad veci ako „dobrý kuchár“, „zábavný“ alebo „vášnivý čitateľ“.“ Vymenujte čo najviac vecí, ktoré vás napadnú, a prečítajte si svoje silné stránky, aby ste si pripomenuli, čo robíte dobre.

2. časť z 3:Reakcia na kritiku


Vypočujte si kritiku.[11]
Odborný zdroj
Lauren Krasny
Výkonný, strategický, & Osobný kouč
Rozhovor s odborníkom. 27. marca 2020.
Keď vám osoba vyslovuje kritiku, uistite sa, že ju veľmi dobre počúvate a dávate najavo, že počúvate. Udržujte očný kontakt a sem-tam pokývajte hlavou, aby ste ukázali, že počúvate. Môže to byť ťažké, ale je to vo vašom najlepšom záujme. Ak nebudete počúvať, nemusíte reagovať správnym spôsobom, čo môže viesť k ďalšej kritike.[12]

  • Aj keď je rada alebo kritika zlá, stále je dôležité vypočuť si túto osobu. Ak vám pošlú len poznámku, môžete si ju „vypočuť“ vlastným tempom.
  • Spýtajte sa sami seba, či je v kritike niečo, čo považujete za pravdivé.[13]
    Odborný zdroj
    Donna Novak, Psy.D
    Licencovaný klinický psychológ
    Rozhovor s odborníkom. 9. decembra 2020.


Zopakujte, čo váš kritik práve povedal. Po tom, ako váš kritik dohovorí, je dobré mu jeho kritiku zopakovať, aby ste obaja pochopili, čo je potrebné. Inými slovami, chcete eliminovať možnosť väčšej kritiky v dôsledku nepochopenia. Nemusíte opakovať to, čo váš kritik práve povedal, slovo za slovom, len to zhrňte.[14]

  • Predstavte si napríklad, že ste práve boli kritizovaní, pretože ste nesprávne vyplnili niektoré dokumenty a spôsobilo to problémy vašim spolupracovníkom. Môžete to kritikovi preformulovať napríklad takto: „Z toho, čo ste práve povedali, som pochopil, že musím byť opatrnejší, keď zakladám dokumenty, aby moji spolupracovníci mohli efektívne vykonávať svoju prácu.“ Ak sa kritikovi zdôveríte s tým, čo ste práve povedali, môžete to. Je to správne?“
  • Ak ste kritike nerozumeli, požiadajte o vysvetlenie alebo zopakovanie niečoho, čo vám nebolo jasné. Povedzte niečo ako: „Chcem sa uistiť, že tomu plne rozumiem, aby som mohol problém napraviť. Môžete, prosím, vysvetliť, čo máte na mysli iným spôsobom?“


Reagujte, keď budete pripravení. Niektoré typy kritiky môžu byť príliš tvrdé alebo komplikované na to, aby ste na ne mohli hneď reagovať. Ak je to možné, pred odpoveďou počkajte, kým sa upokojíte, zhromaždíte a budete mať čas o kritike premýšľať. Niekedy musíte na kritiku reagovať okamžite, ale je lepšie, ak jej dáte čas. Ak budete mať čas na vymyslenie zrelej odpovede, povedie to k najlepšiemu výsledku.[15]

  • Povedzte niečo ako: „Oceňujem vašu spätnú väzbu. Dovoľte mi, aby som sa ešte raz pozrel na papier a uvidím, čo sa dá robiť. Môžem vám zajtra ráno poslať správu, aby ste mi poradili s niektorými zmenami??“


V prípade potreby sa ospravedlňte za svoje chyby. Ak kritika prišla preto, že ste urobili chybu alebo ste niekoho zranili, je dôležité sa za to, čo sa stalo, hneď ospravedlniť.[16]
Ospravedlnenie sa líši od riešenia kritiky, preto nemajte pocit, že ospravedlnenie vás zaväzuje zmeniť sa alebo prijať všetku kritiku, ktorú ste dostali.

  • Vo väčšine prípadov stačí, ak hneď poviete niečo ako: „Je mi to veľmi ľúto. Nechcel som, aby sa to stalo. Ešte raz sa na to pozriem a zistím, ako môžeme zabezpečiť, aby sa to už nikdy neopakovalo.“


Uznajte, v čom majú pravdu. Keď ste pripravení slovne reagovať na kritiku, začnite tým, že uznáte, ktorá časť ich kritiky je správna. Keď to počujú, budú sa cítiť lepšie a budú vedieť, že ste naozaj premýšľali o tom, čo povedali.[17]

  • Môžete jednoducho povedať: „Máte pravdu.“ Potom pokračujte ďalej. Nemusíte zachádzať do detailov, prečo má váš kritik pravdu. Už len to, že uznáte, že súhlasíte s jeho názorom, pomôže kritikovi cítiť, že jeho názor bol vypočutý.
  • Samozrejme, váš kritik sa môže úplne mýliť. V tomto prípade je dobré nájsť aspekt toho, čo povedali, ktorý je správny („Napríklad som to nezvládol tak dobre, ako som mohol“), alebo im jednoducho poďakovať za spätnú väzbu a nechať to tak.


Hovorte o tom, ako sa plánujete zmeniť. Povedzte, ako plánujete implementovať ich radu alebo vyriešiť problém, ktorý kritizovali. Uistíte ich tak, že sa problémom zaoberáte. Ak takto prijímate kritiku, plne ju uznávate a reagujete na ňu, pôsobíte ako zrelý človek. Keď budete problémy riešiť a podniknete kroky na ich odstránenie, ľudia k vám budú v budúcnosti oveľa zhovievavejší.

  • Môžete povedať niečo ako: „Nabudúce za vami prídem skôr, ako sa porozprávam s klientom, a uistím sa, že sme sa zhodli na reakcii, ktorú chceme prijať.“


Požiadajte o radu. Ak vám už neodporučila lepší spôsob riešenia problému, opýtajte sa jej, ako by to urobila inak. Ak vám však už nejakú radu dali, môžete ich požiadať o ďalšiu. Získanie rady vám dáva možnosť učiť sa, ale aj to, aby sa osoba, ktorá vám dala radu, cítila lepšie.

  • Držte sa otázok typu „čo“ namiesto otázok typu „prečo“. Kladenie otázok typu „čo“ povedie k užitočnejším radám, zatiaľ čo otázka typu „prečo“ môže situáciu zhoršiť a kritik sa dostane do defenzívneho módu. Spýtajte sa napríklad niečo také: „Čo si myslíte, že by som mal nabudúce urobiť inak??“ Nepýtajte sa niečo ako: „Prečo ste to o mne povedali??“[18]


Informujte o potrebe trpezlivosti. Požiadajte ich o trpezlivosť, ak zmeny nie sú niečím, čo môžete zaviesť do praxe hneď. Zmena, najmä ak sú zmeny výrazné, môže trvať určitý čas. Požiadanie o trpezlivosť vás zbaví časti tlaku a povedie k lepšiemu porozumeniu medzi vami a kritikom. Keď oznámite, že potrebujete čas na zlepšenie, zároveň tým tejto osobe poviete, že jej kritiku plánujete brať vážne.[19]

3. časť z 3:Využitie kritiky na zlepšenie seba samého


Vnímajte to ako príležitosť. Najzdravší spôsob, ako sa vyrovnať s kritikou, je vnímať ju ako príležitosť ustúpiť, zhodnotiť svoje konanie a nájsť spôsoby, ako sa zlepšiť.[20]
Zdroj experta
Lauren Krasny
Vedúci pracovník, Strategické, & Osobný kouč
Rozhovor s expertom. 27. marca 2020.
Kritika je dobrá vec a môže vám pomôcť dostať sa na vrchol svojej hry. Keď sa na kritiku budete pozerať týmto spôsobom, možno ju ľahšie prijmete. Nielenže ju budete môcť prijať, ale možno sa dokonca ocitnete v situácii, keď o ňu budete žiadať.[21]

  • Aj keď sa niekto v kritike, ktorú vyslovil, mýlil, aj tak vám to môže pomôcť nájsť oblasti, v ktorých sa môžete zlepšiť. Možno to, že niekto má pocit, že s tým, čo robíte, je problém, vám môže napovedať, že je niečo, na čom musíte pracovať, aj keď to nie je to, čo táto osoba identifikovala.


Rozlišujte užitočné rady od neužitočných rád. Pri realizácii kritiky je dôležité pochopiť, akú kritiku by ste mali počúvať. Vo všeobecnosti platí, že ak sa niekto len sťažuje bez toho, aby ponúkol nápad, ako by ste sa mali zmeniť, pravdepodobne by ste ho mali ignorovať. Nemali by ste sa tiež obávať kritiky týkajúcej sa vecí, ktoré nemôžete zmeniť. Niektorí ľudia rozdávajú kritiku len preto, aby sa mohli cítiť lepšie, a na takéto situácie si musíte dávať pozor. Nereagujte na kritiku, ak je zbytočná. Uznanie a boj proti nej len posilní kritizujúceho.[22]

  • Ak vám daná osoba nedala vôbec žiadnu dobrú radu, potom viete, že jej spätná väzba nie je konštruktívna. Napríklad povedzte niečo ako „To bolo hrozné, farby sú pokazené a prezentácia je chaotická“. Spýtajte sa, či majú nejaké tipy na zlepšenie. Ak sú stále nepríjemné a neužitočné, ignorujte ich a všetko, čo v budúcnosti povedia, berte s rezervou.
  • Lepšia kritika je vtedy, keď sú negatíva sprevádzané pozitívami a osoba poskytne odporúčania na zlepšenie. Napríklad: „Nie som nadšený z množstva červenej, ale páči sa mi nádych modrej na horách“. Sú konštruktívni a je dobré vziať na vedomie, čo povedali. Možno nabudúce budete tieto rady brať do úvahy.


Premyslite si a napíšte si niekoľko záverov. Zvážte radu, ktorú ste dostali. Povedali vám, čo by ste podľa nich mali zmeniť? Pokúste sa vymyslieť niekoľko rôznych prístupov, ktorými dosiahnete rovnaký účinok. To vám poskytne možnosti, aby ste mohli nájsť tú najlepšiu pre vás. Mali by ste sa tiež zamyslieť nad tým, či sa z toho, čo kritik povedal, môžete ešte niečo naučiť.[23]

  • V skutočnosti je naozaj dobrý nápad napísať si to slovo za slovom hneď po tom, ako dostanete radu. Je to preto, aby vaša pamäť neskôr neskreslila slová a vy ste sa nakoniec riadili len tým, čo si vaše zranené pocity mysleli, že kritika bola.


Vytvorte si plán. Teraz, keď ste sa rozhodli, ktoré časti rád sú pre vás dôležité, budete si musieť vytvoriť plán, ako budete realizovať zmeny, ktoré chcete urobiť. Ak budete mať plán, najmä taký, ktorý si napíšete, bude pre vás jednoduchšie ho dodržiavať a uskutočňovať zmeny. Bude tiež pravdepodobnejšie, že budete konať.[24]

  • Aké jednotlivé veci musíte urobiť, aby ste túto zmenu uskutočnili? Napíšte ich krok za krokom, aby ste na nich mohli začať pracovať.
  • Uistite sa, že vaše ciele sú merateľné a sú pod vašou kontrolou. Ak ste boli napríklad kritizovaní za prácu, ktorú ste napísali na hodine, merateľným cieľom, ktorý je vo vašej moci, môže byť „začať písať ďalšiu prácu hneď, ako bude zadaná“ alebo „získať spätnú väzbu od učiteľa pred termínom odovzdania.“ NECHCETE si stanoviť ciele ako „byť lepším spisovateľom“ alebo „získať perfektný výsledok v ďalšej práci“, pretože tieto ciele sa ťažko merajú a kontrolujú.

  • Nikdy sa nevzdávajte snahy byť lepší. Buďte vytrvalí, keď sa snažíte realizovať kritiku. Kritika vás často nasmeruje úplne iným smerom, ako je pre vás bežné alebo ako si myslíte, že je to správne. Znamená to, že bude potrebné pracovať na tom, aby ste sa zlepšili. Očakávajte prekážky pri snahe zmeniť svoje správanie.

    • Majte na pamäti, že môžete súhlasiť s tým, čo niekto hovorí, ale budete mať problém a nakoniec sa vrátite k tomu, čo viete. Nemajte pocit, že to znamená, že sa nedá zmeniť, ani si o sebe nemyslite, že ste zlyhali. Učíte sa, a ak ste odhodlaní a vytrvalí, nakoniec sa vám to podarí.
  • Odkazy

      Lauren Krasny. Výkonný, strategický, & Osobný kouč. Rozhovor s expertom. 27. marca 2020.

      http://www.profesionálne poradenstvo.com/dealing_with_criticism_rejection.html

      Donna Novak, Psy.D. Licencovaný klinický psychológ. Expert Interview. 9. decembra 2020.

      http://www.lifehack.org/articles/lifestyle/7-effective-ways-to-deal-with-criticism.html

      http://www.Odborné poradenstvo.com/dealing_with_criticism_rejection.html

      Donna Novak, psychiater.D. Licencovaný klinický psychológ. Rozhovor s expertom. 9. decembra 2020.

      Lauren Krasny. Výkonný, strategický, & Osobný kouč. Rozhovor s odborníkom. 27 marec 2020.

      http://www.profesionálne poradenstvo.com/how-to-deal-with-criticism.html

      http://www.professional-counselling.com/dealing_with_criticism_rejection.html