Ako prijať pochvalu: 12 krokov (s obrázkami)

Máte problém uveriť alebo prijať pochvalu? Dostali ste niekedy kompliment, ktorému ste neverili, že je pravdivý? Ľudia môžu mať problém prijať pochvalu z viacerých dôvodov. Môžete mať nízku sebaúctu, keď si nevážite sami seba, alebo nízke sebavedomie, keď nemáte vysoké hodnotenie svojich schopností. Uvedomte si, že tento negatívny pohľad sa dá zmeniť. Keď pochopíte, prečo máte problém s prijímaním pochvaly, pracujte na zlepšení svojho obrazu o sebe a zlepšite svoje sociálne zručnosti.

1. časť z 3:Zamyslenie sa nad tým, prečo máte problém prijať pochvalu


Zvážte, ako sa vidíte. Ak máte o sebe negatívnu mienku, ťažšie pochopíte komplimenty, pretože sú v rozpore s vašou predstavou o sebe samom. Keď sú ľuďom predložené dôkazy, ktoré sú v rozpore s ich presvedčením, vyvoláva to nepríjemné pocity alebo pocity konfliktu. Vtedy sa vám prijímanie pochvaly môže zdať ako lož alebo maska, pretože jej v skutočnosti neveríte.

  • Výskum ukazuje, že ľudia často hľadajú vo svojom okolí dôkazy, ktoré by podporili ich pohľad na seba alebo presvedčenie, ktoré o sebe majú.[1]


Zohľadnite kultúru. Niektorí ľudia môžu mať problém prijať pochvalu, pretože to v ich kultúre nie je bežné. Niektorí ľudia v niektorých kultúrach považujú pochvalu za trápnu, ako napríklad Číňania z Hongkongu, ktorí budú odmietať pochvalu, pretože skromnosť sa vysoko cení.[2]

  • Samozrejme, môže sa to líšiť v závislosti od jednotlivca alebo jeho rodinnej kultúry, ale je dôležité si uvedomiť, že kultúra zohráva úlohu v tom, ako vnímame pochvalu.


Zistite, aký význam má pochvala. Prijatie pochvaly má sociálny prínos, pretože uznáva a potvrdzuje to, čo vám pochválená osoba povedala. Výskum ukázal, že keď prijmete kompliment, zvýši to nielen vaše sebavedomie, ale aj sebavedomie osoby, ktorá kompliment vyslovila.[3]
Vyslovovanie a prijímanie komplimentov tiež posilňuje vzťahy a pomáha nám spoločensky vyrásť z našej komfortnej zóny.[4]
Pochvala môže dokonca zlepšiť pocit šťastia a motivácie, čo podľa jednej štúdie spôsobilo zvýšenie pracovného výkonu.[5]
Dôveryhodný zdroj
PLOS ONE
Online recenzovaný vedecko-výskumný časopis s otvoreným prístupom
Prejsť na zdroj

  • Niektorí ľudia môžu mať problém s prijímaním pochvaly jednoducho preto, že nemali príležitosť precvičiť si túto sociálnu zručnosť. Môže existovať viacero dôvodov, prečo nemali príležitosť praktizovať, napríklad pochvala je v ich rodine pôvodu nezvyčajná.


Uvedomte si, akú škodu spôsobuje odmietanie pochvaly alebo jej odmieňanie. Neprijímanie pochvaly môže byť demotivujúce pre vás aj pre osobu, ktorá vás chváli. Môže to znamenať, že daná osoba bude v budúcnosti menej ochotná vás pochváliť alebo pochváliť, pretože vidí, že pochvalu neprijímate.[6]
Miltenberger, R. (2012). Modifikácia správania, zásady a postupy. (5. vyd., pp. 87-99). Vydavateľstvo Wadsworth.
Ak si ceníte pokoru, môže sa vám zdať, že prijímať pochvalu a zároveň byť pokorný je v rozpore. Niektorí ľudia sa domnievajú, že odrážanie alebo odmietanie pochvaly má v skutočnosti korene v slabom sebavedomí.[7]
[8]

  • Prijímanie pochvaly a pokora nemusia byť v rozpore. Jednoduché „ďakujem“ je často prejavom pokory.
  • Niektorí ľudia rozlišujú medzi zaslúženou pochvalou a priehľadným pochlebovaním. Človek, ktorý je pokorný, môže prijať pochvalu a zároveň odmietnuť neúprimné lichôtky.[9]

2. časť z 3:Budovanie vlastnej hodnoty a sebaúcty


Majte súcit sami so sebou. Môže sa to zdať zvláštne, ale súcit so sebou samým vám umožní viac si vážiť samého seba, ako keby ste sa neustále súdili.[10]
Súcit si vyžaduje, aby ste používali empatiu a pochopenie voči druhým, a to isté platí aj v prípade, keď ide o vás. Súcit a pochopenie voči sebe samému vám môže pomôcť pohodlnejšie prijímať pochvalu.[11]

  • Tak ako môžete nájsť súcit s druhými, môžete si ho začať pestovať aj sami k sebe.


Praktizujte každodenné afirmácie. Afirmácie sú pozitívne výroky, ktoré vám môžu dodať sebadôveru, urobiť vás k sebe láskavejšími a zlepšiť vaše sebavedomie.[12]
Je dôležité, aby tieto výroky zdôrazňovali veci, ktoré sa vám na sebe páčia, nielen to, čo sa na vás páči iným. Vymyslite si skutočné afirmácie, ktorým skutočne veríte, a precvičujte si ich, keď si ich budete hovoriť nahlas pred zrkadlom alebo si ich napíšte a nahlas prečítajte. Medzi príklady afirmácií patria napr:

  • Som zdatný učiteľ a mám rád, ako sa cítim, keď pomáham druhým učiť sa.
  • Som skvelý v udeľovaní pochvaly, pretože tak ľahko dokážem oceniť druhých.
  • Mám hodnotu aj mimo svojej úlohy matky a učiteľky a mám hodnotu aj okrem svojich talentov a schopností.


Urobte si prestávku na súcit a buďte k sebe mimoriadne láskaví. Robte to každý deň alebo keď si všimnete, že vaše myšlienky alebo správanie počas dňa nie sú láskavé. Vaše myšlienky môžu byť neláskavé, ak sú príliš odsudzujúce a prísne. Alebo môže byť vaše správanie neláskavé voči vám samým. Nelichotivé môže byť napríklad to, ak sa núti pracovať bez prestávok alebo si berie ďalšie zmeny, hoci si naozaj potrebujete oddýchnuť. Začnite zachytávať tieto myšlienky a správanie a spýtajte sa sami seba, či by ste si to mysleli alebo žiadali od svojich priateľov alebo detí.[13]
Ak je to nemilé, rozhodnite sa to zmeniť.[14]

  • Napríklad: Ak si všimnete, že sa po dlhom pracovnom dni prinútite skontrolovať poštu, hoci nesiete veľa ťažkých vecí a k poštovej schránke je to dlhá prechádzka, priznajte si, že to nie je láskavé. Povedzte si, že pošta môže počkať, aspoň kým sa nebudete cítiť pohodlnejšie a neodložíte ťažké veci. Priznajte si, že by bolo milšie dovoliť si urobiť prestávku a skontrolovať poštu neskôr.


Preformulujte pochvalu. Ak máte problém uveriť alebo prijať kompliment alebo pochvalu, preformulujte ju na niečo, čo lepšie chápete ako pravdivé o sebe alebo o vzťahu s osobou, ktorá vás chváli. Ak vás napríklad priateľ pochváli za peknú večeru, môžete to preformulovať tak, aby ste zdôraznili, čo to znamená pre vášho partnera: „Môj priateľ to povedal, pretože si váži, že jedlo výborne chutí“ a čo to znamená pre váš vzťah: „Tento kompliment znamená, že varenie a spoločné trávenie času pri večeri je cennou súčasťou nášho vzťahu.“

  • V jednej štúdii sa zistilo, že ľudia s nízkym sebavedomím mali pozitívnejšie pocity z pochvaly alebo komplimentu, keď si kompliment prerámcovali do abstraktných pojmov. Podrobne opísali, čo pre nich kompliment znamenal a čo znamenal pre vzťah s komplimentujúcim.[15]

3. časť z 3:Zlepšovanie sociálnych zručností


Pochváľte ostatných. Najlepší spôsob, ako si precvičiť prijímanie pochvaly, je pochváliť druhých. Platí to najmä vtedy, ak ste neboli často chválení alebo ste nemali možnosť precvičovať si prijímanie komplimentov. V týchto prípadoch možno nebudete presne vedieť, čo povedať, ale s trochou praxe sa naučíte, ako ponúknuť pochvalu druhým. Dbajte na to, aby ste boli pri komplimentoch úprimní, čo uľahčí ich vyslovenie.[16]

  • Požiadajte priateľa, aby si zahral rolu. Môžete napríklad začať jednoducho tým, že poviete, že sa vám páči oblečenie alebo účes vašej kamarátky. Nakoniec môžete svojho priateľa pochváliť za to, že je dobrým poslucháčom alebo podporujúcim priateľom.


Prijímajte komplimenty. Prijatie komplimentu je vo svojej najzákladnejšej podobe zdvorilým gestom. Vďaka tomu sa osoba, ktorá chválu vyslovuje, cíti oprávnene a uznaná. Jednoduché „ďakujem“ stačí na prijatie komplimentu, ale mohli by ste urobiť aj viac, aby ste dali danej osobe najavo, ako veľmi si pochvalu ceníte.

  • Môžete napríklad povedať: „Ďakujem! Tento outfit je nový a mám na sebe farbu, ktorú bežne nenosím, takže ďakujem za to, že sa vám páči. Vďaka tomu sa cítim dobre pri svojom výbere.“


Vyhnite sa podkopávaniu komplimentov. Neprijímajte kompliment a hneď povedzte niečo, čo ho znevažuje. Môže to spôsobiť, že osoba, ktorá vás chváli, sa bude cítiť hlúpo alebo trápne, že vás vôbec pochválila.[17]
Ak vám napríklad niekto povie, že vaše oblečenie vyzerá skvele, nepovedzte: „Ďakujem. Myslím si, že vyzerám tučná.“ Niekedy môže byť ťažšie prijať pochvalu o sebe samom než o svojom majetku, ale k týmto komplimentom môžete pristupovať rovnakým spôsobom.

  • Ak vás napríklad pochvália za pokojné správanie, pretože sa vďaka nemu ľudia cítia príjemne, môžete povedať: „Ďakujem. Je to dobrá vlastnosť mojej práce a som rád, že sa cítite dobre.“

  • Venujte pozornosť reči svojho tela. Uistite sa, že vysielate aj neverbálne signály, ktoré vyjadrujú vďačnosť. Pri komplimente alebo pochvale majte otvorené ruky, nadviažte priamy očný kontakt a usmievajte sa. To signalizuje osobe, ktorá vám vyslovuje pochvalu, že kompliment prijímate.[18]

    • Vyhnite sa prekríženiu rúk, držaniu rúk vo vreckách alebo nenadväzovaniu očného kontaktu. Tieto náznaky môžu spôsobiť, že sa osoba, ktorá pochvalu vyslovuje, bude cítiť trápne alebo nepríjemne.
  • Odkazy