Ako prijať seba, svoj život a svoju realitu: 11 krokov

Môže byť ťažké prijať seba samého, svoj život a skutočnosť, ktorú žijete. Možno sa vám nepáčia vaše vyhliadky do budúcnosti alebo sa vám nepáči niektorý aspekt vašej osobnosti, alebo sa vám niektoré dni nepáči niečo na tom, ako vyzeráte. Je bežné, že ľudia sú k sebe kritickí, ale existuje niekoľko spôsobov, ako sa naučiť prijať seba a svoj život.

Časť 1 z 2:Podpora prijatia


Uznajte svoje silné stránky. Je také ľahké pozrieť sa do zrkadla a poukázať na svoju neistotu. Ale namiesto toho, aby ste počítali všetky veci, ktorými by ste chceli byť, skúste spočítať všetky veci, ktorými ste. Urobte si zoznam svojich silných stránok, napríklad vecí, v ktorých ste dobrí, hodnôt, ktoré vyznávate, a priateľov, ktorých máte.[1]

  • Ak sa vám nedarí vymyslieť, aké sú vaše silné stránky, opýtajte sa priateľa alebo člena rodiny, aké sú podľa nich vaše najpozitívnejšie vlastnosti.


Buďte k sebe úprimní. Pre mnohých z nás je to jedna z najťažších vecí, ale je to nevyhnutný krok k tomu, aby sme sa dokázali orientovať vo svojom živote[2]
. V mnohých dnešných spoločnostiach, ktoré sa zameriavajú na jednotlivca, sme povzbudzovaní k tomu, aby sme sa usilovali o úspech, a často hľadáme pochvalu ako potvrdenie tohto úspechu. Každú kritiku berieme ako negatívnu vec, preto sa vyhýbame tomu, aby sme na sebe videli čokoľvek, čo vyvoláva takúto reakciu.

  • Ak chcete byť k sebe úprimní, predstavte si, že sa pozorujete očami cudzieho človeka. Spýtajte sa sami seba, čo si o vás daný človek myslí, a buďte čo najobjektívnejší na základe faktov, a nie toho, čo si myslíte o sebe.


Priznajte si chyby. Pamätajte si, že nemôžete nič napraviť, kým si nepripustíte, že existuje nejaký problém. Chyby, ktoré urobíte, môžete vnímať ako príležitosť na učenie, ako spôsob, ako sa dostať tam, kam sa chcete v živote dostať.[3]
Verte v seba, uvedomte si, že len vy môžete zmeniť seba, len vy môžete riadiť svoj osud. Rozhodnite sa, čo je pre vás dôležité, a zamerajte sa na to. Odstráňte pochybnosti o sebe a verte, že sa môžete stať tým, čo si predstavujete.

  • Keď si uvedomíte, že chyby sú príležitosťou na učenie a že vaša realita nie je vždy pevne daná, budete mať väčšiu šancu vytrvať tvárou v tvár výzvam, vytrvať a zmysluplne rásť.


Porozprávajte sa s niekým, komu dôverujete. Ventilujte svoje pocity týkajúce sa vášho života priateľovi alebo členovi rodiny, ktorému na vás záleží a venuje vám pozornosť, ktorú potrebujete. Možno zistíte, že práve tým, že svoje myšlienky zverejníte, si uvedomíte, že sú prehnané alebo že váš život predsa len nie je taký zlý.[4]

  • Ak sa vám nechce len ventilovať, skúste požiadať priateľa alebo člena rodiny o radu, ako zmeniť alebo zlepšiť svoj život v smeroch, ktoré nechcete prijať.


Vyhľadajte odbornú pomoc. Niekedy je jednoduchšie alebo účinnejšie získať pomoc zvonka od odborníka. Terapeut vám môže pomôcť naučiť sa prijať seba samého a svoju realitu. Môže to byť psychológ, psychiater alebo licencovaný poradca či iný odborník na duševné zdravie.

  • Ak chcete nájsť psychológa vo svojom okolí, skúste túto webovú stránku: http://locator.apa.org/

2. časť z 2: Cvičenie všímavosti


Naučte sa výhody všímavosti. Zistilo sa, že uvedomovanie si svojej reality a svojich pocitov účinne pomáha jednotlivcom rozvíjať sebaprijatie. [5]
Niektoré formy tréningu všímavosti zahŕňajúce súcit so sebou samým si vyžadujú učenie od odborníka, ale iné môžete praktizovať v pohodlí svojho domova. Medzi výhody vedomého sebasúcitu patrí[6]

  • Naučte sa byť menej sebakritický.
  • Naučiť sa zvládať problematické emócie.
  • Naučte sa motivovať sa povzbudením namiesto kritizovania samých seba.


Vyhraďte si čas a nastavte si budík. Venujte si každý večer alebo ráno 10 – 20 minút tichej meditácie. Keď si nastavíte budík, môžete sa uvoľniť, pretože viete, že neprídete neskoro do práce ani na nič iné, pretože budík vás bude držať pri vašom pláne.

  • Uistite sa, že váš budík je nastavený na tichý a príjemný zvuk, ktorý vám uľahčí vaše sedenie s vedomím.


Posaďte sa vzpriamene na stoličku. Nájdite si najpohodlnejšie kreslo a potom si doň sadnite. Udržujte rovný postoj a zatvorte oči, aby ste minimalizovali vonkajšie rušivé vplyvy.

  • Umiestnite si tiež stoličku do najtichšej časti domu, aby ste znížili rozptyľovanie.


Pozorujte svoje dýchanie. Venujte pozornosť spôsobu dýchania, ale nech je prirodzený, neupravujte ho, pokiaľ nemáte pocit, že to potrebujete pre svoje pohodlie. Vnímajte každý aspekt svojho dychu, ktorý vchádza nosom/ústami, klesá do pľúc a dodáva energiu celému telu.

  • Cíťte, ako sa starý dych dvíha a vydychuje a posiela so sebou časť vášho fyzického a duševného napätia.
  • Urobte všetko pre to, aby ste sa vyhli sklesnutiu, ale mohli by ste nechať svoje telo trochu sa uvoľniť.


Počítajte si nádychy. Sledujte počet nádychov, ktoré ste urobili až do štyroch, a potom začnite odznova. Myslíte len na svoj dych a svoje telo.

  • Ak zistíte, že myslíte na niečo iné, prijmite, že vaša pozornosť sa zatúlala, ale neodsudzujte sa. Len jemne vráťte svoju myseľ späť a sústreďte sa na dýchanie.

  • Buďte dôslední. Praktizujte meditáciu všímavosti každý deň a postupne si všimnete, že sa stávate pozornejšími a vnímavejšími voči sebe a svojmu okoliu, pretože sa zdokonaľujete v tom, ako jednoducho byť bez hodnotenia.

    • Môže to vyžadovať veľa cviku, aby ste to zvládli, preto sa nevzdávajte! Vedzte, že to môže chvíľu trvať.
  • Odkazy