Ako prijať svoje nedostatky (s obrázkami)

Ľudia si príliš často mýlia zvláštnosti a odlišnosti s chybami. Trápenie sa nad nejakým aspektom svojho vzhľadu, osobnosti, schopností alebo zvykov nie je vždy najlepší nápad. Naučte sa chápať a milovať celé svoje ja a začnite nazývať tieto „nedostatky“ iným menom.

Časť 1 z 3:Budovanie realistického sebaobrazu


Rozpoznať rozdiel medzi problémom a bizarnosťou. Ak svojím správaním ubližujete sebe alebo iným ľuďom, máte problém. Ale ak sa nikomu neubližuje, potom je to len výstrelok, nie niečo vážne. Nie je nič zlé na tom byť nepredvídateľný.

  • Ak máte problém, nepanikárte. Nie ste s ním navždy zaseknutí. S praxou môžete pracovať na úprave svojho správania tak, aby ste boli k sebe a/alebo k ostatným láskavejší.[1]
    Expertný zdroj
    Jennifer Butlerová, MSW
    Životný kouč
    Rozhovor s odborníkom. 31. júla 2020.


Premenujte svoje nedostatky. Vyhnite sa nazývaniu svojich nedostatkov „chybami.“ Namiesto toho ich vnímajte ako vlastnosti, namiesto toho, aby ste ich prísne posudzovali. Namiesto toho ich vnímajte ako „zvláštnosti“, „zvyky“ alebo „niečo, čo robím“.“

  • Snažte sa používať neutrálny jazyk na opis seba samého. Namiesto „Som príliš plachý“ skúste napríklad „Trvá mi trochu dlhšie, kým sa zohrejú ľudia“.“ Namiesto „som lenivý“ skúste „niekedy mám problém určiť si priority pri plnení úloh.“
  • Používajte jazyk, ktorý je láskyplný a podrobný, a nie vágny a odsudzujúci. Každý deň sa pozrite do zrkadla a povedzte si: „Mám sa naozaj rád.“ Doslova to povedzte nahlas. Postavte sa na vrchol vysokej budovy a zakričte: „Som na seba hrdý.“ Povedzme, že vašou chybou bolo napríklad to, že ste boli extrémne škaredí. Ak áno, postavte sa na strechu a zakričte: „Som škaredý a som na to hrdý.“ Ľudia vás budú rešpektovať za vašu novoobjavenú odvahu.
  • Je to niečo, čo je niekedy užitočné? Niektoré vlastnosti sú niekedy dobrou, ale niekedy zlou vecou. To nie je chyba; je to len niečo, na čom musíte pracovať, aby ste vedeli, kedy to použiť a kedy musíte k veciam pristupovať iným spôsobom. Napríklad:


Vymenujte svoje silné stránky a schopnosti.[2]
Odborný zdroj
Jennifer Butlerová, MSW
Životný tréner
Rozhovor s odborníkom. 31. júla 2020.
Zahrňte všetko, čo vás napadne. Nevylučujte žiadnu vlastnosť, pretože si myslíte, že by mohla byť zbytočná alebo nevýnimočná. Uveďte veci, ako je trpezlivosť, láskavosť, odvaha, odhodlanie, chuť, inteligencia alebo lojalita. Niekedy sa kladie taký dôraz na nedostatky, že sa stratia silné stránky, ktoré človek má. Komplexný obraz o sebe samom vám pomôže zaujať vyváženejší pohľad na seba samého.[3]

  • Ak sa cítite príliš skleslí na to, aby ste si vytvorili zoznam, najprv chvíľu voľne píšte.
  • Skúste požiadať priateľov alebo členov rodiny, aby prispeli do vášho zoznamu. Povedzte: „Je to pre projekt blahobytu, ktorý robím.“ Na oplátku im ponúknite, že prispejete do zoznamu.


Vymenujte veci, na ktoré ste hrdí. Uveďte úspechy, ako sú dosiahnuté ciele, momenty, v ktorých ste prekvapili sami seba, a ťažké chvíle, ktoré ste prežili. Môžete byť hrdí na to, že ste sa dostali z ťažkej situácie, že ste boli prítomní pri niekom, kto prežíval ťažké obdobie, že ste dokončili projekty v práci alebo v škole, alebo na veci, ktoré ste sa naučili. Napíšte si svoje majstrovstvo, veci, ktoré ste sa naučili robiť dobre.[4]


Zostavte zoznam a uvedomte si vlastnosti, ktoré vás rozčuľujú. Voľne píšte, vymenujte veci, ktoré robíte a z ktorých nemáte dobrý pocit. Vymenujte veci, ktoré by ste o sebe chceli zmeniť. Buďte čo najkonkrétnejší. Napríklad namiesto toho, aby ste napísali „To, ako vyzerám“, napíšte „Nemám rád, keď mi praská pleť“.“ Ak píšete o nejakej udalosti, uveďte ju v čo najväčšom kontexte.


Zvážte, ako vaše minulé skúsenosti formovali vaše myšlienky a zvyky.[5]
Odborný zdroj
Jennifer Butlerová, MSW
Životný kouč
Rozhovor s odborníkom. 31 júl 2020.
Spýtajte sa sami seba, ako ste získali svoje zvyky a spôsob bytia. Sú kultúrne? Rodinný? Biologické? Kedy k nim dochádza? Boli ste kritizovaní ostatnými? Vstrebávali ste správy od spoločností, ktoré sa snažili využiť vašu neistotu, aby vám niečo predali? Ak poviete veci, ktoré neskôr ľutujete, spýtajte sa sami seba, či je to nedostatok taktu, ktorý ste sa naučili od svojej rodiny, alebo je to vaša reakcia na nepríjemné situácie.[6]

  • Čo vyvolávajú incidenty správania, na ktoré nie ste hrdí?
  • Keď ste sa ocitli v ťažkých situáciách, čo vás z nich alebo cez ne dostalo?
  • Ako ste sa v detstve naučili vyhýbať problémom?

Tip: Ak máte nedostatky, ktoré sa vyskytujú na vašej tvári, môžete ich odstrániť: Čím viac dokážete porozumieť tomuto správaniu v minulosti, tým je pravdepodobnejšie, že si ho dokážete odpustiť.[7]
Pomôže vám to aj vtedy, ak sa rozhodnete, že chcete v budúcnosti zmeniť svoje správanie.


Preformulujte svoje myšlienky.[8]
Čo vás viedlo k tomu, že každú z týchto vecí považujete za „chybu“? Majú tieto vlastnosti aj pozitívne stránky? Pozrite sa na svoj zoznam silných stránok a spýtajte sa sami seba, či niektorá z uvedených silných stránok súvisí aj s vlastnosťami, ktoré ste vnímali ako „nedostatky.“[9]
Začnite o svojich vlastnostiach premýšľať pozitívne.[10]

  • Ak ste tvrdohlaví, ste aj odhodlaní. Odhodlanie môže byť obrovským darom, pokiaľ ide o úlohy a veci, na ktorých záleží.
  • Ak ste perfekcionista, môže sa vám dariť v oblastiach, kde je na dosiahnutie úspechu alebo ochranu ľudí potrebná maximálna starostlivosť. Chirurgovia, inžinieri a olympijskí športovci sa musia držať vysokých štandardov.
  • Ak ste citliví, ste aj starostliví a empatickí. Vaša starostlivosť o druhých môže spôsobiť, že sa odmietnete zmieriť s nevľúdnosťou a nespravodlivosťou.
  • Ak ste vzrušujúci, môžete byť aj kreatívny a očarujúci.
  • Pozitívne prerámcovanie tieto vlastnosti nezmení, ale môže vám poskytnúť zdravú zmenu perspektívy, ktorá vám pomôže prijať samého seba.[11]

2. časť z 3:Praktizovanie úplného sebaprijatia


Vynechajte sebakritiku. Správajte sa k sebe s láskyplným súcitom a rešpektom.[12]
Odborný zdroj
Jennifer Butlerová, MSW
Životný kouč
Rozhovor s odborníkom. 31. júla 2020.
Namiesto toho, aby ste sa vyhovárali, hovorte so sebou pokojne. Keď vás napadnú negatívne myšlienky a pocity, pomenujte ich. Povedzte si: „Toto je myšlienka „som príliš tučný“ alebo „Ach, tu prichádza myšlienka „všetci tu vedia viac ako ja“.“[13]
Dôveryhodný zdroj
Klinika Mayo
Vzdelávacia webová stránka jednej z popredných svetových nemocníc
Prejsť na zdroj


Prijmite potvrdenie od druhých. Keď vás niekto pochváli, povedzte: „Ďakujem.“ Ak je kompliment nevinný a úprimný, je neslušné ho odmietnuť. Odmietnuť kompliment znamená pripraviť sa o možnosť pozitívneho spojenia s druhým človekom a o pozitívne potvrdenie seba samého. Dovoľte svojim priateľom a rodine, aby vás potvrdili.

  • Ak sa cítite naozaj skleslo, môžete požiadať niekoho, koho máte radi, aby vám povedal niečo, čo sa mu na vás páči. Pokračujte a vráťte kompliment.


Všimnite si, či sa vás niekto snaží znemožniť. Niektoré krutosti sa maskujú za láskavosť. Máte priateľa, ktorý vždy poukazuje na vaše nedostatky? Vysmieva sa vám niekto vo vašom živote alebo vás kritizuje na verejnosti alebo v súkromí? Keď ste na niečo hrdí, nesnaží sa vás niekto znížiť tým, že sa správa nechápavo alebo povýšenecky?

  • Snažte sa týchto ľudí vylúčiť zo svojho života alebo s nimi tráviť čo najmenej času.[14]


Predtým, ako sa zlepšíte, milujte sa. Skôr než sa pokúsite o radikálne zmeny, prijmite stav, v ktorom sa nachádzate. Ak sa snažíte napraviť bez toho, aby ste si najprv uznali svoju prirodzenú hodnotu a lásku, môžete si ublížiť. Zlepšovanie seba samého môže byť plodné, ale najprv sa musíte mať radi. Správajte sa k sebe ako k rozkvitnutej záhrade, ktorá potrebuje zalievanie, prerezávanie, sadenie a celkovú údržbu: nie potopu alebo požiar.[15]

  • Ak by ste chceli dosahovať lepšie výsledky v škole, najprv si povedzte: „Som inteligentný, usilovný a mám sny a ambície. Som schopný/á vykonávať prácu, ktorú som si predsavzal/a.“
  • Urobte to namiesto toho, aby ste si napríklad povedali: „Som príliš hlúpy a lenivý, na poslednej skúške som zlyhal a na ďalšej zlyhám.“
  • Keď máte pozitívny rámec, môžete pracovať na svojom akčnom pláne.


Preformulujte svoj pohľad na sebazdokonaľovanie. Keď na niečom chcete pracovať, neodstraňujete ani neskrývate svoju chybu, skôr sa učíte novým zručnostiam.

  • Namiesto „Prestanem toľko hovoriť“ si povedzte „Naučím sa lepšie počúvať“.“
  • Namiesto „Prestanem byť taký odsudzujúci“ skúste „Budem viac pracovať na tom, aby som pochopil a prijal iné pohľady a životné štýly, než sú tie moje“.“
  • Namiesto „idem schudnúť“ skúste „budem pracovať na tom, aby som sa lepšie staral o svoje telo tým, že budem viac cvičiť, lepšie jesť a znížim stres“.“


Uvedomte si nerealistické štandardy. Vo svete sa človek stretáva s mnohými obrazmi, presvedčeniami a predstavami, ktoré nemusia byť realistické, aby ste sa ich držali vy alebo iní. Tie môžu pochádzať z médií, od organizácií, ako sú školy, alebo ich drží rodina a priatelia. Ak zistíte, že ste nespokojní s niektorým aspektom svojej osobnosti, možno sa budete musieť týmto myšlienkam postaviť čelom. Napríklad:

  • Vyzerať ako modelka. Väčšina modeliek má profesionálnych kaderníkov, vizážistov, osvetľovačov a fotoeditorov, ktorí upravujú ich vzhľad. Takto nevyzerajú ani v reálnom živote.
  • Byť perfektným študentom. Dokonca aj vynikajúci študenti z času na čas bojujú a robia chyby. Škola sa zameriava na STEM a gramotnosť, hoci pravdou je, že to nie sú jediné dôležité zručnosti v živote. To, že vám škola nejde ľahko, neznamená, že neskôr nebudete úspešní. Pracovná morálka, kreativita, priateľskosť, sociálne zručnosti a ďalšie schopnosti sú tiež dôležité a môžu byť dôležité vo vašom budúcom zamestnaní.
  • Meranie sa s členom rodiny. Každý človek má inú kombináciu záujmov a schopností. Zatiaľ čo člen rodiny môže byť úspešnejší v jednej oblasti, vám sa môže dariť viac v iných oblastiach. Nie je to súťaž. A možno si ani neuvedomujete, koľko práce odvádzajú v zákulisí.

3. časť z 3: Pohyb vpred


Poznajte rozdiel medzi sebazdokonaľovaním a sebaprijatím. Prijať celé svoje ja, dobré aj zlé, neznamená, že sa nemôžete venovať osobnému rastu. Jednoducho to znamená, že sa akceptujete – nie len to dobré alebo zlé – ale celé svoje ja. Si taký, aký si, a to je v poriadku, aj s chybami. [16]
Sebaakceptácia znamená, že sa prijímate takí, akí ste v tomto okamihu, nedokonalí a jedineční, bez akýchkoľvek podmienok.

  • Ak si stále myslíte: „Dokážem sa prijať, ak len prestanem toľko jesť a schudnem,“ kladiete si podmienku sebaprijatia, ktorá sa vždy môže narušiť.[17]
    Kľudne sa snažte o sebazdokonaľovanie, aby ste boli efektívnejší alebo silnejší, ale nikdy z toho nerobte stav vášho sebaprijatia.


Naučte sa, ako Požiadajte o pomoc. Je prirodzené, že so sebou niekedy bojujete alebo sa cítite skleslo. Jedným zo spôsobov, ako zlepšiť situáciu, je hovoriť o svojich pocitoch a požiadať ľudí okolo seba o podporu. Nemusíte byť sami a zaslúžite si pomoc.

  • Ak sa vám v škole alebo v práci nedarí, poraďte sa s niekým. Môžu vám poskytnúť súcit a pomôcť vám zistiť, ako veci zlepšiť.
  • Ak sa často cítite veľmi negatívne voči sebe, zvážte, či nepožiadate lekára o vyšetrenie na problémy, ako je úzkosť, depresia a telesná dysmorfická porucha. Môže sa to zlepšiť a získanie pomoci je prvým krokom.


Vnímajte sa ako človek, na ktorom sa pracuje. Čas a skúsenosti dávajú príležitosť pracovať na chybách. Na dozrievanie a rozvoj je zvyčajne potrebný čas a robenie množstva chýb, čo môže trvať roky. Majte so sebou trpezlivosť. Vyžadovanie, aby sa nedostatky vyriešili ľahko a rýchlo, povedie k sklamaniu, pretože ľudia rastú, vyvíjajú sa a učia sa celý život.[18]
Odborný zdroj
Jennifer Butlerová, MSW
Životný kouč
Odborný rozhovor. 31 júl 2020.
Napríklad

  • Z horkokrvného tínedžera vyrastie zodpovedný dospelý.
  • Dieťa v 3. triede, ktoré bolo zlým žiakom, zmení svoje známky, keď sa naučí niektoré nové študijné zručnosti.
  • Mladá žena, ktorá má problém udržať si prácu inžinierky, sa nakoniec v strednom veku stabilne zamestná ako výskumníčka.
  • Otec, ktorý kričí na svoje batoľatá, sa stane trpezlivejším a otvorenejším počúvať, keď sa jeho deti priblížia k veku pred pubertou.


Vyhľadajte podporné skupiny. Podporné skupiny sú k dispozícii z nespočetného množstva dôvodov: od budovania sebavedomia až po liečbu porúch príjmu potravy. Zvážte vyhľadanie miestnych podporných skupín alebo nájdenie pozitívneho priestoru na internete, ak máte s niečím konkrétnym problémy. Skupina vám môže pomôcť pochopiť a prijať vaše vlastnosti a cítiť sa menej osamelo.

  • Existuje mnoho skupín zameraných na rôzne menšiny. Od zdravia v každej veľkosti cez autistickú kultúru až po asexualitu.org, môžete nájsť komunity, ktoré podporia vaše sebavedomie a pomôžu vám zvládnuť.


Stretávajte sa s pozitívnymi ľuďmi. Rozhodnite sa tráviť čas s ľuďmi, ktorí vám pomáhajú cítiť sa dobre. Obmedzte kontakt s ľuďmi, ktorí vám zhoršujú náladu. Je dôležité tráviť čas s ľuďmi, ktorí vás povznášajú a robia šťastnejšími.

  • Prevezmite iniciatívu a požiadajte ľudí, aby sa s vami stretávali. Pozvite ich na prechádzku, príďte sa s nimi porozprávať alebo si s nimi naplánujte spoločný výlet.

  • Pracujte na odpustenie. Aj keď by sme možno chceli, minulosť zmeniť nemôžeme. Premýšľanie o minulých chybách, či už boli dôsledkom rozhodnutia, ktoré ste urobili, alebo preto, že ste sa správali určitým spôsobom.[19]
    Jediné, čo môžete urobiť, je uznať chybu a pokúsiť sa z nej poučiť a rásť.

    • Ak sa nedokážete prestať fixovať na chybu, povedzte si: „Urobil som najlepšie rozhodnutie s informáciami (alebo schopnosťami), ktoré som v tom čase mal.“[20]
      A teraz, keď máte túto chybu za sebou, máte pri budúcich rozhodnutiach nové informácie.
  • Odkazy: