Ako prijať vinu, keď si ju zaslúžite: 11 krokov (s obrázkami)

Keď viete, že za problém môžete vy, zrelé a zodpovedné je postaviť sa a priznať si chybu, prijať dôsledky a byť súčasťou riešenia. Uvedomiť si, kde ste urobili chybu, a byť pripravený plne si priznať, čo ste urobili. Porozprávajte sa s danou osobou, povedzte jej, čo sa pokazilo, a ospravedlňte sa jej. Potom sa od situácie vzdajte s vedomím, že nabudúce sa vám bude dariť lepšie.

Časť 1 z 3:Uvedomenie si svojej chyby


Uznajte, že ste sa pomýlili. Ak chcete prijať vinu, musíte uznať svoje pochybenie. Zamyslite sa nad svojimi slovami alebo činmi a zistite, čo ste urobili zle alebo nesprávne. Ujasnite si, čo sa stalo a prečo ste možno urobili to, čo ste urobili.[1]

  • Priznať, že ste sa mýlili, neznamená, že ste slabí alebo neschopní. Schopnosť priznať si svoje chyby si v skutočnosti vyžaduje veľa odvahy a sebauvedomenia. Je to znak zrelosti.
  • Ak ste napríklad povedali, že vyzdvihnete čistiareň, ale nevyzdvihli ste ju, nevymýšľajte si výhovorku. Len si priznajte, že ste povedali, že niečo urobíte, a nedotiahli ste to do konca.


Nesnažte sa presunúť vinu na inú osobu. Sústreďte sa na seba. Môžete zdieľať vinu a druhá osoba mohla tiež povedať alebo urobiť zlé veci, ale sústreďte sa len na svoju časť. To, že prijmete vlastnú vinu, neznamená, že môžete slobodne obviňovať iných ľudí za ich časti.[2]

  • Ak si priznáte svoju časť, druhá osoba si nemusí priznať tú svoju. Aj keď to neurobia, vedzte, že ste urobili správnu vec tým, že ste si priznali svoje chyby. Pamätajte, že môžete kontrolovať len svoje vlastné činy, nie činy niekoho iného.
  • Ak sa napríklad projekt nedokončil a vy ste boli súčasťou problému, priznajte si svoju časť. Nezačnite obviňovať iných ľudí, aj keď boli súčasťou problému.


Povedzte niečo radšej skôr ako neskôr. Čakanie na to, ako sa veci vyvinú, je zlý nápad. Hneď ako začne byť situácia nepríjemná, priznajte si svoju zodpovednosť za jej vznik. Čím skôr sa problém identifikuje, tým skôr je možné ho vyriešiť, a tým sa minimalizujú následky.

  • Ak ste napríklad niekoho sklamali, čo najskôr sa s ním porozprávajte a povedzte mu, ako sa cítite. Povedzte: „Chcel som ísť na vašu akciu, ale nestihol som to a je to moja chyba.“

2. časť z 3:Rozprávanie s človekom


Priznajte, že ste sa mýlili. Priznanie, že ste sa mýlili, ukazuje, že ste ochotní akceptovať, že ste nedokonalí a robíte chyby. Môže byť ťažké priznať si svoje chyby, ale keď to urobíte, ukážete tým druhým, že ste ochotní prevziať zodpovednosť za to, čo robíte.[3]

  • Povedzte napríklad: „Urobila som chybu, keď som na teba včera kričala. Aj keď som rozrušený, nechcem kričať.“


Ospravedlniť sa. Ak si to situácia vyžaduje, úprimne sa ospravedlňte. Prijmite svoju chybu a dajte jasne najavo, že vás mrzí, nech už spôsobila akúkoľvek bolesť alebo problém. Buďte láskaví vo svojom ospravedlnení a ochotní uznať svoju chybu.[4]
[5]

  • Napríklad povedzte: „Je mi ľúto, že som projekt pokazil. Je to moja chyba a beriem na seba zodpovednosť za to, že sa niečo nepodarilo.“


Potvrdzujte pocity danej osoby. Ak je druhá osoba rozrušená, majte pochopenie. Potvrdzujte, ako sa cíti a čo môže prežívať. Začnite tým, že budete reflektovať ich slová alebo pocity, aby ste ukázali, že ich chápete, a dajte im najavo, že rozumiete ich pocitom.[6]

  • Napríklad povedzte: „Môžem povedať, že si sklamaný. Aj ja by som bol.“

3. časť z 3:Prekonanie udalosti


Navrhnite riešenie. Súčasťou prijatia viny a prevzatia zodpovednosti môže byť aj náprava vašej chyby. Vymyslite nejaké riešenie, ako napraviť svoju chybu. Môže to znamenať, že si dáte nejakú prácu navyše alebo sľúbite, že nabudúce sa polepšíte. Nech je to čokoľvek, ukážte, že ste ochotní zmeniť sa, aby sa veci zlepšili. Náprava môže pomôcť obnoviť spravodlivosť a vrátiť ľudí do rovnakých podmienok.[7]

  • Ak ste napríklad za niečo v práci vinní, ponúknite sa, že zostanete neskôr a napravíte svoju chybu.
  • Ak ste niečo pokazili s rodinou alebo priateľmi, povedzte, že nabudúce to bude inak, a myslite to vážne.


Prijmite dôsledky. Prijatie zodpovednosti za svoje správanie môže byť desivé, najmä ak viete, že to bude mať následky. Prijímajte následky čo najodvážnejšie, a keď je po všetkom, je naozaj po všetkom. Dostanete lekciu a zachováte si pritom osobnú integritu. Pokúste sa z tejto skúsenosti vyrásť a vyhnúť sa opakovaniu svojich chýb.

  • Priznanie sa môže napríklad znamenať, že budete čeliť následkom v práci alebo v škole. Alebo sa možno budete musieť priznať svojej rodine alebo partnerovi k niečomu, o čom viete, že ich to rozruší. Možno viete, že dôjde k nejakej reakcii, ale urobte správnu vec.


Zamyslite sa nad svojím správaním. Uznajte svoju chybu a zamyslite sa nad tým, čo k nej mohlo prispieť. Možno ste mali stresujúci deň a na niekoho ste vybehli. Je ľahké presunúť svoj hnev na ľudí, ktorí v skutočnosti nemajú nič spoločné s vašou zlou náladou. Možno ste urobili unáhlené závery a mýlili ste sa. Nech už ste urobili čokoľvek, zamyslite sa nad tým a pokúste sa v dôsledku toho urobiť potrebné zmeny.

  • Ak ste napríklad na niečo zabudli, pretože ste sa ponáhľali, pokúste sa spomaliť alebo si na aktivity vyhradiť viac času.


Zodpovedajte sa. Majte vo svojom živote niekoho, kto vám pomôže niesť zodpovednosť za vaše slová a činy. Môže to znamenať, že vám priateľ zavolá, alebo sa s niekým stretnete, aby ste sa porozprávali o zodpovednosti. Mať niekoho, s kým sa môžete porozprávať o prevzatí zodpovednosti, vám môže pomôcť vyrovnať sa s ňou lepšie a rýchlejšie.[8]

  • Napríklad sa každý týždeň s niekým stretnite a porozprávajte sa o tom, čo sa vám darí a s čím máte problémy. Dajte si navzájom najavo, kedy ten druhý musí prijať zodpovednosť za krivdy.

  • Pokračujte v riešení situácie. Nikto nie je dokonalý a každý robí chyby. Nezdržiavajte sa chybou ani sa ju neustále nesnažte vynahradiť osobe, ktorej ste ublížili. Keď si priznáte svoju chybu a napravíte ju, urobte všetko pre to, aby ste sa od udalosti posunuli ďalej. Aj keď ste urobili veľkú chybu, nevyčítajte si ju navždy. Prijmite, čo sa stalo, poučte sa z toho a pokračujte ďalej.[9]

    • Keď ste urobili všetky kroky na nápravu, nežite v pocite viny alebo hanby. Nechajte odísť to, čo sa stalo.
    • Ak vám vina za to, čo sa stalo, spôsobuje veľké utrpenie alebo sa jednoducho neviete pohnúť ďalej, zvážte návštevu poradcu, ktorý vám pomôže s tým pracovať.
  • Odkazy