Ako priznať chyby (s obrázkami)

Priznať chybu môže byť náročné, ak sa chcete vyhnúť „strate tváre“. V očiach iných ľudí si však človek, ktorý si dokáže priznať chyby a preniesť sa cez ne, získa väčšiu úctu ako ten, kto blafuje a tvári sa, že za nič nemôže. V konečnom dôsledku sa môže pretrvávajúce odmietanie priznať si, že ste sa mýlili alebo ste spôsobili problém, negatívne odraziť na vašej povesti, vzťahoch a vašom pracovnom alebo profesionálnom živote.

Akokoľvek sa to môže zdať ťažké, ak ešte nie ste zvyknutí priznať si chyby, táto zručnosť vás môže oslobodiť a umožniť vám aj ostatným posunúť sa k lepším vzťahom a výsledkom. Pripravte sa na vlastné chyby!

Kroky


Zvážte svoje pocity, keď urobíte chybu. Ak ste perfekcionista alebo človek s nadmerne aktívnym vnútorným kritikom, chyby vás môžu úplne vydesiť a spôsobiť, že ich budete musieť zakryť alebo vinu zvaliť na niekoho iného. Tieto kroky však spôsobujú vlastné problémy a v konečnom dôsledku chybu ešte zhoršujú alebo majú dokonca väčšie dôsledky, ako keby ste sa k nej postavili otvorene. Ak sa vás týka niektorá z nasledujúcich odpovedí, určite si musíte precvičiť návrhy uvedené vo zvyšku článku:

  • Keď urobíte chybu, váš vnútorný kritik sa rozbehne na plné obrátky, vyčíta vám všetko, čo robíte, a celá chyba sa zdá byť oveľa horšia, než v skutočnosti je.[1]
    Odborný zdroj
    Julia Yacoob, PhD
    Klinický psychológ
    Rozhovor s odborníkom. 11. augusta 2021.
    O chybe premýšľate výlučne v negatívnom zmysle.
  • Po chybe máte tendenciu sa zhadzovať, nazývate sa hlúpymi, bezradnými, hlúpymi a beznádejnými. Môžete sa dokonca presvedčiť, že „toto nikdy nezvládnem“, čím si zabránite akejkoľvek možnosti učiť sa.[2]
  • Chyby v akejkoľvek oblasti spôsobujú, že prestávate dôverovať vlastným nápadom alebo myšlienkam v danej oblasti a prehodnocujete veci, ktoré robíte, a rozhodnutia alebo voľby, ktoré robíte.
  • Hovoríte si, že chyba „sa už nikdy nesmie opakovať“, pričom minulosť považujete za varovanie do budúcnosti, ktoré brzdí rast a inovácie, čo spôsobuje, že prestávate podstupovať rozumné riziko, aby ste posunuli svoju kariéru, štúdium, životné plány atď. Čoskoro sa z vás stane podráždený pustovník, ktorý opakuje len činnosti, o ktorých vie, že nebudú mať za následok „chyby“.
  • Vaša predstava o „chybe“ je skreslená. Aj najmenšie prešľapy, ako napríklad to, že raz ráno zabudnete urobiť svojej milovanej osobe šálku čaju alebo si raz za čas neskontrolujete pravopis v dokumente, považujete za veľké katastrofy, ktorými sklamete ostatných.


Zmeňte svoju predstavu o tom, čo znamená robiť chyby. Po prvé, chyby sa budú stávať a budú sa stávať aj potom, čo sa „poučíte“. Život je veľmi štedrý na chyby, rovnako ako je veľmi štedrý na príležitosti na učenie, lásku a šancu na naplnenie, ak sa ich rozhodnete využiť. Po druhé, chyby nás učia, čoho sme schopní, pretože nám ukazujú, čo nefunguje. Spomeňte si na Edisonových 10 000 pokusov o sprevádzkovanie žiarovky, keď budete mať chuť nazvať svoje úsilie chybou. Po tretie, pomerne veľké množstvo chýb viedlo k výtvorom a vynálezom vedeckej, obchodnej, architektonickej, tvorivej alebo inej povahy. Chyby môžu dokonca odhaliť prelom v sebapoznaní. Chyby majú v živote svoje miesto.


Pripúšťajte si svoje chyby. Jednou z najlepších a najúčinnejších reakcií na chybu je prevziať zodpovednosť za to, že ste ju urobili, najmä ak rozrušila, poškodila alebo znepokojila iných ľudí.[3]
Odborný zdroj
Julia Yacoob, PhD
Klinická psychologička
Rozhovor s odborníkom. 11. augusta 2021.
A priznať si svoje chyby je dobré aj v prípade chýb, ktoré jednoducho vadia vášmu vlastnému pocitu, kým sa snažíte byť, aby ste sa vyhli obviňovaniu. Nesnažte sa pred chybou utiecť, inak vás bude naďalej prenasledovať.


Urobte nápravu. Nie je to také ťažké, ako sa zdá, pokiaľ vás nebrzdí pýcha. Ako priznať chybu konkrétnej osobe, nájdete v druhej časti tohto článku nižšie.


Prijmite svoje správanie, ale nezatracujte sa. Namiesto toho, aby ste si nadávali do celého radu negatívnych mien, uvedomte si, že hoci ste mohli postupovať lepšie/inak/rozvážnejšie, ako ste postupovali, možno sa prejavili poľahčujúce faktory, ako napríklad únava, hlad, pocit naliehavosti, túžba vyhovieť atď. predbehli vaše vyrovnanejšie ja. Sústreďte sa na to, ako sa vysporiadať so základnou príčinou, a nie na znevažovanie celého svojho ja.

  • Môžete si napríklad povedať niečo také: „V budúcnosti by som sa mohol uistiť, že som sa najedol/vyspal/zaobstaral si všetky fakty/zavolal priateľovi atď. predtým, ako urobím ťažké rozhodnutie/dosiahnem záver/vykonám prácu atď.“


Naučte sa ísť ďalej. Pohľad späť je pre ľudí, ktorí sa utápajú v negatívnom myslení o minulosti. Nemôžete zmeniť minulosť, ale môžete žiť vedomejšie v prítomnosti. Poučte sa z chyby, ale prestaňte sa ňou zaoberať. Pri ďalšej chybe vám toto učenie umožní vnímať veci úplne inak.


Usilujte sa o dokonalosť. Mnohí ľudia, ktorí nie sú schopní priznať si chyby, trpia snahou o „dokonalosť“. Snaha o dokonalosť spôsobí, že sa budete celý život utápať v chybách, budete sa utápať v jednej chybe za druhou a budete sa cítiť stále demoralizovaní. Namiesto toho sa zamerajte na snahu o dokonalosť a zároveň si dovoľte byť nedokonalou bytosťou, ktorou ste.

  • Nemusíte byť najlepší vo všetkom. Nemusíte byť najbystrejší, najbublinkovejší, najkrajší, najlepšie oblečený človek v miestnosti. Ak si myslíte, že musíte byť najlepší, budete sa zaoberať svojimi chybami a takmer všetko, čo urobíte, a každý váš spôsob bude vo vašich vlastných očiach chybou.
  • Ste dokonalý taký, aký ste, kompetentná bytosť, ktorá je stále otvorená učeniu a neustálemu rastu.

Metóda 1 z 2:Priznanie chyby niekomu konkrétnemu


Snažte sa porozprávať s osobou, ktorej sa vaša chyba dotkla. Ak im to nemôžete povedať, porozprávajte sa aspoň s blízkym priateľom. Aj keď je to ťažké, sústreďte sa skôr na dlhodobý obraz vzťahu než na krátkodobé ťažkosti s priznaním sa.[4]
Odborný zdroj
Julia Yacoob, PhD
Klinický psychológ
Rozhovor s odborníkom. 11. augusta 2021.


Začnite s priznaním, že ste sa mýlili. Povedzte napríklad: „Je mi ľúto, že som začal túto fámu. Bolo to naozaj zraňujúce a detinské.“[5]


Ospravedlňte sa za dôsledky. Povedzte napríklad: „Viem, že ste sa pomýlili: „Je mi ľúto, že som ignoroval váš názor. Teraz vidím, že som naozaj zranila tvoje city.“[6]

  • Ospravedlňte sa len vtedy, ak vás to úprimne mrzí. Neúprimné ospravedlnenie druhú osobu ešte viac zraní.


Vysvetlite sa, ak potrebujete. Povedzte napríklad: „Keby som vedel, že neznáma má problém pod kontrolou, nezapájal by som sa do toho a nevytváral ten neporiadok.“

  • Ak ide o menšiu chybu alebo nie je veľmi vážna, urobte si z incidentu srandu. Ukazuje to, že ste so sebou spokojní a dokážete sa vyrovnať s menšími ťažkosťami. Povedzte napríklad: „Nabudúce, keď budeme mať dôležitého klienta, budem musieť mať cheat karty ako hlásateľ správ. Potom si zapamätám, že si mám správne zapamätať mená!“
  • Rozhliadnite sa okolo seba a sledujte ľudí, ktorí svoje prešľapy premenili na humorné príbehy alebo úspešné anekdoty. Títo ľudia bývajú uvoľnení, sebavedomí a veľmi sympatickí, pretože dokážu vidieť zábavnú alebo menej vážnu stránku svojich chýb.


Vysvetlite, prečo sa to už nestane. Povedzte napríklad: „To bolo odo mňa naozaj hlúpe. Nabudúce, keď uvidím takúto situáciu, budem sa pýtať na podrobnosti namiesto toho, aby som robil unáhlené závery.“


Dajte druhej osobe priestor na reakciu. V závislosti od situácie môže druhej osobe trvať, kým sa vám ozve. A keď sa tak stane, nesnažte sa zmeniť svoje chápanie situácie. Počúvajte, ako vnímali vaše konanie, slová alebo angažovanosť.


Nechajte to tak. Buďte odvážni a choďte ďalej. Buď daná osoba vaše priznanie prijme, alebo nie, ale vy musíte pokračovať v živote. Rozjímanie nad tým, čo sa stalo, alebo snaha vynútiť si výsledok nikdy veci nezlepší. Prestaňte sa rozčuľovať a príliš sa snažiť a jednoducho nechajte veci tak, ako sú.

Metóda 2 z 2:Testovanie vašej schopnosti priznať si chybu


Otestujte si svoju reakciu. Možno práve teraz nie je niekto, komu by ste museli priznať chybu, ale aj tak by ste chceli vedieť, či ste si osvojili návrhy obsiahnuté v tomto článku. Môžete si to vyskúšať tak, že si otestujete svoju reakciu na úmyselne urobenú chybu. V ďalších krokoch sú podrobne opísané niektoré chyby, ktoré si môžete „vyskúšať“, a potom otestovať svoju reakciu:

  • Prečítajte si noviny hore nohami. Keď si to niekto všimne, čo mu poviete?
  • Objím niekoho, koho nepoznáš. Keď sa budú správať prekvapene, čo poviete?
  • Upustite niečo v kuchyni, napríklad nádobu s korením. Čo poviete človeku, ktorý si všimne vašu chybu?
  • Vráťte sa domov z práce bez mapy, po úplne novej trase. Keď sa cítite stratení, ako budete reagovať? Požiadate o pomoc, alebo budete pokračovať v jazde ešte viac stratený? Zavoláte domov, aby ste sa priznali k tomu, čo ste urobili?

  • Vyrovnajte sa s nejakou zmenou. V každom prípade sa posúvate mimo svojho zvyku alebo zóny pohodlia. A otváraš sa tomu, že si ťa niekto iný všimne a možno ťa odsúdi. Skúste reagovať týmito spôsobmi:

    • Priznať si chybu. „Prečo áno?! Takže čítam tieto noviny hore nohami. Ak mám byť úprimný, v skutočnosti za ňou driemem, ale vy ste ma nachytali!“
    • Ak je to potrebné, urobte nápravu. „Je mi ľúto, že som upustila tvoju obľúbenú nádobu s uhorkami. Testoval som teóriu. Ráno si kúpim novú.“
    • Predovšetkým sa sústreďte na to, aby ste si uvedomili, aké to je, keď sa vedome dopustíte chyby. Nie ste dokonalí, ale uvedomujete si svoje obmedzenia a dôležitosť toho, aby ste vždy nadväzovali pozitívne vzťahy s ostatnými.
  • Odkazy

      Julia Yacoob, PhD. Klinický psychológ. Rozhovor s odborníkom. 11. augusta 2021.

      https://www.psychologytoday.com/intl/blog/the-adaptive-mind/201910/how-increase-your-mistake-tolerance

      Julia Yacoob, PhD. Klinický psychológ. Rozhovor s odborníkom. 11. augusta 2021.

      Julia Yacoob, PhD. Klinický psychológ. Rozhovor s odborníkom. 11. augusta 2021.

      https://www.psychologytoday.com/intl/blog/adaptation/201701/4-kľúčové-chyby-pri-vyjadrovaní-omluvy

      https://www.psychologytoday.com/intl/blog/happiness-in-world/201012/how-admit-youre-wrong