Ako riešiť problémy vo vzťahoch

Vo vzťahoch sa môžu vyskytnúť problémy z rôznych dôvodov, ale zlá komunikácia je často dôvodom, prečo niektorí ľudia tieto problémy ťažko riešia. Ak ste vo vzťahu, ktorý sa dostal do ťažkej situácie, potom vám môže prospieť zlepšenie komunikácie medzi partnerom a vami. Môžete sa tiež naučiť, ako riešiť problémy, keď sa vyskytnú, aby ste sa posunuli od hádok k riešeniam. Po tom, ako sa situácia zlepší, môžete urobiť niekoľko vecí, ktoré zabezpečia, že váš vzťah bude naďalej prekvitať a rásť.

Časť 1 z 3: Zlepšenie komunikácie

Naplánujte si čas, keď sa budete len rozprávať. Keď sa začnú problémy, komunikácia sa často preruší a môžete si všimnúť, že vy a váš partner sa nerozprávate tak často ako predtým. Ak chcete opäť začať zlepšovať svoju komunikáciu, skúste si dohodnúť malé stretnutia, na ktorých sa budete rozprávať o maličkostiach.[1]
[2]
Dôveryhodný zdroj
Pomocník
Nezisková organizácia zameraná na poskytovanie bezplatných, na dôkazoch založených zdrojov v oblasti duševného zdravia a wellness.
Prejsť na zdroj
[3]

  • Môžete si napríklad vyhradiť 15 minút ráno na to, aby ste si sadli a povedali si navzájom o svojich plánoch na tento deň. Alebo môžete partnerovi zavolať počas obedňajšej prestávky, aby ste si overili, ako sa vášmu partnerovi darí.
  • Užitočné môže byť aj naplánovanie času na rozhovor o problémoch vo vzťahu. Stanovením časového limitu na diskusiu o vašom probléme môžete znížiť časť napätia vo vašom vzťahu a priblížiť sa k riešeniu. Napríklad by ste sa mohli rozhodnúť, že o konkrétnom probléme budete diskutovať od 19.00 do 20.00 hod.
  • Udržujte tieto rozhovory čo najľahšie a vyhnite sa počas nich diskusii o čomkoľvek, čo by mohlo partnera rozrušiť. Cieľom je opäť nadviazať vzťah. Samozrejme, ak má váš partner zlý deň alebo sa cíti kvôli niečomu vystresovaný, vypočujte ho a buďte mu oporou a povzbudením.

Diskutujte o problémoch na verejnom mieste. Ak ste s partnerom náchylní na seba počas hádok kričať, skúste ísť na verejné miesto a diskutovať o problémových témach. Choďte do knižnice, kaviarne alebo nákupného centra, aby ste sa o probléme porozprávali. Vedomie, že ak na seba budete kričať, môžete spôsobiť scénu, by vám malo pomôcť stíšiť hlas a viesť slušnejší rozhovor.[4]

Pracujte na zručnostiach aktívneho počúvania. Problémy môžu vo vzťahu vzniknúť aj vtedy, ak má partner pocit, že nie je vypočutý. Ak chcete odstrániť tento potenciálny problém, precvičujte si zručnosti aktívneho počúvania, keď s vami partner hovorí.[5]

  • nadviažte s partnerom očný kontakt, keď hovorí. Neodvracajte pohľad, nepozerajte na telefón ani nikam inam, keď s vami partner hovorí. Venujte svojmu partnerovi plnú pozornosť.
  • Kývnite hlavou a vyjadrite svoj záujem neutrálnymi výrokmi, ako napríklad „áno“, „chápem“ a „pokračuj“.“
  • Zopakujte, čo váš partner práve povedal, aby ste sa uistili, že ste mu porozumeli.

Držte sa výrokov na „ja“. Vyjadrenia na tému „ty“ môžu vo vašom partnerovi vyvolať pocit, že mu pripisujete vinu. Môže to viesť k obranným reakciám a dokonca k hádke. Preto je dôležité používať výroky „ja“, aby ste partnerovi dali najavo, čo vás trápi.[6]

  • Namiesto toho, aby ste napríklad povedali: „Nikdy ráno nestelieš posteľ,“ povedzte: „Veľmi by som ocenil, keby si mohol ustlať posteľ, ak vstaneš po tom, čo ja.“

Vyjadrite si vzájomné uznanie. Pocit nedocenenia môže spôsobiť problémy aj vo vzťahu. Preto je veľmi dôležité nezabúdať hovoriť veci ako „ďakujem“ a „vážim si ťa“ čo najčastejšie.[7]

  • Ak váš partner napríklad často po večeri vykladá umývačku riadu a upratuje kuchyňu, dajte mu najavo, že si tieto činnosti ceníte. Povedzte niečo ako: „Chcem ti len poďakovať za to, že udržiavaš našu kuchyňu takú čistú a peknú. Veľmi si to vážim.“

Premýšľajte, než začnete hovoriť. Niekedy sa hádka môže vyhrotiť a môže sa stať, že poviete alebo budete chcieť povedať veci, ktorých cieľom je, aby sa váš partner cítil zle, a nie aby ste vyriešili svoje problémy. Ak pocítite nutkanie povedať partnerovi niečo zraňujúce, na chvíľu sa zastavte a premyslite si, v čom je problém a čo by ste mohli povedať, aby ste sa priblížili k riešeniu.[8]

  • Napríklad namiesto toho, aby ste partnerovi nadávali alebo ho iným spôsobom urážali, určte, čo chcete, aby urobil.

Nechajte partnera dohovoriť skôr, ako zareagujete vy. Častou príčinou problémov je aj prerušovanie partnera pred tým, ako dohovorí. Ak často prerušujete svojho partnera, pokúste sa s týmto zvykom skoncovať a nechajte partnera dohovoriť skôr, ako niečo poviete vy. Takýto postup pomôže vášmu partnerovi cítiť sa vypočutý a dá vám šancu dozvedieť sa, čoho sa jeho sťažnosť týka.[9]

Ospravedlňte sa, ak ste sa previnili. Niekedy sa budete musieť ospravedlniť, aby ste mohli s partnerom pokročiť ďalej. Pokúste sa byť k sebe úprimní a zistite, či ste sa previnili a či sa musíte ospravedlniť. Ak sa ospravedlníte, uistite sa, že je to úprimné, konkrétne a vyjadruje to, čo plánujete urobiť, aby ste veci napravili.[10]

  • Môžete napríklad povedať niečo také: „Je mi ľúto, že som ti nezavolal a nepovedal, že prídem neskoro. V budúcnosti sa budem snažiť byť ohľaduplnejší.“

2. časť z 3: Práca na riešení

Identifikujte problém. Prvým krokom pri riešení konkrétneho problému vo vzťahu je zistiť, čo je vlastne problém. Ak sa napríklad s partnerom v poslednom čase často hádate, skúste zistiť príčinu. Pre každého z vás to môže byť iné.[11]

  • Môžete mať napríklad pocit, že váš partner nepomáha v domácnosti tak, ako by mal, a váš partner môže mať pocit, že ste príliš náročný. Venujte nejaký čas premýšľaniu o tom, čo vás trápi, a požiadajte partnera, aby urobil to isté.

Vyjadrite svoje potreby. Keď ste identifikovali problém, budete musieť partnerovi vyjadriť, ako sa cítite. Pri vyjadrovaní sa uistite, že používate výroky „ja“, aby ste vyjadrili svoje pocity a vyhli sa obviňovaniu partnera z toho, ako sa cítite.[12]

  • Môžete napríklad povedať: „Cítim sa preťažená domácimi prácami a potrebovala by som od teba viac pomoci.“ Váš partner by mohol povedať niečo ako: „Cítim sa preťažený aj kvôli svojmu pracovnému rozvrhu a mám pocit, že si nevážiš, ako tvrdo pracujem.“

Uznajte pocity svojho partnera. Potvrdenie, že ste partnera vypočuli a že chápete, ako sa cíti, je dobrý spôsob, ako sa pohnúť vpred. Vyhnite sa obrane, pretože to vedie len k hádke a prehĺbeniu nevôle. Namiesto toho dajte partnerovi najavo, že ho počujete a chápete.[13]

  • Môžete napríklad povedať niečo ako: „Dobre, počujem, čo hovoríš. Neuvedomil som si, že to tak cítiš.“
  • Nevyhovárajte sa, ani keď vám partner odpovie obranným tvrdením, napríklad: „Stále do mňa rýpeš a nikdy neoceníš, ako tvrdo pracujem.“ Uznajte pocity svojho partnera a pokračujte ďalej.

Vytvorte si s partnerom plán. Keď ste sa vyjadrili a uznali pocity toho druhého, budete musieť s partnerom vymyslieť plán, ako znížiť frekvenciu nezhôd a množstvo času stráveného hádkami. Pokúste sa s partnerom dosiahnuť kompromis, aby ste mali obaja pocit, že sú vaše potreby naplnené.[14]

  • Ak sa napríklad váš partner cítil nedocenený, môžete mu sľúbiť, že budete častejšie oceňovať jeho úsilie. Môžete si tiež stanoviť pravidlo, že nebudete partnera o nič žiadať, kým nebude mať možnosť trochu sa odreagovať. Váš partner vám potom môže sľúbiť, že bude dôslednejšie plniť určité domáce povinnosti.

Dodržujte svoje sľuby. Keď si s partnerom vymyslíte plán na vyriešenie vašich problémov, uistite sa, že svoje sľuby dodržíte. V opačnom prípade môžete skončiť na rovnakom mieste ako predtým.[15]

  • Napríklad, ak ste sľúbili, že každý večer po večeri vynesiete odpadky, uistite sa, že to urobíte. V opačnom prípade sa váš partner môže začať cítiť urazený a začne tiež neplniť svoje sľuby.

Buďte pripravení tieto kroky zopakovať. Aby vzťah fungoval, každý z partnerov musí na vzťahu dôsledne pracovať. Produktívna, asertívna, otvorená, dôverujúca a rešpektujúca komunikácia a používanie zručností riešenia problémov môže pomôcť pri riešení problémov vo vzťahu. Na vzťahu sa vždy pracuje a objavujú sa nové výzvy. Spolupracujte so svojím partnerom na udržaní zdravého, podporného vzťahu.

Časť 3 z 3:Udržiavanie zdravého vzťahu

Začnite s večerným rande. Vyhraďte si jeden večer týždenne alebo aspoň raz mesačne ako večer pre rande pre vás a vášho partnera. Choďte na večeru, pozrite si film, choďte na túru alebo na bicykel, alebo robte čokoľvek, čo radi robíte spolu. Pravidelné rande pomôže zlepšiť úroveň vašej intimity a pomôže udržať aj zábavu.[16]

Odcestujte spolu na víkend. Občasný víkendový výlet je skvelý spôsob, ako zlepšiť intimitu vo vzťahu. Skúste si vyhradiť dva víkendy v roku na to, aby ste sa odpútali od bežnej rutiny a strávili spolu nejaký čas.[17]

  • Nemusíte ísť ďaleko, aby ste sa dostali preč. Skúste na pár nocí navštíviť blízke mesto. Vyberte sa na dobrú večeru, pozrite si divadelné predstavenie alebo spoločne navštívte nejaké múzeum.

Držte sa za ruky, objímajte sa a bozkávajte sa. Fyzický kontakt je kľúčový pre udržanie pozitívneho vzťahu a môže tiež pomôcť zmierniť stres. Sex je skvelý spôsob, ako udržať fyzické puto, ale aj príležitostný fyzický kontakt môže priniesť výhody.[18]
Dôveryhodný zdroj
Pomocník
Nezisková organizácia zameraná na poskytovanie bezplatných, na dôkazoch založených zdrojov v oblasti duševného zdravia a wellness.
Prejsť na zdroj

  • Môžete napríklad držať partnera za ruku pri sledovaní filmu, dať mu pusu pred odchodom do práce alebo ho každý večer objať pred spaním.

Dajte si navzájom priestor. Čas strávený oddelene je dobrý spôsob, ako udržať vzťah svieži a zdravý. Uistite sa, že si udržiavate priateľstvá a iné záujmy, aby ste sa príliš nespoliehali na svojho partnera. Je dôležité mať svoj vlastný život, ako aj život s partnerom. Vyhraďte si každý týždeň nejaký čas na to, aby ste sa venovali vlastným záujmom a trávili čas s priateľmi.[19]
Dôveryhodný zdroj
HelpGuide
Nezisková organizácia zameraná na poskytovanie bezplatných zdrojov duševného zdravia a wellness založených na dôkazoch.
Prejsť na zdroj

  • Môžete si napríklad raz týždenne zorganizovať dievčenskú alebo chlapskú noc, chodiť sami na kurzy alebo sa pridať k záujmovej skupine na vlastnú päsť.

Vyskúšajte s partnerom nové veci. Ak chcete, aby váš vzťah neustále rástol, venujte sa spoločne novému koníčku alebo robte niečo, čo je pre vás oboch úplne nové, je to skvelý spôsob, ako posilniť vaše puto. Vyberte si niečo, čo chcete obaja robiť, ale čo ani jeden z vás ešte neskúsil. [20]
Dôveryhodný zdroj
HelpGuide
Nezisková organizácia zameraná na poskytovanie bezplatných zdrojov duševného zdravia a wellness založených na dôkazoch.
Prejsť na zdroj

  • Môžete napríklad spoločne absolvovať kurz varenia pre gurmánov, pridať sa k miestnemu turistickému klubu alebo sa pokúsiť spoločne naučiť nový jazyk.
  • Zvážte párovú terapiu. Ak sa vám napriek všetkej snahe stále nedarí vyriešiť problémy vo vzťahu, najlepšou možnosťou môže byť párová terapia. Niekedy môže byť komunikácia taká vynútená a nevraživosť taká intenzívna, že je potrebná odborná pomoc. Nájdite si terapeuta, ktorý sa špecializuje na párové poradenstvo, aby ste získali najlepšiu možnú pomoc pre vás a vášho partnera.[21]
    Dôveryhodný zdroj
    HelpGuide
    Nezisková organizácia zameraná na poskytovanie bezplatných zdrojov duševného zdravia a wellness založených na dôkazoch.
    Prejsť na zdroj
  • Odkazy