Ako robiť wheelie: 14 krokov

Urobiť wheelie je skvelý spôsob, ako zapôsobiť na priateľov alebo ako vyzerať cool na bicykli alebo motorke. Hoci je to jeden z najľahšie naučiteľných trikov, ak nemáte správnu rovnováhu, môže byť ťažké ho zvládnuť. Rýchlym zrýchľovaním, vyťahovaním riadidiel a vedomím, ako umiestniť váhu, aby ste dosiahli rovnováhu, sa môžete naučiť robiť wheelie takmer na čomkoľvek s dvoma kolesami.

Metóda 1 z 2:Robenie wheelie na bicykli

Nastavte si sedadlo do strednej polohy. Jedným z najväčších problémov pri pokuse o wheelie je preváženie a pád dozadu z bicykla. Nastavte si sedadlo tak, aby bolo v strednej výške alebo v strednej polohe, čo vám pomôže upraviť stred rovnováhy a uľahčí vám to trik.[1]

  • Keď získate viac praxe v robení wheelie, môžete si nastaviť výšku sedadla podľa svojich predstáv. Majte na pamäti, že sa tým môže zmeniť vaše ťažisko a budete sa musieť znovu naučiť, ako udržať rovnováhu na bicykli.

Zmeňte prevody na stredný prevod. Keď sa prvýkrát učíte robiť wheelie, nemusíte vôbec jazdiť veľmi rýchlo. V skutočnosti bude oveľa jednoduchšie urobiť prvé wheelie, ak pôjdete pomaly. Pre tréning si nastavte stredný prevodový stupeň tak, aby sa prevodový pomer medzi prednými reťazovými krúžkami a zadnou kazetou delil v pomere 1:1. (štandardná veľkosť predného prevodu na väčšine horských bicyklov je 32 – zubov, takže si nastavte zadný prevod na kazete tak, aby mal na horskom bicykli približne 32 zubov). [2]

  • Rovnako ako výšku sedadla, aj prevod môžete upraviť, kedykoľvek budete chcieť. Mali by ste byť schopní urobiť wheelie bez ohľadu na to, na akom prevodovom stupni ste. Je však oveľa jednoduchšie naučiť sa to na strednom prevode.

Nájdite si veľký priestor, kde môžete trénovať. Ak si nájdete veľký priestor na cvičenie, bude oveľa jednoduchšie správne sa postaviť a zvládnuť wheelie. Choďte do miestneho parku alebo na veľké ihrisko, aby ste mohli trénovať wheelie bez toho, aby ste sa museli často otáčať.[3]

  • Miestne parky budú skvelé, pretože sú veľké a trávnaté, čo znamená, že je menej pravdepodobné, že sa zraníte, ak spadnete z bicykla. Ak nemáte v blízkosti veľký park, môžete trénovať aj na prázdnom chodníku, veľmi tichej ceste alebo kdekoľvek, kde môžete bezpečne jazdiť na bicykli.
  • Ak môžete, skúste si wheelie nacvičiť na veľmi miernom kopci. Vďaka tomu bude nakláňanie sa dozadu a vyvažovanie wheelie prirodzenejšie.

Začnite jazdiť na bicykli pomalým až stredným tempom. Nasadnite na bicykel a začnite šliapať do pedálov, aby ste trochu zrýchlili. Mali by ste sa zamerať na rýchlosť mierne vyššiu ako rýchlosť chôdze, ktorá vám poskytne dostatočnú rýchlosť na vykonanie wheelie bez toho, aby ste išli príliš rýchlo.[4]

  • Keď získate väčšiu istotu, môžete začať robiť wheelie pri jazde vyššou rýchlosťou. Začnite pomaly a postupne zrýchľujte, ako budete trénovať wheelie.

Držte pedál dominantnou nohou na druhej hodine. Pri jazde na bicykli zistite, ktorá noha je vaša dominantná alebo silnejšia. Cyklisticky pohybujte touto nohou, až kým nebude v polohe 2 hodín na otáčaní pedálov, aby ste mohli ľahko stlačiť tento pedál a rýchlo zrýchliť.[5]

  • Ak neviete, ktorá noha je vaša dominantná, skúste urobiť niekoľko wheelies s každou nohou a zistite, ktorý spôsob je prirodzenejší.
  • Dominantná noha je tá, ktorú vystrčíte dopredu, keď cítite, že padáte. Keď stojíte rovno, požiadajte niekoho, aby do vás ľahko strčil, a sledujte, ktorú nohu dáte dopredu, aby ste sa zastavili.

Prudko stlačte pedál a nakloňte sa dozadu. Dominantnou nohou stlačte pedál, rýchlo zrýchlite motorku a mierne zdvihnite predné koleso. Pritom sa držte riadidiel a nakláňajte sa dozadu, aby ste odlepili prednú časť bicykla od zeme. Keď sa vám to podarí, máte za sebou prvé wheelie![6]

  • Dbajte na to, aby ste pri ťahaní dozadu neohýbali ruky o viac ako 10 stupňov. Robiť to je zlozvyk, negatívne to narúša váš stred rovnováhy a tiež to nevyzerá ani zďaleka tak cool.
  • Najprv začnite s malými wheelie a pomaly sa snažte predné koleso odlepovať od zeme vyššie a vyššie, ako budete lepšie cítiť rovnováhu bicykla. Je pre vás oveľa bezpečnejšie, ak podceníte wheelie a necháte bicykel dopadnúť späť na predné koleso, ako keď ho preženiete a spadnete dozadu z bicykla.
  • Ak máte pocit, že spadnete dozadu, zatiahnite za zadnú brzdu. Tým sa zadné koleso prestane hýbať a vy sa bezpečne vrátite na predné koleso.

Mierne posúvajte svoju váhu, aby ste našli bod rovnováhy. Po zdvihnutí kolesa zo zeme začnite prenášať váhu na bicykli sem a tam, aby ste našli rovnováhu. Môže trvať dlho, kým prídete na to, v akej polohe je najlepšie udržať wheelie. Pokračujte a nakoniec sa vám to podarí a budete schopní udržať wheelie dlhšie.[7]

  • Ak cítite, že padáte dozadu, stlačte zadnú brzdu, aby ste sa mierne naklonili dopredu. Ak začnete padať dopredu, šliapnite do pedálov o niečo rýchlejšie, aby ste získali väčšiu akceleráciu a trochu sa naklonili dozadu.
  • Majte na pamäti, že budete tiež musieť udržiavať rovnováhu zo strany na stranu. Snažte sa udržať svoju váhu v strede bicykla, aby ste sa neprevrátili. Ak cítite, že sa nakláňate na jednu stranu, mierne preneste váhu na druhú stranu alebo otočte riadidlá na druhú stranu.

Ťuknite na zadnú brzdu a narovnajte predné koleso, aby sa wheelie podarilo. Keď začnete strácať rovnováhu, vidíte, že sa blíži zmena terénu, alebo jednoducho chcete zastaviť, stlačte zadné brzdy, aby ste ukončili wheelie. Dbajte pritom na to, aby bolo predné koleso v jednej rovine so zvyškom bicykla. Ak je mierne vychýlené alebo smeruje iným smerom, predné koleso sa pri dotyku so zemou vychýli a vy môžete spadnúť.[8]

  • Snažte sa nedopadnúť na predné koleso príliš prudko. Predné odpruženie síce čiastočne zmierni náraz, ale nechcete koleso zbytočne namáhať.

Metóda 2 z 2:Robenie wheelie na motorke

Noste kompletný ochranný výstroj. Jazda na motorke môže byť dosť nebezpečná aj bez toho, aby ste sa na nej pokúšali robiť triky. Pri jazde na motorke, a najmä pri nácviku trikov, vždy noste kompletný ochranný výstroj.[9]

  • Kompletná ochranná výbava zahŕňa prilbu, štít na tvár, rukavice, bundu, nohavice a vhodné topánky. Uistite sa, že je všetko zakryté, aby ste v prípade pádu predišli vážnym zraneniam.

Nájdite si pokojný úsek cesty, kde budete trénovať. Na to, aby ste zvládli wheelie, budete potrebovať priestor na zrýchlenie, vykonanie wheelie a bezpečné pristátie. Skúste si nájsť dlhý, rovný úsek cesty, na ktorom nebude veľa áut. Venujte nejaký čas nácviku jazdy po tejto ceste, aby ste zistili, ako na nej váš bicykel jazdí a brzdí.[10]

  • Uistite sa, že na ceste nie sú žiadne veľké výmole, praskliny ani nič, čo by mohlo vaše wheelie neočakávane vyradiť. Nájdite si čo najhladšiu cestu bez výtlkov, akú len môžete, keď začínate.

Začnite jazdiť na prvý prevodový stupeň rýchlosťou približne 25 až 30 kilometrov za hodinu (16 až 19 míľ za hodinu). Začnite jazdiť na motorke a zaraďte prvý prevodový stupeň. Keď sa prvýkrát učíte robiť wheelie, nemusíte dosiahnuť veľmi vysokú rýchlosť. Zamerajte sa na rýchlosť okolo 25 kilometrov za hodinu (16 mph), ktorá vám umožní ľahko zvládnuť wheelie bez toho, aby ste išli príliš rýchlo.[11]

Po dosiahnutí 6 000 otáčok za minútu stlačte plynovú rukoväť späť. Pokračujte v jazde na motorke, kým nedosiahnete pohodlnú rýchlosť a váš krútiaci moment nebude dostatočne vysoký na to, aby sa otáčkomer pohyboval okolo 6 000 ot. Rýchlym, jediným pohybom potiahnite plynovú rukoväť dozadu, aby ste rýchlo zrýchlili motorku a mierne zdvihli predné koleso od zeme.[12]

  • Pri tomto úkone sa na bicykli nakloňte dozadu, aby ste koleso ešte viac zdvihli a dosiahli vyšší wheelie. Bude to vyžadovať trochu cviku, aby ste sa vyhli prílišnému zdvihnutiu, takže najprv začnite s malými krokmi.
  • Predtým, ako potiahnete ruku dozadu, otočte ju mierne dopredu a okolo plynovej rukoväte. Vďaka tomu bude prudké zatiahnutie späť oveľa jednoduchšie, rovnako ako prirodzené ohnutie lakťa, ktoré vám pomôže mierne zdvihnúť prednú časť bicykla.[13]

Pohybujte sa na bicykli, aby ste ho vyvážili. Keď sa predné koleso odlepí od zeme, musíte udržať rovnováhu, aby ste udržali wheelie. Presuňte hmotnosť tela dozadu, aby ste znížili ťažisko, a pomocou zadných bŕzd a plynu nakláňajte bicykel mierne dopredu a dozadu podľa potreby.[14]

  • Ak máte kedykoľvek pocit, že motocykel môže začať „kľučkovať“ a spadnúť späť na vás, okamžite stlačte zadné brzdy. Tým zastavíte wheelie a vrátite sa späť na zem.
  • Nakloňte sa dopredu, aby ste predné koleso vrátili späť na zem. Poslednou časťou dokonalého wheelie je jeho pristátie. Nakloňte sa dopredu, aby sa predné koleso priblížilo k zemi, a držte plynový pedál, kým nedosadnete. Keď sú obe kolesá opäť na zemi, uvoľnite plyn, aby ste začali spomaľovať.[15]

    • Ak potrebujete veľmi rýchlo znížiť predné koleso, vypnite plyn a opäť zrýchľujte až vtedy, keď sa koleso práve dotýka zeme. Ťuknite na plynový pedál tesne pred tým, ako sa predné koleso dotkne zeme, aby ste mierne zmiernili pristátie.
  • Odkazy