Ako roztočiť bowlingovú guľu: 13 krokov

Či už ste doma sledovali profesionálne bowlingové podujatie, alebo ste príležitostný nadšenec, ktorý venoval pozornosť na dráhe, pravdepodobne ste si všimli, že najúspešnejší bowleri vedia, ako dôsledne točiť guľu, aby ju „zahákli“ do kolkov. „Spin“ sa vzťahuje na rotáciu loptičky pozdĺž jej osi pri pohybe po dráhe a do veľkej miery závisí od toho, ako loptičku vypustíte. Ako loptička putuje po doskách smerom ku kolkom, rotujúca os sa postupne nakláňa smerom nahor, čo spôsobuje doručenie háku, ktorý vstupuje do kolkovej plochy pod uhlom a zvyšuje vašu šancu na zásah.[1]
Nie je to najjednoduchšia technika na zvládnutie, ale vďaka výsledkom sa ju oplatí naučiť.

Časť 1 z 2:Príprava na bowling

Nájdite si loptičku so správnym úchopom. Otvory sa musia prispôsobiť vašim prstom tak, aby ste guľu mohli držať bez toho, aby ste ju museli stláčať, a aby ste ju mohli pustiť bez toho, aby sa vám prsty zasekli. Keďže v posledných zlomkoch sekundy, keď je vaša ruka v kontakte s guľou, sa jej otáčaniu venujete, dôležitosť úchopu sa nedá preceňovať.

  • Keď je loptička v dlani dominantnej ruky, vložte prostredník a prstenník až do dvoch otvorov, ktoré sú vedľa seba, a palec do otvoru pod nimi. Otvory by mali mať veľkosť prstov a palca a mali by ste byť schopní loptičku ľahko udržať v dlani. V pavučine palca by nemalo byť napätie, ani by nemala byť uvoľnená.[2]
  • Udržanie loptičky v ruke by malo vyžadovať len veľmi malý tlak. Ak by ste pri takomto tlaku mohli rozbiť vajce, je to príliš veľa.

Určite typ gule, ktorú používate. Vlastnosti jadra alebo vnútorného váhového bloku bowlingovej gule zohrávajú dôležitú úlohu pri výkone gule. Hoci existuje množstvo rôznych usporiadaní jadra, existujú dve základné kategórie, do ktorých patria všetky lopty. Predtým, ako začnete, určte, ktorý typ používate.[3]

  • Prezrite si svoju bowlingovú guľu a zistite, či má len jeden „kolík“ – bod na vonkajšej strane, zvyčajne inej farby, ktorý označuje orientáciu jadra – alebo jeden normálny kolík a druhý kolík s indikátorom PSA/hmotnostnej odchýlky.
  • Ak je tam len jeden kolík, loptička by mala mať symetrický váhový blok. Ak by ste guľu rozdelili pozdĺž osi kolíka, zistili by ste, že obe strany sú symetrické. Tento typ loptičky môže byť pre začiatočníkov jednoduchší.
  • Loptička s asymetrickým blokom hmotnosti by mala mať dva kolíky alebo kolík a indikátor. Ako už názov napovedá, tieto gule neobsahujú symetrické jadrá a môžu mať akýkoľvek tvar od tvaru kocky až po niečo, čo pripomína písmeno „L“.“ Pre začiatočníka môže byť o niečo ťažšie dosiahnuť s týmito bowlingovými guľami konzistentný výkon, ale tréning s jednou guľou to môže určite zmeniť.

Vyberte guľôčku s vhodnou hmotnosťou. Existujú dve samostatné smernice, ktoré sa používajú na navrhnutie veľkosti loptičky, ktorá by sa mala používať. Jedno pravidlo sa zameriava na pohlavie bowlera a hovorí, že dospelé ženy by mali používať 10-14 librovú guľu, zatiaľ čo dospelí muži 14-16 librovú guľu.[4]
Alternatívne usmernenie uvádza, že bowler by mal používať guľu približne 10 % svojej telesnej hmotnosti, až do maximálnej veľkosti gule 16 libier pre osoby s hmotnosťou nad 160 libier.[5]

  • Je dôležité použiť loptičku s primeranou hmotnosťou, aby ste jej dodali potrebnú rotáciu. Silný jedinec, ktorý používa malú loptičku, by mohol ľahko vyvinúť príliš veľký krútiaci moment a dostať loptičku do žľabu. Slabší jedinec, ktorý používa príliš ťažkú guľu, by mohol mať problémy s dostatočným spinom, aby sa guľa zahákla.
  • Hmotnosť gule by na nej mala byť jasne vyznačená.

2. časť z 2:Roztočenie gule

Určite, kde sa nachádza vrecko. Kapsa je priestor medzi dvoma kolkami, na ktoré chcete loptičkou zacieliť. Ak ste pravák, kapsa je priestor medzi kolíkom číslo 1 (najprednejší kolík) a kolíkom číslo 3 (kolík hneď za kolíkom číslo 1 a napravo od neho). Ak ste ľavák, vaše vrecko sa nachádza medzi kolkom číslo 1 a kolkom číslo 2 (kolok hneď za kolkom číslo 1 a naľavo od neho).

Uchopenie bowlingovej gule. Štýl úchopu, ktorý používate, môže určiť intenzitu háku loptičky – inými slovami, pod akým uhlom loptička vstupuje do vrecka. Pamätajte, že čím väčší je uhol, tým lepší je váš potenciál na skórovanie.

  • „Uvoľnený“ úchop má väčšiu šancu na rovnejší hod, a tým aj na minimálny hák. Pri tomto úchope je ruka ohnutá v zápästí, takže pri prechode do švihu vpred je na vrchole loptičky.
  • Pri „silnom“ úchope sa ruka ohýba dopredu, akoby chcela loptičku zovrieť medzi dlaňou a vnútorným zápästím. Pri pohľade zboku by mal uhol od vášho predlaktia k palcu predstavovať 90 stupňov. Tento úchop môže zabezpečiť väčšiu rotáciu a z toho vyplývajúci väčší hák.
  • „Pevný“ úchop je stredná forma, ktorá vedie k miernemu háku. Pri tomto úchope sa zápästie neohýba ani neprehýba, čím sa vytvára súvislá línia od predlaktia cez ruku.[6]

Na základe kombinácie polohy vrecka a úchopu sa rozhodnite, kde by ste mali stáť. Keď stojíte tvárou k dráhe, predstavte si jej dosky zoskupené do troch častí: vonkajšia ľavá (smerom k ľavému žľabu), stredná a vonkajšia pravá (smerom k pravému žľabu). Majte na pamäti silu svojho úchopu a predpokladané množstvo háku, ktoré vytvorí, a rozhodnite sa, ku ktorej doske (doskám) by sa mala vaša posuvná predná noha priblížiť.

  • Uvoľnený úchop: Ak ste pravák, váš postoj by mal byť na vonkajšej pravej strane a ľavák na vonkajšej ľavej strane.
  • Pevný úchop: Váš postoj by mal byť uprostred, aby sa loptička mierne zakrivovala (buď vľavo, alebo vpravo) a dostala sa do cieľovej kapsy.
  • Silný úchop: Chcete, aby guľa mala dostatok priestoru na to, aby sa mohla zakriviť a vstúpiť do vrecka. Ak ste pravák, mali by ste byť na vonkajšej ľavej strane; ak ste ľavák, mali by ste byť na vonkajšej pravej strane.[7]

Predtým, ako začnete, premyslite si svoj prístup. Jedna zo štandardných foriem sa označuje ako „štvorstupňový prístup.“ Pri tomto postupe začnite stáť rovno s nohami priamo pod telom. držte guľu zospodu bowlingovou rukou približne v polovici výšky hrudníka (vyššie u pomalších bowlerov, nižšie u rýchlejších) a podopierajte guľu rukou, ktorá nie je bowlingová. Pri vykonávaní štyroch krokov držte lakeť bowlingovej ruky čo najbližšie k bedrám, mierne pokrčte kolená a nohy majte nasmerované ku kolkom. Vaše ramená by mali smerovať priamo dopredu. (Nasledujúce pokyny sú určené pre pravákov; ak ste ľavák, obráťte strany.)

  • Pravou nohou urobte jeden krok dopredu a súčasne vyveďte loptu do pozície nad touto nohou. V tomto okamihu držte loptu rukou, ktorá nie je určená na bowling.
  • Pri spúšťaní lopty do blízkosti kolena posuňte ľavú nohu dopredu a potom ďalej dozadu za seba, čím vytvoríte polkruh. Vaša ruka, ktorá nevystrelí, v tomto momente uvoľní loptičku.
  • Pravou nohou urobte ďalší krok vpred. V rovnakom čase by ste mali s loptou vstúpiť do najvyššieho bodu spätného švihu.
  • Pri poslednom kroku ľavou nohou smerom k čiare vyveďte loptičku dopredu. Pravá noha by mala nenápadne prejsť do strany za ľavú, keď podopriete ľavú nohu a uvoľníte loptu. Spustite boky a preneste váhu mierne dozadu, pričom trup ohnite dopredu pod uhlom 15 stupňov.[8]

Počas spätného úderu udržujte rameno a zápästie v rovine. V tomto okamihu neudelíte spin ohnutím alebo vytočením zápästia alebo ruky.[9]
Správnym podaním a uvoľnením loptičky naopak dosiahnete spin, ktorý vedie k „háku“.“

Uvoľnite guľu, keď sa vaša ruka pohybuje medzi šnúrkami a špičkou topánky posúvanej dopredu. Udržujte konštantný úchop, keď ruka prechádza do švihu vpred, prechádza pätou posuvnej topánky (ľavá noha u pravákov) a potom uvoľnite loptu, keď prechádza šnúrkou. Toto je optimálny bod, v ktorom sa loptička dostane na dráhu.[10]

Uistite sa, že váš palec je prvým prstom mimo gule. rotácia vychádza z prstov pri uvoľňovaní lopty, a nie zo zápästia. Uvoľnením palca sa loptička najskôr odvalí z ruky, čím získa krútiaci moment potrebný na spin.

V okamihu uvoľnenia lopty len mierne pootočte ruku od zápästia. Malá rotácia o 15 stupňov (proti smeru hodinových ručičiek pre pravákov a v smere hodinových ručičiek pre ľavákov) pomáha pridať spin.[11]

  • Predstavte si polohu ruky, akoby ste pristupovali k podaniu ruky.

Pokračujte v švihu. Pri vypúšťaní gule (a po ňom) pokračujte v pohybe rukou smerom nahor a dopredu ku kapse.

  • Upravte na základe výsledkov. Najskôr musíte pracovať na dôslednosti. Kľúčom k úspechu je schopnosť spojiť všetky prvky a opakovať ich. Pritom premýšľajte o takých veciach, ako je pozícia v postoji alebo typ úchopu, ktorý používate.

    • Pracujte aj na načasovaní pomocou prístupu štyroch krokov: chcete sa uistiť, že vaša noha a lopta dorazia k čiare faulu v rovnakom čase. Skúste sa pri bowlingu nahrať, aby ste lepšie zistili, ako dobre ste načasovali svoj výkon.
  • Odkazy