Ako rozvíjať dobré zručnosti futbalového driblingu: 13 krokov

Vo futbale je dôležité kontrolovať loptu a manipulovať s ňou. Dobrý dribling vás pripraví na prihrávky a strely. Chcete sa zlepšiť v tejto základnej zručnosti? Môžete cvičiť rôzne techniky driblingu s viacerými časťami oboch chodidiel. Ak to budete robiť, pomôže vám to získať lepšiu kontrolu nad loptičkou a udržať lepší pohyb a rovnováhu, aby ste mohli počas hry premiestniť loptičku do poľa.

1. časť z 2: Ako si osvojiť základnú techniku driblingu


Urobte jemný kontakt s loptou. Každý kontakt s loptou vo futbale sa nazýva dotyk.“ Používaním jemných dotykov sa častejšie dotýkate lopty, čo vás spočiatku spomalí, ale keď si zvyknete na častejší kontakt s loptou, umožní vám to postupovať rýchlo, ale s väčšou kontrolou nad loptou.

  • Čím viac sa vaša noha dotýka lopty, tým väčšiu kontrolu máte nad pohybom lopty.


Držte loptu blízko pri nohách. Pri podávaní lopty medzi vnútornými stranami chodidiel majte pokrčené kolená. Proti súperovi by vaše telo malo byť medzi obrancom a loptou.[1]
Budete tiež schopní rýchlejšie meniť smer.[2]

  • Keď držíte loptu blízko pri nohách, obrancovia ju ťažšie zachytia.


Používajte prednú hranu nohy na dribling v galope. Pri každom kroku vpred cválajte tou istou nohou. Lopta tak zostane vždy blízko vašej nohy. Pri behu držte prednú hranu chodidla vpredu. Tým udržíte kontakt medzi loptou a prednou hranou chodidla, čo vám poskytne najväčšiu rýchlosť a rovnováhu.[3]

  • Toto neplatí pre skracovanie, zastavenie, zmenu smeru atď. Toto je len na presun lopty do poľa s čo najväčšou rýchlosťou a kontrolou.[4]


Udržujte loptu na spodnom okraji periférneho videnia. Najmä začiatočníci majú tendenciu využívať väčšinu zorného poľa na loptu, pretože si rozvíjajú driblingové zručnosti. Naopak, čo najskôr v procese učenia by ste mali trénovať držanie lopty v spodnej časti periférneho videnia.[5]

  • Tým, že budete mať loptu v dolnej časti zorného poľa, môžete ľahšie udržiavať prehľad o zvyšku ihriska. Môže vám to pomôcť vidieť diery v obrane, voľných spoluhráčov, pozície na skórovanie atď.[6]


Zmena tempa. Postupovať ľahko predvídateľným spôsobom je najjednoduchší spôsob, ako sa nechať zavesiť na obrancu. Precvičujte zmeny v tempe driblingu. Takto môžete na ihrisku plynulejšie meniť tempo zmätočnými spôsobmi, aby ste vyviedli obrancov z rovnováhy.


Používajte svoje telo na ochranu lopty. Keď sa obranca priblíži k lopte, chráňte ju telom. Na ochranu lopty môžete použiť celé telo. Používajte ruky, nohy a ramená, aby ste udržali obrancu ďalej od lopty. Uistite sa, že ste medzi obrancom a loptou.[7]
Môžete sa tiež pokúsiť držať loptu na nohe, ktorá je najďalej od obrancu.

2. časť z 2:Ako cvičiť dribling


Cvičte dribling v poli. Nájdite si dlhý otvorený priestor, kde môžete trénovať šprint, pričom môžete používať jemné dotyky s prednou hranou. Udržujte loptu v okruhu niekoľkých metrov od seba, a nie niekoľko metrov pred sebou. V otvorenom poli by sa váš galop mal zmeniť skôr na beh, pretože nepotrebujete mať loptu tak pod kontrolou.


Precvičujte rýchlostný dribling. Rýchlostný dribling sa týka pohybu lopty po ihrisku s rýchlosťou a kontrolou. Pre správnu techniku rýchlostného driblingu by mala byť vaša noha mierne vytočená v členku s prednou časťou chodidla dole. Takto sa predná vonkajšia strana topánky dotýka lopty tesne nad strednou špičkou.[8]

  • Tento spôsob by mal viesť ku kontaktu s loptou každých päť až osem krokov. Kontaktujte sa v bežeckom kroku bez toho, aby ste museli výrazne spomaliť, aby ste sa dotkli lopty.[9]


Driblujte jednou nohou cez kužele. Rozostavte päť kužeľov, každý zhruba tri metre od seba, a jednou nohou prepletajte loptu cez kužele. Striedajte prednú hranu chodidla a vnútornú časť nártu na prihrávanie lopty tam a späť medzi kužeľmi.[10]
Keď dosiahnete koniec piatich kužeľov, jednoducho sa otočte a začnite cez ne prechádzať späť v opačnom smere. Tento nácvik môžete vykonávať v niekoľkých sériách, napríklad trikrát dole a späť, než si urobíte prestávku.

  • Ak zrážate kužele, idete príliš rýchlo alebo nemáte loptu dostatočne pod kontrolou. Spomaľte tempo, kým nebudete zrážať kužele.
  • Keďže schopnosť používať obe nohy je vo futbale mimoriadne dôležitá, neskúšajte tento nácvik používať len dominantnú nohu. Vykonajte cvičenie, urobte si prestávku a potom ho zopakujte druhou nohou.


Precvičujte krížový nácvik cez kužele oboma nohami. Tento nácvik si vyžaduje vnútorné nárty oboch chodidiel. Jednou nohou prihrávajte loptu dopredu medzi kužele a potom ju druhou nohou prihrávajte späť, pričom ju prepletáte cez ďalšiu sadu kužeľov.[11]
Tento pohyb zo strany na stranu je skvelým tréningom na zmenu smeru lopty v okamihu.

  • Nemusíte nevyhnutne vykonať jeden jediný dotyk každou nohou medzi každou sadou kužeľov. Loptu môžete zastaviť vnútornou časťou chodidla predtým, ako ju použijete na spätnú prihrávku. Majte loptu pod kontrolou a cvičenie vykonávajte čo najrýchlejšie. Ak sa pri pohybe cez kužele musíte pozerať dole na loptu, pracujte na tom, aby ste vedeli, kde sa lopta nachádza bez toho, aby ste sa museli pozerať.


Precvičujte cvičenie vnútornej a vonkajšej strany cez kužele oboma nohami. Vnútorným nártom chodidla zo strany, z ktorej začínate, dodajte lopte medzi kužeľmi určitý impulz. Ak začínate s prihrávkou lopty z ľavej strany kužeľov, použite ľavú nohu. Potom použite prednú hranu druhej nohy na pokračovanie pohybu lopty cez tú istú sadu kužeľov.[12]

  • Urobte ďalší krok prvou nohou bez toho, aby ste sa dotkli lopty. Potom použite na chytenie lopty vnútorný nárt predchádzajúcej prednej hrany nohy. Začnite ju cez ďalšiu sadu kužeľov.[13]


Nácvik cvikov s kotúľaním do vnútra. Položte nohu na vrch lopty a potom loptu kotúľajte medzi kužeľmi. Mali by ste sa kotúľať pod takým uhlom, aby lopta prešla pred nohou, ktorú používate na kotúľanie, keď noha odchádza. Následne použijete vnútorný nárt druhej nohy na zachytenie lopty a potom opäť použijete manéver kotúľania na prihrávku späť.[14]

  • Podobne ako pri cvičení inside-outside urobte ďalší krok pôvodnou rolovacou nohou medzi zastavením vnútornou nohou a ďalším rolovacím pohybom. To vám umožní správne sa umiestniť.

  • Precvičujte si prihrávanie lopty tam a späť bez kužeľov. Rovnako ľahko môžete precvičovať zručnosť krížneho prechodu bez kužeľov. Začnite prihrávkou lopty medzi oboma nohami bez akéhokoľvek pohybu vpred. Jednoducho použite vnútorné časti oboch chodidiel na prihrávanie lopty tam a späť. Precvičujte tento manéver pri rôznych rýchlostiach a tiež pri zavádzaní pohybu vpred a vzad.[15]
  • Odkazy