Ako rozvíjať zdravý rozum: 10 krokov (s obrázkami)

Zdravý rozum je zdravý, praktický úsudok, ktorý sa zvyčajne rozvíja skôr na základe životných skúseností než na základe akéhokoľvek formálneho vzdelania. Rozvíjanie zdravého rozumu sa môže zdať ako náročná vec, ale používanie zdravého rozumu si môžete ľahko precvičiť tým, že si budete viac všímať situácie a premýšľať o nich predtým, ako urobíte rozhodnutie. Keď si osvojíte viac zdravého rozumu, budete schopní robiť múdrejšie rozhodnutia.

Metóda 1 z 2:Uplatňovanie zdravého rozumu pri rozhodovaní


Porovnajte riziká a prínosy rozhodnutia predtým, ako sa rozhodnete, čo urobíte. Pozrite sa na pozitívne a negatívne výsledky, ktoré by mohli vyplynúť z rozhodnutia, ktoré robíte. Ak sa potrebujete rýchlo rozhodnúť, môžete to urobiť buď v duchu, alebo si môžete napísať zoznam výhod a nevýhod, aby ste určili, čo je pre vás najlepšie urobiť. Zvážte svoje možnosti a zistite, ktorá voľba vám prinesie najlepší možný výsledok.[1]

  • Ak vám napríklad niekto ponúkne alkoholický nápoj a vy ste príliš mladý, odmenou môže byť, že sa s ním budete stretávať a budete mať nápoj zadarmo, ale rizikom je, že by ste sa mohli dostať do problémov so zákonom. Najlepším a najrozumnejším rozhodnutím je odmietnuť nápoj.


Dôverujte svojim prvotným pocitom, aby ste veci príliš neanalyzovali. Niekedy môže byť pre vás najlepšia vaša vnútorná reakcia. Vždy, keď budete stáť pred rozhodnutím, všímajte si, aký je váš prvý inštinkt alebo odpoveď. Premyslite si, aké dobré alebo zlé dôsledky by mohlo mať dané rozhodnutie, a ak sa vám zdá, že je to najlepšie rozhodnutie, urobte ho.[2]

  • Napríklad, ak vám niekto ponúkne alkoholický nápoj a vy ste neplnoletý, vaša prvá myšlienka je zvyčajne, že by ste nemali piť, pretože by ste sa dostali do problémov, ak by vás pri tom chytili.

Upozornenie: To neznamená, že by ste mali robiť impulzívne rozhodnutia. Napriek tomu si nájdite čas na zváženie, aké negatívne dôsledky môžu nastať v dôsledku rozhodnutia, ktoré robíte.


Pozrite sa na svoju situáciu z inej perspektívy, aby ste si ju jasne premysleli. Možno si všimnete, že sa vám zdá jednoduchšie dať radu priateľovi ako povedať si to isté. Keď stojíte pred ťažkým rozhodnutím, mentálne ustúpte o krok dozadu a predstierajte, že sledujete niekoho iného vo vašej situácii. Premýšľajte o tom, čo by ste im povedali na základe toho, čo je pre nich najrozumnejšie alebo najlepšie rozhodnutie. Ak je rozhodnutie niečo, čo by ste nepovedali priateľovi, aby urobil, potom by ste ho nemali urobiť ani vy.[3]

  • Ak si napríklad v škole našiel bundu, ktorá nie je tvoja, ale chceš si ju nechať, premýšľaj, čo by si povedal kamarátovi, keby bundu našiel. S najväčšou pravdepodobnosťou by ste im povedali, aby to vrátili do stratených a nájdených vecí, takže by ste mali urobiť rovnaké rozhodnutie.


Ak si nie ste istí svojím rozhodnutím, požiadajte niekoho, komu dôverujete, o spätnú väzbu. Je v poriadku, ak neviete, čo máte robiť, ak stojíte pred ťažkým rozhodnutím. Obráťte sa na rodiča/opatrovníka, výchovného poradcu alebo priateľa, ktorému dôverujete, a povedzte mu o situácii, ktorej čelíte. Porozprávajte sa s nimi o svojich možných rozhodnutiach, aby ste získali ich názor, pretože môžu mať viac životných skúseností a mohli niekedy čeliť podobnej voľbe.[4]

  • Môžete sa napríklad spýtať: „Mami, mám problém s tým, aby som vedel, aké rozhodnutie je správne. Mohli by sme sa o tom porozprávať?“
  • Získajte spätnú väzbu len od ľudí, ktorí na vás majú dobrý vplyv, pretože niekto, kto robí zlé rozhodnutia, nemusí poskytnúť spätnú väzbu, ktorá je zdravým rozumom.


Uvedomte si, že je v poriadku, ak občas urobíte nesprávne rozhodnutie. Každý robí chyby a rozhodnutia, ktoré ľutuje, ale to neznamená, že je všetko stratené. Ak si uvedomíte, že ste urobili zlé rozhodnutie, zamyslite sa nad ním a uvedomte si, akú voľbu ste mali urobiť, aby ste dosiahli najlepší výsledok. Ak budete mať niekedy v budúcnosti podobné rozhodnutie, urobte radšej lepšie rozhodnutie ako to, ktoré ste urobili naposledy.[5]

  • Napríklad, ak ste si na pláž vybrali tenisky a do topánok sa vám dostal piesok, nabudúce, keď pôjdete na pláž, si namiesto nich oblečiete žabky.

Metóda 2 z 2:Uplatňovanie zdravého rozumu


Nerobte veci, o ktorých viete, že vám škodia. Ľudia so zdravým rozumom sa rozhodujú na základe toho, čo prinesie najlepší, najpozitívnejší výsledok. Ak viete, že niektoré veci vám škodia, napríklad fajčenie alebo šoférovanie pod vplyvom alkoholu, nerobte ich, pretože môžu mať negatívny vplyv na váš život. Zvážte výhody a nevýhody každej možnosti, aby ste mohli urobiť čo najlepšie rozhodnutie.[6]

  • Zdravý rozum by vám mal napríklad napovedať, že kúpiť si niečo, čo si nemôžete dovoliť, by bolo zlé rozhodnutie, pretože vás to neskôr dostane do finančnej tiesne.


Buďte pozornejší voči svojmu okoliu. Vnímajte svoje okolie za každých okolností a dávajte pozor na to, ako ľudia okolo vás reagujú na konkrétne činy. Používajte zdravý rozum a rozhodujte sa na základe toho, čo sa deje okolo vás. Ak napríklad potrebujete prejsť cez ulicu, počkajte, kým okolo vás neprejdú žiadne autá, aby ste boli v bezpečí. [7]

  • Sledujte tváre a reč tela ľudí, keď ste v ich blízkosti, aby ste videli, ako na vás reagujú. Ak napríklad nenadväzujú očný kontakt alebo sa od vás odkláňajú, zdravý rozum môže hovoriť o ukončení rozhovoru, pretože ich nezaujíma.


Vyberte si možnosti, ktoré sú v danej situácii najpraktickejšie. Keď stojíte pred rozhodnutím, zvážte výhody a nevýhody každej voľby, aby ste určili, ktorá z nich je najpraktickejšia. Pred reakciou si premyslite všetky možnosti, aby ste sa rozhodli čo najlepšie. Pri rozhodovaní sa riaďte vlastným úsudkom, aby ste mali menšiu pravdepodobnosť, že budete mať negatívne následky.[8]

  • Ak sa napríklad rozhodujete medzi varením a objednávaním jedla, najpraktickejšou možnosťou môže byť varenie, pretože máte jedlo doma a nebudete musieť minúť viac peňazí.


Premýšľajte, kým prehovoríte, aby ste nepovedali niečo, čo by ste potom ľutovali. Skôr než poviete niečo, čo by mohlo byť považované za urážlivé alebo zraňujúce, zvážte, ako by ste sa cítili, keby niekto povedal to isté vám. Ak ide o niečo, čo vám nerobí dobre, zdravý rozum by mal hovoriť niečo iné, čo nie je zraňujúce, alebo nehovoriť vôbec nič. Vždy si premyslite, čo hovoríte, aby ste sa uistili, že to vyznie čo najlepšie.[9]

  • Týka sa to aj posielania textových správ, e-mailov alebo listov. Prečítajte si, čo ste napísali, aby ste sa uistili, že to vyznieva jasne, aby to nemohlo byť pochopené inak.

  • Prijmite, že niektoré veci nemôžete zmeniť. Zdravý rozum by vám mal hovoriť, že niektoré udalosti sa stávajú a ich výsledok nemôžete zmeniť, ale nemali by mať negatívny vplyv na váš život. Naučte sa prijať výsledok tým, že budete hľadať pozitíva, ktoré z udalosti vyplývajú, aby ste mohli vidieť svetlú stránku a pokračovať v najlepšej ceste.[10]

    • Napríklad sa môžete cítiť zle, ak ste zle zvládli test, ale môžete si uvedomiť, že počas hodiny vás čakajú ďalšie testy a máte šancu sa zlepšiť. Pripravujte sa a študujte na ďalší test, aby ste dosiahli lepšie výsledky.
  • Odkazy