Ako rozvíjať zmysel pre čas: 7 krokov (s obrázkami)

Patríte k ľuďom, ktorí na otázku, ako dávno sa niečo stalo alebo ako dlho niečo trvalo, uvedú hrubý odhad, ktorý je spôsob z? Alebo chronicky meškáte, pretože ste presvedčení, že vaša ranná rutina alebo cesta do práce trvá 15 minút, hoci v skutočnosti trvá 25 alebo 30? Varíte pokrm 50 minút namiesto 30 (podľa návodu v recepte), pretože ste „stratili pojem o čase“? Niektorí ľudia dokážu lepšie odhadnúť plynutie času ako iní, ale našťastie je to schopnosť, ktorú možno rozvíjať pomocou nasledujúcich cvičení.

Kroky


Udržujte všetky svoje hodiny tak správne, ako to len dokážete. Nezabudnite skontrolovať tie na počítači, v aute a na mobilnom telefóne. Keď vstúpite do nového prostredia, skontrolujte všetky hodiny a všimnite si, či sa zhodujú s vašimi. Počas tréningu si vždy nasaďte hodinky alebo noste pri sebe telefón či iné hodiny. Čím presnejšie sú vaše hodiny, tým lepšie dokážete vyladiť svoj zmysel pre čas.


Stabilizujte svoj cirkadiánny rytmus. Ľudia majú prirodzené vnútorné hodiny, ktoré regulujú biologické procesy. Ak sa tento rytmus naruší, nielenže budete mať problémy s odhadom času, ale môže to mať aj negatívny vplyv na vaše zdravie a produktivitu.[1]
Aby ste si udržali optimálny cirkadiánny rytmus, vytvorte si režim, v ktorom budete jesť, spať a vystavovať sa prirodzenému svetlu každý deň približne v rovnakom čase.


Vždy, keď si na to spomeniete, uhádnite si, koľko je hodín. Skontrolujte hodiny alebo hodinky. Dajte si záležať na tom, aby ste sa opravili. Pomyslite si alebo si povedzte niečo ako: „Myslel som si, že je 10:20, ale v skutočnosti je 10:34. Bol som pomalý o 14 minút.“ Toto je váš časový zmysel medzera.

  • Môžete si zvyknúť robiť to vždy, keď sa stretnete s určitým orientačným bodom alebo objektom, ako je napríklad značka STOP, semafor alebo zrkadlo.
  • Ak sa nebudíte na budík, môžete si vyskúšať odhadnúť čas, keď sa zobudíte.


Vždy, keď máte možnosť, skontrolujte hodiny a poznačte si čas. Choďte do svojho bežného života a pokúste sa odhadnúť, kedy uplynula jedna hodina. Skontrolujte si hodiny na hádanie a zapíšte si rozdiel v časovom zmysle. Keď sa zlepšíte, meňte časové intervaly, ktoré sa snažíte uhádnuť.


Keď začínate úlohu s presne stanoveným začiatkom a koncom (čítanie kapitoly knihy, cesta k priateľovi, sprchovanie) odhadnite, koľko času vám to bude trvať. Keď skončíte, uhádnite, koľko času vám to vlastne trvalo. Kontrolujte čas. Ako ďaleko od svojho pôvodného odhadu ste sa zhodli? Ako ďaleko od svojho druhého odhadu ste sa minuli?


Keď začínate úlohu, ktorá má určený časový rámec (napríklad pri varení), nastavte časovač na hornú hranicu daného rozsahu. Ak máte napríklad variť ovsené vločky 3-5 minút, nastavte si časovač na 5 minút. Zadajte si úlohu uhádnuť, kedy uplynuli 3 alebo 4 minúty. Ak urobíte chybu, časovač vás zachráni pred spálenou ovsenou kašou. Cvičením si však vypestujete cit pre to, ako dlho nechať ovsenú kašu variť, ako sa to naučili mnohí kuchári pri rôznych jedlách, ktoré často varia.


  • Zaznamenávajte si svoj postup v časovom zmysle časopis. Vždy, keď spozorujete časový rozdiel, zapíšte si ho. Možno si všimnete nejaký vzorec, napríklad že ráno máte tendenciu byť približne 15 minút pomalý a popoludní 30 minút rýchly. Alebo, ako väčšine ľudí, sa vám bude zdať, že čas plynie pomaly, keď robíte niečo monotónne alebo nudné, a plynie rýchlo, keď ste zaneprázdnení alebo sa zabávate. Keď budete naďalej porovnávať svoje odhady so skutočnosťou, váš zmysel pre čas sa výrazne zlepší.
  • Odkazy