Ako sa brániť, ak sa niekto vláme do vášho domu, keď ste sami

Je to prvotný strach – nepozvaný cudzinec vo vlastnom dome. Táto situácia by mohla byť nesmierne nebezpečná a psychicky poznačujúca. Zrejmou prvou reakciou na to, že vo svojom dome uvidíte niekoho, kto by tam nemal byť, je zavolať políciu. Niekedy sa však môžete dostať do situácie, keď sa budete musieť brániť – napríklad ak sa s vami útočník začne biť skôr, ako stihnete zareagovať, alebo ak je polícia na ceste, ale vy sa medzitým musíte brániť. Na väčšine miest vás pri tom chráni zákon. Napríklad v coloradskom zákone o sebaobrane sa uvádza, že majitelia domov majú zákonné právo brániť sa na vlastnom pozemku,[1]
[2]
alebo ak ste Brit, potom vás chráni britský riadiaci orgán pre sebaobranu.[3]
Bez ohľadu na zákon však môže byť desivé dostať sa do takejto situácie. Vedomosť o tom, čo robiť vopred, môže pomôcť.

Časť 1 zo 6: Predchádzanie konfrontácii

Obráťte sa na pohotovostné služby Ak môžete, okamžite odíďte. Ak ste starší, slabší, útlejší alebo mladší a nezvládli by ste fyzickú konfrontáciu, ani sa o to nepokúšajte. Okamžite hľadajte útočisko. Ak ste už zavolali políciu a počas čakania na vás niekto zaútočí, práve vtedy sa musíte pokúsiť brániť – nevystavujte sa nebezpečným situáciám bez toho, aby ste vôbec požiadali o pomoc.

Získajte „poistku“. Neberte to doslova – ak by ste boli radšej, keby sa situácia uzavrela pokojne bez toho, aby ste museli bojovať, existuje celý rad techník, ktoré môžete vyskúšať v snahe ukončiť boj ešte predtým, ako sa začal.

  • Vezmite do ruky telefón, ktorý je najbližšie pri vás. Vytočte číslo polície, ale zatiaľ nevolajte. Priložiť telefón k uchu. Povedzte votrelcovi, že ak neodíde v pokoji, zavoláte. Urobte to bez ohľadu na to, či odídu alebo nie. Dať utečencovi šancu odísť bez vašich vecí je však produktívnejšie, pretože nemožno zaručiť, že polícia zločinca chytí.
  • Odfoťte votrelca, ak nie je zamaskovaný. Povedzte, že to prezradíte polícii, médiám a internetu, ak v tom okamihu neodložia zbrane a neodídu.

Pre každý prípad sa vyzbrojte. Zoberte najťažší, napríklad vázu, alebo najostrejší, napríklad kuchynský nôž, predmet, ktorý máte pri sebe. Povedzte, že sa nebojíte bojovať o svoj domov a o vlastný život. Povedzte, že im neublížite, ak pokojne odídu a neukradnú vám žiadne veci.

Vyjednávajte s nimi. Túto metódu by ste mali použiť len vtedy, ak máte pocit, že by ste v konfrontácii s votrelcami nemali žiadnu šancu. Povedzte, že im dáte všetko, čo budú chcieť, ak vás a vašu rodinu nechajú bez ujmy. Nerobte to, pokiaľ nie sú ozbrojení, a ak to urobíte, hneď po ich odchode zavolajte políciu.

2. časť zo 6:Obrana pri konfrontácii

Fyzické manévre používajte len vtedy, keď to potrebujete na sebaobranu. Úspešnosť použitia konfrontačných metód bude závisieť od vašej schopnosti ich vykonať a od schopnosti útočníka im čeliť. Používajte zdravý rozum a robte len to, čo je v núdzovej situácii nevyhnutné.

  • Ak má útočník zbraň, neúspešným fyzickým útokom sa pravdepodobne vystavíte väčšiemu nebezpečenstvu; buďte rozumní a tieto techniky používajte len ako poslednú možnosť.

Polmesiacový kop. Kop polmesiacom je obranný kop, ktorý sa používa na ochranu pred súperom, ktorý má čepeľ. Používajte ich opatrne, pretože ak stratíte rovnováhu, je možné, že vás v okamihu zničia.[4]

  • Najprv narovnajte ľavú nohu a pravú nohu vystrite do výšky ľavého stehna.
  • Po druhé, otočte pravú nohu (stále stojac na ľavej strane) z pravej strany na ľavú. Toto je blokovanie úderu alebo zaháknite ich ruku.
  • Pravú nohu vystrčte vyššie a pripravte sa na maximálnu silu.
  • Vystrite nohu dopredu čo najväčšou silou. Teraz by ste mali silno kopnúť do ruky, v ktorej drží čepeľ, a s trochou šťastia, ak sa to vykoná správne, zbraň mu vyletí z ruky.

Pokúste sa o „blok úderu práčkou“. Ide o pohyb, ktorý používajú profesionáli v karate na blokovanie viacerých úderov. Je ťažké ho zvládnuť, ale mal by ochrániť vašu tvár a žalúdok pred zranením v boji.

  • Začnite s pravou päsťou pri čeľusti a pravým lakťom opretým o hruď. Váš ľavý lakeť by mal spočívať na vašom boku, päsť chráni váš pupok.
  • Ľavú ruku zdvihnite na ochranu čela a pravú ruku by ste mali posunúť ďalej doprava a dokončiť celý kruh vonkajšej oblasti.
  • Keď pravou rukou dokončíte kruh, ľavú ruku stiahnite späť, aby ste si chránili pravé rameno, a pravú ruku prekrížte, aby ste vytvorili tvar kríža.
  • Pravú päsť spustite nadol, aby smerovala k vašim nohám, uvoľnite lakeť a ľavú päsť posuňte nahor, aby ste si chránili čeľusť.

Naučte sa neutrálny ochranný postoj. Pravá noha pred ľavou, obe mierne pokrčené, päsťami si chráňte tvár a hruď. Toto bude postoj, v ktorom sa budete držať, keď budete v boji.

Chyťte súpera tak, aby stratil rovnováhu. Ak sa vás protivník chystá kopnúť, chyťte ho za nohu a zatlačte ho čo najviac dozadu, pričom mu pri tom uštedrite úder do boku hlavy.

Časť 3 zo 6:Boj v konfrontácii

Konfrontovať útočníka fyzicky len v krajnom prípade. Ak nie ste vycvičení v boji alebo bojových umeniach, nie je múdre vystavovať sa nebezpečenstvu, ak nemáte inú možnosť. Ak je to možné, skryte sa, utečte alebo odožeňte útočníka iným spôsobom.

  • Ak má útočník zbraň alebo inú smrtiacu zbraň, neúspešným fyzickým útokom sa pravdepodobne vystavíte väčšiemu riziku. Buďte rozumní a tieto techniky používajte len v krajnom prípade.

Udrite protivníka do spodnej časti brady. Tento úder by ste mali vykonať z neutrálneho postoja, pričom by ste sa mali otáčať v bokoch, aby ste dosiahli hybnosť pri silnom údere. Tento pohyb môže pri príliš silnom vykonaní ľudí zabiť, pretože hlava sa zlomí dozadu a môže dôjsť k zlomeniu krku. Ak by ste v obrane nezabíjali, tomuto pohybu sa radšej vyhnite.[5]
[6]
ODBORNÁ RADA

Dany Zelig

Tréner sebaobrany Dany Zelig je zakladateľom a majiteľom spoločnosti Tactica a inštitútu Tactica Krav Maga so sídlom v San Franciscu v Kalifornii. Je izraelským inštruktorom Krav Maga druhej generácie Imiho Lichtenfelda, certifikovaný priamo Imiho najstarším žiakom a vedúcim výboru pre hodnosti. V roku 1987 získal certifikát inštruktora vojenskej techniky Krav Maga na Wingate Institute v Izraeli. Dany Zelig
Tréner sebaobrany

Nezasahujte oblasti ich tela s nízkou šancou na úspech. Pred útokom vedzte, kam ich chcete zasiahnuť, a zamerajte sa na oblasti s vyššou mierou úspešnosti. Ak chcete zastaviť väčšieho a silnejšieho útočníka, zamerajte sa na slabiny, oči a hrdlo.

Pokúste sa o hák na ryby. Zakrivi prst a zahákni vnútornú stranu súperových úst, pričom ťahaj čo najďalej. Môžu sa zahryznúť, takže to neriskujte príliš dlho, ale malo by to spôsobiť dostatočné zdržanie, aby ste im mohli zasadiť poriadnu ranu do brucha a silno ich omotať. Tento krok môžete dokončiť zúrivým kopnutím do holení.

Lakťom im prestrčte nos. Ostrý a rýchly úder lakťom do nosa môže byť neznesiteľne bolestivý a pri správnom vykonaní môže dokonca vyvolať zlomeninu. Po vykonaní tohto pohybu by im mala hlava spadnúť na stranu, čo by vám umožnilo kopnúť ich do oblasti rozkroku a pekne to zakončiť.

Udrite ich do brucha. Krátky a ostrý úder do brucha ich naštartuje a možno vám vyhrá boj – najmä ak ste v tesnej blízkosti, nemusia to vidieť. Buďte čo najpresnejší, dávajte si veľký pozor, aby ste sa neprehnali, a pre väčšiu silu majte pevne postavené nohy.

Striekajte im do očí. Ak vidíte niekde ležať aerosól alebo ak vlastníte paprikový sprej, zoberte ho a nastriekajte ho protivníkovi do očí. Mali by sa potknúť, takže úder do brucha alebo kopanec do lýtka by mal ukončiť pohyb a výrazne ich zraniť. Ak sa vám už nechce zvlášť bojovať, môžete tento moment využiť na útek. Vždy hľadajte príležitosť ukončiť boj, utiecť alebo privolať pomoc.

Rozbiť im hlavu. Ak ste v blízkosti steny, mali by ste do nej súpera oprieť. Rýchlo ich udrite do brucha, čo by ich malo naviť natoľko, aby ste mohli chytiť ich hlavu a silou ju pritlačiť k stene. Mohlo by to znamenať rôzne právne dôsledky, ak by ste týmto spôsobom súpera príliš zranili. Usilujte sa o knokaut, nie o zabitie, a robte to len vtedy, ak vám chýba len pár centimetrov k tomu, aby ste prišli o vlastný život.

Pripútajte ho k zemi. Nebudú poznať nábytok vo vašej domácnosti tak dobre ako vy. Opretie sa o rameno pohovky a zatlačenie ich na zem je skvelý spôsob, ako ovládnuť svojho partnera. Nezabudnite využiť to, čo je okolo vás, a ak vám hrozí veľké nebezpečenstvo smrti, použite ťažký/ostrý predmet z predchádzajúcej časti. [7]

Pohrozte im strelnou zbraňou, ak ju máte. Ak žijete v Spojených štátoch, je možné, že máte v držbe registrovanú a licencovanú zbraň. Ak ho vlastníte, skúste ho nájsť.

  • Neodporúča sa strieľať, pokiaľ druhá strana, tiež, nie je ozbrojená, kvôli právnym dôsledkom. Poškodenie, ktoré spôsobíte v sebaobrane, musí byť myslené primerane situácii – napríklad ak stojíte proti neozbrojenému útočníkovi, ktorému chýbajú svaly, potom áno, zákon vás stále chráni, ale vaša námietka o sebaobrane by bola ohrozená tým, že na zdolanie protivníka by nebola potrebná zbraň. Akékoľvek poškodenie, ktoré spôsobíte, musí stačiť na vašu ochranu, nie na viac, preto dôrazne zhodnoťte situáciu skôr, ako sa vrhnete priamo do akcie a začnete strieľať. [8]

4. časť zo 6:Zostaňte v bezpečí, ak majú zbraň

Skryte sa za prvý pevný predmet, ktorý nájdete. Pohovka, stôl? Mohli by ste zvážiť, či sa neschováte za rám dverí miestnosti, v ktorej sa nachádzajú, alebo sa prikrčíte za knižnicou. Nemusíte byť schovaní, stačí, ak zabezpečíte, aby hlavné časti vášho tela neboli vystavené komore ich zbrane.

Hádzanie vecí. Znie to absurdne jednoducho, ale hádzanie vecí môže odviesť pozornosť natoľko, aby ste sa dostali do inej miestnosti. Je absolútne nebezpečné byť v miestnosti s niekým ozbrojeným, keď nie ste. Skúste ozdoby, lampy – čokoľvek, čo ich omráči. Nemierte vždy na ich hlavu, pretože tak im uľahčíte úskok. Hádžte nejaké veci na ich brucho a lýtka.

Schovajte sa a prepadnite. Svoj dom poznáte lepšie ako ktokoľvek iný. Následne, ak môžete bezpečne a usporiadane opustiť miestnosť, mali by ste si nájsť nejaký kút alebo zákutie, kde môžete počkať. Malo by to byť mimo cesty, ale niekde, kde si skutočne myslíte, že pôjdu okolo. Keď prechádzajú okolo, musíte urobiť mimoriadne odvážny krok, ktorý by ste nenavrhli, ak by vaša situácia nebola život ohrozujúca alebo ak by ste neboli prenasledovaní.

  • Počkajte, kým sa práve chystajú prejsť okolo vášho úkrytu, a zozadu im uviažte zbraň na hlavu. Používajte dve ruky – nie je to obvyklé, ale ak váš úchop nie je istý, môžu vám uniknúť. Potom mu vytrhnite zbraň. Nemusíte nevyhnutne stlačiť spúšť, ak vás to veľmi trápi, ale udržiavanie zbrane bezpečne mimo dosahu protivníka by vám malo priniesť pocit väčšieho bezpečia.

Pokúste sa o útok zblízka. Ak nevedia, kde sa nachádzate, ale aktívne vás prenasledujú, môže byť vhodné „bojovať zblízka. Urobte to tak, že počkáte, kým sa k vám otočí chrbtom – možno ak prechádza chodbou alebo nazerá do miestnosti, aby vás našiel. Mali by ste nájsť ostrý alebo ťažký predmet. Priplížte sa k nim čo najnenápadnejšie, zadržte dych a zozadu ich udrite do hlavy. To by ho malo vystrašiť a získať čas, aby ste mu vytrhli zbraň a utiekli.

Zamerajte sa na najúčinnejšie časti tela. Každý by mal vedieť, ktoré časti tela je najlepšie zasiahnuť v akej situácii.[9]

  • Oči. Vypichovanie, štuchanie alebo škrabanie očí súpera je veľmi účinné, pretože ho nielen zraní, ale aj zhorší jeho videnie, čo vám poskytne možnosť úniku. Tento postup vykonávajte, ak ste k partnerovi veľmi blízko – ak je medzi vami medzera, neoplatí sa ho vykonávať.
  • Nos. Na rozdiel od všeobecného presvedčenia je najlepší čas na zameranie sa na nos, keď ste priamo pred partnerom alebo diagonálne od neho, pričom medzi vami nie je žiadna medzera. Prejdite na úder smerujúci nahor, pričom do pohybu vrhnite celé svoje telo. To prinúti protivníka, aby uvoľnil svoje zovretie a spôsobí mu to obrovské nepohodlie. Ak vás prenasleduje súper (takže je za vami), uštedrite mu úder lakťom do nosa alebo do boku.
  • Krk. Strana krku je ideálnym cieľom, ak chcete súpera zraniť, ale nespôsobiť mu príliš veľké škody. Omráčte útočníka úderom nožom (pričom vaša ruka je plochá, akoby ste ho chceli udrieť, ale vodorovná) do krku alebo dokonca lakťom do krku útočníka, aby ste mu spôsobili maximálne poškodenie.
  • Koleno. Koleno je ľahkým cieľom, pretože sa nedá brániť päsťami a je zraniteľné z každého uhla. Razantne kopnite do boku kolena, aby ste partnerovi ublížili a spôsobili mu potácanie sa. Kopnutie do prednej časti kolena by tiež urobilo svoje, ale je menej pravdepodobné, že spôsobí nerovnováhu.
  • Pod uchom. Úder do oblasti tesne pod uchom spôsobí pri správnom vykonaní vážne poškodenie. Pri príliš silnom prevedení môže tento postup spôsobiť partnerovi smrť, preto buďte veľmi opatrní.
  • Hrdlo. Vezmite dlaň smerom hore na ich nos, čím im zatlačíte hlavu dozadu. Takto zostane ich hrdlo odkryté. Túto príležitosť môžete využiť na úder do adamovho jablka alebo na úder do krku.

Reagujte, ak vás útočník chytil za zápästie. Nestiahnite sa späť ani sa nepokúšajte bojovať – namiesto toho zaujmite silný postoj v drepe a nakloňte sa k protivníkovi, kým vás už nebude môcť držať za zápästie.[10]

5. časť zo 6:Zvládnutie viac ako jedného útočníka

Skúste kopnutie dozadu. Prudký kop zozadu do útočníka by mal oslabiť jeho kolená a poskytnúť vám možnosť uniknúť zo zámku na hlavu zozadu, pričom stále útočíte na súpera spredu. Toto sa vykonáva veľmi jednoducho – stačí ohnúť pravé koleno a čo najsilnejšie ním udrieť dozadu.

Dostaňte sa do kontaktu so svojím bočný kop. Ak na vás útočí viacero ľudí, chcete ich všetkých rýchlo striasť, než vás ovládnu. Bočný kop do brucha osoby, ktorá vám ubližuje, môže byť vašou poslednou nádejou. Ak ho chcete vykonať správne, jednoducho zdvihnite nohu na strane osoby, ktorú plánujete kopnúť, udrite ju a zároveň posuňte opačnú nohu mierne dozadu a mierte čo najvyššie. Toto by malo spôsobiť definitívne zakopnutie, ktoré môže zanechať medzeru v ich útoku.

Použite lakte. Keď na vás útočí viac ako jedna osoba, môžete byť ako vír rúk a nôh, ale to je v poriadku, pokiaľ ste efektívni. Ak ste obkľúčení, udrite lakťom do nosa niekoho vedľa vás a zároveň ho kopnite do lýtka. To by malo znížiť jeho obranu a môžete ho ovládnuť.

Nebojte sa uhryznúť. Akokoľvek živočíšne a znepokojujúce to môže byť, môže ich to úplne šokovať. A niekedy je prvok prekvapenia to, čo vám získa čas, prípadne vyhrá boj. Ak sa predsa len uchýlite k uhryznutiu, najlepšie miesta, na ktoré sa môžete zamerať, sú krk a kľúčna kosť. Nezabudnite počas vykonávania tejto činnosti pokračovať v kopaní ostatných.

Časť 6
Časť 6 zo 6:Riešenie následkov

Ak ste tak ešte neurobili, zavolajte políciu. Buďte úprimní, pokiaľ ide o výsledok boja. Bez okolkov povedzte, ako ste sa bránili a čo sa teraz stalo s útočníkom. Opíšte ich vzhľad a čas, kedy prišli. Skúste si spomenúť na predmety, na ktorých môžu byť odtlačky prstov. Ponúknite im záznamy z bezpečnostných kamier odkiaľkoľvek v okolí, ktoré im môžu pomôcť identifikovať páchateľa. Ak ste v boji zašli priďaleko a pripravili ste svojho protivníka o život, buďte úprimní aj v tomto a okamžite vyhľadajte právnika. [11]

Sprísnite zabezpečenie svojej domácnosti.[12]
Dôveryhodný zdroj
Spotrebiteľské správy
Nezisková organizácia, ktorá sa venuje ochrane spotrebiteľov a testovaniu výrobkov
Prejsť na zdroj
 Zaobstarajte si bezpečnostné kamery, bezpečnostné svetlá, alarmy proti vlámaniu. Diela. Čo najskôr opravte akékoľvek poškodenie dverí alebo okien. Každý deň sa uistite, že sú vaše dvere vždy zamknuté a zapečatené.

V prípade potreby vyhľadajte lekársku pomoc. Aj tí najlepší bojovníci sa môžu v boji vážne zraniť, preto sa nebojte privolať sanitku a ošetriť prípadné vyvrtnuté alebo zlomené kosti či krvné zrazeniny. Počas čakania na sanitku stlačte prípadnú krv kúskom materiálu a pokúste sa pohodlne usadiť, ak sú vaše kosti poškodené. Nesnažte sa vstať.

  • Vyhľadajte pomoc, aby ste sa mohli pohnúť ďalej. Na takýto zážitok sa ťažko zabúda. [13]
    Vyhľadajte poradenstvo, ak sa obávate o svoje duševné zdravie a zdravý rozum. [14]
    Mať radosť z vecí v živote. Je pravdepodobné, že po incidente budete nejaký čas veľmi paranoidní. To je v poriadku a dá sa to očakávať. [15]

    • Nedovoľte, aby vás táto paranoja zničila. Z psychologického hľadiska môže byť ťažké cítiť sa dlho po udalosti bezpečne. Rozprávajte sa s čo najviac ľuďmi – upokojí vás to.
  • Odkazy