Ako sa brániť pri bitke: 14 krokov

Nikto by sa nemal ísť biť, ale niekedy sa tomu nedá vyhnúť. V tých zriedkavých prípadoch, keď musíte bojovať, sa oplatí vedieť, ako sa brániť. V tomto článku nájdete kroky, ktoré vám pomôžu čo najlepšie sa chrániť, keď ste nútení.

Časť 1 zo 4:Vyhýbanie sa fyzickej konfrontácii

Skúste sa najprv vyrozprávať. Ak je druhá strana rozvášnená a hľadá násilie, slová nemusia priniesť nič dobré, ale zvyčajne je dobré pokúsiť sa. Fyzické bitky môžu s veľkou pravdepodobnosťou skončiť ľudia na pohotovosti, preto je vhodné sa im za každú cenu vyhnúť. Pokúste sa zistiť, prečo je druhá osoba nahnevaná, a zistite, či ju môžete prehovoriť.

  • Niektorí ľudia nemusia byť motivovaní hnevom, ale niečím iným, ako napríklad útočník, ktorého motiváciou sú peniaze. Snažiť sa im útok vyhovoriť by bol zlý nápad, ktorý by mohol spôsobiť ešte väčšie problémy. V takejto situácii je vzdanie sa peňazí bez toho, aby ste sa bránili, najmúdrejšou voľbou, ako sa vyhnúť ujme.
  • Fyzické bitky sa veľmi často začínajú ako slovná hádka, hádka. Ak cítite, že konfrontácia, v ktorej sa nachádzate, môže prerásť do fyzického násilia, pokúste sa hádku utlmiť. Najskôr stíšte hlas a ukončite kričanie. Hovorte veci ako „Nechcem sa biť“ a „Chápem, prečo si rozrušený“, aby ste dali jasne najavo, že nemáte záujem o eskaláciu konfliktu. Keď sa druhá osoba trochu upokojí, začnite o tom hovoriť tak, že pripustíte body hádky, v ktorých má pravdu, a čo ste prípadne urobili zle.

Zbavte sa svojho ega a uniknite. Aj keď sa môže zdať, že bojovať je jednoduchšie, vždy by ste mali radšej utiecť ako bojovať. Útek z bitky môže zraniť vašu hrdosť, ale zranená hrdosť je lepšia ako zranené telo, najmä keď zranené telo môže mať vážne dlhodobé následky. Ak ste sa pokúsili o rozhovor a nezabralo to, skúste odísť. Neotáčajte sa chrbtom a neutiekajte, pretože tým zostávate zraniteľní. Pomaly ustupujte a zároveň sledujte akékoľvek prudké pohyby.[1]

  • Ak je útočník lupič, dajte mu svoje peniaze. Je pravdepodobné, že má nôž alebo iný druh zbrane a peniaze v peňaženke nie sú cennejšie ako váš život.

Znížte hlas a ospravedlňte sa. Väčšina bitiek, za ktorými nestojí žiaden dobrý dôvod, sa začína kvôli kombinácii opitosti a nesprávnej komunikácie. Nedovoľte svojmu egu, aby sa ospravedlnilo, dokonca aj za niečo, čo ste neurobili. A keď sa snažíte s druhou stranou dohodnúť, zachovajte tichý a pokojný hlas. Vyhnete sa tak stupňovaniu kriku, ktorý vedie k úderom päsťou.

2. časť zo 4:Príprava na fyzický konflikt


Zhodnoťte svoje okolie. Ak sa hádke nemôžete vyhnúť, pripravte sa na ňu. Všímajte si svoje okolie. Ak je vo vašej blízkosti niečo, čo môžete použiť ako zbraň, poznačte si to. Dávajte si pozor na priateľov útočníka, ktorí vyzerajú, že sú pripravení zapojiť sa do boja.


Zaujmite bojový postoj. Tesne pred tým, ako sa chystáte bojovať, nasmerujte jedno koleno doľava alebo doprava a druhé rovno. Pokrčte kolená, kým nebudete na úrovni očí bojovníka. Zatnite päsť a zdvihnite ju tak, aby vám chránila tvár. Držte si lakte pri tele.


Robte hluk a chráňte si priestor. Hneď ako druhá osoba vstúpi do vášho osobného priestoru alebo sa vás dotkne, odstrčte ju naspäť ráznym postrčením a zakričte: „Ustup!!“ Dáte tým útočníkovi najavo, že nie ste ľahký cieľ a že ste pripravení sa brániť. Takisto to signalizuje všetkým naokolo, že potrebujete pomoc.[2]


Sledujte päste druhej osoby. Úderu sa ľahšie vyhnete alebo ho zablokujete, ak najskôr uvidíte, že sa ruka pohybuje dozadu, preto svoju pozornosť sústreďte na päste útočníka. Ak má nôž, mali by ste sa zamerať naň.[3]

Časť 3 zo 4: Obrana


Útek pred útokom zozadu. Vždy by ste sa mali snažiť držať sa od útočníka ďalej chrbtom. Ak je však niekto za vami a snaží sa vás chytiť, sadnite si. Snažte sa dostať celým telom na zem čo najväčšou silou. Útočníkovi to sťaží, aby vás držal alebo zdvíhal. Ak sa vás útočník pokúša škrtiť zozadu, vrazte mu lakťom zozadu do kľúčnej kosti tak silno, ako to len dokážete.


Účinne sa ujmite úderu. Hoci v ideálnom prípade by ste sa mali čo najviac vyhýbať úderom, je pravdepodobné, že útočník vám zasadí niekoľko úderov. Vedieť, ako účinne absorbovať úder, vás môže zachrániť pred veľkou bolesťou a zranením.[4]

  • Ak vás útočník udrie do hlavy, pohnite hlavou smerom k úderu. Znie to proti intuícii, ale môže to spôsobiť, že úder minie svoj cieľ, ktorým bol pravdepodobne váš nos alebo oko. Chcete zovrieť čeľusť a napnúť krk a pokúsiť sa absorbovať úder čelom. Čelo je silné, takže úder tam vám spôsobí najmenšie poškodenie a najviac zraní ruku druhého.
  • Ak vás útočník udrie do tela, stiahnite si žalúdok. Nevysúvajte si však žalúdok. Snažte sa vytočiť trup tak, aby úder dopadol na vaše šikmé svaly, a nie na stred brucha.


Dostať sa z bežných úchopov a chvatov. Existujú účinné pohyby, ktorými sa môžete vyhnúť niektorým bežným chvatom, ktoré by mohli vzniknúť počas boja. Štyri chvaty a úchopy, z ktorých by ste mali vedieť uniknúť, sú: chvat zápästia, škrtiaci chvat, medvedie objatie a poloha na koni.[5]

  • Chytenie za zápästie: Ak vás niekto drží za zápästie, skrčte sa a potom zatlačte lakťom smerom k útočníkovi, kým vás už nebude môcť držať za zápästie.
  • Škrtiť: Ak vás niekto zozadu chytí okolo krku, urobte krok do strany smerom k jeho škriacej ruke a pohybujte trupom a hlavou nadol, kým jeho ruka nebude schopná držanie udržať.
  • Medvedie objatie: Ak vás niekto drží zozadu okolo pása, spustite sa k zemi a pokúste sa ho udrieť lakťom do brucha alebo ho rukami pichnúť do prsta.
  • Zaujmite polohu na koni: Ak vás niekto zvalil na zem a sedí na vás, chyťte ho oboma rukami za ľavú ruku, ľavou rukou okolo lakťa, pravou rukou okolo zápästia. Potom použite nohu, aby ste obtočili ľavú nohu okolo jeho/jej ľavej nohy, a zatlačte panvu nahor a dozadu, aby ste urobili kotúľ, von zo zovretia.


Neplytvajte pohybom ani energiou. Skutočné súboje netrvajú dlho. Na ukončenie boja môže stačiť len niekoľko rýchlych úderov a môže sa to stať v priebehu niekoľkých sekúnd. Z tohto dôvodu je dôležité, aby boli vaše pohyby čo najefektívnejšie. Neplytvajte energiou ani časom na poskakovanie alebo snahu o falošné vyradenie súpera. Bráňte sa ich útokom, a keď sa vám naskytne príležitosť, urobte svoj vlastný útok.[6]

4. časť zo 4:Zastavenie útočníka


Choďte na zraniteľné miesta tela. Cieľom je čo najskôr ukončiť konflikt, čo sa dá dosiahnuť útokom na citlivé časti tela, aby ste ich zneškodnili.[7]
Medzi tieto oblasti patria:

  • Tvár: Oči, nos a uši sú citlivé a môžu byť ľahko zranené natoľko, aby útočníka zneškodnili. Keď niekomu zatlieskate okolo uší, omráči ho to. Silný úder do nosa alebo prstom do oka môže niekoho zraziť na kolená.
  • Hrdlo: Úderom do krku môžete niekoho zastaviť.
  • Triesla: Zásah do slabín môže spôsobiť veľkú bolesť a znehybniť niekoho na dostatočne dlhý čas, aby ste mohli uniknúť.
  • Kolená: Silný kop do kolena môže zastaviť prenasledujúceho útočníka alebo ho zraziť k zemi.
  • Žalúdok: Z niekoho môžete vyraziť dych zásahom do žalúdka.


Vyrobte hluk. Byť počas konfrontácie hlučný spôsobí dve veci: Po prvé, vyvolá to zastrašenie. Čím viac je váš protivník zastrašený, tým je pravdepodobnejšie, že ustúpi. Po druhé, upúta to pozornosť ostatných, ktorí vám potenciálne môžu pomôcť dostať sa zo situácie.


  • Uniknite z boja. Najrýchlejší spôsob, ako ukončiť boj, je rýchlo zneškodniť útočníka rýchlym úderom do zraniteľnej časti tela a potom ujsť. Druhú osobu nemusíte omráčiť, a čím dlhšie sa zdržíte, tým je väčšia šanca, že vás vážne zraní, takže najlepšie je jednoducho čo najskôr zo situácie utiecť.[8]
  • Odkazy