Ako sa definovať: 6 krokov (s obrázkami)

Každý sa snaží zistiť, kto ľudia skutočne sú. Často sa pri definovaní seba zameriavajú na negatívne veci alebo na to, ako sa porovnávajú s inými ľuďmi. Nikto okrem vás nemôže definovať, kto ste, ale v tomto článku nájdete niekoľko tipov, ako sa pozrieť na spôsoby, ktorými sa definujete, a ako ich urobiť pozitívnymi.

Metóda 1 z 2: Objavenie svojej identity


Spoznajte sami seba. Sebapoznanie, najmä nesúdiace sebapoznanie, je nesmierne dôležitá zručnosť, ktorá vám pomôže definovať sa. Predtým, ako budete môcť definovať, kto ste ako osoba, budete musieť pochopiť, čo vás ovplyvňuje a aké sú vaše myšlienkové pochody.[1]
Odborný zdroj
Camber Hill
Životný kouč
Rozhovor s odborníkom. 16. júna 2020.

  • Všímavosť znamená venovať pozornosť tomu, na čo myslíte, a pozorovať svoje myšlienkové vzorce. Napríklad si môžete uvedomiť, že máte tendenciu cítiť, že ľudí nezaujíma, čo si myslíte, a že vaše názory sú nedôležité. Uvedomenie si, že máte tieto myšlienky, a ich zachytenie skôr, ako vám začnú spôsobovať úzkosť, vám môže pomôcť poskladať dôležité časti vašej identity.
  • Keď začnete venovať pozornosť svojim myšlienkovým procesom a vzorcom, budete musieť praktizovať pozorné nesúdenie. To znamená uvedomovať si svoje myšlienkové vzorce a uznať ich, ale nebiť sa za ne. Každý má negatívne vzorce myslenia a procesy. Keď im budete venovať pozornosť, môžete ich odstrániť zo svojej mysle.


Všimnite si, ako sa identifikujete. Keď začnete venovať pozornosť tomu, ako premýšľate o sebe a o svete, hľadajte konkrétne spôsoby, ktorými sa identifikujete. Pozrite sa, aké skupiny a spoločenstvá používate na vytváranie svojej identity. Všetky z nich informujú o tom, ako sa vnímate, a hovoria o tom, čo nechávate, aby vás definovalo.[2]

  • Pozrite sa napríklad na veci ako náboženstvo, národnosť, sexuálna identita a zistite, či sú to spôsoby, ktorými sa definujete.
  • Pozrite sa na roly, ktoré na seba beriete, ako je vaša práca, vaše postavenie v rodine (matka, otec, sestra, brat), váš romantický status (slobodný, pár atď.).


Zapíšte si myšlienkové pochody a sebadefinície. Ak sa chcete zdokonaliť v pozorovaní svojich myšlienkových procesov a definícií a toho, ako tieto určujú, ako sa správate a kto ste, zapisujte si ich do zápisníka tak, ako ich identifikujete. Budete môcť vidieť, ako sa považujete za seba samého, a to vám uľahčí odstrániť negatívne asociácie.[3]
Odborný zdroj
Camber Hill
Životný kouč
Rozhovor s odborníkom. 16. júna 2020.

  • Rozhovor a spolupráca s klinickým psychológom môže výrazne pomôcť pri odhaľovaní vzorcov myslenia a bytia. Môžu vám tiež pomôcť vyrovnať sa s negatívnejšími aspektmi vášho myslenia.

Metóda 2 z 2: Vytvorenie vlastnej definície


Zaznamenávajte si svoje negatívne definície. Ich zaznamenávanie a venovanie im pozornosti vám pomôže zbaviť sa ich. Ich zverejnenie vám môže pomôcť zbaviť sa časti ich vplyvu na vašu myseľ a seba samého.[4]

  • Neobmedzujte sa negatívnym spôsobom. Definícia seba samého určuje konanie. Ak sa teda napríklad definujete ako niekto, kto má zlé romantické vzťahy, už ste stratili potenciál pre dobrý romantický vzťah. Je to príbeh, ktorý si poviete, a potom, pretože tomu príbehu veríte, už sa budete správať tak, aby bol tento príbeh pravdivý.


Identifikujte svoje základné hodnoty. Nechcete sa definovať na základe vonkajších síl, pretože vonkajšie sily sú premenlivé a podliehajú neustálym zmenám. Tým, že svoje sebadefinovanie založíte na základných hodnotách, budete mať väčšiu šancu na stabilné sebadefinovanie.

  • Nestratíte svoju vlastnú identitu, ak ju založíte na hodnotách, ktoré sú vašou podstatou, ako sú súcit, odvaha, čestnosť.
  • Napíšte si zoznam týchto hodnôt a vedome a premyslene ich uplatňujte vo svojom každodennom živote. Preto ak je jednou z vašich základných hodnôt odvaha, zastaňte sa niekoho, koho obťažujú na autobusovej zastávke, alebo ak je jednou z vašich základných hodnôt čestnosť, priznajte sa, že ste stratili otcove obľúbené hodinky. Ak je na tomto zozname súcit, strávte čas dobrovoľníckou prácou v útulku pre bezdomovcov.

  • Definujte sa pozitívnym spôsobom. To neznamená, že si nepriznávate negatívne udalosti a činy, ktoré sa stali vo vašom živote. Sú vašou súčasťou rovnako ako pozitíva, ale nedefinujú vás.[5]

    • To znamená, že nedovoľte, aby vonkajším okolnostiam ovládli vašu identitu. To vychádza zvnútra v, zo základných hodnôt, ktoré ste už identifikovali ako dôležité pre vašu identitu.
    • Pochopte, že negatívne skúsenosti vo vašom živote ponúkli poznanie. Ak máte napríklad negatívne skúsenosti s romantikou, poučte sa z týchto skúseností. Čo vás naučili o tom, akým človekom chcete byť?
  • Odkazy