Ako sa efektívne disciplinovať: 10 krokov (s obrázkami)

Cítim sa trochu lenivý? Želáte si, aby ste dosiahli viac alebo trávili svoj čas produktívnejšie? Chcete rýchlo schudnúť alebo dosiahnuť úspech na skúškach? Umenie sebadisciplíny spočíva v tom, že musíte mať oči na stopkách, aby ste mohli dosiahnuť svoje ciele. Ak chcete mať ten silný pocit kontroly, ktorý prichádza s disciplínou, sme tu, aby sme vám pomohli dozvedieť sa viac!

Kroky


Jedzte zdravo; to je zlaté pravidlo. Jedzte aspoň 5 druhov ovocia alebo zeleniny denne a za každú cenu sa vyhýbajte rýchlemu občerstveniu.[1]
Dôveryhodný zdroj
Národná zdravotná služba (Spojené kráľovstvo)
Verejný systém zdravotnej starostlivosti v Spojenom kráľovstve
Prejsť na zdroj
Zozbierajte všetky potraviny v dome, ktoré máte radi, ale o ktorých viete, že sú zlé, a spáľte ich/vyhoďte ich. Dokonca aj potraviny, ako je káva a energetické nápoje, ktoré tvrdia, že vám pomáhajú, len zhoršia vašu náladu a celkový zdravotný stav. Vyhnite sa alkoholu a cigaretám/nelegálne drogy sú zakázané.[2]
Na raňajky jedzte týždeň len ovocie a zdravé obilniny a zistite, či to dokážete dodržať.[3]
Dôveryhodný zdroj
Národná zdravotná služba (Spojené kráľovstvo)
Systém verejnej zdravotnej starostlivosti v Spojenom kráľovstve
Prejsť na zdroj


Zbavte sa svojich zlozvykov. Vytiahnite zástrčku z televízora/počítača/hernej konzoly a požiadajte člena rodiny/priateľa, aby schoval kábel. Vyhoďte všetky cigarety alebo nelegálne drogy, ktoré máte: ani sa ich nepokúšajte predať. skúste sa aspoň na týždeň vzdať niečoho, čo robíte často pre potešenie a čo je inak zbytočné, napríklad masturbácie alebo návštevy Facebooku. Čím dlhšie vydržíte bez toho, aby ste sa uchýlili k zlozvykom, tým spokojnejší sa budete cítiť, až nakoniec zistíte, že ich už nepotrebujete.[4]


Cvičenie je životne dôležité. Okrem zlepšenia kondície si tým zbystríte nervy, zvýšite schopnosť učiť sa/uchovávať informácie a budete poslušnejší a menej náchylní na problémy.[5]
Dôveryhodný zdroj
Národná zdravotná služba (Spojené kráľovstvo)
Verejný systém zdravotnej starostlivosti v Spojenom kráľovstve
Prejsť na zdroj
Nepreháňajte to však s cvičením, pretože sa budete cítiť unavení a to vás povzbudí k tomu, aby ste sa vrhli pred televíziu alebo zjedli nejakú čokoládu, čo nie je ani jeden z týchto nápadov zvlášť dobrý.[6]
Dôveryhodný zdroj
MedlinePlus
Zbierka lekárskych informácií pochádzajúcich z Národnej lekárskej knižnice USA
Prejsť na zdroj


Dobre sa vyspi. Získajte každý deň toľko, koľko môžete. Vyhnite sa používaniu elektroniky bezprostredne predtým: skúste namiesto toho čítať. Vyhýbajte sa leňošeniu, a to aj cez víkendy: podporuje vás to v tom, aby ste sa neskôr počas dňa správali lenivo. Ak sa vám zdá, že ste unavení vždy, keď vstávate skôr, namiesto toho, aby ste si ľahli, no to znamená, že nechodíte spať dostatočne skoro.[7]
Dôveryhodný zdroj
Klinika Mayo
Vzdelávacia webová stránka jednej z popredných svetových nemocníc
Prejsť na zdroj


Kultivujte sa. Prestaňte sledovať bezduché reality šou v televízii a častejšie čítajte. Čítajte čokoľvek poučné: romány, časopisy, slovníky, cestovné príručky… čokoľvek, čo zlepší vaše všeobecné vedomosti. Vyhýbajte sa však veciam, ako sú časopisy s recenziami médií. Ak vám doma chýbajú knihy, surfujte po internete: nájdite náhodné, ale užitočné články o veciach, ale majte na pamäti, že nie všetko, čo sa v nich píše, bude pravda. Tým, že budete kultivovaný človek, budete mať k dispozícii viac vedomostí na riešenie problémových situácií a budete sa ľuďom, ktorých stretnete, zdať zaujímavejší. Čítanie berte ako voľnočasovú aktivitu, ako náhradu za televíziu/videohry alebo inú neresť, ktorej sa chcete zbaviť.[8]


Trestajte a skúšajte sa. Toto nezahŕňa fyzickú brutalitu alebo sebapoškodzovanie. Dobré je napísať si zoznam pravidiel, ktorých sa budete držať, napríklad „žiadna televízia, žiadna čokoláda, žiadne leňošenie atď.“ A dajte si veľmi studenú sprchu vždy, keď ju rozbijete. Zdá sa to drsné, ale je to veľmi účinná disciplinárna metóda, pretože vás odrádza od porušovania vašich osobných pravidiel.[9]


Trénujte svoju myseľ. Okrem čítania riešte aj matematické úlohy z učebnice alebo z internetovej stránky. Venujte sa približne 20 minút denne: otázky nemusia byť ťažké, ale mali by vyžadovať premýšľanie a používanie logiky. Nepreháňajte to, pretože si unavíte mozog.[10]
Dôveryhodný zdroj
Harvard Medical School
Vzdelávacia stránka Harvard Medical School pre verejnosť
Prejsť na zdroj


Buďte zdvorilí a rozumní. Hoci sa zdá, že v dnešnej dobe je normálne, že tínedžeri a mladí dospelí majú výbuchy hnevu a vulgárne výrazy, v skutočnosti je to veľmi nezrelé. Netrápte sa náhodnými nadávkami, napríklad keď si popálite prst alebo si udriete do prsta, pretože je to výsledok podmieňovania a je to takmer automatické.[11]
Pri rozhovoroch s priateľmi, rodinou, kolegami atď. zachovajte priateľský, sebavedomý tón.


Zbavte sa emocionálnych extrémov. Patrí sem nenávisť, zloba, hnev, smútok, žiarlivosť atď. Väčšinou sú zbytočné a zahmlievajú váš úsudok. Prestaňte neustále čítať noviny/sledovať spravodajské kanály. Potlačte svoje silné pocity: hoci sa zdá prirodzené vyjadriť svoj nenávistný názor na niečo, v skutočnosti je to hlúpe. Necíťte voči nikomu zášť, ale rešpektujte svoju dôstojnosť a nepodliehajte tým, ktorí vám krivdia. Nebuďte predpojatí a buďte otvorení. Rešpektuj iných ľudí atď. Vyhýbajte sa nadmernej citovej náklonnosti (príliš časté zamilovanie sa/prehadzovanie slov „láska“ a „nenávisť“).[12]
Dôveryhodný zdroj
Americká psychologická asociácia
Vedúca vedecká a profesijná organizácia licencovaných psychológov
Prejsť na zdroj


  • Dbajte na to, aby ste mali čo najčastejšie dobrú náladu bez toho, aby ste sa museli uchyľovať k zlozvykom.[13]
  • Odkazy