Ako sa emocionálne pripraviť na pohreb, keď máte depresiu

Ak máte depresiu, môže byť pre vás ťažké vôbec vstať z postele, a už vôbec nie zvládnuť účasť na pohrebe. Realita smrti nie je pre nikoho ľahká, a keď sa zároveň vyrovnávate s depresiou, smútok sa môže zdať ako neprekonateľná prekážka. Neexistuje jednoduchý spôsob, ako zvládnuť pohreb alebo sa zbaviť depresie. však môžete túto skúsenosť trochu uľahčiť tým, že sa na ňu emocionálne pripravíte. V prvom rade sa o seba postarajte všetkými možnými spôsobmi. Potom si vymyslite niekoľko jednoduchých stratégií, ako zvládnuť pohreb a ako sa vyrovnať s ostatnými ľuďmi.

1. časť z 3:Starostlivosť o seba

Prijmite svoje pocity. Smrť vyvoláva v ľuďoch širokú škálu emócií, najmä ak sa k nim pridá depresia. Môžete sa cítiť otupení, šokovaní alebo neschopní plakať. Možno sa tiež cítite príliš smutní na to, aby ste teraz mohli fungovať. Vaše pocity sú normálne a neexistuje žiadny „zlý“ spôsob, ako sa cítiť.[1]
Odborný zdroj
William Gardner, PsyD
Klinický psychológ
Rozhovor s odborníkom. 25. júla 2019.

  • Dovoľte si precítiť svoje pocity a nehanbite sa za ne. Majte na pamäti, že ide o pohreb a mnohí ľudia sa počas neho budú tiež cítiť skleslo, čo je úplne prijateľné.

Vedzte, že to zvládnete. Všetko pominie – dobré aj zlé časy. Možno nikdy nebudete mať pocit, že ste sa úplne zotavili zo straty milovanej osoby, ale časom sa budete môcť uzdraviť a pokračovať vo svojom živote. Verte, že aj keď sa teraz cítite mizerne, príde deň, keď sa nebudete cítiť tak zle.[2]

Buďte k sebe láskaví. Majte teraz primerané očakávania. Je normálne, že keď sa vyrovnávate s emocionálnym úderom, ste v práci menej produktívni alebo vám doma unikajú domáce práce. Pred pohrebom uprednostnite svoje emócie a pohodu a nesnažte sa nútiť k ďalším činnostiam.[3]

  • Možno budete napríklad potrebovať trochu viac odpočinku ako zvyčajne alebo sa rozhodnete, že sa nebudete toľko stretávať s priateľmi. Zistite, čo potrebujete, a urobte to.
  • Ak máte partnera alebo blízkeho priateľa, môžete dokonca zvážiť, či by vám nevadilo prevziať niekoľko vašich povinností, aby ste sa v tomto období zbavili tlaku.

Starajte sa o svoje fyzické zdravie. Možno sa vám do toho nebude chcieť, ale ľahšie sa s tým vyrovnáte, ak zostanete zdraví. vyhýbajte sa sladkým alebo mastným jedlám, ktoré vám zhoršia náladu. Namiesto toho jedzte zdravé jedlá, ktorých príprava si nevyžaduje veľa času ani námahy. Snažte sa každý deň trochu cvičiť a spať osem hodín každú noc.[4]
Dôveryhodný zdroj
HelpGuide
Nezisková organizácia zameraná na poskytovanie bezplatných, na dôkazoch založených zdrojov v oblasti duševného zdravia a wellness.
Prejsť k zdroju

  • Medzi výživné potraviny s nízkou spotrebou energie patria vajcia uvarené natvrdo, štrúdľový syr, surová zelenina a zdravé dipy, napríklad humus.
  • Ak je pre vás ťažké jesť plnohodnotné jedlá, skúste namiesto toho počas dňa občerstvovať.

Vyjadrite svoje pocity. Uzatvárať svoje emócie do fliaš nie je zdravé, a ak nemáte únik pre svoje pocity, môžete to mať na pohrebe ťažšie. Nájdite si spôsob, ako sa vyjadriť, buď súkromne, alebo iným ľuďom. Zverte sa priateľovi alebo členovi rodiny, píšte si súkromný denník alebo vyjadrite svoje pocity prostredníctvom umenia.[5]

  • Môžete dokonca zvážiť použitie online fóra na vyjadrenie svojich pocitov cudzím ľuďom, ak sa vám to zdá užitočné.

Navštívte terapeuta. Ak sa ešte pravidelne nerozprávate s terapeutom, dohodnite si stretnutie. Možno nebudete môcť mať stretnutie pred pohrebom, ale vedomie, že sa blíži, vám môže pomôcť cítiť sa v celej situácii o niečo nádejnejšie.[6]
Dôveryhodný zdroj
PomocníkSprievodca
Nezisková organizácia zameraná na poskytovanie bezplatných zdrojov duševného zdravia a wellness založených na dôkazoch.
Prejsť na zdroj

  • Terapeut vám môže pomôcť nájsť cestu v kombinácii vašej depresie a smútku.

2. časť z 3:Ako prežiť pohreb

Požiadajte niekoho, aby sa k vám pripojil a poskytol vám podporu. Mať pri sebe počas pohrebu blízkeho priateľa alebo partnera môže celý proces urobiť znesiteľnejším. Navyše táto osoba môže pôsobiť ako strážca, ktorý zabráni ostatným, aby sa na vás tlačili, alebo vás odvedie na toaletu či von, ak potrebujete trochu vzduchu. Uistite sa, že ide o osobu, ktorá vám rozumie a ktorá vám bude oporou.

  • Požiadajte niekoho, komu dôverujete, aby vás sprevádzal. Svojmu partnerovi môžete povedať: „Miláčik, viem, že nemáš rád pohreby, ale veľmi by som ocenil, keby si išiel so mnou. Potrebujem vašu podporu.“

Buďte pozorní. Používajte techniky všímavosti, aby ste sústredili svoju pozornosť na to, čo sa deje okolo vás. Venujte pozornosť zvukom, pohľadom a fyzickým pocitom, ktoré prežívate.[7]

  • Myslite napríklad na to, ako vyzerajú kvety alebo ako znie organ v kostole. Môžete dokonca spočítať rady stoličiek v miestnosti. Alebo si všimnite, ako sa vám sedadlo opiera o zadok.
  • Môžete tiež vyskúšať techniky uzemnenia, aby ste sa sústredili na veci, ktoré sa dejú okolo vás. Všímajte si napríklad, ako sa vám pod nohami rozprestiera zem alebo ako vám na tele sedí stolička. Alebo začnite označovať veci okolo seba, aby ste sa sústredili na fyzické predmety vo svojom okolí.
  • Všímavosť vám môže pomôcť vyhnúť sa prežívaniu.

Dýchajte. Ak sa počas pohrebu začnete cítiť ohromení, na minútu alebo dve sa sústreďte na svoje dýchanie. Zhlboka, upokojujúco dýchajte a počítajte do štyroch pri nádychu aj výdychu. Predstavte si, že vdychujete pocit pokoja a vydychujete svoje negatívne emócie.[8]

Plačte, ak potrebujete. Plakať na pohrebe je v poriadku a plač vám môže pomôcť cítiť sa po ňom lepšie. Majte pri sebe vo vrecku alebo v kabelke niekoľko vreckoviek pre prípad, že by ste cítili, že sa rozplakali.[9]

  • Ak sa vám zdá, že nekontrolovateľne plačete, možno budete chcieť zvážiť, či by ste nemali na chvíľu odísť z obradu do súkromia.
  • Je v poriadku aj neplakať.

Vymyslite, čo budete robiť po pohrebe. Vytvorte si plán, aj keby mal spočívať len v tom, že pôjdete domov, ľahnete si do postele a budete počúvať hudbu. Dajte si niečo, na čo sa môžete sústrediť, aby ste sa po skončení bohoslužby neocitli v bezvýchodiskovej situácii.[10]

  • Naplánujte si, že budete robiť niečo nenápadné a upokojujúce. Choďte domov a doprajte si chvíľu pokoja alebo strávte čas so svojimi blízkymi.

Časť 3 z 3:Komunikácia s ostatnými na pohrebe

Očakávajte, že ľudia budú na smrť reagovať rôznymi spôsobmi. Nie všetci ostatní na pohrebe sa budú cítiť rovnako ako vy, a to je v poriadku. Niektorí ľudia nemusia vôbec pôsobiť depresívne alebo mimoriadne smutne. Nezabúdajte, že každý smúti inak a nie je nič zlé na vás ani na nich.[11]
Odborný zdroj
William Gardner, PsyD
Klinický psychológ
Rozhovor s odborníkom. 25. júla 2019.

Držte sa ďalej od rodinnej drámy. Ak máte napäté vzťahy s niektorými ďalšími ľuďmi na pohrebe alebo ak viete, že by mohlo dôjsť k hádkam, snažte sa vyhýbať. Vyhýbajte sa ľuďom, ktorí majú tendenciu spôsobovať problémy, a buďte pripravení odstúpiť od rozhovoru alebo odísť z recepcie skôr, ak to potrebujete.[12]

  • Snažte sa zachovať jednoduchosť a pripravte si plán, aby ste mohli odísť, ak pocítite potrebu.
  • Ak sa napríklad rozhovor dotkne horúcej témy, ako sú poistné zmluvy alebo závety, môžete sa rozhodnúť ísť von na čerstvý vzduch alebo odísť.
  • Alebo si môžete naplánovať odchod hneď po pohrebnom obrade, aby ste mali stanovený čas, ktorý tam strávite.
  • Porozprávajte sa so svojimi blízkymi, ak máte chuť. Zdieľanie svojich pocitov a obľúbených spomienok na zosnulú osobu môže byť dobrým zdrojom útechy. Hovorte len toľko, koľko je vám príjemné, a necíťte sa nútení hovoriť vôbec, ak nechcete.[13]
    Dôveryhodný zdroj
    Národná zdravotná služba (Spojené kráľovstvo)
    Systém verejnej zdravotnej starostlivosti v Spojenom kráľovstve
    Prejsť na zdroj
  • Odkazy