Ako sa motivovať (s obrázkami)

Byť sebamotivovaný znamená byť pripravený na cieľavedomú, sústredenú diskusiu a správanie. Znamená to tiež byť dostatočne bystrý a inteligentný, aby ste sa nenechali zmanipulovať a boli otvorení pozitívnemu učeniu. Byť v tomto stave mysle je výzva! Našťastie máte k dispozícii všetky nástroje, aby ste mohli začať práve teraz. Tu sa nám to podarilo!

1. časť z 3: Ako sa dostať do správneho myslenia


Získajte pozitívne. Je dosť ťažké čokoľvek urobiť, keď sme zaseknutí na myšlienkach typu: „Uf, život je na nič a prší.“ Takéto myšlienky v nás vyvolávajú chuť len tak sa schúliť do postele, kým nás niekto fyzicky nevytiahne von. Nemôžete to urobiť! Pozitívne myšlienky sú jediným spôsobom, ako vôbec nájsť motiváciu.[1]

  • Ak zistíte, že myslíte na negatívne myšlienky, zastavte sa – máte moc povedať: „Stop. Dostatok.“ a nedokončiť myšlienku. Presmerujte svoju pozornosť inam. Najmä ak premýšľate o svojej motivácii! Táto úloha pred vami? Je to uskutočniteľné a máte na to schopnosti. Akékoľvek iné myslenie vás odradí od toho, aby ste sa o to vôbec pokúsili.
  • Skúste veci prerámcovať pozitívnym spôsobom. Namiesto toho, aby ste sa rozčuľovali, že prší a vy nemôžete ísť von, skúste sa na dážď pozrieť z pozitívnej perspektívy. Napríklad, možno bolo sucho a pôda naozaj potrebuje dážď. Možno si pomyslíte: „No, teraz už nemusím polievať záhradu!“ alebo: „Toto je pre mňa dobrá príležitosť spomaliť, uvoľniť sa, zostať doma a prečítať si knihu.“


Získajte sebavedomie. S pozitívnym myslením o svojom svete musíte myslieť pozitívne o vy. Ak si myslíte, že ste neschopní, vážne to zníži množstvo úsilia, ktoré tejto úlohe venujete. Prečo by ste sa mali namáhať robiť niečo, čo si myslíte, že nezvládnete? Presne tak. Nebudete.[2]

  • Ak chcete začať, spočítajte si svoje úspechy. Čo sa vám darí? Čo ste urobili v minulosti, čo bolo úžasné? Aké zdroje máš k dispozícii? Pomyslite na všetky veci, ktoré ste v minulosti dosiahli. Z akého dôvodu by ste teraz nemohli dosiahnuť to, čo chcete?! Podobné veci ste robili už predtým.


Buďte hladní. Keď Les Brown hovorí o motivácii, opakuje: „Musíte byť hladní!“ Hovorí tu o tom, že to musíte skutočne chcieť. Neviete si predstaviť život bez neho. Myslieť si, že niečo by bolo pekné, byť plný rýchlokvasov vás nikam neposunie. Chcete to. Ak to naozaj nechcete, načo sa snažíte motivovať?[3]

  • Niekedy je potrebné sa trochu pokrútiť, aby ste sa presvedčili, že to chcete. Ťažkosti s nástupom do práce? No je to cesta k niečomu inému? Ak ste veľmi túžili po dovolenke na Havaji, premýšľajte o tom takto. Naozaj, naozaj sa chcete dostať na Havaj – a práca vás tam dostane. Je oveľa ľahšie robiť niečo, čo nechcete, keď máte v hlave cieľ – cieľ, po ktorom túžite.


Vedzte, že sa vyskytnú neúspechy. Je dôležité pustiť sa do nejakého správania (možno aj celoživotného návyku) s vedomím, že na ceste budú aj neúspechy. Byť perfekcionistom spôsobí, že budete len frustrovaní a v pokušení vzdať sa. Dokonca môže byť ťažšie vôbec začať. Povedzte si, že prídu chvíle, keď zlyháte, a to je v poriadku. Musíte len vedieť, že ste schopní postaviť sa na nohy a ešte lepšie, že ste will.[4]
Odborný zdroj
Sydney Axelrod
Certifikovaný životný kouč
Rozhovor s odborníkom. 30. júna 2020.

  • Vaše neúspechy alebo neúspechy nemajú nič spoločné s vami a všetko súvisí s tým, že ste človek. Stávajú sa. Niekedy sa stanú kvôli vám (nie každé rozhodnutie môže byť hviezdne), ale niekedy sa stanú kvôli okolnostiam, ktoré nemôžete ovplyvniť. Ak do toho pôjdete s vyrovnanou hlavou, nakoniec vám to veľmi prospeje.
  • Aby ste sa rýchlejšie vrátili na správnu cestu, skúste si vopred pripraviť plán, čo budete robiť, ak sa stane neúspech.[5]
    Zdroj experta
    Sydney Axelrod
    Certifikovaný životný kouč
    Odborný pohovor. 30. júna 2020.

Druhá časť z 3:Rozvoj hybnosti


Zamerajte sa na pozitívne ciele. Je jednoduché vedieť, čo nechceme. Je jednoduché vedieť, čoho sa bojíme. Často je ťažšie určiť, čo presne by nás urobilo šťastnými a o čo presne sa snažíme. Ak však chceme niečo dosiahnuť, musíme začať myslieť s pozitívnymi cieľmi, nie s negatívnymi obavami. Namiesto „Nechcem byť chudobný“ je lepším cieľom „Chcel by som každý mesiac ušetriť X peňazí“.“ Pozrite sa, že to druhé je oveľa, oveľa uskutočniteľnejšie? A menej desivé![6]

  • Pozitívne tu neznamená vyžarovať lúče slnka. Znamená to niečo, čo môžete urobiť, niečo pozitívne. Cieľ „nebyť tučný“ je sám o sebe demotivujúci. „Schudnúť desať kíl prostredníctvom diéty a cvičenia“ je niečo, čo vás nenechá zamračiť už pri samotnej myšlienke na to.


Nechajte si to malé. Mať vysoké ciele je ťažké. Namiesto toho, aby ste sa snažili zmeniť celý svoj život naraz, skúste robiť malé zmeny, ktoré vám pomôžu dosiahnuť vaše ciele. Každý cieľ si rozdeľte na sériu realizovateľných krokov, ktoré môžete skutočne dosiahnuť. Potom pokračujte v napredovaní – možno budete prekvapení, ako rýchlo budete schopní vidieť zmenu vo svojom živote.[7]
Expertný zdroj
Sydney Axelrod
Certifikovaný životný kouč
Expertný rozhovor. 30. júna 2020.

  • Ak je vaším hlavným cieľom „Chcem schudnúť 50 kíl“, rozdeľte si ho na niečo ako „Tento týždeň chcem schudnúť 2 kilá“ alebo „Chcem cvičiť 4 alebo 5 dní v týždni“.“ Tieto zaručia podobné výsledky, ale sú ľahšie na um.


Sledujte svoj pokrok. Ľudia od nepamäti hľadali zmysel a smerovanie. A nemusí to súvisieť len s existencializmom – cieľ hľadáme v práci, vzťahoch a dokonca aj v záľubách. Ak nás niečo nenapĺňa, nerobíme to. Takže či už chudnete, pracujete nadčasy alebo študujete na vysokej škole, sledujte, čo robíte! To vám dá impulz a ukáže vám pozitívne výsledky vášho správania. Dá vám to zmysel.[8]

  • Uistite sa, že sledujete svoje správanie a ich výsledky. Nielenže sa potrebujete na výsledky pozrieť a povedať si: „Jééééj!! Som úžasný! Pozrite sa, čo som urobil ja!“, budete potrebovať výsledky, aby ste videli, čo vám funguje a čo nie. Ak vyskúšate tri rôzne metódy štúdia, tri rôzne tréningy atď., ktorý z nich vám priniesol najlepšie výsledky za vašu námahu? Potom môžete zefektívniť a strategizovať.


Robte si prestávky. Nie sme stroje (ale aj stroje potrebujú prestávky). Štúdie ukázali, že študenti, ktorí si robia prestávky, sú pri štúdiu efektívnejší.[9]
A je všeobecne známe, že aj naše svaly potrebujú prestávky. Prestávky nie sú pre lenivých – sú pre tých, ktorí vedia, že chcú pokračovať.

  • Je na vás, aby ste odhadli, kedy je potrebné tieto prestávky. Záleží aj na tom, aký je konečný cieľ. Vo vašom dni by mali byť nielen miniprestávky, ale aj životné prestávky.


Robte to, čo vás baví. Väčšina z nás má prácu, do ktorej nie sme blázni, tréningy, ktoré nechceme robiť, a zoznam úloh, za ktorých dokončenie by sme zaplatili iným ľuďom. Tieto veci nezmiznú, preto si ich musíme čo najviac uľahčiť a spríjemniť. Ak vás to nebaví, môže to tam byť navždy.

  • Premýšľajte o svojej práci. Ak to smrdí, ako to môžete zlepšiť? Môžete požiadať o prácu na konkrétnom projekte, ktorý vás zaujíma? Ako môžete svoj čas zamerať na aspekty, ktoré vám urobiť napríklad ?[10]
  • Ak je cvičenie neúspešné, nájdite si iné! Nemusíte byť maratónsky bežec, aby ste spálili kalórie. Choďte plávať, navštevujte kurzy alebo choďte na turistiku. Ak sa vám cvičenie, ktoré robíte, nepáči, nevydržíte pri ňom.


Používajte odmeny. Tento bod je potrebné dôkladne zvážiť. Posledná vec, ktorú chcete urobiť, je spájať všetko s tyčinkou Snickers. Odmeny však môžu byť účinné, ak sa používajú striedmo a efektívne. Keď ste niečo dokončili, nezabudnite urobiť niečo, čo si zaslúžite![11]

  • Nemôžete sa odmeňovať za každých 5 minút činnosti, ktorú sa snažíte vykonávať. To len zničí tvoju koncentráciu a bude to časovo náročné. Avšak aj malé ciele, ak sú splnené, by mali byť odmenené. Cvičili ste tento týždeň každý deň? Skvelé – vyhraďte si jeden deň na to, aby ste si doma zacvičili jogu a pozreli si film.


Nebojte sa robiť chyby. Aby sme našli najlepší spôsob, ako niečo dosiahnuť, často musíme robiť veci, ktoré sme nikdy predtým nerobili. Chyby sa budú stávať, ak rastiete a zlepšujete sa. Môžete ich X zo zoznamu možností a zúžiť si tak cestu k činnosti. Z technického hľadiska sú chyby dobrá vec. Prinajmenšom slúžia svojmu účelu.[12]

  • Je tu aj strach, že budeme vyzerať hlúpo, ktorý mnohým ľuďom bráni skúšať veci. Či už ide o zdvihnutie ruky v triede alebo vyskúšanie toho nového zariadenia, ktoré neviete, ako používať, je v ľudskej prirodzenosti chcieť zostať v našej komfortnej zóne. Ak však chcete dosiahnuť čo najefektívnejšie výsledky, ak chcete skutočne získať dobré známky, byť štíhli alebo začať podnikať, musíte robiť veci, ktoré sa vám možno nechce.
  • Na podobnú tému, nedovoľte, aby vás chyby ťahali ku dnu. Je príliš ľahké urobiť jeden, mať pocit, že sme tak pozadu, že už nemá zmysel sa snažiť a jednoducho prestaňte. Ale ak si poviete, že to neprichádza do úvahy, nestane sa to. Na neúspechu nezáleží – záleží len na tom, aby ste sa vrátili na koňa.

3. časť z 3: Zostaňte na ceste


Majte okolo seba motivátory. Toto je celkom jednoduché: potrebujeme pripomienky, aby sme sa udržali v pohybe. Môžu to byť ľudia alebo veci – čokoľvek, čo by vás mohlo udržať v správnom rozpoložení. Je prirodzené, že sa dostaneme z rovnováhy a zabudneme, kde chceme byť – tieto vonkajšie motivátory ponúkajú zameranie a smerovanie.[13]

  • Môžete urobiť celý rad malých vecí, aby ste sa dostali do tempa. Zmeňte si pozadie pracovnej plochy na počítači. Nalepte si na stenu lístoček. Pripomienka na vašom telefóne. Využite ruch okolo seba a využite ho vo svoj prospech.
  • Skúste si počas dňa opakovať pozitívnu afirmáciu, napríklad: „Dokážem to!“ alebo „Som dosť dobrý!“ Opakujte si to stále dokola, aj keď sa vám to spočiatku nebude zdať pravdivé – nakoniec sa to stane.[14]
    Zdroj experta
    Sydney Axelrod
    Certifikovaný životný kouč
    Rozhovor s odborníkom. 30 jún 2020.
  • Ak si chcete pomôcť zapamätať si svoje afirmácie, skúste použiť vizuálny podnet, napríklad lístok umiestnený vedľa zrkadla v kúpeľni alebo šperk, ktorý vám pripomína vaše ciele.[15]
    Odborný zdroj
    Sydney Axelrod
    Certifikovaný životný kouč
    Odborný rozhovor. 30 jún 2020.


Udržujte si dobrú spoločnosť. Bohužiaľ, ľudia môžu byť aj demotivujúci. Máme toho priateľa, ktorý zúfalo chce, aby sme zjedli ďalší kus tvarohového koláča. Táto osoba nie je dobrá spoločnosť. Na to, aby sme sa vydali na cestu k úspechu, potrebuje každý na svojej ceste roztlieskavačov! Povedzte svojim priateľom a rodine, čím sa snažíte udržať si motiváciu. Máte vo svojej sieti niekoľko blízkych ľudí, ktorí vám môžu pomôcť sústrediť sa a udržať si cieľavedomosť?

  • Aj ľudia môžu byť motivátormi! Povedzte všetkým známym, že sa snažíte schudnúť 10 kíl. Dúfajme, že vám ponúknu zdroje a okrem toho, že vás budú držať pri zodpovednosti, vám uľahčia cestu.
  • Mať mentora, ktorý si prešiel rovnakými vecami ako vy, bude mimoriadne užitočné. Poznáte niekoho, kto si založil vlastný podnik, schudol 50 kíl alebo inak dosiahol svoje sny? Porozprávajte sa s nimi! Ako to robia? Ich vytrvalosť a ukážka toho, ako sa to dá zvládnuť, môže byť to, čo potrebujete, aby ste si udržali energiu a motiváciu.[16]


Učte sa ďalej. Keď sa vám to podarí, pravdepodobne sa začnete nudiť, budete mrzutí alebo stratíte pozornosť. Ak sa chcete vyhnúť všetkým týmto nástrahám, učte sa ďalej! Spestrite si ho! Je ťažké udržať si motiváciu na čokoľvek dlhodobý. Ak sa však cieľ neustále mení, ak sa vaše vedomosti neustále menia, bude to jednoduchšie.

  • Ak sa snažíte schudnúť, čítajte príbehy o úspechoch a blogy. Porozprávajte sa s trénermi vo svojej posilňovni. Navštívte odborníka na výživu. Preberať nové prvky (metódy tréningu, stravovacie plány atď.) jeden po druhom. Udržiavanie to čerstvé udrží vašu myseľ sviežu.


Porovnávajte sa len so sebou. Najlepší spôsob, ako sa rýchlo demotivovať, je porovnávať sa s ostatnými. Nikdy nebudete ako oni a oni nikdy nebudú ako vy, tak aký to má zmysel? Hoci ste to už počuli miliardukrát, treba to zopakovať: jediná osoba, s ktorou by ste sa mali porovnávať, je vaše predchádzajúce ja. Dôležité je len to, či ste sa zlepšili; nie to, ako sa darí niekomu inému.

  • To je časť toho, prečo je sledovanie pokroku také potrebné. Aby ste vedeli, kde ste, musíte vedieť, kde ste boli. Ak ste urobili pokrok, nemáte sa za čo hanbiť, bez ohľadu na to, čo robí konkurencia.


Pomôžte ostatným. Keď ste bližšie k svojim cieľom, je pravdepodobné, že ste sa na tejto ceste veľa naučili zo svojej práce. Využite tieto vedomosti na pomoc iným! Nielenže to bude motivovať vás, ale bude to motivovať aj ich. Neželáte si, aby vám niekto pomohol na vašej ceste?

  • Schudli ste, rozbehli ste podnikanie alebo ste zvládli test? Použite to, čo viete, aby ste pomohli niekomu inému, a ešte lepšie, vštiepte to do seba. Tak ako štúdium nahlas a recitovanie faktov niekomu inému pomáha vášmu porozumeniu, pomoc niekomu inému vás udrží sústredených a s dobrým pocitom z vášho pokroku.

  • Stanovte si väčšie ciele. Keď začnete plniť tieto malé ciele, nie je kam ísť, len nahor! Začnite sa pozerať na širšie súvislosti – sústreďte sa na konečný cieľ. Už žiadne malé krôčiky, je čas na prvú ligu. Rozhovor o motivácii! Itinerár na Havaj si môžete začať pripravovať prakticky už teraz! A zmestíte sa aj do tých plaviek!

    • Uistite sa, že máte na pamäti konečný cieľ, inak sa vám začne zdať vzdialený a nedosiahnuteľný. Prečo ste sa vlastne pustili do všetkej tej práce? Viete presne prečo – a svetlo je na konci tunela. Čo urobíte, keď dosiahnete tento? Na ďalšie, dúfajme!
  • Referencie