Ako sa ospravedlniť niekomu, koho ste nahnevali (s obrázkami)

Počas života niekedy ublížime najbližším ľuďom vrátane priateľov, príbuzných alebo dokonca spolupracovníkov a spolužiakov. Ospravedlniť sa po tom, čo ste urobili chybu, môže byť ťažké, ale je to potrebné. Úprimnú ospravedlnenku môžete ponúknuť tak, že sa zamyslíte nad tým, čo sa stalo, prijmete zodpovednosť a ponúknete riešenia, ako sa vo vašom vzťahu posunúť ďalej.[1]
Odborný zdroj
Michelle Shahbazyan, MS, MA
Životný kouč
Rozhovor s odborníkom. 18. marca 2020.

Časť 1 z 3: Príprava na rozhovor


Chvíľu sa zamyslite nad tým, čo ste urobili. Bezprostredne po hádke alebo probléme bývajú emócie najvyššie, ale nemôžete ponúknuť skutočne úprimné ospravedlnenie, pokiaľ úplne nepochopíte, čo ste urobili zle. Zabráni to tomu, aby ste sa ospravedlnili za niečo, čo ste nechceli, a pomôže vám to tiež začať proces sebazdokonaľovania.

  • Nezabudnite prevziať zodpovednosť za svoju úlohu v hádke.[2]
    Odborný zdroj
    Michelle Shahbazyan, MS, MA
    Životný kouč
    Odborný rozhovor. 18. marca 2020.
    Spôsob, akým sa ospravedlníte, bude závisieť od toho, ako ste danej osobe mohli ublížiť. Možno budete chcieť svojho priateľa odškodniť napríklad finančne alebo tým, že spolu s ospravedlnením sa za svoju chybu nájdete iný spôsob, ako ju napraviť.
  • Napíšte zoznam všetkých dôvodov, pre ktoré by váš priateľ mohol byť rozrušený.[3]
  • Nápomocná môže byť aj meditácia. Po hádke môže byť vaša myseľ rozbúrená. Venujte niekoľko okamihov tomu, aby ste utíšili svoje myšlienky. Sadnite si v tichosti do svojej izby a zavrite oči. Premýšľajte o probléme, ktorý nastal, a o svojej úlohe v ňom. To vám poskytne väčšiu jasnosť v danej problematike.


Napíšte svoje myšlienky. Niekedy nestačí len premýšľať o probléme. Vytiahnite si denník a napíšte si svoje pocity vrátane toho, čo si myslíte o svojom priateľovi, o sebe a o hádke. Môže vám to pomôcť zhromaždiť vaše myšlienky organizovaným a konštruktívnym spôsobom.[4]

  • Okrem napísania týchto zoznamov môžete zvážiť aj napísanie básne alebo piesne, aby ste vyjadrili svoje pocity.


Porozprávajte sa s niekým, komu dôverujete. Niekedy môžu najväčšiu jasnosť poskytnúť tí, ktorí sú mimo situácie. Rodičia a starí rodičia majú často väčšiu múdrosť zo všetkých svojich životných skúseností a veľmi pravdepodobne sa stretli s podobnou situáciou. Budú vám môcť poskytnúť náhľad na to, ako sa ospravedlniť a napraviť situáciu.

  • Mohli by ste povedať niečo ako: „Ja a môj priateľ sme sa práve pohádali a ja som sa mýlil a chcem sa ospravedlniť. Máte nejakú radu, ako to napraviť?“
  • Budú vám môcť poskytnúť aj väčší prehľad o vás samých. Možno si všimli, že máte sklon k horkokrvnosti a vaša hádka s priateľom mala korene práve v tomto vašom správaní. Nájdite si čas na vypočutie starších a múdrejších, aby ste získali pohľad na seba a mohli sa zlepšiť.


Vžite sa do ich situácie. Pri príprave na skutočne úprimné ospravedlnenie zvážte situáciu z pohľadu vášho priateľa.[5]
Odborný zdroj
Michelle Shahbazyan, MS, MA
Životný kouč
Rozhovor s odborníkom. 18. marca 2020.
V hádkach je tendencia byť veľmi zameraný na „mňa“, ale to nikdy nepomôže pri obnove a zlepšení vášho vzťahu. Namiesto toho sa zamerajte na to, ako sa váš priateľ môže cítiť, a reagujte na tieto pocity, keď sa ospravedlníte.[6]

  • Ak ste napríklad stratili obľúbený pár topánok svojho priateľa, pravdepodobne nie je len rozrušený, ale môže mať aj pocit, že vám už nemôže dôverovať so svojimi vecami. Keď sa ospravedlníte, mali by ste uznať, že váš priateľ vám už nemusí dôverovať, ale že máte v úmysle túto dôveru obnoviť a v budúcnosti byť spoľahlivý.


Zamyslite sa nad predchádzajúcimi hádkami. Pri zvažovaní tohto problému vo vašom vzťahu je dôležité, aby ste o ňom neuvažovali ako o ojedinelom incidente. Často sa stáva, že indikátory problémov existujú ešte predtým, ako sa problém vôbec vyskytne. Urobte si čas a zamyslite sa nad udalosťami, ktoré viedli k tejto situácii, a nad tým, ako sa jej dalo predísť. To môže byť užitočné aj pri ospravedlňovaní, pretože sa budete musieť ospravedlniť nielen za tento posledný incident, ale aj za svoju úlohu v tom, čo k nemu viedlo, najmä ak ste v minulosti urobili niečo podobné.

  • Ak sa napríklad váš priateľ na vás hnevá za to, že ste prezradili jedno z jeho tajomstiev, spomeňte si, či ste už niekedy predtým ohovárali iných. Rozprávanie o záležitostiach iných ľudí je vstupnou bránou k tomu, aby ste to urobili niekomu, koho máte radi.


Vyhraďte si čas. Teraz, keď ste sa nad problémom a tým, čo ste urobili zle, úplne zamysleli, je čas osloviť svojho priateľa a porozprávať sa s ním. Tieto rozhovory je najlepšie viesť osobne, ale možno zistíte, že váš priateľ ešte nie je na tento rozhovor pripravený, čo je pochopiteľné. Požiadajte ho o čas, ktorý mu vyhovuje, a ako možnosť mu ponúknite aj telefonický rozhovor.

  • Zavolajte im alebo im pošlite textovú správu a povedzte: „Chcem, aby si vedel, že ľutujem, čo som urobil, a je mi to veľmi ľúto. Veľa som premýšľal o tom, čo som urobil, a bol by som veľmi rád, keby sme sa mohli stretnúť a porozprávať sa.“

2. časť z 3:Úprimné ospravedlnenie


Povedzte, čo vás mrzí. Po všetkej sebareflexii, ktorú ste vykonali, by ste mali byť pripravení presne formulovať, čo ste urobili zle. Povedzte svojmu priateľovi, čo by ste si priali, aby ste neurobili, a buďte veľmi konkrétni. [7]

  • Neurčité ospravedlnenia často pôsobia neúprimne a málo premyslene. Váš priateľ ocení oveľa viac, ak ponúknete veľmi konkrétne uznanie toho, čo ste urobili zle.[8]
    Odborný zdroj
    Michelle Shahbazyan, MS, MA
    Životný kouč
    Rozhovor s odborníkom. 18. marca 2020.
  • Môžete povedať niečo ako: „Je mi ľúto, že som ťa nazval takýmto menom. Bolo to odo mňa neslušné a nemyslel som to vážne.“


Priznať zodpovednosť. Aj v ospravedlnení je stále prítomná ľudská zásluha o sebazáchranu. Namiesto toho, aby ste sa bránili, priznajte všetky spôsoby, v ktorých ste sa mýlili, bez toho, aby ste sa stiahli.[9]
Odborný zdroj
Michelle Shahbazyan, MS, MA
Životný kouč
Odborný rozhovor. 18 marec 2020.
To pomôže ospravedlneniu prebehnúť hladšie. Buďte čo najúprimnejší.[10]

  • Mnohí sa stanú obeťou toho, že sa s priateľom hrajú na „titule pre titule“ a hovoria veci ako: „No, keby si neurobil toto, tak by som neurobil tamto.“ Vtedy, keď sa priateľovi ospravedlníte, môžete sa.“ To zvráti akékoľvek ospravedlnenie, ktoré ste ponúkli, a okamžite to vášho priateľa znova rozruší.


Vzdajte sa potreby mať pravdu. Aj keď máte pocit, že máte nejaké ospravedlnenie pre to, čo ste urobili, nepopiera to skutočnosť, že ste ublížili niekomu blízkemu. Neskôr sa vás priateľ môže spýtať, prečo ste urobili to, čo ste urobili, a vtedy mu môžete ponúknuť svoje zdôvodnenie. V momente ospravedlnenia však ospravedlňovanie, prečo ste urobili niečo zlé, len ubližuje a pravdepodobne predĺži hádku.[11]

  • Nesnažte sa vysvetľovať. Zachovajte jednoduchosť a pokračujte ďalej.
  • Neponúkajte výhovorky. Ospravedlňovanie sa za to, že ste niekomu ublížili, počas ospravedlnenia nikdy nepomáha a je len mechanizmom na presunutie viny. Prijmite vinu za to, čo ste urobili, a pokračujte v tom.


Vyhnite sa častým chybám pri ospravedlňovaní. Okrem ospravedlňovania sa a obranárstva existujú aj ďalšie chyby, ktorých sa môžete pri ospravedlňovaní dopustiť. Niektoré z nich zahŕňajú slová ako „Je mi ľúto, že si sa tak cítil“, „Je mi ľúto, že sa tak ľahko rozčúliš“ a „Nikdy som ti nechcel ublížiť“ [12]
. Tieto falošné formy ospravedlnenia prenášajú čiastočnú zodpovednosť za to, čo sa stalo, na poškodenú stranu a v danom momente môžu pôsobiť veľmi neúprimne. Za každú cenu sa vyhnite týmto vyhláseniam a namiesto toho sa ospravedlňte priamo za to, čo ste urobili VY.

  • Príkladom vhodného ospravedlnenia je: „Je mi ľúto, že som ťa nechal na večierku bez toho, aby som sa ťa opýtal, či chceš ísť. Išli sme tam spolu a mal som sa s tebou pred odchodom porozprávať sám. Ospravedlňujem sa za to.“


Počúvajte, aby ste porozumeli ďalej.[13]
Odborný zdroj
Michelle Shahbazyan, MS, MA
Životný kouč
Rozhovor s odborníkom. 18. marca 2020.
Hoci ste sa zamysleli nad vydaným a nad sebou, stále si nemusíte byť úplne vedomí ich problému s vami. Počas tohto rozhovoru venujte nejaký čas tomu, aby ste si skutočne vypočuli spôsoby, ktorými ste im ublížili. Tento posledný incident mohol byť pre nich len poslednou kvapkou, ale mohli byť aj iné prípady, keď ste sa k nim správali hrubo, ktoré ste nezohľadnili.

  • Spýtajte sa, či existuje nejaký spôsob, ako by ste mu to mohli v budúcnosti vynahradiť, alebo či môžete urobiť niečo, aby sa niečo podobné neopakovalo.
  • Ospravedlňte sa za spôsoby, ktorými ste im ublížili, okrem tohto posledného problému. Kriticky premýšľajte o tom, čo vám hovoria, aby ste sa neospravedlnili len preto, aby ste ukončili rozhovor. Uistite sa, že každé vaše ospravedlnenie je úprimné.


Sledujte svoje gestá a mimiku tváre. Pri osobnom rozhovore sa snažte o otvorenú a pozitívnu reč tela. Jednoduché techniky, ako napríklad nechať ruky a nohy rozpažené, sú skvelým spôsobom, ako vyjadriť otvorenosť a ukázať reč tela, ktorá je uvoľnená a pokojná.[14]

  • Tiež sa im pri rozhovore pozerajte do očí, ale každú chvíľu svoj pohľad prerušte, aby ste sa mohli rozhliadnuť okolo seba. Nikto nemá rád, keď sa na neho pozerá, ale ľudia chcú mať aj pocit, že im venujete pozornosť.


Ponúknite svoje priateľstvo. Keď budete mať pocit, že rozhovor medzi vami dvomi dosiahol úroveň vzájomného porozumenia a pozitívnosti, znovu mu ponúknite svoje priateľstvo. Môže to byť skvelý spôsob, ako sa pohnúť z miesta a pripomenúť mu, že stále chcete byť priateľmi.

  • Môžete povedať niečo ako: „Ešte raz chcem zopakovať, že ma veľmi mrzí, že som ti ublížila, a že sa to už nestane. Nechcem však, aby nás táto situácia definovala. Uvažoval by si o tom, že by si bol opäť mojím priateľom?
  • Hoci je pravdepodobné, že to prijmú, majte pochopenie, ak to neurobia. Majú právo odmietnuť priateľstvo s vami, najmä ak ste im urobili niečo veľmi zlé.


V prípade potreby napíšte list. Možno zistíte, že váš priateľ s vami nechce hovoriť osobne ani telefonicky, a vy musíte jeho rozhodnutie rešpektovať. To však neznamená, že by ste sa mali vyhýbať ospravedlňovaniu. Nájdite si čas a napíšte im úprimný list, v ktorom uznáte, čo ste urobili, ospravedlníte sa za to a ponúknete riešenia na obnovenie vášho priateľstva. List im môžete poslať poštou alebo im ho nechať v skrinke, ak ste spolužiaci.


V prípade potreby sa finančne vyrovnajte. Ak ste im niečo rozbili alebo ste im niečo vzali a stratili ste to, mali by ste urobiť všetko pre to, aby ste im kúpili nové. Niektoré veci sa nedajú nahradiť, napríklad rodinné pamiatky, ale ak sa to dá, mali by ste urobiť všetko, čo je vo vašich silách, aby ste ich nahradili.

  • V prípade potreby požiadajte rodičov o požičanie peňazí, aby ste im mohli kúpiť to, čo ste rozbili alebo stratili.
  • Môžete si tiež nájsť prácu na čiastočný úväzok alebo brigádu, aby ste si zarobili dosť peňazí na to, aby ste si ju mohli kúpiť sami. Váš priateľ si vás za to bude o to viac vážiť a vy budete môcť napraviť chybu, ktorú ste urobili.


Dajte im priestor. Aj keď rozhovor prebehol dobre, možno zistíte, že váš priateľ potrebuje ešte nejaký čas na premyslenie, a možno ho potrebujete aj vy. Rešpektujte svojho priateľa natoľko, aby ste mu dali čas, ktorý potrebuje na spracovanie, a on sa k vám pravdepodobne čoskoro vráti.

  • Vyhnite sa tomu, aby ste sa na nich upínali alebo ich dusili. Vráti sa k vám vo svojom vlastnom čase a vaše priateľstvo bude o to lepšie.

Časť 3 z 3:Posunutie sa vo vašom vzťahu vpred


Vyhnite sa budúcim problémom. Vezmite si k srdcu problémy, o ktorých s vami priateľ hovoril počas rozhovoru, aby ste predišli hádkam v budúcnosti a obnovili dôveru medzi vami dvoma. Dávajte pozor, aby ste staré chyby už neopakovali, ale aby ste sa z nich poučili a posunuli sa vpred.[15]

  • Ak napríklad viete, že sa rozčuľuje, keď mu beriete veci bez opýtania, dajte si veľký pozor, aby ste to v budúcnosti nerobili.
  • Taktiež, ak sú nejaké veci, na ktorých potrebujete pracovať, aby ste sa zlepšili, začnite s týmto procesom. Ak ste napríklad veľmi zabudnuteľný a pravidelne zabúdate na plány s priateľom, investujte do plánovača alebo použite telefón, aby vám nastavil pripomenutia. Aktívny prístup pomôže obnoviť dôveru priateľa vo vás tým, že mu ukážete, že podnikáte konkrétne kroky, aby ste sa vyhli podobnej situácii.


Dodržujte svoje sľuby. Počas ospravedlnenia ste veľmi pravdepodobne dali priateľovi určité sľuby, že sa buď vyhnete hrubému správaniu, alebo že v budúcnosti začnete robiť veci inak. Pri obnovovaní priateľstva s touto osobou je dôležité, aby ste dodržali a naďalej dodržiavali tieto sľuby, ktoré ste dali, nielen preto, aby ste sa vyhli hádke, ale aj preto, aby ste si zachovali priateľstvo na dlhší čas.[16]


Premýšľajte o dobrých spomienkach. Urobte si čas so svojím priateľom a zamyslite sa nad skvelými spomienkami, ktoré ste spolu zdieľali. Toto by bol skvelý čas vytiahnuť fotoalbum alebo si pozrieť vaše spoločné fotografie na sociálnych sieťach. Posaďte sa a zaspomínajte si s priateľom, aby ste si navzájom pripomenuli tieto a budúce dobré časy.

  • Po ospravedlnení môžete dokonca skúsiť použiť trochu humoru, aby ste odľahčili situáciu a znovu nadviazali kontakt s danou osobou.


Robte zábavné veci, ktoré ste predtým robili. Okrem premýšľania choďte von a obnovte si tieto zábavné spomienky! Ak s priateľom radi chodíte na pláž, športujete alebo chodíte do kina, všetky tieto veci zopakujte. Je to skvelý spôsob, ako si navzájom pripomenúť, prečo ste sa vôbec stali priateľmi, a posunúť sa od vašej hádky ďalej.


  • Odpusťte si. Pri sústredení sa na to, aby vám váš priateľ odpustil, sa môže ľahko stať, že vás pohltí pocit viny za vaše činy. Ak však viete, že ste urobili všetko, čo bolo vo vašich silách, aby ste sa s touto osobou udobrili, je načase, aby ste sa udobrili aj sami so sebou. Tým, že sa budete nad niečím biť, situáciu nezlepšíte, ale pravdepodobne ju ešte zhoršíte. Odpusťte si![17]
  • Odkazy

      Michelle Shahbazyan, MS, MA. Životný kouč. Rozhovor s odborníkom. 18. marca 2020.

      Michelle Shahbazyan, MS, MA. Životný kouč. Rozhovor s odborníkom. 18 marec 2020.

      https://www.psychologytoday.com/blog/pura-vida/201105/protokol-odpustenia-ako-sa-ospravedlniť-když-jete-ukrivdili-alebo-poškodili-iného

      https://www.psychologytoday.com/blog/our-empathic-nature/201411/how-stop-fighting-your-partner

      Michelle Shahbazyan, MS, MA. Životný kouč. Expertný rozhovor. 18 marec 2020.

      http://www.huffingtonpost.com/mike-robbins/power-of-empathy-_b_1015610.html

      http://www.huffingtonpost.com/winifred-m-reilly/how-to-apologize-and-mean_b_12408322.html

      Michelle Shahbazyan, MS, MA. Životný kouč. Rozhovor s odborníkom. 18. marca 2020.

      Michelle Shahbazyan, MS, MA. Životný kouč. Rozhovor s odborníkom. 18. marca 2020.