Ako sa prestať hádať s priateľom

Konflikt má byť súčasťou takmer každého vzťahu, ale niekedy môže posunúť veci do stavu, keď sa zdá, že je v nich menej lásky a viac bolesti. Zmena spôsobu, akým riešime nezhody, môže mať veľký význam. Naučiť sa byť otvorenejší, akceptovať a chápať seba a svojho priateľa si vyžaduje čas, ale je to dôležitý krok k zlepšeniu vášho vzťahu.

Časť 1 zo 4: Skúmanie vzorcov argumentácie

Rozhodnite sa, kvôli čomu sa najčastejšie hádate. Môže ísť o drobné veci, ako je čistota, alebo o závažné problémy, ako je žiarlivosť, nevera alebo záväzky.

  • Uvedomte si však, že hádky sa často týkajú niečoho pod povrchom, napríklad urazenosti a sklamania. Veci, kvôli ktorým sa hádame, môžu byť len zámienkou na ventilovanie našich hlbších frustrácií.[1]

Identifikujte ďalšie faktory, ktoré môžu prispievať k vašim hádkam. Patrí sem alkohol, fyzická alebo emocionálna únava a stres z práce alebo školy. Vyriešenie týchto otázok môže situáciu výrazne zlepšiť.

Zvážte svoju účasť na probléme. Aj keď môžete mať pocit, že váš priateľ za všetko môže, ustúpte a spýtajte sa, či ste k hádkam prispeli aj vy. V niektorých prípadoch môže priznanie, že ste partnerovi urobili niečo zlé, výrazne znížiť intenzitu hádky.[2]

  • Je dôležité priznať, keď sa mýlite. Okrem toho buďte otvorení akceptovať, že môžete mať na niečo odlišné názory. Mnohé hádky pokračujú, pretože ľudia odmietajú vidieť veci z pohľadu druhej osoby.

Nájdite riešenia, s ktorými môžete žiť. Môžete, ale nemusíte vedieť, ako by ste chceli problém vyriešiť. Urobte si čas na premyslenie toho, aký je váš ideálny výsledok, a potom si položte otázku, aké iné možné výsledky by ste mohli prijať.[3]
Pomôže vám to zasadiť hádku do širšieho kontextu vašich potrieb a celého vzťahu.

  • Ak to pomôže, napíšte si veci, ktoré chcete povedať svojmu priateľovi.

2. časť zo 4:Príprava na „dobrú“ hádku

Povedzte svojmu priateľovi, že sa chcete porozprávať. Môže mu pomôcť, ak to bude vedieť vopred, a nie ak mu túto tému predložíte nečakane. To mu dáva trochu času na to, aby si premyslel aj svoj vlastný postoj.[4]
Odborný zdroj
Sarah Schewitz, PsyD
Licencovaný psychológ
Rozhovor s odborníkom. 15. apríla 2019.

Stanovte si spolu so svojím priateľom cieľ pre hádku. Obaja s partnerom by ste mali mať rovnaký názor na to, čo je cieľom. Je dobré napísať si svoj cieľ a potom zdokumentovať všetky kompromisy, ku ktorým obaja dospejete.

  • Môžete si napríklad stanoviť cieľ, aby ste vyriešili nezhody v otázke, koľko času spolu strávite počas víkendov. Mohli by ste si napísať rozvrh, v ktorom by bolo uvedené, kedy sa budete stretávať a kedy budete mať každý čas na iné aktivity.

Naplánujte si, že po rozhovore budete robiť niečo zábavné spoločne. Nová alebo obľúbená činnosť vám obom pomôže pripomenúť, prečo ste vo vzťahu vôbec začali.[5]

Stanovte si časový limit. Na rozhovor by malo stačiť 20 až 30 minút. To zabezpečí, že rozhovor (alebo hádka) nebude trvať donekonečna.[6]

Časť 3 zo 4:Zmena prístupu k hádkam

Na vyjadrenie svojich pocitov používajte výroky „ja“. To vám umožní vysvetliť svoje myšlienky bez toho, aby ste obviňovali svojho priateľa. Minimalizuje riziko, že sa budú cítiť defenzívne, čo vám pomôže udržať otvorené a plynulé komunikačné linky.

  • Mohli by ste povedať: „Mám pocit, že som to vždy ja, kto iniciuje naše textové správy,“ namiesto: „Nikdy mi nepíšeš ako prvý.“

Nechajte svojho priateľa, aby sa vyjadril, bez prerušovania. Vyzvite ho, aby povedal svoju verziu veci, a počúvajte ho, keď hovorí. Odolajte nutkaniu prerušiť ho, aj keď vás jeho slová trápia. Ak potrebujete vysvetlenie, pýtajte sa neutrálnym tónom.

Zachovajte vnímavú reč tela. Neverbálna komunikácia je veľmi dôležitá. Sadnite si alebo sa postavte tak, aby ste ramenami a kolenami smerovali k svojmu priateľovi, aby ste mu dali najavo, že ho počúvate. Vyhnite sa prekríženiu rúk, poklepávaniu prstami na nohách a prevracaniu očí.[7]

  • Dotýkajte sa svojho priateľa. Udržiavanie kontaktu vám pomôže udržať si vzájomné zázemie napriek rozdielnym názorom. Niekedy je dokonca najlepšie na chvíľu prestať hovoriť a jednoducho sa objať.[8]

Počúvajte emocionálny obsah toho, čo hovorí. Všetci máme emocionálne potreby a možno tie jeho nie sú naplnené. Nemusí to povedať priamo, alebo si to dokonca sám vedome uvedomuje. Zvážte, ako môžete tieto potreby vo vašom vzťahu lepšie naplniť.

  • Medzi emocionálne potreby patria: bezpečie, láska, zábava, priateľstvo, fyzická intimita, kontrola nad svojím prostredím, začlenenie, sebaúcta, status, pocit úspechu, zmysel a cieľ.[9]

Potvrďte, čo váš priateľ povedal. Zopakovanie vlastnými slovami toho, čo ste od neho počuli, vám obom pomôže uistiť sa, že rozumiete jeho pohľadu.

Uistite sa, že váš partner vás tiež nechá vyjadriť svoj názor. Hovorte čo najotvorenejšie, pokojne a konkrétne o tom, čo vás trápi. Ak vás váš priateľ prerušuje, jemne mu pripomeňte, že ste ho nechali slobodne hovoriť tak dlho, ako potreboval, a teraz je rad na vás.

Rozhodnite sa, čo môžete obaja urobiť, aby ste dosiahli pozitívny výsledok. Takmer určite to bude vyžadovať kompromisy na oboch stranách, ale pokúste sa nájsť potešenie z toho, že ste niečo dali v prospech vášho vzťahu.

Potvrďte svoj súhlas. Uistite sa, že každý z vás rozumie svojej časti plánu do budúcnosti, ako si môžete neargumentovane pripomenúť dohodu a aké sú dôsledky, ak nedodržíte svoju časť veci. Stanovte si dátum, kedy môžete prehodnotiť, ako sa vám darí.[10]

4. časť zo 4:Riešenie výpadov

Prijmite, že nemôžete zmeniť to, čo sa deje v druhej osobe. Niektoré hádky pokračujú aj napriek vašej snahe. Ak váš priateľ hovorí zraňujúce veci, nesprávne vás interpretuje, správa sa arogantne alebo odsudzuje, jeho ego bolo zranené a správa sa tak z dôvodu sebaobrany. Aj keď si možno myslíte, že tým, že poviete alebo urobíte správnu vec, ho môžete priviesť k tomu, že sa zmieri, v skutočnosti nie je v stave, keď je skutočne vnímavý na vaše slová a činy.[11]

Odísť. Hoci nemôžete zmeniť to, čo sa deje s druhou osobou, môžete sa postarať o seba. Uvedomenie si tejto skutočnosti pomáha vyhnúť sa škodlivým konfrontáciám. Je v poriadku odísť od svojho priateľa; nezabudnite však, že to pre neho nie je trest. Zostaňte vnímaví a milujúci, a keď sa rozhodne otvoriť, buďte tam a počúvajte.[12]

  • Niekedy vám obom pomôže upokojiť sa 30-minútová prestávka. Prejdite sa, zavolajte priateľovi alebo robte niečo úplne iné dobrú polhodinu predtým, ako sa vrátite k svojmu priateľovi.[13]
  • Prestaňte sa rozprávať. Ak z nejakého dôvodu nemôžete odísť, odpojte sa od hádky tým, že budete mlčať. Počúvajte svoje vnútorné pocity namiesto toho, aby ste rozdúchavali oheň ďalšími slovami.[14]
  • Odkazy