Ako sa prestať zaľúbiť: 14 krokov

Zamilovanosť môže byť nádherný a vzrušujúci pocit. Zamilovanosť však môže byť aj bolestivou, vyčerpávajúcou a ťažkou skúsenosťou, keď vaše city nie sú opätované. Ak ste náchylní na časté zamilovanie, môže to byť problém. Posadnutosť jednou osobou za druhou vás môže rozptyľovať od každodenných činností. Pokúste sa prelomiť vzorce neustálych zaľúbení tým, že rozpoznáte a zastavíte negatívne správanie. Pracujte na tom, aby ste si uvedomovali svoje pocity a udržiavali ich pod kontrolou, aby ste sa vyhli príliš intenzívnemu zaľúbeniu. Ak sa potrebujete do niekoho zaľúbiť, aby ste sa cítili naplnení, zistite, či nemáte nejaké základné problémy, ktoré treba riešiť.

1. časť z 3:Prelomenie vzorca neustálej zamilovanosti

Odstúpte a pozorujte svoje správanie. Ak zažívate zamilovanosť často, skúste urobiť krok späť. Premýšľajte o tom, ako by ste sa na svoje správanie pozerali, keby ste boli v danej situácii cudzincom. Objektívne zhodnoťte svoje pocity, aby ste zistili, či sú zdravé.[1]

  • Pozrite sa na svoje minulé a súčasné zaľúbenia a vzťahy. Priťahuje vás nejaký konkrétny typ človeka? Máte tendenciu skákať od jedného zaľúbenia k druhému? Ak ste niekedy mali vzťah so svojou zamilovanosťou, bol zdravý? Máte tendenciu byť zaľúbení, aj keď ste vo vážnom vzťahu?
  • Priznajte si, či vám zamilovanosť škodí alebo nie. Vyhnite sa pocitom viny, ktoré by smerovali k sebe alebo k iným, v prospech toho, aby ste sa časom jednoducho zaoberali vlastnými vzorcami správania.

Odstúpte, keď sa pocity stanú obsedantnými. Zamilovanosť do niekoho je normálnou súčasťou života. Keďže však zamilovanosť môže byť na emocionálnej úrovni veľmi silná, môže sa stať posadnutosťou. Ak ste si všimli, že máte sklon k posadnutosti, pokúste sa zistiť, ako nedovoliť, aby vás táto tendencia ovládla. Pokúste sa v budúcnosti znížiť množstvo času stráveného zamilovanosťou.[2]

  • Myslenie na zamilovanosť počas toho, ako sa snažíte pracovať alebo robiť niečo iné, môže byť znakom toho, že sa na ňu príliš sústredíte. Zvyčajne dovolíte, aby vás pocity zamilovanosti rozptyľovali od práce, školy alebo iných vzťahov?
  • Ak si všimnete, že sa vaša myseľ príliš zaoberá zamilovanosťou, skúste vedome zmeniť svoje zameranie. Vráťte svoju pozornosť k tomu, čo ste robili predtým, ako ste začali myslieť na svoju zamilovanosť.
  • Skúste si vyhradiť 90 sekúnd na sériu hlbokých nádychov, pričom sa sústreďte len na svoje dýchanie. To vám môže pomôcť dostať myšlienky na zamilovanosť z mysle a vrátiť mozog do prítomnosti.[3]

Nasmerujte svoju energiu inam. Neustále zaľúbenie môže vyvolať silné emócie a spôsobiť, že sa budete neustále zaoberať jedným alebo druhým potenciálnym romantickým partnerom. Aby ste sa tomu vyhli, môže byť užitočné sústrediť sa na iné veci, ktoré vás bavia, namiesto toho, aby ste sa fixovali na reťaz zaľúbení. Zamestnávanie mysle inými vecami môže byť dobrým spôsobom, ako prekonať zamilovanosť.

  • Skúste premýšľať o svojich plánoch do budúcnosti, o práci, ktorú musíte dokončiť, o filmoch, ktoré chcete vidieť, alebo o iných veciach, ktoré vás zaujímajú.
  • Snažte sa robiť činnosti, ktoré zaberajú vašu pozornosť. Vyhnite sa činnostiam, ktoré by vám mohli umožniť, aby ste sa v mysli vrátili k myšlienkam na zamilovanosť.
  • Pamätajte, že zaľúbenosť je normálna. Je v poriadku, ak si občas doprajete ľahkú zamilovanosť. Ak sa však zamilovanosť stáva problémom, zamestnanie vám môže pomôcť od toho, aby sa vaše city vymkli spod kontroly.

Tráviť čas s inými ľuďmi. Trávenie času s inými ľuďmi môže byť skvelým spôsobom, ako sa zbaviť myšlienok na zamilovanosť. Ak sa s niekým dobre rozprávate alebo spolu robíte niečo zábavné, je ľahké zabudnúť na svoju zamilovanosť. Skúste robiť niečo zábavné so svojimi priateľmi alebo rodinou, aby ste sa rýchlo zbavili zamilovanosti.[4]

  • Vaši priatelia a rodina môžu byť skvelým podporným systémom, ak máte problém vyrovnať sa so zamilovanosťou. Skúste sa s nimi porozprávať, ak sa cítite ohromení.
  • Ak je vaša zamilovanosť súčasťou vašej skupiny priateľov, skúste sa na chvíľu stretávať so svojimi priateľmi individuálne.
  • Niekedy môže byť potreba mať zamilovanosť spôsobená nedostatkom citovej intimity v iných oblastiach vášho života. Práca na budovaní silných vzťahov s priateľmi a členmi rodiny môže znížiť vašu potrebu rozvíjať zaľúbenosť.

2. časť z 3:Udržanie svojich emócií pod kontrolou

Vytvorte si herný plán. Ak sa vám páči predstava, že intenzívne zaľúbenia zmiernite, pripravte si herný plán. Premyslite si, čo robiť, ak sa u vás v budúcnosti začne vyvíjať príliš silná alebo príliš intenzívna zamilovanosť. Majte na pamäti spôsob, ako tento vzorec prelomiť.[5]

  • Spôsobuje vám zamilovanosť pocit menšej osamelosti alebo smútku? Ak áno, nájdite si iné spôsoby, ako sa počas týchto chvíľ vyrovnať. Skúste napríklad posilniť platonické puto, ktoré máte, alebo pracovať na nejakom svojom koníčku či zručnosti. Pocit väčšej istoty v sebe a vo svojich vzťahoch môže znížiť vašu potrebu silného zaľúbenia.
  • Spočiatku môže byť ťažké držať sa plánu, najmä ak ste zvyknutí mať veľa zaľúbení, ktoré sa vymknú spod kontroly. Vedzte, že keď sa pustíte do svojho plánu, môžete sa niekedy cítiť smutní a frustrovaní. Snažte sa však tiež uznať, že tieto pocity budú stáť za to z dlhodobého hľadiska, pretože nedovolíte, aby sa zamilovanosť vymkla spod kontroly.

Prijmite svoje pocity. Aj keď možno nechcete pocity, ktoré môže silná zamilovanosť do niekoho priniesť, je dôležité prijať ich také, aké sú. Je úplne v poriadku mať zaľúbenosť a všímať si ju bez toho, aby ste sa do nej zapojili. Ľudia sa počas života zamilovávajú do malých vecí. Ľudia sú zaľúbení aj vtedy, keď už majú stabilný romantický vzťah. To, že ste zaľúbení, neznamená, že sa podľa toho musíte správať alebo nechať za seba rozhodovať.[6]

  • Necíťte sa vinní za to, že ste sa zaľúbili, aj keď je to do niekoho, kto nie je k dispozícii. Nemôžete kontrolovať, ako sa cítite. Ak máte romantické pocity napríklad k ženatému spolupracovníkovi, môžete sa cítiť vinní. Tieto pocity si však nevyberáte.
  • Jediné, čo môžete kontrolovať, sú vaše reakcie. To, ako ľudia reagujú na pocity, určuje ich morálku, nie pocity samotné. Skúste si povedať niečo ako: „Som zaľúbená do Brandona, ale je ženatý. Nie je zlé cítiť sa takto. Nemôžem si pomôcť. Nebudem na základe toho konať, takže ma nemusí premáhať pocit viny.“

Udržujte si vyvážený názor na svoje zaľúbenia. Keď ste do niekoho zaľúbení, je príliš ľahké sústrediť sa len na dobré veci na ňom. Ak ste náchylní na intenzívne zaľúbenie, môžete mať tendenciu svoje zaľúbenie hneď postaviť na piedestál. Nevyvážené názory môžu vytvárať nerealistické predstavy o druhých. Skúste zmeniť svoje zameranie a nájsť veci, ktoré sa vám na vašich zaľúbeniach nemusia páčiť, keď sa objavia. Môže vám to pomôcť rýchlejšie sa vyrovnať so zamilovanosťou a môže to znížiť počet vašich zamilovaní.

  • Môže to byť náročné. Udržiavanie vyváženého názoru na zamilovanosť vám však môže pomôcť vyrovnať sa s ňou.
  • Nemusíte byť zlí, ale nájdenie vecí, ktoré sa vám na niekom nepáčia, vám môže pomôcť zachovať si neutrálny názor na neho. Pripomeňte si, že vaša zamilovanosť má chyby a že vzťah, ktorý si predstavujete, pravdepodobne nebude fungovať tak dobre aj v skutočnosti.

Pamätajte si, že zamilovanosť netrvá dlho. Hoci zamilovanosť môže vyvolať intenzívne a ohromujúce pocity, zamilovanosť netrvá dlho. Môže pomôcť vedomie, že zamilovanosť nebude trvalým pocitom a že veci sa nakoniec vrátia do normálu. To vám môže zabrániť, aby sa vaše pocity stali posadnutými. Budete to vnímať skôr ako prchavý pocit než ako dlhodobý, život meniaci vzťah. Toto môže byť obzvlášť dôležité v prípade zamilovanosti, ktorá vznikla, keď ste už vo vážnom vzťahu.[7]
[8]

  • Pamätajte si, že väčšina zaľúbení trvá približne štyri mesiace. Ak máte tendenciu mať jednu zamilovanosť za druhou, pravdepodobne budú v rozmedzí štyroch mesiacov. Pripomeňte si, že vaše pocity môžu mať dátum vypršania platnosti, čo vám pomôže udržať ich pod kontrolou.
  • Zaľúbenosť časom vyprchá a spravidla vám zanechá myšlienky typu: „Neviem, čo som na nich videl na začiatku“. Pripomeňte si to, keď začnete byť danou osobou posadnutí.

Buďte zodpovední za svoje vlastné šťastie. Ľudia si často intenzitu zaľúbenia užívajú. Nie je nič zlé na tom, ak si dovolíte vychutnať šťastné pocity, ktoré zamilovanosť prináša, aj keď sú prchavé. Tieto pocity sa však môžu vymknúť spod kontroly. Neustále si pripomínajte, že máte pod kontrolou svoje vlastné šťastie.[9]

  • Možno ste zistili, že po čase sa spoliehate na malé gestá pozornosti alebo starostlivosti zo strany vašej zaľúbenosti, aby ste sa cítili šťastní. Môže sa vám to ľahko vypomstiť a vy sa budete cítiť zle.
  • Pripomeňte si, že je síce pekné byť zaľúbený, ale len vy sami sa môžete urobiť šťastným. Budete sa musieť naučiť spoliehať na svoje vlastné záľuby, záujmy a vášne, aby ste boli šťastní, a nie na inú osobu.

Postarajte sa o seba. Mať zaľúbenosť môže byť ťažké. Zamilovanosť môže spôsobiť, že sa budete cítiť zranení, zmätení, frustrovaní alebo sa budete cítiť bolestne. Keďže zaľúbenosť môže byť veľmi ťažká, je dôležité, aby ste sa o seba starali. Skúste robiť niečo zábavné, dostať svoje pocity von písaním alebo kreslením, alebo si raz za čas doprajte malú pochúťku. Starostlivosť o seba, kým zamilovanosť nevyprchá, vám môže pomôcť veci výrazne uľahčiť.

Časť 3 z 3:Riešenie základných problémov

Priznajte si svoje nezdravé návyky. Ak si myslíte, že vaše neustále zaľúbenia sa stávajú problémom, priznajte si to. Byť k sebe úprimný, pokiaľ ide o negatívne správanie, je dôležitým krokom k prekonaniu tohto správania.

  • Premýšľajte o tom, čo s vami vaša zamilovanosť emocionálne robí. Zanedbávate prácu v škole, aby ste boli posadnutí rôznymi zaľúbeniami? Máte každý týždeň novú zamilovanosť, bez ktorej nemôžete žiť a neustále na ňu myslíte?
  • Priznajte si, že zamilovanosť vám spôsobuje viac nešťastia a úzkosti než čokoľvek iné. Môže vám to pomôcť uvedomiť si, že si musíte uvedomiť základné problémy, ktoré poháňajú vašu potrebu mať časté zaľúbenia.

Majte na pamäti dôsledky konania na základe zamilovanosti. Buďte realistickí, pokiaľ ide o každé nové zaľúbenie, ktoré máte. To vám môže pomôcť zistiť, či ide naozaj o zmysluplnú, dôležitú zamilovanosť, alebo len niečo cítite, aby ste to cítili.[10]

  • Skutočne by ste konali na základe tohto zaľúbenia, a ak áno, čo by sa stalo? Často existuje mnoho dôvodov, prečo sa zamilovanosti vyhnúť. Možno ste sa zaľúbili do niekoho z práce. Možno už ste vo vzťahu.
  • Premýšľanie o tom, čo by sa stalo, keby ste konali na základe svojej zamilovanosti, vám môže pomôcť vystopovať vzorce. Možno sa vždy zamilujete do nedostupných ľudí. Mohlo by to vypovedať niečo o väčších romantických vzorcoch vo vašom živote. Možno ste zaľúbení do ľudí, ktorých nemôžete mať, aby ste sa vyhli skutočnej intimite.

Vypočujte si, čo predstavujú vaše zaľúbenosti. Zaľúbenosť môže predstavovať skutočné city, ktoré by sa mali prejaviť. Ak však máte neustále zamilovanosť, môže byť v hre niečo iné. Zaľúbenosť môže predstavovať potrebu, ktorá nie je uspokojená inde v živote.[11]

  • Premýšľajte o svojej poslednej zamilovanosti a o tom, čo pre vás predstavovali. Zvážte okolnosti svojho vtedajšieho života. Premýšľajte o minulých zaľúbeniach. Predstavovali podobné veci?
  • Napríklad, možno ste sa naposledy zaľúbili do ženatého spolupracovníka. Predchádzajúca zamilovanosť bola do vášho šéfa, s ktorým vám kancelárska politika zakazuje chodiť. Čo títo ľudia predstavovali?
  • V tomto prípade sú vašimi zaľúbencami ľudia, s ktorými v skutočnosti nemôžete byť. Zažili ste v minulosti zlý rozchod? Možno vám rozvíjanie zamilovanosti do nedosiahnuteľných ľudí pomáha cítiť romantické pocity bez toho, aby ste museli riskovať skutočnú intimitu.
  • Vyhľadajte odborné poradenstvo. Ak sa vám zdá, že ste často obsedantne zaľúbení, možno trpíte stavom, ako je závislosť od lásky. Ak vaše zaľúbenie zasahuje do vášho každodenného života do takej miery, že nie ste schopní dokončiť základné úlohy, dohodnite si stretnutie s terapeutom. Kvalifikovaný terapeut vám môže pomôcť naučiť sa identifikovať spúšťače intenzívneho zaľúbenia a ako lepšie regulovať svoje emócie.[12]
  • Odkazy