Ako sa rozhodnúť, či je pre vás lepší P90X alebo Insanity: 7 krokov

Viacúrovňové série P90X a Insanity od spoločnosti Beachbody sa považujú za „extrémne“ tréningy, ktorých cieľom je posunúť vaše telo na vyššiu úroveň. Hoci sú oba tréningy určené pre niekoho, kto cvičí na pokročilej úrovni, začiatočníci si môžu obe série upraviť tak, aby vyhovovali ich aktuálnym schopnostiam. Spoločnosť Beachbody vybavila každú sériu viacerých DVD aj komplexným návodom na cvičenie a výživovým plánom zameraným na pomoc spotrebiteľovi dosiahnuť čo najvyšší výsledok. Hoci sú oba programy zamerané na budovanie vytrvalosti, svalov a vytrvalosti (spolu so zhadzovaním tuku a hmotnosti), P90X sa od Insanity výrazne líši. Najlepší spôsob, ako určiť, ktorý tréning bude pre vás najlepší, je zhodnotiť oba programy v porovnaní s vašimi celkovými cvičebnými schopnosťami a cieľmi.

Kroky

Určite si svoj konečný cieľ v oblasti kondície. Chcete jednoducho schudnúť a zhodiť centimetre, alebo si chcete vybudovať svalovú hmotu a silu (alebo oboje)? P90X aj Insanity sú zamerané na preformátovanie vášho tela, ale ich prístup je trochu odlišný: [1]

  • Chcete jednoducho schudnúť. Hoci P90X je navrhnutý tak, aby vám pomohol schudnúť a zhodiť centimetre, Insanity má korene skôr v kardio cvičení, ktoré je priamo zamerané na chudnutie. P90X je primárne silový tréning s kardio dňami posypanými rutinou, zatiaľ čo Insanity je ťažké kardio s odporom zmiešaným do rôznych tréningov.
  • Chcete si vybudovať svalovú hmotu a silu. Insanity zahŕňa tréning odporu, avšak P90X sa zameriava na špecifické budovanie a definíciu svalov. Niektoré dni sú venované určitým oblastiam tela, ako sú ruky, nohy, chrbát a ramená.
  • Chcete schudnúť a nabrať svaly. Ak chcete nabrať svaly a zároveň zhodiť hmotnosť, možno budete chcieť zvážiť oba tréningy. Určite si však, ktorý cieľ je prioritný – možno budete chcieť zhodiť kilá, aby ste ich pri budovaní svalovej hmoty videli.

Zhodnoťte svoj priestor a vybavenie. Ani jeden z tréningov nevyžaduje, aby ste mali k dispozícii značné množstvo priestoru – stačí stredne veľká spálňa. Aby ste však mohli vykonávať P90X, musíte mať činky s rôznou hmotnosťou a tyč na príťahy. Zakúpenie závaží aj tyče na zdvíhanie nie je až také drahé a nájdete ich v mnohých športových potrebách alebo supermarketoch, ako je Walmart alebo Target. Na druhej strane, program Insanity nevyžaduje, aby ste používali vybavenie – na dni odporu používate vlastnú telesnú hmotnosť.[2]

Rozhodnite sa, aký druh tradičného cvičenia máte najradšej. P90X aj Insanity napodobňujú tradičné tréningy a čerpajú z mnohých disciplín.[3]

  • Posilňovanie, anaeróbne cvičenie. Ak uprednostňujete vykonávanie mnohých opakovaní s použitím závaží, klikov alebo príťahov, potom môže byť pre vás tréning P90X tým pravým. P90X obsahuje kardio tréningy, hlavnou náplňou programu je však silový tréning.
  • Beh, bicyklovanie, aeróbny tréning. Tí, ktorí vydržia kilometre behu, rýchlej chôdze alebo bicyklovania, si možno viac užijú Insanity. Kardio základ Insanity je zameraný na zvýšenie vašej srdcovej frekvencie a jej udržanie počas celého trvania.

Obráťte tréning. Nie každý chce zostať v rámci rovnakého typu tréningu. Napríklad tí, ktorí sa mesiace alebo roky venovali kardio cvičeniu, môžu chcieť dosiahnuť väčšiu definíciu svalov a tonus v určitých oblastiach. Keďže oba tréningy poskytujú silové aj kardio cvičenie, pri oboch môžete stále zostať do istej miery v rámci svojej typickej disciplíny, ale viac sa venovať druhému druhu tréningu.

Stanovte si, koľko času môžete venovať cvičeniu. Pre tých, ktorí môžu venovať cvičeniu viac ako dve hodiny, sa oba tréningy zmestia do vášho časového plánu. V skutočnosti majú oba programy dlhé a krátke tréningové dni. Keďže si však silový tréning môže vyžadovať viac času na vypracovanie určitého počtu opakovaní, P90X môže byť časovo náročnejší ako Insanity. Niektoré tréningy Insanity trvajú len 30 až 40 minút tvrdého kardio cvičenia, zatiaľ čo najkratší tréning v programe P90X trvá 40 až 45 minút. Obe ponúkajú aj možnosť ab. V dňoch, keď máte vykonávať bežný tréning s brušnými svalmi (20 minút alebo menej záväzku), môžete tréning brušných svalov vynechať alebo ho vykonať neskôr, ak máte časové obmedzenia.[4]

Zvážte, čo by ste robili, keby ste nemohli dokončiť cvičenie, pretože niektoré cviky sú príliš náročné. Keďže oba programy sú intenzívne, môžu sa vyskytnúť časti, ktoré nebudete môcť vykonať okamžite. Premyslite si, čo by ste robili, keby ste museli vynechať jednotlivé časti, upraviť cvičenie. Vykoľajilo by to vašu motiváciu?

  • Pozrite si krátke klipy alebo si prečítajte o oboch tréningoch. Každý deň môže predstavovať nové výzvy, ako napríklad príťahy, kliky s jednoručkami alebo samovražedné skoky. Vaším cieľom môže byť napríklad vypracovať sa na dosiahnutie príťahu, avšak určte, ako ťažký je tréning v tejto oblasti a či sa budete cítiť viac motivovaní pokúšať sa o pohyb, alebo budete podráždení a vzdáte to.
  • Predtým si urobte kondičný test. Oba programy ponúkajú kondičný test na porovnanie toho, kde ste začali, avšak z videí môžete ľahko získať informácie a vytvoriť si vlastný kondičný test. Insanity zahŕňa napríklad drepy s výskokom, samovraždy, kliky a Heismanove drepy. Zmerajte si čas, aby ste zistili, koľko jednotlivých cvikov zvládnete za jednu alebo dve minúty.
  • Zvážte, ako sa cítite po vykonaní kondičného testu – či ste motivovaní pokúsiť sa zlepšiť svoju pôvodnú referenčnú hodnotu, alebo sa cítite otrávení či podráždení? Vaším cieľom je zakúpiť si program, vďaka ktorému sa budete cítiť motivovaní a prekonáte svoju pôvodnú referenčnú hodnotu.
  • Odkazy