Ako sa rozprávať s dievčaťom, ak koktáte: 12 krokov

Každý niekedy koktá. Ak ste nervózny v prítomnosti iných ľudí, najmä v prítomnosti dievčaťa, ktoré sa vám páči, koktanie z nervozity je úplne prirodzené. Ak však máte pretrvávajúce koktanie (ako kráľ Juraj z Kráľova reč) môže byť náročné rozprávať sa s kýmkoľvek, najmä s vašou zamilovanou. Ak sa chcete dozvedieť viac o tom, ako sa rozprávať s pekným dievčaťom bez toho, aby ste koktali alebo sa zadrhávali, máme pre vás niekoľko tipov a trikov.

Metóda 1 z 2: Naučte sa nebojovať

Dajte jej najavo, že sa vám páči. Ak ste tak veľmi vystresovaný z možnosti koktania, dievča, s ktorým sa rozprávate, sa možno nikdy nedozvie, že sa vám páči. Usmejte sa na ňu a pozrite sa jej do očí. Nadviazanie očného kontaktu s dievčaťom jej dá najavo, že ju chcete lepšie spoznať, alebo jej rovno povedzte, že sa vám páči.

  • Nakloňte sa k nej bližšie, keď hovorí. Uistíte ju tak, že vás zaujíma, čo chce povedať.
  • Nakloňte hlavu smerom k nej. Z času na čas sklopte zrak, aby ste sa jej mohli pozrieť do tváre. Snažte sa nerozhliadnuť po miestnosti alebo nad jej hlavou, pretože to bude vyzerať, že máte väčší záujem nájsť niekoho lepšieho na rozhovor.

Predstavte sa alebo pozdraviť. Ak sa už poznáte zo školy alebo z práce, nebudete sa musieť predstavovať ako niekto, koho ste nikdy nevideli. Buďte sebavedomí a nenútení vo svojom jazyku, používajte slová, ktoré nemajú tendenciu spôsobovať problémy s koktaním. Ak by ste sa však pri vyslovení svojho mena alebo pri pozdrave zadrhli, nepanikárte. Namiesto toho prechádzajte pomaly cez slovo a venujte mu všetok potrebný čas.[1]

  • Používajte jednoduché slová a spoliehajte sa, že väčšinu komunikácie bude zabezpečovať reč tela. Povedzte niečo ako: „Ahoj, ja som Joe. Ako sa voláš?“
  • Keď vám povie svoje meno, usmejte sa a zopakujte ho. Aj keď sa jej meno začína na písmeno, ktoré sa vám ťažko vyslovuje, napríklad P alebo D, môžete to využiť vo svoj prospech. Koniec koncov, je to dobrý spôsob, ako sebavedomo predstaviť svoje koktanie.

Nevyhýbajte sa určitým slovám. Väčšina koktavých ľudí si je vedomá určitých zvukov alebo slov, pri ktorých je väčšia pravdepodobnosť, že budú blokované koktaním. Ak sa snažíte rozprávať s dievčaťom, hovorte svojou normálnou rýchlosťou. Keď cítite, že sa chcete pri určitom slove zakoktať, spomalte. Ak slovo nepríde, dovoľte si jemne a pomaly koktať.[2]

  • Budete chcieť, aby sa vaše pery, jazyk a čeľusť jemne pohybovali a udržiavali v mozgu pocit uvoľnenia. Venujte všetok čas, ktorý potrebujete na to, aby ste sa dostali k slovu.
  • Najdôležitejšie je nepanikáriť. Pravdepodobne jej nebude vadiť vaše koktanie, ak to neurobíte.

Pauza medzi slovami. Niektorí logopédi odporúčajú, aby koktavý človek urobil krátku pauzu po prvom slove vety a potom znova každých 2-5 slov. Môže to znieť neprirodzene, ale dievča, s ktorým sa rozprávate, si to pravdepodobne nevšimne, ak ste si istý tým, čo robíte.

  • Pauzy sa počas reči aj tak dejú prirodzene. Napríklad: „Toto…je možno najviac…nudné…Triedna večierka vôbec.“
  • Spolu s pauzami môžete použiť očný kontakt a výpoveď zakončiť úsmevom.

Pýtajte sa jej otázky. Mohli by ste sa pýtať na situáciu, v ktorej ste spolu. Napríklad: „Ako sa volá tá pieseň, ktorá hrá??“ Alebo: „Čo je s týmto občerstvením??“ Môžete sa pýtať na jej záujmy, napríklad: „Páči sa mi tvoje tričko. Počuli ste túto skupinu na koncerte?“[3]

  • Po úvodnom zoznámení môžete klásť otvorenejšie otázky, napríklad: „Čo robíte cez víkend pre zábavu??“
  • Čím otvorenejšia bude vaša otázka, tým širšia môže byť jej odpoveď.

Povedzte jej o svojom koktaní. Buďte úprimní a priami. Ak sa pred ňou bojíte koktania, je pravdepodobnejšie, že sa zaseknete v koktaní. Môžete hovoriť o tom, kedy ste prvýkrát začali koktať a aké to je koktať. Možno jej budete chcieť povedať niektoré zaujímavé aspekty koktania, napríklad to, že približne 1 zo 100 ľudí na svete koktá; táto skutočnosť zostáva rovnaká bez ohľadu na kultúru.[4]

  • Existuje veľa slávnych ľudí, ktorí pretrvávali v koktavosti až do dospelosti, vrátane Charlesa Darwina, Isaaca Newtona a Winstona Churchilla.
  • Na koktavosť neexistuje liek, ale v priebehu rokov bolo vymyslených mnoho zábavných liečebných postupov, vrátane toho, že ľudia hovorili do rytmu metronómu alebo si pri rozprávaní kreslili prstom osmičku. Jeden zo slávnych „liekov“ spočíval v tom, že ľudia počas rozprávania jedli mrkvu!

Vyjadrite sa o nej. Urobenie poznámky o nej môže medzi vami vyvolať rozhovor. Mohli by ste využiť túto príležitosť na to, aby ste jej zložili kompliment alebo nadhodili spoločný záujem.[5]

  • Nebezpečenstvo, keď dievčaťu zložíte kompliment, spočíva v tom, že sa môže rozrušiť a nebude vedieť, čo má odpovedať. Pripravte si doplňujúcu otázku pre prípad, že sa tak stane.
  • Môžete napríklad ponúknuť vyhlásenie: „Zdá sa, že máš dnes dobrú náladu.“ Ak nereaguje, pokračujte otvorenou otázkou, napríklad: „Čo si myslíš o tej poslednej piesni??“

Budujte si sebadôveru. Ak si uvedomíte, že vaše koktanie neurčuje, kto ste, je pravdepodobnejšie, že budete schopní vniesť do rozhovoru s dievčaťom pocit sebavedomia. Skúste si uvedomiť, že každý má niekedy pocit nedostatočnosti, bez ohľadu na to, ako sebavedomo môže pôsobiť na verejnosti.[6]

  • Skúste sa radšej stotožniť s ostatnými, než sa s nimi porovnávať. Koniec koncov, vy vidíte len to, ako vyzerá navonok – vo vnútri môže bojovať s neistotou, ktorú vy nevidíte.
  • Pocity sebavedomia bránia vašej schopnosti sebavedomo nadviazať kontakt s dievčaťom.

Nenechajte sa odradiť, ak rande nedopadne dobre. Psychológ lásky a vzťahov Dr. Sarah Schewitzová hovorí: „Ak máte koktavosť alebo inú poruchu reči, najlepší spôsob, ako si vybudovať sebadôveru v súvislosti s randením, je jednoducho sa neustále. Možno budete musieť prejsť cez viac ľudí, aby ste našli niekoho, kto je trpezlivý, milujúci a láskavý, ale určite tam niekto taký je. Nezabudnite, že Reakcie ľudí sa vás v skutočnosti netýkajú; sú o vlastnom nepohodlí, nezrelosti alebo neistote voči sebe samému.“

Metóda 2 z 2: Zníženie strachu z koktania

Cvičte dobrovoľné koktanie. Ak budete na vlastné koktanie reagovať strachom a panikou, bude pre vás ťažké rozprávať sa s dievčatami. Jedným zo spôsobov, ako prekonať svoj strach, je zámerne si precvičovať koktanie s ľuďmi, s ktorými sa cítite dobre, napríklad s rodičmi alebo blízkym priateľom. Toto sa nazýva „dobrovoľné koktanie“ alebo desenzibilizácia. Dobrovoľné koktanie vám dáva pocit, že máte svoje koktanie pod kontrolou.[7]

  • Rozprávajte sa s blízkym priateľom alebo príbuzným asi 5 minút a aspoň 5-krát sa zámerne a zreteľne zakoktajte. Zajakávajte sa hneď v prvej časti rozhovoru, aby ste svoje koktanie hneď odhalili.
  • Choďte do reštaurácie alebo obchodu s rýchlym občerstvením a pri kladení otázok alebo objednávaní jedla zámerne koktajte.
  • Cieľom týchto cvičení je precvičiť si pocit sebavedomia cez koktanie. Neodstráni to vaše koktanie, ale pomôže vám to zachrániť sa pred hrozným pocitom, že koktáte, keď sa rozprávate s dievčaťom, na ktoré chcete urobiť dojem.

Precvičte si modifikáciu koktania. Jednou z výziev koktavosti je, že sa pravdepodobne budete cítiť zmätene, rozpačito a neschopne premýšľať, keď sa objaví koktavosť. Jedným zo spôsobov, ako z toho von, je natiahnuť začiatočnú hlásku slova (kde sa zvyčajne vyskytuje koktavosť), čo vám umožní pretiahnuť koktavosť na zvyšok slova.[8]

  • Napríklad v slove „sóda“ zámerne zotrvajte na hláske s a jemne ju pretiahnite na o, ako „s-s-s-s-s-s-s-s-óda“.“
  • Opakujte tento postup s rodičmi alebo s dôveryhodným priateľom, pričom zámerne spomaľujte spoluhlásky na začiatku slov. Napríklad: „Chcel by si ísť dnes večer von na dddvečeru??“
  • Skúste si vytvoriť výzvu tým, že budete zámerne koktať slová alebo spoluhlásky, ktoré sa vám zvyčajne ťažko vyslovujú bez koktania.

Zlepšite svoje schopnosti počúvať. Ak ste tak zameraní na to, aby ste zvládli svoj vlastný prejav bez koktania, je pravdepodobné, že vám unikne, čo má dievča na srdci. Ona si to všimne a bude predpokladať, že o ňu nemáte záujem – čo však zďaleka nemusí byť pravda! Tým, že sa naučíte venovať zvýšenú pozornosť tomu, čo hovorí, budete lepším partnerom v rozhovore.[9]

  • Jedným zo spôsobov, ako odložiť svoje sebavedomie z rozprávania, je zámerne sa zakoktať hneď v rozhovore. Potom sa nebudete musieť starať o to, kedy sa môže vyskytnúť.
  • Keď ste sa už zakoktali, všimnite si jej reakciu. Zmenil sa jej spôsob interakcie s vami, keď ste začali koktať? Alebo sa zdalo, že jej to nevadí?
  • Nájdite si podpornú skupinu. Ostatní koktaví ľudia pochopia ťažkosti pri rozhovore s dievčatami, keď koktáte. Podporné skupiny môžu ponúknuť sebamotiváciu a sú dobrým spôsobom, ako sa naučiť a precvičiť nové zručnosti.[10]

    • Národná asociácia pre koktavosť (NSA) ponúka skupiny špeciálne pre dospievajúcich koktavcov, ako aj skupiny pre deti a skupiny pre dospelých koktavcov.
    • Niekedy je návšteva podpornej skupiny prvým stretnutím koktavého človeka s inými ľuďmi, ktorí majú rovnaké problémy.
    • Skupiny sú často otvorené pre rodičov, priateľov a rodiny ľudí, ktorí koktajú, ako aj pre odborníkov, ktorí sa chcú dozvedieť viac o koktavosti.
  • Odkazy