Ako sa stať mladým človekom, ktorý dosahuje ciele (s obrázkami)

Dosahovanie cieľov v mladosti je skvelý spôsob, ako sa pripraviť na úspech v neskoršom veku. Pomôžu vám nielen samotné ciele, ale práca na cieľoch posilní charakterové vlastnosti, ktoré vám pomôžu prekonať mnohé okolnosti, s ktorými sa môžete v živote stretnúť. Existuje mnoho krokov, ktoré môžete podniknúť, aby ste sa stali mladým človekom, ktorý dosahuje ciele.

Časť 1 z 3:Budovanie zručností na dosiahnutie cieľov


Pracujte na svojich zručnostiach v oblasti riadenia času. Väčšina cieľov si bude vyžadovať, aby ste si rozvrhli deň tak, aby ste si popri škole, športe, aktivitách a povinnostiach stihli prácu na svojom cieli. Rozvíjanie dobrých zručností v oblasti riadenia času vám pomôže nájsť si počas dňa čas na prácu na všetkých svojich povinnostiach s minimálnym množstvom stresu. Najlepšie je začať pracovať na týchto zručnostiach hneď na začiatku. Takto budete nielen lepšie pripravení na dosiahnutie svojich krátkodobých cieľov, ale budete mať aj potrebné zručnosti na dosiahnutie úspechu vo vzdelávaní a kariére.[1]

  • Vytvorte si zoznam svojich povinností. Tým, že si úlohy zapíšete do zoznamu, vizualizujete si, čo musíte urobiť. Potom, keď si napíšete všetky svoje povinnosti, určte si ich priority. Je niečo na zozname splatné zajtra, zatiaľ čo ostatné je splatné budúci týždeň? Táto položka zrazu získala prioritu. Musíte sa učiť na dva testy, ale hrozí, že jeden predmet nezvládnete? Viac sa sústredíte na danú tému. Nezabudnite si veci zo zoznamu aj odškrtávať, aby ste mohli vizuálne vidieť pokrok, ktorý robíte.
  • Sústreďte sa vždy na jednu úlohu. Hoci sa mnohí ľudia chvália multitaskingom, často to nefunguje tak dobre. Tým, že robíte na viacerých úlohách naraz, neumožňujete svojmu plnému potenciálu sústrediť sa na niektorú z oblastí. Je to neefektívne využitie času. Sústreďte sa vždy len na jednu úlohu, aby ste do nej vložili všetku svoju energiu.


Vyhnite sa prokrastinácii. Mnohí ľudia trpia nadmerným odkladaním, najmä tínedžeri. Bohužiaľ, táto vlastnosť vám bude stáť v ceste k vašim cieľom, ak nikdy nič neurobíte. Ak chcete dosiahnuť svoje ciele, čo najskôr sa tohto zvyku zbavte.

  • Zamerajte sa na začatie úlohy namiesto jej dokončenia. Ak budete neustále myslieť na to, koľko práce musíte urobiť, aby ste niečo dokončili, stratíte motiváciu to robiť. Namiesto toho sa prinúťte začať plniť úlohu. Takto môžete po začatí práce naberať na obrátkach a pracovať až do konca.[2]
  • Dajte si odmenu, keď niečo dokončíte. Ak sa máte na čo tešiť, môžete si udržať motiváciu pracovať na úlohe. Môžete si napríklad povedať, že si zahráte svoju obľúbenú videohru hneď, ako dokončíte domácu úlohu z matematiky. Nezabudnite si však nedávať odmenu, ak úlohu nedokončíte – to len učí váš mozog, že odmenu dostanete aj tak bez toho, aby ste vykonali nejakú prácu.[3]
  • Dodržiavajte termíny. Nemôžete očakávať, že sa váš time management zlepší, ak nemáte žiadne termíny. To vás naučí, že môžete odkladať, koľko chcete, bez akýchkoľvek následkov. Stanovte si termíny, aby ste sa prinútili správne hospodáriť s časom a uistili sa, že svoje úsilie sústredíte na danú úlohu.[4]
  • Pracujte niekde, kde vás nič nerozptyľuje. Ak svoju prácu vykonávate v miestnosti s televízorom, je veľmi lákavé siahnuť po diaľkovom ovládači a zapnúť televízor. Odstráňte tieto pokušenia zmenou pracovného prostredia. Pracujte niekde, kde nie je televízor, hudba ani zvuky, ktoré by vás rozptyľovali. Pomôže vám to sústrediť sa na prácu.[5]


Učte sa o mnohých rôznych témach. Najmä keď ste v škole, budete musieť absolvovať veľa rôznych predmetov a absolvovať ich, aj keď vás daný predmet nezaujíma. Rozvíjaním zvedavosti v rôznych oblastiach si môžete pomôcť udržať sústredenie na úlohy alebo predmety, ktoré považujete za nudné. Je to dôležité, pretože keď sa budete snažiť dosiahnuť svoje ciele, možno sa budete musieť naučiť alebo robiť veci, ktoré ste nemali v úmysle. Ak ste už svoj mozog na to pripravili, budete mať pri snahe dosiahnuť ciele náskok.

  • Napríklad povedzme, že vaším cieľom je stať sa lekárom. Vedeli ste, že budete potrebovať vedomosti o veciach, ako je biológia a anatómia, čo sú predmety, ktoré máte radi. Ale možno ste si neuvedomili, aké množstvo matematiky by ste museli na lekárskej fakulte zvládnuť. Ak ste svoj mozog pripravili na sústredenie sa na predmety, ktoré vás menej zaujímajú, budete mať oveľa väčšiu šancu uspieť v tejto situácii, ako keby ste sa na matematiku v škole vykašľali.


Vedieť, kedy si urobiť prestávku. Hoci schopnosť pracovať celé hodiny je dobrá zručnosť, rovnako dôležité je vedieť, kedy je potrebné urobiť krok späť. Hoci sa to môže zdať kontraproduktívne, prestávka od práce vám v skutočnosti pomôže zlepšiť ju. Keď ste unavení, váš mozog nepracuje tak efektívne. Tým, že si urobíte prestávku, pomôžete svojmu mozgu načerpať nové sily, aby ste sa mohli k svojej úlohe vrátiť svieži. Môže vám to pomôcť dosiahnuť prelom, na ktorý ste čakali.[6]

  • Povedzme, že vaším cieľom bolo vyhrať prvú cenu na vedeckom veľtrhu za návrh robota. Ale máte problém s mechanizmom a neviete prísť na to, prečo. Po niekoľkých hodinách práce ste vyčerpaní. Toto je čas na prestávku. Keď od úlohy odídete a budete robiť niečo, čo vás baví, pomôžete svojmu mozgu zotaviť sa. Vtedy, keď váš mozog nie je nútený pracovať pod tlakom, sa vám v hlave rozsvieti žiarovka a vy si uvedomíte, prečo váš robot nefungoval.


Naučte sa vyrovnať sa s neúspechom a prekonať ho. Najúčinnejším spôsobom prekonávania neúspechu je reštrukturalizovať tieto udalosti ako príležitosti na učenie a nevnímať ich ako koniec. Je to súčasť procesu úspechu. Neúspech v skutočnosti nie je zlý, pretože nás môže naučiť, ako byť úspešný. Ľudia by mali privítať chvíle, keď ich úsilie nefunguje. [7]

  • Zamerajte sa na pozitívne aspekty svojho života. Po neúspechu je lákavé zaoberať sa všetkým, čo sa nepodarilo. Ale to zatieni všetko, čo je vo vašom živote ešte dobré. Namiesto toho, aby ste mysleli na svoje zlyhanie, myslite na to, čo ešte máte: milujúcu rodinu, priateľov, určité schopnosti, ktoré máte, a čokoľvek iné, čo je pozitívne. Ak budete myslieť na tieto pozitíva namiesto negatív, môžete sa vyrovnať s neúspechom a pripraviť sa na budúci úspech.
  • Rozptýľte svoju myseľ tým, že budete robiť niečo, čo máte radi. Ak je ťažké prestať myslieť na svoj neúspech, rozptýľte sa. Pozrite si film, ktorý máte radi, zahrajte si videohry, prečítajte si knihu, zašportujte si alebo robte čokoľvek iné, čo máte radi. Rozptýli to vašu myseľ a rozprúdi dobré hormóny, ktoré vám pomôžu cítiť sa lepšie.
  • Vyhýbajte sa látkam. Môže byť lákavé riešiť neúspech drogami alebo alkoholom, ale tie vám nepomôžu. Možno na chvíľu zabudnete na svoje problémy, ale problémy tu budú aj po odznení účinkov; nehovoriac o tom, že budete mať nové problémy, ak si na užívanie látok zvyknete.
  • Vyhľadajte pomoc, ak ju potrebujete. Ak máte problémy vyrovnať sa s neúspechom a cítite sa deprimovaní, nie je hanba požiadať o pomoc. Porozprávajte sa s rodičmi, učiteľmi alebo poradcom v škole a povedzte im, ako sa cítite. Priznanie, že prechádzate ťažkým obdobím, z vás nerobí slabého človeka. Títo ľudia vám môžu pomôcť vidieť, že takéto pocity sú dočasné a budete sa cez ne vedieť prepracovať.

Druhá časť z 3: Objavovanie svojich cieľov


Zamyslite sa nad niečím, čo by ste chceli zlepšiť. Naše ciele často vychádzajú z niečoho, s čím nie sme spokojní, alebo z niečoho, o čom si myslíme, že sa dá zlepšiť. Ak hľadáte cieľ, začnite tým, že zistíte, či existuje niečo, čo by ste mohli zlepšiť. Premýšľajte o svojich známkach, priemere odpalov alebo mimoškolských aktivitách; ste spokojní s tým, ako ste na tom s nimi, alebo si myslíte, že by ste sa v niektorej z nich mohli zlepšiť? Ak sa potrebujete niekde zlepšiť, je to skvelý prvý cieľ. Takto sa naučíte, ako dosiahnuť zvládnuteľné ciele a zároveň zlepšiť niektorú oblasť svojho života.


Premýšľajte o svojich silných stránkach a záujmoch. Ďalšou stratégiou na vypracovanie cieľa je premýšľať o tom, v čom ste dobrí. Takto môžete ďalej zlepšovať oblasť, v ktorej ste už silní. Pravdepodobne sa vám bude ľahšie udržať si motiváciu, keď sa budete venovať niečomu, čo vás už baví.

  • Napríklad, možno už ste dobrý bežec na dráhe. Môžete zabehnúť míľu za 5:30, čo je tretí najrýchlejší čas v tíme. Keďže ťa baví atletika a vieš, že si v nej dobrý, dobrým cieľom by bolo zlepšiť si čas na míľu. Môžete si stanoviť cieľ, že do konca sezóny znížite svoj čas o desať sekúnd, a pracovať na jeho dosiahnutí.


Premýšľajte o tom, akú budúcnosť by ste chceli mať. Je to zdrvujúca otázka, najmä pre mladého človeka. Ale mať čo i len malú predstavu o tom, čo chcete robiť alebo kde by ste chceli byť v budúcnosti, je pre vás veľkou pomocou. Takto môžete začať pracovať včas, aby ste získali skúsenosti, ktoré by vám mohli pomôcť dosiahnuť vaše dlhodobé ciele.[8]

  • Keď ste v druhom ročníku strednej školy, môžete sa rozhodnúť, že vaším cieľom je stať sa veterinárom. Po vykonaní prieskumu ste zistili, že veterinárne školy uprednostňujú uchádzačov s množstvom predchádzajúcich skúseností s prácou so zvieratami. S týmito informáciami začnete dobrovoľníčiť v miestnych útulkoch pre zvieratá, aby ste získali skúsenosti. Tým, že ste mali na mysli dlhodobý cieľ, mohli ste začať vykonávať činnosti, ktoré tento cieľ uskutočnia.
  • Prečítajte si knihu Dosahovanie dlhodobých cieľov, v ktorej nájdete viac nápadov, ako si vytvoriť a dosiahnuť dlhodobý cieľ.


Porozprávajte sa s rodičmi, učiteľmi alebo poradcami. Ak máte problémy s vymýšľaním cieľa, existuje veľa dospelých, ktorých môžete požiadať o radu. Ak požiadate o pomoc svojich rodičov alebo učiteľov, môžu s vami prebrať vaše záujmy a nasmerovať vás k dosiahnuteľnému cieľu.[9]


Stanovte si vlastné ciele namiesto toho, aby ste sa snažili dosiahnuť ciele niekoho iného. Keď ste mladí, nie je nezvyčajné, že vám ciele stanovujú rodičia, učitelia alebo tréneri. Často majú na mysli vaše najlepšie záujmy, ale nemusia brať do úvahy to, čo naozaj chcete. Skôr ako sa pokúsite dosiahnuť cieľ, ktorý vám stanovil niekto iný, dôkladne si ho premyslite. Je to niečo, čo naozaj chcete, alebo to robíte, aby ste potešili niekoho iného? Bude ťažké udržať si motiváciu na cieľ, ktorý nie je váš vlastný. Prijatie takéhoto cieľa by mohlo spôsobiť, že sa neskôr budete cítiť nenaplnení a v depresii. Stanovte si ciele, ktoré sú pre vás dôležité, aby ste sa vyhli tomuto výsledku.[10]


Zistite, či sú vaše ciele nereálne. Aj keď je dobré pri stanovovaní cieľov mieriť vysoko, nechcete skončiť s cieľom, ktorý je príliš vzdialený. Takto by ste mohli skončiť frustrovaní a nakoniec odísť. Aby ste sa tomu vyhli, dôkladne zhodnoťte svoje ciele a zistite, či sú skutočne dosiahnuteľné. Prečítajte si knihu Zbavte sa nerealistických cieľov, kde nájdete podrobnosti o tom, ako odstrániť nerealistické ciele a urobiť ich dosiahnuteľnejšími.

Časť 3 z 3:Plánovanie dosiahnutia vašich cieľov


Rozdeľte svoj cieľ na menšie čiastkové ciele. Väčšinu cieľov, bez ohľadu na to, aké malé sú, možno ďalej rozdeliť na konkrétnejšie úlohy. Takto môžete sústrediť svoju energiu na tieto menšie úlohy a ľahšie dosiahnuť svoj väčší cieľ. Je to jeden z najefektívnejších spôsobov, ako dosiahnuť ciele. Pre podrobnejší popis toho, ako efektívne rozdeliť svoje ciele, si prečítajte článok Dosiahnite veľký cieľ rozdelením na menšie ciele.


Stanovte si časový plán pre svoj cieľ a čiastkové ciele. Pomáha stanoviť si dátum, do ktorého by ste chceli svoj cieľ dosiahnuť. To vám pomôže zostať sústredení a odhodlaní pracovať na svojom cieli. Stanovte si časový plán pre celkový cieľ a pre každú menšiu úlohu, na ktorú tento cieľ rozdelíte. Takto budete vždy vedieť, na čom ste a či potrebujete niečo upraviť.

  • Povedzme, že vaším cieľom je zlepšiť svoj odpaľovací priemer. Mali by ste si stanoviť konkrétny časový plán pre tento cieľ, aby ste zostali na správnej ceste. Povedzte, že by ste chceli zvýšiť svoj priemer .100 do konca sezóny. Časový plán tiež ďalej rozdeľte, aby ste si vytvorili referenčné hodnoty. Povedzte, že by ste sa chceli zlepšiť .010 tento týždeň, .010 nasledujúci týždeň, a tak ďalej. Takto budete vždy vedieť, ako si stojíte vo vzťahu k splneniu svojho cieľa.


Identifikujte prekážky, s ktorými sa môžete stretnúť. Pri práci na dosiahnutí akéhokoľvek cieľa je takmer nevyhnutné, že zažijete ťažkosti. Kľúčom nie je vyhýbať sa prekážkam, ale plánovať ich. Ak vopred predvídate problémy, môžete mať vytvorený systém na ich prekonanie.

  • Ak ste dúfali, že do konca semestra zvýšite svoj priemer, je možné, že nakoniec budete písať ťažký test a nebudete mať dobré výsledky. To vás vráti späť, ale jediný spôsob, ako sa cez to prepracovať, je zostať pozitívny a usilovne sa učiť na ďalší test. Ak sa necháte príliš skľúčiť, vôbec sa vám nepodarí zlepšiť si známky.


Povedzte o svojom cieli rodičom alebo iným ľuďom a požiadajte o pomoc, ak ju potrebujete. Je veľmi pravdepodobné, že budeš potrebovať pomoc pri dosahovaní svojho cieľa, a nemal by si sa hanbiť požiadať o pomoc, ak ju potrebuješ. Dokonca aj dospelí žiadajú o pomoc, keď pracujú na svojich vlastných cieľoch. Povedzte o svojich cieľoch rodičom, učiteľom a trénerom a nezabudnite ich informovať, ak potrebujete pomoc.[11]
Dôveryhodný zdroj
Americká psychologická asociácia
Popredná vedecká a profesijná organizácia licencovaných psychológov
Prejsť na zdroj

  • Ak je pre teba ťažšie, ako si predpokladal, zvýšiť svoj priemer, požiadaj svojho učiteľa o dodatočnú pomoc. Môže vám ponúknuť rady a naplánovať doučovanie, ktoré vám pomôže dosiahnuť váš cieľ.


Zhodnoťte svoje neúspechy. Keď sa snažíte dosiahnuť nejaký cieľ, existuje možnosť, že zažijete neúspech alebo sa vám to úplne nepodarí. Aj keď to môže byť skľučujúce, pamätajte, že neúspech nie je dôvodom na to, aby ste skončili. Stačí, ak zistíte, čo sa nepodarilo, a budete pracovať na tom, aby ste to nabudúce napravili.

  • Preskúmajte, čo ste urobili, a pokúste sa zistiť, kde ste pri pokuse o dosiahnutie cieľa urobili chybu.
  • Zistite tiež, čo ste urobili správne, pretože na tom môžete stavať pri ďalších pokusoch.
  • Upravte svoj prístup na základe toho, čo ste urobili dobre a čo zle. Tento postup opakujte vždy, keď zažijete neúspech, aby ste sa udržali na správnej ceste k dosiahnutiu svojich cieľov.

  • Pokračujte v napredovaní aj po dosiahnutí svojho cieľa. Keď konečne dosiahnete svoj cieľ, pravdepodobne sa objaví otázka: „Čo teraz??“ moment. Po dokončení niečoho, na čom ste tak dlho pracovali, sa môžete cítiť trochu stratení. Po zaslúženom odpočinku existuje niekoľko spôsobov, ako môžete pokračovať v napredovaní, keď konečne dosiahnete svoj cieľ.[12]

    • Stanovte si nový cieľ. Udržujte si dynamiku tým, že budete pracovať na niečom novom. Ak ste mali od začiatku viac ako jeden cieľ, prejdite na ďalší cieľ na vašom zozname. Ak nie, prejdite si tento článok ešte raz a použite predchádzajúce techniky na vytvorenie nového cieľa.
    • Posúvajte svoj pôvodný cieľ ďalej. Povedzme, že vaším cieľom bolo skrátiť čas na míľu o 10 sekúnd a vy ho dosiahnete. Kto môže povedať, že si nemôžete dať o 5 sekúnd viac? Pokračujte v prekonávaní svojho pôvodného cieľa, aby ste zistili, ako ďaleko môžete zájsť.
    • Pracujte na udržaní svojho pokroku. Niektoré ciele nie sú len jednorazové a vyžadujú si prácu, aby ste dosiahnutý pokrok udržali. Dobrým príkladom je chudnutie. Po schudnutí určitého množstva hmotnosti môžete mať pocit, že už nemusíte pracovať. Nie je to však pravda a mnohí ľudia s takýmto zmýšľaním opäť priberú. Po tom, ako ste zvýšili svoj priemerný študijný priemer tak, ako ste chceli, môžete mať tiež pocit, že sa už nemusíte učiť. Namiesto toho, aby ste sa dostali do tejto pasce, využite zručnosti a návyky, ktoré ste si počas svojej dlhej cesty osvojili, aby ste si udržali svoj úspech.
  • Odkazy