Ako sa stať sebavedomejším spisovateľom (s obrázkami)

Či už ste študent, začínajúci spisovateľ, alebo sa už písaním živíte, vždy je možné stratiť dôveru vo svoju prácu. Je ľahké mať pocit, že vaše písanie je nanič, najmä ak naň zriedkavo dostávate pozitívnu spätnú väzbu. Časté písanie, skúšanie nových metód, zdieľanie najlepších prác a správne nastavenie mysle vám môže pomôcť zvýšiť sebadôveru spisovateľa.

Časť 1 zo 4:Rozvíjanie dobrých návykov pri písaní


Prečítajte si. Veľa čítajte! Keď dokončíte knihu alebo esej, niekedy dostanete iskru inšpirácie. Môže to byť nový spôsob rozprávania, nový štýl, ktorý chcete vyskúšať, alebo dokonca nová postava. [1]

  • Čítajte veľa textov v žánri, v ktorom radi píšete, ale premýšľajte aj o rozšírení aj do iných žánrov. Nápady si môžete požičať z akéhokoľvek štýlu písania.


Začnite v malom. Používajte malé podnety na písanie, ktoré naštartujú vašu tvorivú šťavu a udržia ju v chode. Nesadnete si a nenapíšete román hneď na prvý pokus a možno sa vám nepodarí napísať ani poviedku na prvý pokus. Začnite jednostránkovými postrehmi, denníkovými zápismi, básňami alebo esejami a pomaly ich rozširujte. [2]
Anne Lamontová, Vták za vtákom: Some Instructions on Writing and Life (New York: Anchor Books, 1994).
Tu je niekoľko nápadov, ktoré vám pomôžu začať: [3]

  • Boli ste vybraní, aby ste súťažili na olympijských hrách.
  • Ste „našepkávač aligátorov“, jediný človek na svete, ktorý sa dokáže rozprávať s aligátormi.
  • Na prahu vášho domu sa objaví tajomný balíček, ktorý vedie k nevídanému dobrodružstvu.
  • Dostanete úder do hlavy a začnete mať halucinácie.
  • Ste objaviteľ, ktorý (bez vedomia zvyšku sveta) dorazil do Ameriky v roku 1491, tesne pred slávnou Kolumbovou plavbou.
  • Vy a vaši priatelia ste boli opustení v strašidelnom zábavnom parku.


Nedovoľte, aby dokonalé bolo nepriateľom dobrého. Každý spisovateľ už niekedy sedel a pozeral na prázdnu stránku a snažil sa prísť na dokonalú formuláciu. Namiesto toho, aby ste strácali čas, zapíšte si myšlienku na papier a vráťte sa k nej neskôr. [4]


Vyspite sa na to. Ak ste sa snažili zdokonaliť nejakú pasáž alebo dokonca vetu, nechajte ju na celý deň na pokoji. Vráťte sa k nemu zajtra. Možno budete prekvapení, ako ľahko sa vám budú slová písať po tom, čo vaše myšlienky budú mať čas na to, aby sa v mozgu zjednotili. [5]
Dôveryhodný zdroj
HelpGuide
Nezisková organizácia zameraná na poskytovanie bezplatných, na dôkazoch založených zdrojov o duševnom zdraví a wellness.
Prejsť na zdroj


Uložte si všetko. Aj v príšernom texte sa môže niekde ukrývať geniálna replika alebo dve. Vytvorte si rutinu ukladania každého svojho návrhu pre prípad, že by ste sa potrebovali vrátiť a požičať si z predchádzajúceho návrhu.

  • Možno tiež zistíte, že niečo, čo ste napísali na jednu tému, by vám mohlo pomôcť pri písaní na inú tému. Možno ste napríklad napísali esej o svojich spomienkach na oslavu svojich prvých narodenín. Neskôr možno zistíte, že táto scéna by sa perfektne hodila do poviedky.


Prečítajte si znovu svoje vlastné písanie. Stane sa jedna z dvoch vecí. Buď budete ohromení tým, aké dobré bolo to, čo ste napísali pred šiestimi mesiacmi, alebo sa budete čudovať, čo ste si preboha mysleli, že ste napísali niečo také hrozné. Aj keď je to druhý deň, stále sa poučíte zo svojich chýb alebo sa inšpirujete niekoľkými riadkami.

2. časť zo 4:Časté písanie


Píšte každý deň. Odborníci odporúčajú vyhradiť si na písanie najmenej jednu hodinu denne. Bolo by veľmi ľahké nechať to tak, pretože sa objavia „dôležitejšie“ záležitosti, ale snažte sa to nedopustiť. Keď sa dostanete zo zvyku písať, je ťažké sa k nemu vrátiť. [6]
Paul Silva, Ako veľa písať: (Washington, DC: American Psychological Association, 2007).

  • Skúste si každý deň vyhradiť časový úsek, ktorý vám vyhovuje. Ak sa vám najlepšie píše ráno, vstaňte o niečo skôr ako vaši spolubývajúci, deti, rodičia alebo partner a prvú hodinu dňa venujte písaniu. Budete prekvapení, koľko toho môžete takto napísať za krátky čas.
  • Obhajujte tento čas písania! Nedovoľte si vymýšľať výhovorky, aby ste počas tohto obdobia nepísali.


Stanovte si dosiahnuteľný cieľ na každý deň písania. Sledujte svoje ciele a to, či ste ich dosiahli, v denníku. Niekedy je ťažké pozrieť sa späť a vidieť svoj pokrok. Je pravdepodobné, že vôbec netušíte, koľko ste toho napísali. Vedenie denníka vám môže pomôcť cítiť hrdosť na svoje úspechy. [7]
Paul Silva, Ako veľa písať: Praktický sprievodca produktívnym akademickým písaním (Washington, DC: American Psychological Association, 2007).

  • Niektorí ľudia zistili, že na tento účel veľmi dobre funguje počet slov alebo strán (ľahko sledovateľný v programe Microsoft Word alebo Google Docs). [8]
    Paul Silva, Ako veľa písať: (Washington, DC: American Psychological Association, 2007).
  • Vedenie denníka spolu s ďalšími priateľmi spisovateľmi funguje dobre. Na tento účel sa výborne hodia tabuľky Google. Zaznamenávajte svoj vlastný pokrok a zistite, aký pokrok urobili vaši kolegovia!
  • Ak sa vám to spočiatku zdá ohromujúce, stanovte si veľmi malý denný cieľ. 1 strana je na začiatku veľa. Keď si vybudujete výdrž, budete môcť písať oveľa viac každý deň.


Majte po ruke zápisník alebo denník. Niekedy sa objaví nával inšpirácie, potom, keď si prežijete svoj deň a vrátite sa domov, táto inšpirácia vám môže uniknúť. Vyhnite sa tomu tým, že si budete so sebou všade nosiť zápisník alebo denník.

  • Nespadnite však do pasce, že budete písať len vtedy, keď budete cítiť „inšpiráciu.“ Je dôležité písať aj vtedy, keď vás to nebaví, aby ste si udržali návyk.


Nezabudnite, že písanie si vyžaduje tréning. Tak ako pri akejkoľvek inej zručnosti, ktorú chcete zdokonaliť a cítiť sa v nej dobre, aj pri písaní si musíte vybudovať vytrvalosť. [9]
Anne Lamont, Bird by Bird: Some Instructions on Writing and Life (New York: Anchor Books, 1994).

Časť 3 zo 4:Skúšanie nových techník písania


Experimentujte s rôznymi štýlmi písania. Ak sa považujete za autora beletrie, urobte občas krok mimo svojej komfortnej zóny a napíšte článok alebo esej z oblasti literatúry faktu. Vyskúšaním nového štýlu sa môžete naučiť nové techniky alebo môžete nájsť nový spôsob písania, ktorý vám bude viac vyhovovať. [10]


Skúste sa riadiť vzorcom na písanie. Písanie je umenie aj veda. Je tu veľa priestoru na kreativitu, ale existujú voľné pravidlá, ako štruktúrovať niektoré typy písania. Ak ste sa zasekli alebo sa cítite neisto, skúste sa pozrieť na vzorec. [11]

  • Vzorec pre 5 odsekov eseje často vyzerá napríklad takto a môžete ho rozšíriť tak, aby sa dal aplikovať aj na iné typy neumeleckých esejí:
    • Úvod s háčikom a tézou, ktorá poskytuje „plán“ práce
    • Hlavný odsek 1 s tematickou vetou a 3 – 4 dôkazmi
    • Odstavec 2 s témou a 3 – 4 dôkazmi
    • Telo odseku 3 s tematickou vetou a 3 – 4 dôkazmi
    • Záverečný odsek zhrňujúci hlavné odseky a opakujúci tézu
  • Nesnažte sa pri každom písaní dodržiavať vzorec. Pravdepodobne sa zaseknete pri snahe prispôsobiť svoj príbeh alebo esej namiesto toho, aby ste ich nechali prirodzene plynúť. Túto techniku vyskúšajte, keď iné nefungujú.


Vyskúšajte cvičenie na rýchle písanie. Niekedy vám myšlienky bránia v písaní toho, čo naozaj chcete povedať. Predtým, ako sa vám podarí dostať slová na papier, hádate sami seba. Rýchle písanie vám môže pomôcť vyhnúť sa tomuto problému.

  • Venujte približne 5 minút pred písaním. Brainstorming, ak chcete. Vytvorte si osnovu, ak vám to pomôže. Alebo si len sadnite a premýšľajte.
  • Nastavenie 15-minútového časovača.
  • Píšte bez prestávky celých 15 minút. Môžete použiť prenosný počítač alebo kus papiera. Ak sa zaseknete, napíšte si absolútne čokoľvek, napríklad aj: „Zasekol som sa. Zasekol som sa. Zasekol som sa.“ Nezostanete zaseknutí dlho!
  • Je v poriadku používať skratky a neúplné vety, keď skúšate cvičenia, ako je toto. [12]


Používajte diktáty. Ak zistíte, že vaše myšlienky prichádzajú rýchlejšie, ako dokážete napísať, skúste si ich zaznamenať a neskôr prepísať. Väčšina smartfónov má možnosť diktovania, rovnako ako počítače s mikrofónom.

  • Ak nie ste spokojní so zabudovaným diktovaním v smartfóne, dobre fungujú aplikácie ako Dragon Dictation a Olympus Dictation.
  • Niektoré webové stránky, ako napríklad VoiceBase, ponúkajú bezplatný prepis.


Napíšte pravdu. Aj keď je vaším cieľom písať beletriu, začnite písaním postrehov z reálneho sveta. Nielenže si tak precvičíte tvorivé formulácie, ale zároveň si posilníte sebadôveru. [13]
Anne Lamont, Bird by Bird: Some Instructions on Writing and Life, (New York: Anchor Books, 1994).

  • Skúste na začiatok napísať spomienku na svoje obľúbené narodeniny.
  • Alebo napíšte príbeh o najlepšom (alebo najhoršom) dni, ktorý ste strávili za posledný mesiac.

Časť 4 zo 4:Zdieľanie vašich textov


Zdieľajte svoju prácu s priateľmi a rodinou. Súčasťou zvyšovania vášho sebavedomia ako spisovateľa je získavanie komplimentov. Nedovoľte vydavateľom a recenzentom, aby boli jedinými ľuďmi, ktorí vidia vaše písanie. Ich úlohou je kritizovať. Namiesto toho vyhľadávajte ľudí, ktorí vás chcú pochváliť za vaše písanie.

  • Ukážte ho svojmu otcovi, starej mame, manželovi, bratrancovi – komukoľvek, kto vám povie, ako je na vás hrdý.
  • Zúčastňujte sa čítaní v kaviarňach a na otvorených mikrofónoch – všade tam, kde vám publikum zatlieska alebo zatlieska.


Zasielajte svoje texty do publikácií s nízkym tlakom. Školské noviny a online blogy, ktoré zvyčajne nemajú prísny výberový proces, sú skvelým spôsobom, ako získať dôveru v publikovanie svojich textov bez strachu z odmietnutia.

  • Dávajte si pozor na to, ktoré online miesta si vyberáte. Niektoré majú kultúru starostlivej, starostlivej kritiky a pochvaly, zatiaľ čo iné môžu byť miestom vitriolu a trollingu. Nájdite si čas na prečítanie komentárov k blogovým príspevkom iných ľudí a zvážte možnosť publikovať len pre uzavretú skupinu. .
  • Múdro si vyberte, kedy zverejníte svoj najlepší materiál. Ak uvažujete o uverejnení poviedky alebo eseje v odbornej publikácii, táto publikácia nemusí byť ochotná uverejniť príspevok, ktorý vyšiel inde.


Zúčastnite sa nenáročných súťaží v písaní. Začnite v malom, s miestnymi alebo neznámymi súťažami. Víťazstvo vám dodá sebavedomie a možno vás inšpiruje k účasti v serióznejších súťažiach. [14]


  • Predkladajte svoje texty na uverejnenie v serióznych periodikách. Určite dostanete niekoľko odmietavých listov, ktoré by mohli poškodiť vaše sebavedomie. Na druhej strane, najmä ak sa pokúsite publikovať v recenzovaných publikáciách, získate aj cennú spätnú väzbu, rady a dokonca pochvalu za to, čo ste urobili dobre.

    • Ak máte celovečerné dielo (napríklad rukopis románu), pošlite ho do tlačených aj digitálnych vydavateľstiev. Možno budete mať viac šťastia s elektronickými knihami, pretože proces kontroly niekedy nie je taký prísny (v závislosti od vydavateľa). [15]
  • Odkazy

      http://writetodone.com/how-to-use-reading-to-become-a-better-writer/

      Anne Lamont, Bird by Bird: Some Instructions on Writing and Life, (New York: Anchor Books, 1994).

      http://www.writersdigest.com/prompts

      https://www.psychologytoday.com/blog/happiness-in-world/201106/why-perfect-is-the-enemy-good

      http://www.helpguide.org/articles/sleep/how-much-sleep-do-you-need.htm

      Paul Silva, Ako veľa písať: Praktický sprievodca produktívnym akademickým písaním (Washington, DC: American Psychological Association, 2007).

      Paul Silva, Ako veľa písať: (Washington, DC: American Psychological Association, 2007).

      Paul Silva, Ako veľa písať: (Washington, DC: American Psychological Association, 2007).

      Anne Lamont, Bird by Bird: Some Instructions on Writing and Life (New York: Anchor Books, 1994).