Ako sa stať spokojným s tým, čo máte: 14 krokov (s obrázkami)

V našom rýchlom, prepojenom modernom svete je ťažké nechcieť neustále niečo nové, niečo lepšie, niečo rýchlejšie. Či už ide o auto, dom alebo rodinu, vždy hľadáme spôsoby, ako si niečo vymeniť, vždy sa naháňame za ďalšou najlepšou vecou. Tento kolobeh snahy a dočasného uspokojenia však nikdy nekončí. Aby ste sa od nej oslobodili, musíte sa nakoniec uspokojiť s tým, čo máte. Neznamená to, že sa nikdy nebudete snažiť o zlepšenie v rámci seba alebo kvality svojho života, ale znamená to, že si máte zostať vedomí toho, aké máte v skutočnosti šťastie, a nachádzať jednoduché radosti v každodenných okamihoch.

1. časť z 3:Prijímanie opatrení na dosiahnutie spokojnosti


Nájsť radosť v jednoduchých veciach. Byť spokojný znamená oslavovať a premýšľať o pozitívnych, šťastných spomienkach.[1]
Spomienky a zážitky, ktoré prinášajú najväčšiu radosť, sú často základné, každodenné. Radosť môžete nájsť napríklad v jedení koláča s bratom, v hraní baseballu s otcom alebo v prechádzke lesom so synmi. Uvedomovanie si týchto jednoduchých vecí vám môže pomôcť stať sa spokojnejšími.

  • Majte aktívny a živý zámer zostať zameraný na to, kam chcete v živote ďalej smerovať, a mať radosť z toho, kde ste.[2]
    Odborný zdroj
    Jennifer Butlerová, MSW
    Láska & Empowerment Coach
    Odborný pohovor. 4. augusta 2020.


Buďte pozorní.[3]
Dôveryhodný zdroj
Časopis Greater Good
Časopis vydávaný vedeckým centrom Greater Good na univerzite v Berkeley, ktoré využíva vedecký výskum na podporu šťastnejšieho života
Prejsť na zdroj
Všímavosť je uvedomovanie si svojich vnútorných myšlienok a pocitov, ako aj vonkajšieho prostredia a telesných pocitov. Pestovanie všímavosti vám pomôže zostať v danom okamihu namiesto toho, aby ste snívali a plánovali, ako získať viac vecí a pritiahnuť viac pozornosti.

  • Venujte veľkú pozornosť fyzickým pocitom, s ktorými sa stretávate, a stavu svojho tela. Všímajte si svoje držanie tela, rýchlosť dýchania a výraz tváre, najmä keď sa vaše emócie rozbehnú. Prehľadajte svoje telo zhora nadol. Začnite prstami na nohách, potom prejdite na nohy, trup, ruky, dlane a hlavu. Ako sa cíti každá končatina alebo časť tela? Je napätý? Voľné stránky? Bolestivé alebo boľavé?
  • Viac si uvedomujte svoje zmysly. Cíťte vietor vo vlasoch, vodu z dažďa alebo sprchy, ktorá vám udiera do tváre, a jemné chvenie prestieradiel na pokožke. Vyskúšajte cvičenie s hrozienkami, pri ktorom využívate všetky svoje zmysly, jeden po druhom, na príliš podrobné opísanie hrozienok.
  • Na pestovanie všímavosti sú užitočné aj rôzne formy meditácie. Môžete vyskúšať meditáciu pri chôdzi alebo meditáciu láskyplnej lásky, aby ste sa lepšie stotožnili so všetkými ľuďmi na svete a preorientovali svoje myšlienky a postoje.
  • Pamätajte, že vaše emócie neovládajú vás, ale vy ich. Vaše emocionálne reakcie vás nedefinujú, definujú vás len vaše činy.


Buďte veľkorysí. Sebectvo a narcizmus spôsobujú, že chceme vždy viac. Mnoho ľudí uviazne v kolobehu „držania kroku s Jonesovcami“ a naháňania sa za najnovšími štýlmi, hračkami, autami a technológiami. Takéto konanie je však v priamom rozpore s cieľom byť spokojný s tým, čo máte. Veľkorysosť vám môže pomôcť prekonať tieto sebecké pocity.

  • Ponúknite druhým to, čo máte, a to z hľadiska času aj hmotných statkov.[4]
    Kontaktujte miestnu potravinovú banku, útulok pre zvieratá alebo vývarovňu a opýtajte sa, či nehľadajú dobrovoľníkov. Ak sú, prihláste sa na niekoľko hodín každý týždeň. Nielenže poskytnete praktickú a dôležitú službu svojej komunite, ale vybudujete si aj vlastný pocit spokojnosti.
  • Ak nemáte čas na darovanie, kúpte nejaké konzervy a darujte ich útulkom pre bezdomovcov alebo potravinovým zásobárňam. Suché výrobky, ako sú cestoviny, sú dobrou voľbou. Konzervované ovocie a zelenina sú tiež dobrým darom. Trvanlivé predmety, ako je chlieb a čerstvé produkty, sa zvyčajne neodporúčajú.
  • Skontrolujte svoju skriňu a pivnicu, či v nej nie sú veci, ktoré už nevyužívate alebo pre ktoré nemáte využitie. Hračky, staré knihy, ktoré si už nikdy neprečítate, a oblečenie patria k najčastejším veciam, ktoré počas života hromadíme. Ak vás nevzrušujú, zabaľte ich do škatule alebo tašky a darujte ich do obchodov s použitým tovarom.


Vyjadrite vďačnosť.[5]
Dôveryhodný zdroj
Klinika Mayo
Vzdelávacia webová stránka jednej z popredných svetových nemocníc
Prejsť na zdroj
Nemusíte vyjadrovať vďačnosť jednotlivcovi. Stačí si každý deň uvedomiť, aké máte šťastie. Je ľahké ďakovať za všetky drobnosti vo vašom živote.

  • Vyjadrite vďačnosť za svoje zdravie. Keď sa napríklad nadychujete, zostaňte si vedomí svojho dobrého zdravotného stavu (ak je to vhodné). Keď sa ráno zobudíte a otvoríte oči, uvedomte si, aké máte šťastie, že máte oči, ktoré vidia (ak je to vhodné).
  • Keď sledujete televíziu s rodinou alebo priateľmi, môžete si uvedomiť, aké máte šťastie, že máte takých skvelých ľudí, s ktorými môžete tráviť čas. Môžete byť vďační aj za to, že máte čas na sledovanie a prostriedky na vlastnenie televízora.
  • Ak vám otec naozaj pomôže, keď sa snažíte vypracovať nejakú domácu úlohu, povedzte: „Ďakujem. Veľmi si cením všetku vašu pomoc.“
  • Nezabúdajte byť vďační za základné veci. Jedlo, prístrešie, rodina, priatelia a práca sú všetko, čo skutočne potrebujete.
  • Veďte si denník vďačnosti. Do denníka vďačnosti si denne zapisujte všetky veci, za ktoré ste vďační. Nezáleží na tom, či sa niektoré veci, za ktoré ste vďační, opakujú vo viacerých dňoch.
  • Čítajte správy. Pochopenie toho, ako žijú ostatní a aké konflikty sa vo svete odohrávajú, vám pomôže lepšie pochopiť vlastné miesto vo svete vo vzťahu k ostatným.


Nechajte si len veci, ktoré máte radi. Keď sa cítite frustrovaní alebo znudení svojimi hmotnými statkami, premýšľajte o histórii každého konkrétneho predmetu. Pýtajte sa sami seba: Kto vám to dal? Keď? Prečo? Odpovedzte na tieto otázky vo forme príbehu, aby ste sa rozhodli, či sa oplatí ho zachovať. Napríklad, keď vidíte svoj televízor, môžete si pomyslieť: „Tento televízor bol narodeninovým darčekom od mojej manželky. Kúpila ho, pretože vedela, že ma už unavuje starý, nekvalitný televízor, ktorý som mal predtým. Strávili sme veľa šťastných hodín sledovaním filmov a relácií v tejto televízii.“

  • Ak má pre vás predmet zvláštny význam, ako napríklad televízor v predchádzajúcom príklade, mali by ste si ho ponechať.
  • Ak vám danú vec nikto nedal, ale kúpili ste si ju sami, spýtajte sa sami seba, či vám prináša radosť. Či sa vám stále spája s určitými šťastnými spomienkami? Dokážete si predstaviť život bez neho? Ak nie, mali by ste ju zlikvidovať.
  • Držte si len tie veci, ktoré prinášajú skutočnú radosť. Keď vezmete do ruky, premýšľate alebo sa pozeráte na určitý osobný predmet, ak vo vás nevyvoláva pocit, že patrí do vášho života, alebo ak vám nevyvoláva úsmev na tvári, mali by ste ho zahodiť.[6]
  • Nedovoľte, aby vás predmety a majetok ovládali alebo určovali. Nedržte si veci len preto, že sa vám možno raz budú hodiť.


Praktizujte optimizmus.[7]
Dôveryhodný zdroj
Mayo Clinic
Vzdelávacia webová stránka jednej z popredných svetových nemocníc
Prejsť na zdroj
Keď čelíte ťažkej situácii, verte, že sa veci vyvinú vo váš prospech. Vidieť v ľuďoch to najlepšie a nepredpokladať, že ľudia majú skryté motívy.

  • Ak napríklad stretnete niekoho, kto sa vám páči a zdá sa, že sa vám naozaj páči, namiesto toho, aby ste si mysleli: „Za pár mesiacov sa aj tak rozídeme, chodiť s ním by nemalo zmysel,“ buďte optimistickí tým, že využijete šancu a pôjdete s ňou na rande.
  • Byť optimistom neznamená byť naivným. Zlé veci sa stávajú, áno. Je však dôležité očakávať dobré veci a zachovať si pozitívny duševný postoj, keď čelíte výzvam.
  • Keď sa stane niečo zlé, spýtajte sa sami seba: Je táto situácia naozaj taká zlá? Je niečo dobré, čo by z neho mohlo vzísť?? Existuje spôsob, ako sa z toho môžem poučiť, ktorý by som mohol použiť pri budúcich skúsenostiach?

Druhá časť z 3:Objavenie postoja spokojnosti


Buďte pokorní. Uznajte, že neviete všetko. Buďte úprimní k svojim chybám a slabostiam. Nebuďte posadnutí svojou povesťou ani sa vážne neurážajte nad tým, čo si o vás myslia ľudia, ktorí vás dobre nepoznajú. Hoci by ste nemali dovoliť, aby po vás ľudia chodili alebo vás slovne urážali do očí, mali by ste pochopiť, že ľudia často hovoria veci, ktoré sú hlúpe a nepravdivé. Uvedomenie si, že ľudia, ktorí o vás alebo o tých, na ktorých vám záleží, hovoria zraňujúce veci, majú problémy, ktoré ste nespôsobili, môže priniesť vnútorný pokoj a spokojnosť.

  • Ak ste niekomu ublížili alebo ste na neho vyleteli v hneve, ospravedlňte sa. Povedzte: „Je mi ľúto, že som ti ublížil, môžeš mi, prosím, odpustiť?“


Nepodmieňujte šťastie niečím alebo niekým iným.[8]
Nehľadajte neustále dokonalého partnera alebo prácu, s ktorou by ste boli šťastní. Tieto veci môžu prinášať šťastie, ale byť skutočne spokojný si vyžaduje, aby vaša spokojnosť nebola spojená výlučne alebo predovšetkým s nimi.

  • Ak stratíte prácu alebo partnera, ktorého milujete, nájdite si niečo nové, čo vám prinesie spokojnosť. Nezabúdajte, že existuje veľa zamestnaní a veľa ľudí, ktorí vás môžu urobiť šťastnými.
  • Viac premýšľajte o tom, kým potrebujete byť v službe naplnenia celkového zámeru, ktorý máte pre svoj život.[9]
    Expertný zdroj
    Jennifer Butler, MSW
    Láska & Empowerment Coach
    Rozhovor s odborníkom. 4. augusta 2020.
  • Milujte to, kým ste, kde ste boli, a hrboľatú cestu, po ktorej sa možno dostanete tam, kam idete. Milujte sa zúrivo, keď rastiete.[10]
    Odborný zdroj
    Jennifer Butlerová, MSW
    Láska & Posilňujúci kouč
    Rozhovor s odborníkom. 4. augusta 2020.


Nebuďte žiarliví. Namiesto toho, aby ste sa starali o to, čo si zaslúžite alebo čo by pre vás mali urobiť iní, naučte sa byť vďační za to, čo máte. Ak rodičia darujú vášmu bratovi k narodeninám veľkú dovolenku a vám dajú len večer v kine, nehnevajte sa ani na brata, ani na rodičov. Namiesto toho buďte vďační, že ste mali večer. Nebuďte posadnutí tým, čo sa vám podarilo alebo nepodarilo. Týmto spôsobom sa zníži vaša celková spokojnosť.

  • Preskúmajte, prečo máte pocit, že máte nárok na viac, ako dostávate.[11]
    Cítite sa odstrčený? Myslíte si, že ste lepší ako osoba, ktorá dostala viac ako vy?
  • Hľadajte pozitívne stránky svojej žiarlivosti. Predstavte si napríklad, že žiarlite na priateľa, ktorý bol požiadaný, aby prispel na dobrú vec, zatiaľ čo vy ste neboli. Môžete žiarliť na osobu, ktorá bola oslovená. Ale po zamyslení si možno uvedomíte, že ste žiarlili, pretože ste chceli prispieť aj na dobrú vec. To znamená, že vaše srdce je na správnom mieste.

3. časť z 3:Stať sa spokojným so svojimi vzťahmi


Venujte čas rodine a priateľom.[12]
Dôveryhodný zdroj
Klinika Mayo
Vzdelávacia webová stránka jednej z popredných svetových nemocníc
Prejsť na zdroj
Trávenie času so šťastnými, pozitívne naladenými ľuďmi bude mať tendenciu urobiť šťastnými a pozitívnymi aj vás. Nájdite si čas na rodinu a priateľov, ktorým na vás záleží a ktorí vás emocionálne podporujú. Porozprávajte sa s nimi o svojich nádejach, snoch a túžbach.

  • Ak vám napríklad v kancelárii zvýšia plat, mali by ste sa o to podeliť s rodinou alebo blízkymi priateľmi. Usporiadajte pri tejto príležitosti malé stretnutie u vás doma alebo v reštaurácii.
  • Buďte veľkorysí v pochvalách a komplimentoch. Ak vidíte priateľa, ktorý má na sebe peknú košeľu, povedzte: „Páni, tá košeľa ti veľmi pristane.“
  • Byť šťastný a spokojný je pozitívna spätná väzba. Keď budete s ľuďmi, ktorí sú spokojní, budete sa cítiť spokojnejší. Vaša spokojnosť spôsobí, že aj oni sa budú cítiť spokojnejší.


Spoznajte svojho partnera.[13]
Vždy sa usilujte o hlbšiu, intímnejšiu úroveň citového spojenia s tým, koho milujete. Známosť môže z dlhodobého hľadiska spôsobiť, že sa vám bude zdať, že o nich viete všetko, ale vždy je čo objavovať. Spýtajte sa, čo si myslí o aktuálnom dianí v pracovnom živote alebo o jeho názore na súčasné udalosti.

  • Pravidelne s partnerom sledujte správy a diskutujte o dôležitých témach.
  • Keď sa váš partner vráti z práce alebo zo školy, opýtajte sa ho, ako prežil deň. Neberte ako odpoveď len „fajn“ alebo „dobre“. Zatlačte na nich, s kým sa rozprávali alebo čo sa dozvedeli.
  • Zahĺbte sa do života svojho partnera a zostanete s ním spokojní.


Uvedomte si zložitosť svojho partnera.[14]
Nezdôrazňujte príliš negatívne vlastnosti svojho partnera. Keď napríklad premýšľate o svojom partnerovi, nerobte z toho, že chrápe alebo má zlú gramatiku, jeho určujúcu črtu. Namiesto toho zaujmite mierne idealizovaný pohľad na svojho partnera. Inými slovami, zamerajte sa hlavne na ich dobré vlastnosti.

  • Keď je váš partner komplexný a má mnohovrstevnatú osobnosť, bude vás dlhodobo viac zaujímať. Ľudia v dlhodobých, spokojných a spokojných vzťahoch vidia chyby a slabosti svojho partnera, ale celkovo ho vnímajú idealizovane. Napríklad si uvedomte, že váš partner môže neustále meškať, ale sústreďte sa predovšetkým na jeho skvelý zmysel pre humor, bystrú myseľ a prenikavý analytický postreh.


Nepodľahnite emocionálnej závislosti.
[15]
Citová závislosť je stav, keď sa neustále naháňate za niekým, kto vám robí dobre. Ak ste citovo závislí od niekoho, kto vám lásku neopätuje alebo ju neopätuje v rovnakej miere ako vy, skončíte zatrpknutí, zmätení a zranení. Aby ste sa vyhli emocionálnej závislosti, budujte zdravé vzťahy, v ktorých si vy a druhá osoba navzájom ceníte jeden druhého a staráte sa o seba.

  • Ak chcete prelomiť vzorec závislosti od lásky, odstúpte od svojich súčasných alebo nedávnych milostných vzťahov a objektívne ich zhodnoťte. [16]
    Urobte si zoznam všetkých negatívnych prejavov správania, ktoré ste mali s predchádzajúcimi romantickými partnermi, a porovnajte ich so správaním vo vašom súčasnom vzťahu. Medzi negatívne emocionálne správanie v kontexte vzťahov patrí závislosť; krátke až neexistujúce časové intervaly medzi romantickými partnermi alebo vzťahmi; neschopnosť úplne uzavrieť minulé vzťahy; a viera v dokonalú „spriaznenú dušu“ alebo snaha o ňu.“
  • Ak váš súčasný vzťah vykazuje známky toho, že aj on je produktom emocionálnej závislosti, prerušte ho a venujte nejaký čas posúdeniu, ako môžete byť šťastní mimo vzťahu. Vezmite si aspoň šesť mesiacov času osamote, počas ktorého s nikým nerandíte, neflirtujete ani sa nezapájate do sexuálnych vzťahov.
  • Porovnajte svoje vzťahy v dospelosti so vzťahmi, ktoré ste mali s rodičmi a inými autoritami vo svojom živote ako dieťa. Napríklad ste možno mali otca, ktorý vám nikdy nevenoval pozornosť, pokiaľ ste neurobili niečo, čo by ho podráždilo. Ako dospelý človek možno vychádzate z cesty a dráždite mnohých svojich partnerov, pretože máte pocit, že vám nevenujú dostatočnú pozornosť.
  • Prijímajte sa takí, akí ste, a naučte sa prijímať iných, s ktorými sa rozhodnete v budúcnosti stretávať. Trávte čas s ľuďmi, ktorí vás prijímajú aj takýmto spôsobom.
  • Posudzujte ľudí podľa ich činov, nie podľa ich slov. Ak niekto povie, že si vás neváži, nechápte jeho poznámky ako vtip. Nájdite si niekoho, kto vás ocení za to, kým ste.
  • Vyhnite sa nadväzovaniu sexuálnych vzťahov skôr, ako sa vytvorí citový vzťah.[17]

  • Urobte sa užitočným.[18]
    Je dôležité robiť niečo, čo vás baví. Ale robiť niečo, čo majú ostatní radi, na čo spomínajú a za čo sú vďační, je rovnako dôležité a môže priniesť rovnaké alebo väčšie množstvo spokojnosti. Nájdite spôsob, ako urobiť svoje súčasné zamestnanie prospešnejším pre viac ľudí.

    • Ak napríklad pracujete ako upratovač, môžete mať pocit, že vaša práca nie je odmenou alebo je monotónna. Môžete však preskúmať svoju prácu upratovača, aby ste zistili, ako znížiť množstvo odpadu vo vašej budove. Znížením množstva odpadu – napríklad recykláciou alebo kompostovaním odpadu – ponúknete cennú službu celej svojej komunite a vlastne celému svetu!
  • Odkazy