Ako sa stať úžasným človekom (s obrázkami)

Úžasný človek je obľúbený u priateľov a dokonca ho s nevôľou obdivujú aj nepriatelia. Existuje mnoho rôznych spôsobov, ako môžete ohromiť svoje okolie. Mohli by ste ich nechať v úžase nad svojou láskavosťou, ohromení svojou disciplínou alebo ohromení štedrosťou. Toto všetko sú dôstojné spôsoby, ako ohromiť, ale s trochou úsilia sa aj obyčajní ľudia môžu stať úžasnými.

Časť 1 z 3: Budovanie štedrosti


Spoznajte overené výhody štedrosti. Konanie dobra a štedrosť voči iným má merateľný pozitívny vplyv na vaše zdravie.[1]
Ak ste typ, ktorý má problém motivovať sa k dávaniu, môžete túto skutočnosť využiť na to, aby ste v sebe podporili väčšiu štedrosť. Lekárske štúdie preukázali, že štedrosť podporuje:

  • Zdravie srdca
  • Znížená reakcia na bolesť
  • Zlepšenie imunitnej reakcie
  • Dlhší život[2]


Urobte si prehľad vecí, za ktoré ste vďační. Vezmite si papier a pero alebo si v hlave urobte zoznam vecí, ktoré už máte. Zamotávanie sa do toho, čo nemáte, môže viesť k pocitu nenaplnenia, ale aktívne oceňovanie môže obnoviť váš pohľad na to, ako dobre sa máte. To vás zasa môže viesť k väčšej štedrosti voči tým, ktorí majú menej šťastia.[3]
Vďačnosť vám môže pomôcť byť úžasnejší aj tým, že:

  • Zlepšenie kvality spánku
  • Zlepšenie vášho celkového zdravia
  • Zníženie agresívneho správania
  • Posilňovanie mysle[4]


Začnite malými prejavmi veľkorysosti.[5]
Možno je pre vás ťažké vrhnúť sa hneď do dobrovoľníckej práce vo vývarovni alebo v útulku pre bezdomovcov, ale aj dar 1 dolár na charitu môže pomôcť niekomu v núdzi. Premýšľajte o malých spôsoboch, ako môžete byť veľkorysí k ľuďom vo svojom živote, napr:

  • Kúpiť priateľovi šálku kávy alebo zaplatiť za ďalšiu osobu v rade.
  • Kúpa sendviča pre miestneho bezdomovca alebo prinesenie sendviča z domu.
  • Zaplatenie raňajok pre priateľa alebo spolustolovníka.
  • Darovanie starého oblečenia charite.


Podporujte veci, ktorým veríte. Kauzy, ako je rasová rovnosť alebo environmentálne povedomie, budú často hlboko rezonovať so základnými presvedčeniami, ktoré zastávate. Môže to zahŕňať pomoc na zhromaždení, organizovanie recyklačného programu pre vašu budovu alebo zbieranie peňazí pre zvierací útulok. Všetky tieto opatrenia vám však pomôžu cítiť sa viac prepojení so svojou komunitou, čo vo vás podporí ešte väčšiu štedrosť.


Investujte do osoba veríte v.[6]
Ak vás viac motivujú ľudia ako veci, môže byť pre vás jednoduchšie ponúknuť pomoc a podporu jednotlivcovi ako organizácii. Premýšľajte o malých spôsoboch, ako by ste mohli pomôcť konkrétnej osobe vo svojom živote. Môžete si vybrať niekoho vo svojom živote, kto sa v poslednom čase trápi, alebo môžete:

  • Staňte sa dobrovoľníkom v programe Veľký brat/Veľká sestra
  • Mentor v komunitnom centre


Dobrovoľnícky pracujte s tými, ktorí majú menej šťastia. Keď vidíte skutočnú tvár chudoby, je ťažké odolať nutkaniu niečo ponúknuť.[7]
Využite tento ľudský impulz pomáhať druhým, aby ste sa motivovali k dobrovoľníckej práci vo vývarovniach, útulkoch pre bezdomovcov a v programoch jedla na kolesách.

2. časť z 3: Rozvíjanie láskavosti


Všímajte si chvíle, keď ste k druhým neláskaví.[8]
Frank Herbert, známy spisovateľ Duna ságy a ekologická autorita, raz povedal, že prvým krokom k zneškodneniu pasce je vedieť, že je tam.[9]
Zamyslite sa nad tým, kedy ste boli nevľúdni, a identifikujte spoločné faktory týchto prípadov, aby ste mohli zneškodniť pascu svojej nevľúdnosti. Môžete to urobiť tak, že sa prerušíte skôr, ako poviete niečo zlé, alebo sa môžete trénovať cez negatívne emócie, aby ste sa stali úžasnejším človekom pre ľudí vo svojom živote.[10]
Mohli by ste reagovať neľahko:

  • Kritika
  • Rozpačité situácie
  • Prerušenia
  • Dráždenie


Prijmite svoje negatívne pocity a rozprávajte sa o nich.[11]
Všetci ľudia majú negatívne myšlienky a pocity. Vyčítanie si svojich neúspechov alebo negatívnych pocitov môže vo vašom živote podnecovať negativitu, ale môžete si pomôcť cítiť sa lepšie tým, že tieto pocity prijmete ako súčasť svojej ľudskosti a pozitívne sa cez tieto pocity prehovoríte.[12]
Odborný zdroj
Camber Hill
Životný kouč
Rozhovor s odborníkom. 16. júna 2020.
Ako príklad môžete reagovať na závisť, ktorú máte voči priateľovi:

  • Uvedomenie si, že žiarlite na svojho priateľa.
  • Povedzte si: „Nebudem žiarliť. Záleží mi na mojom priateľovi.“
  • Nahradiť myšlienku niečím pozitívnejším, napríklad: „Som hrdý na svojho priateľa! Darí sa jej skvele!“[13]


Starajte sa o svoje telo. Keď sa necítite fyzicky najlepšie, môžete byť podráždení alebo reagovať na ľudí vo svojom živote spôsobom, ktorý by ste za normálnych okolností nemali, keby ste sa cítili lepšie. Cvičenie má navyše tú výhodu, že sa vám do tela uvoľňujú endorfíny, vďaka ktorým sa prirodzene cítite pozitívnejšie.[14]
Môžete tiež chcieť:

  • Dodržiavajte pravidelný spánkový režim[15]
  • Jedzte výživnú stravu[16]


Formujte svoj pohľad na svet. Vždy máte na výber, ako budete reagovať na udalosti, ktoré sa dejú vo svete okolo vás, a niekedy vám môže pomôcť pripomenúť si, že ste sa rozhodli byť dobrí.[17]
Pripomínajte si to, najmä počas ťažkých dní:

  • „Som dobrý človek a budem vo svete konať dobro.“
  • „Môžem to urobiť. Teraz je to trochu ťažké, ale darí sa mi to.“
  • „Nechcem byť nahnevaným/žiarlivým/zlým/sebeckým človekom. Robím všetko, čo je v mojich silách, aby som bol čo najúžasnejší!“


Počúvajte. „Tí, ktorí si stále myslia, že počúvať nie je umenie, by mali zistiť, či to dokážu aspoň z polovice tak dobre.“[18]
Micheal Ende vo svojej knihe povedal tieto slová, Momo, pred desiatkami rokov, ale faktom zostáva, že v hektickom, nepretržitom svete môže byť ťažké nájsť si čas na aktívne počúvanie druhých. Počúvanie druhého vám môže pomôcť vybudovať si empatiu, ktorá je kľúčovou vlastnosťou láskavého správania sa k druhým.[19]

Časť 3 z 3: Tréning disciplíny


Pochopiť význam disciplíny. Disciplína často rozhoduje o tom, či sa vám podarí dosiahnuť niečo ťažké, napríklad zabehnúť maratón, napísať knihu alebo vyhrať majstrovstvá. Nedávny výskum naznačuje, že disciplína a sila vôle fungujú ako fyzický sval.[20]
To znamená, že musíte trénovať, aby ste posilnili svoju vôľu a disciplínu.


Obmedzte pokušenia a rozptýlenia. Telefónne hovory, textové správy, televízne programy a e-mailové notifikácie však môžu odviesť vašu pozornosť od danej úlohy a vykoľajiť vašu disciplínu.[21]
Nedovoľte, aby vám zbytočné rozptýlenie ubralo silu vôle a narušilo vašu disciplínu. Namiesto toho:

  • Keď aktívne pracujete na konkrétnom cieli, ktorý si vyžaduje vaše sústredenie a pozornosť, možno budete chcieť prepnúť telefón do režimu lietadla.
  • Odstráňte z priestoru, v ktorom pracujete, pokušenia, ako je nezdravé jedlo alebo televízia.


Robte si prestávky, aby ste obnovili svoju vôľu. Tak ako môžete potrebovať prestávku počas cvičenia alebo fyzickej práce, môžete potrebovať prestávku aj počas vykonávania úlohy, ktorá si vyžaduje disciplínu a pevnú vôľu. To obnoví vaše zásoby železnej vôle. Niektoré činnosti, ktoré môžete vykonávať na obnovenie sily vôle, zahŕňajú:

  • Prechádzka v parku
  • Zdriemnuť si
  • Čítanie knihy


Aktívne si precvičujte svoju disciplínu. Tak ako môžete fyzicky cvičiť, aby ste si udržali svoje telo, mali by ste si trénovať aj disciplínu prostredníctvom výziev.[22]
Snaha o dosiahnutie každodenných cieľov a práca na väčších projektoch precvičí vašu disciplínu a silu vôle, ale medzi ďalšie aktivity, ktoré by ste mohli skúsiť, patria:

  • Fyzické cvičenie počas stanoveného času, niekoľkokrát týždenne.
  • Meditácia na určitý čas, denne.
  • Odolávanie požitkom, ako je zmrzlina, počas stanoveného časového obdobia.


Zaviažte sa k svojim cieľom a naplánujte si úspech.[23]
Zdroj experta
Camber Hill
Životný kouč
Rozhovor s odborníkom. 16. júna 2020.
Ak nie ste plne oddaní svojim cieľom, keď sa situácia skomplikuje alebo vám dôjdu rezervy, môže sa stať, že sa budete chcieť vzdať. Okamžite si tieto myšlienky všimnite a pripomeňte si svoj záväzok dotiahnuť vec do konca, nech už je to čokoľvek.[24]

  • Najlepší spôsob, ako sa sústrediť na svoje ciele, je napísať si ich na kus papiera a mať tento zoznam na mieste, kde ho budete často vidieť, napríklad na chladničke alebo na zrkadle v kúpeľni. Vidieť a čítať zoznam každý deň vás bude držať v zodpovednosti voči sebe samým a inšpirovať vás.[25]
    Odborný zdroj
    Camber Hill
    Životný kouč
    Rozhovor s odborníkom. 16. júna 2020.
  • Možno budete musieť urobiť prestávku a vrátiť sa k projektu neskôr. Aby ste zabránili vyhýbaniu sa projektu, mali by ste si naplánovať čas, ktorý strávite mimo projektu, a čas, kedy sa k nemu vrátite.

  • Zdôrazňujte pozitíva. Kým dosiahnete svoj cieľ, môže vás čakať dlhá cesta. Hoci si možno budete chcieť zúfať, že ste schudli len jedno kilo z dvadsiatich, ktoré ste sa zaviazali zhodiť, aj malé víťazstvá treba oceniť.[26]
    Zdroj experta
    Camber Hill
    Životný kouč
    Rozhovor s odborníkom. 16. júna 2020.
    Oslavovať malé víťazstvá môže:

    • Zvýšte si morálku
    • Zlepšite si svoj obraz o sebe
    • Zlepšite svoj výkon[27]
      Dôveryhodný zdroj
      Harvard Business Review
      Online a tlačený časopis pokrývajúci témy týkajúce sa postupov riadenia podnikov
      Prejsť na zdroj
  • Odkazy