Ako sa starať: 14 krokov (s obrázkami)

V modernej spoločnosti sa často považuje za cool predstierať, že vás nič nezaujíma – čo si myslia ľudia, čo sa deje vo vašej komunite, a dokonca aj to, ako sa bude vyvíjať váš vlastný život. Ale keď sa nestaráte, o veľa prichádzate. Starostlivosť o ľudí, ktorých máte radi, o hodnoty, ktorým veríte, a o to, čo sa stane v budúcnosti, môže urobiť život šťastnejším a oveľa zmysluplnejším. Či už ste zabudli, ako sa starať, alebo sa chcete starať hlbšie, tento článok vám pomôže zistiť, čo je pre vás dôležité, a precvičiť si vyjadrovanie týchto pocitov.

1. časť z 3:Zistiť, na čom vám záleží


Vytvorte si zoznam vecí, ktoré vás zaujímajú. Možno je to už tak dávno, čo vám na niečom naozaj záležalo, že máte pocit, akoby ste stratili schopnosť. Ale bez ohľadu na to, ako hlboko sú vaše pocity starostlivosti pochované, niekde tam sú a je čas ich odhaliť. Starať sa znamená „pociťovať starosť alebo záujem; prikladať niečomu dôležitosť“, „pociťovať náklonnosť alebo sympatie“.“[1]
Podľa tejto definície, kto a čo vás zaujíma? Urobte si zoznam všetkého, čo vo vás vyvoláva záujem, obavy alebo akúkoľvek náklonnosť.

  • Napíšte si mená ľudí, ku ktorým pociťujete náklonnosť – rodičov, súrodencov, priateľov a kohokoľvek iného, kto vás ťahá za srdce. Ak na danú osobu často myslíte a chýbala by vám, keby tu nebola, pravdepodobne vám na nej záleží. Nemusíte ich milovať alebo dokonca mať radi, aby vám na nich záležalo.
  • Podľa rovnakého meradla si okrem ľudí, na ktorých vám záleží, napíšte aj veci, na ktorých vám záleží. Nepíšte si veci, na ktorých vám záleží by si mal záleží vám na veciach, na ktorých vám skutočne záleží. Možno je váš život lepší, pretože hráte futbal, alebo si neviete predstaviť svet bez Warcraftu. Možno vás zaujíma poézia alebo milujete určitú filmovú hviezdu. Neexistuje žiadne obmedzenie, ako dlhý môže byť váš zoznam – napíšte si všetko, veľké aj malé.
  • Pri zostavovaní zoznamu buďte k sebe úprimní a nič nevynechajte. Možno ste boli naučení správať sa, akoby ste boli „nad vecou“, alebo skrývať veci, ktoré vás trápia. Ľudia sa vám budú snažiť povedať, o čo by ste sa mali a nemali starať, ale vy sa ich budete musieť naučiť ignorovať v záujme vlastného šťastia. A vo väčšine prípadov, ak sa budete držať svojho a vyjadrovať, že vám na vás záleží, nakoniec si získate obdiv ostatných.[2]


Pozrite sa na to, ako trávite svoj voľný čas. Stále si nie ste istí, čo je pre vás dôležité?[3]
Pozrite sa na to, čo robíte so svojím časom po splnení všetkých povinností. Keď máte hotové domáce úlohy, pracovný deň sa skončil a domáce práce sú hotové, čo zvyčajne robíte? Spôsob, akým trávite svoj voľný čas, môže byť dosť výpovedný. Pravdepodobne ho využijete na to, aby ste robili niečo, na čom vám záleží.

  • Trávite svoj voľný čas tým, že niekomu voláte na dlhý rozhovor, píšete si s priateľmi alebo komentáre na Facebooku? To môže svedčiť o tom, že vám záleží na sociálnych väzbách, na tom, aby ste boli v obraze a posilňovali svoje vzťahy.
  • Možno trávite svoj voľný čas prácou na svojom umení – písaním, hudbou, maľovaním alebo čímkoľvek, čo vás poháňa. Alebo ju možno trávite behom, zdvíhaním, záhradkárčením alebo varením. Ak je to niečo, čo robíte z vlastnej vôle, pravdepodobne vám na tom záleží.
  • To, o čom čítate alebo čo sledujete, vám tiež môže pomôcť definovať vaše záujmy. Ak napríklad každý deň čítate správy zo sveta, pravdepodobne vám záleží na tom, čo sa deje mimo vašej miestnej sféry. Dokonca aj televízne programy, ktoré sledujete, môžu poukazovať na to, na čom vám záleží. Hľadajte spoločné témy alebo žánre, ku ktorým inklinujete.


Venujte pozornosť tomu, na čo myslíte, keď zaspávate. Počas dňa sa pravdepodobne musíte rozprávať o témach, ktoré vás veľmi nezaujímajú. Medzi konverzáciou, snahou zapôsobiť na ľudí a diskutovaním o témach súvisiacich s prácou alebo školou môžete mať zmätok v tom, čo vás skutočne poháňa. V takom prípade venujte pozornosť svojim myšlienkam v čase tesne pred tým, ako večer zaspíte. Počas tohto súkromného, ničím nerušeného času vaše starosti pravdepodobne vyplávajú na povrch.

  • Na ktorých ľudí najčastejšie myslíte, keď zaspávate? Či už sa pri premýšľaní o nich cítite dobre alebo zle, skutočnosť, že ich máte v mysli, znamená, že vám na nich záleží.
  • Máte myšlienky o tom, na čo sa tešíte alebo čo vás nie sú tešíte sa na ďalší deň?
  • Niekedy má starostlivosť podobu starostí. Ak si uvedomíte, že tesne pred zaspávaním sa obávate, ako budete vystupovať počas zajtrajšej prezentácie, možno sa obávate preto, že vám na nej veľmi záleží.[4]


Pozrite sa, čo vzbudzuje váš záujem. Aké situácie, myšlienky, príbehy alebo koncepty vo vás vyvolávajú silné reakcie? Čo vás núti dozvedieť sa viac, vyjadriť sa alebo pomôcť? Venovanie pozornosti veciam, ktoré vo vás vyvolávajú nutkanie viac sa angažovať, vám môže pomôcť pochopiť vlastnú schopnosť starať sa.

  • Napríklad, možno pohľad na vašu malú sestru, ktorú šikanujú, vo vás vyvoláva pálčivé nutkanie zasiahnuť a ochrániť ju.
  • Alebo ste sa možno dozvedeli, že rieka vo vašom meste je znečistená, a cítite sa pohnutí zúčastniť sa na čistení rieky alebo nájsť iný spôsob, ako zastaviť znečistenie vo vašej oblasti.[5]
  • Za starostlivosť sa považujú aj menej vážne investície. Možno ste si pozreli vtipné stand-upové vystúpenie a spadli ste do králičej nory na Youtube, kde ste si pozreli všetky vystúpenia, ktoré komik kedy nahral, alebo ste si prečítali novinový príbeh o mačke, ktorá zachránila svojho majiteľa pred požiarom, a klikli ste na niekoľko ďalších článkov na túto tému.


Zistite, čo vás ťahá za srdce. Keď vám na niečom záleží, máte na to emocionálnu odozvu. Vyvoláva vo vás pocit šťastia, vzrušenia, nervozity, viny, strachu, smútku alebo niečoho úplne iného. Možno ste typ, ktorý má veľmi jemné emócie, alebo sú naopak veľké a zdrvujúce. Tak či onak, sú ako smerovníky, ktoré ukazujú, na čom vám záleží.

  • Depresia bola opísaná ako pocit, že jednoducho nič necítite a na ničom vám nezáleží – ste prázdni.[6]
    Dôveryhodný zdroj
    Klinika Mayo
    Vzdelávacia webová stránka jednej z popredných svetových nemocníc
    Prejsť na zdroj
    Ak sa takto cítite a ste uväznení v stave necítenia alebo nezáujmu, pozrite sa na liečbu depresie.[7]
    Dôveryhodný zdroj
    Klinika Mayo
    Vzdelávacia webová stránka jednej z popredných svetových nemocníc
    Prejsť na zdroj
    Vďaka správnej liečbe budete môcť opäť prežívať emócie a starostlivosť.[8]

2. časť z 3:Naučiť sa hlbšie starať


Dovoľte, aby sa vás to viac dotklo. Zapojte sa do diania vo svete a nechajte ho na seba pôsobiť namiesto toho, aby ste veci odstrkovali alebo odmietali. Keď uznáte, že vám na niečom záleží, otvoríte si cestu k tomu, aby ste sa o to zaujímali hlbšie. Iste, možno je chladnejšie správať sa tak, že je vám to jedno. Ale keď ignoruješ, koľko pre teba niečo znamená, strácaš príležitosť získať z danej situácie múdrosť.

  • Niekedy brať veci osobne môže znamenať, že musíte byť mimo normy. Napríklad, možno skupina ľudí na vašej hodine angličtiny nikdy nerobí povinné čítanie. Myslia si, že je smiešne strácať čas čítaním románov, a namiesto toho, aby dávali pozor, sedia vzadu v triede a chatujú a píšu SMS správy. Ak ti záleží na tom, aby si dostal dobrú známku, a vidíš hodnotu v štúdiu literatúry, budeš musieť mať dosť odvahy na to, aby si robil svoju prácu a dával pozor na hodinách, aj keď ti to nezíska body u spolužiakov.


Buďte menej odmietaví. Si často sarkastický? Je vaša štandardná reakcia na niečo nové, čo sa naučíte, zvyčajne odmietavá alebo cynická? Nie ste sami. Zamyslite sa však nad najzaujímavejšími ľuďmi, ktorých poznáte – sebavedomými, ktorí vedia, kam v živote smerujú. Pravdepodobne všetci majú spoločnú vlastnosť byť úprimní a pozitívni, keď hovoria o tom, na čom im záleží. Namiesto toho, aby sa snažili skryť svoje vášne za závoj sarkazmu, hrdo ukazujú, čo ich baví.

  • Nebojte sa skúšať nové veci. Namiesto toho, aby ste okamžite odmietli niečo pre vás nové, dajte tomu šancu, aby vás to dojalo.
  • Namiesto toho, aby ste sa tvárili, že vám na veciach nezáleží, skúste hrdo hovoriť o tom, čo vás poháňa. Zarámujte to, na čom vám záleží, ako niečo, čo môžete ukázať, namiesto toho, aby ste to skrývali.


Preciťujte emócie namiesto toho, aby ste sa pred nimi snažili uniknúť. Starostlivosť nie je vždy dobrý pocit. V skutočnosti sa môže cítiť vyslovene mizerne, napríklad keď prichádza v podobe pocitu viny alebo smútku. Ale nechať sa hlboko precítiť – aj keď sú vaše emócie bolestivé – je to, o čom je starostlivosť. Odmenou vám budú lepšie vzťahy a väčšia angažovanosť vo svete okolo vás.[9]

  • Napríklad môže byť lákavé ignorovať pocity smútku, ktoré máte v súvislosti so svojou babičkou, ktorá je v domove dôchodcov a miluje, keď ju prídete navštíviť. Ale keď si dovolíte starať sa, keď budete mať odvahu vyrovnať sa so smútkom a ísť navštíviť babičku, nebudete ľutovať svoje rozhodnutie nasledovať svoje srdce.


Pracujte na posilnení svojich vzťahov s ľuďmi. Niektoré z vašich najdôležitejších starostí sa pravdepodobne týkajú ľudí vo vašom živote. Starostlivosť o ľudí je to, čo poháňa vzťahy vpred a robí ich naplnenými. Niekedy stačí stráviť viac času s blízkymi ľuďmi, aby ste ovplyvnili to, ako veľmi vám na nich záleží. Čím lepšie ich spoznáte, tým viac vám na nich bude záležať.[10]
Dôveryhodný zdroj
Harvard Medical School
Vzdelávacia stránka Harvard Medical School pre verejnosť
Prejsť na zdroj

  • V romantických vzťahoch sa ľudia často držia emocionálne späť, pretože sa boja, že ich niekto zraní. Nikto nechce byť v pozícii, že sa stará viac ako ten druhý. Starostlivosť si vyžaduje odvahu. Vyžaduje si to, aby ste sa do toho vložili, aj keď si nie ste istí, čo za to dostanete.


Trávte čas s inými ľuďmi, ktorým na vás záleží. Veľa o starostlivosti sa môžete naučiť tým, že budete tráviť čas s inými ľuďmi, ktorí sa starajú. Obklopujte sa ľuďmi, ktorí sú starostliví a nápomocní, a nie ľuďmi, ktorí sú bezcitní alebo egocentrickí. Sledujte, ako starostliví ľudia komunikujú s ostatnými a pristupujú k novým situáciám, a napodobňujte ich správanie. Keď sa začnete starať, zistíte, že je to pre vás prirodzenejšie.[11]

Časť 3 z 3:Ukážte, že vám na vás záleží


Choďte do toho, aj keď sa na to necítite. Ak naozaj nemáte prax, možno budete musieť predstierať, kým sa vám to podarí.[12]
Niekedy vás len prechádzanie cez pohyby starostlivosti dostane do správnej situácie, aby ste si k niečomu vytvorili city, až vám na tom skutočne začne záležať. To neznamená, že by si mal predstierať záujem o veci len preto, že sa o ne zaujímajú iní ľudia, alebo predstierať záujem o niečo, čo v skutočnosti nemôžeš vystáť. Za určitých okolností je však v poriadku praktizovať starostlivosť v nádeji, že čoskoro začnete niečo cítiť.

  • Vďaka prechádzaniu si môžete byť bližšie k niečomu alebo niekomu, koho by ste za normálnych okolností nemali šancu dobre spoznať. Napríklad, možno necítite veľmi silnú starostlivosť o svoju susedu, ale keď napadne sneh, odhrniete jej príjazdovú cestu, len aby ste boli milí. Zdvorilostné rozhovory vás dvoch, ktoré boli vyvolané vašou zdvorilosťou, by po čase mohli viesť k skutočne starostlivému vzťahu.
  • Prechádzanie si niečím môže tiež pomôcť naučiť sa o niečom viac, čo vás vedie k tomu, aby ste sa o niečo starali. Možno si myslíte, že vám na biológii vôbec nezáleží, ale na hodinách sa snažíte, aby ste dostali dobrú známku. Po usilovnom štúdiu a zapojení sa do diskusií v triede možno zistíte, že vás daná téma skutočne zaujala.


Buďte účastníkom namiesto toho, aby ste stáli bokom. Je naozaj ťažké začať sa o niečo zaujímať, keď sa na to pozeráte namiesto toho, aby ste sa zúčastňovali. Pri každej príležitosti vyskúšať niečo nové alebo sa viac angažovať skúste častejšie povedať „áno“ ako „nie“.“ Nikdy neviete, kam vás váš pozitívny prístup zavedie. Možno objavíte skryté talenty a vášne, o ktorých by ste nikdy nevedeli, že existujú.[13]


Starajte sa aj o seba. Ak máte zlé sebavedomie, možno budete musieť začať svoju misiu starať sa viac tým, že si najprv budete vážiť sami seba.[14]
Dbať o seba znamená správať sa k sebe láskavo a zaujímať sa o to, ako skončí váš príbeh.[15]

  • Denne sa venujte starostlivosti o seba, aby ste si udržali dobré fyzické a duševné zdravie. Každý deň robte veci, ktoré vám pomôžu cítiť sa menej vystresovane a sebavedomejšie. Mnohí ľudia zistili, že jednoduché veci, ako je konzumácia zdravého jedla, pohyb a občasné pohostenie, im celkovo zlepšujú život.
  • Stanovte si ciele a držte sa ich. Súčasťou starostlivosti o seba samého je starostlivosť o to, čo sa stane vo vašej budúcnosti.

  • Vedieť, kedy sa máte stiahnuť. Je možné príliš otvoriť svoje srdce a zistiť, že je zaplavené, zneužívané alebo manipulované. Niekedy príliš cítime bolesť a chceme pomôcť druhým bez toho, aby sme brali do úvahy svoje vlastné blaho. Je dôležité vedieť, kedy sa trochu stiahnuť. Ak zistíte, že všetku svoju energiu a čas venujete niečomu, na čom vám záleží, a len málo vám zostáva pre seba alebo iné dôležité veci, možno by bolo dobré venovať tejto konkrétnej posadnutosti menej času.
  • Odkazy