Ako sa vcítiť do ľudí, ktorí majú samovražedné sklony

Každý rok zomrie v dôsledku samovraždy viac ako 800 000 ľudí a je oveľa viac tých, ktorí sa o ňu pokúsia.[1]
Dôveryhodný zdroj
Svetová zdravotnícka organizácia
Informácie a správy o zdraví, ktoré poskytuje Svetová zdravotnícka organizácia
Prejsť na zdroj
Mať samovražedné sklony je vlastne volanie o pomoc, ktoré by spoločnosť nemala ignorovať. Život človeka je ohrozený od neustáleho trápenia jeho vnútornými démonmi až po body, keď sa rozhodol, že už toho bolo dosť a rozhodol sa to ukončiť. Medzi samovražedné pocity môže patriť presvedčenie, že „smrť je jedinou možnosťou, nízke sebavedomie a pocity hnevu, ktoré smerujete k sebe samému.“[2]
Existuje niekoľko spôsobov, ako prejaviť empatiu voči ľuďom so samovražednými sklonmi, vrátane poskytnutia sluchu, ukázania, že vám na nich záleží, a poskytnutia nádeje.

Časť 1 z 3:Požičanie uší

Začnite tým, že budete „aktívny poslucháč„. Inými slovami, buďte pozorní k tomu, čo osoba v kríze hovorí, a udržiavajte priamy očný kontakt, ako aj prejavte ochotu hovoriť s touto osobou o čomkoľvek vrátane jej pocitov týkajúcich sa samovraždy.

Snažia sa komunikovať o svojich problémoch. Snažte sa pochopiť ich situáciu bez toho, aby ste ich posudzovali, pretože by ste ich tým len odradili. Ponúknite im konkrétnu pomoc, ktorú chceli, napriek tomu, že sú nečinní alebo uzavretí.

Potvrdzujte ich pocity. Dajte im najavo, že je v poriadku byť rozrušený a že nie je nič zlé na tom, že prežívajú ťažké obdobie. To im môže pomôcť cítiť, že sa o nich starajú a že ich chápu. Používajte vety ako „Je mi ľúto, že sa s tým stretávate“ a „Musí to byť ťažké“.“

Časť 2 z 3: Ukážte, že vám na vás záleží

Skryte škodlivé materiály z ich zorného poľa. Toto patrí do kategórie prejavovania starostlivosti o ich blaho. Štatistiky totiž ukázali, že 49.9 % U.S občanov si vzalo život pomocou strelnej zbrane a 26.7 % používa dusenie ako prostriedok na samovraždu.[3]
Dôveryhodný zdroj
Americká nadácia pre prevenciu samovrážd
Zdravotnícka organizácia venujúca sa záchrane životov a pomoci ľuďom postihnutým samovraždou.
Prejsť na zdroj
Inými slovami, ľudia so samovražednými sklonmi sú vystavení vyššiemu riziku samovražednej smrti, ak by boli vystavení škodlivým materiálom.

  • Ponúknite im pomoc so zvládaním ich liekov. Pracujte s nimi, aby ste im pomohli bezpečne a podľa pokynov užívať lieky. Spýtajte sa ich, ako chcú, aby ste im pomohli.
  • Uzamknite všetky strelné zbrane a neprezrádzajte im ich kombináciu. Alebo sa zbaviť strelnej zbrane.

Nenechávajte ich samých s ich myšlienkami. Patrí to do kategórie prejavov toho, že vám na nich záleží ako na celku. Ak osoba vyjadrila samovražedné pocity má plán, dostupné prostriedky a má stanovený čas, mali by ste ich vždy brať vážne a určite ich nikdy nenechávať bez dozoru.

  • Ak ich bezpodmienečne musíte nechať na chvíľu samých, uistite sa, že majú pripravené niečo, čo môžu robiť (napr.g. filmom), uistite sa, že sa cítia dostatočne dobre na to, aby ste ich nechali samých, a povedzte im, kedy sa vrátite, aby ste ich skontrolovali a pozdravili.

Udržujte s nimi kontakt, aby ste im mohli byť nablízku. Zostaňte s ňou alebo zabezpečte, aby s ňou zostal niekto, komu dôveruje. Je dôležité, aby zostali v podpornom kruhu ľudí, ktorí im budú vždy pripomínať, že sú dôležití, a dajú im pocit spolupatričnosti. Nikdy ich nenechajte osamote a trápiť sa s ich temnými myšlienkami bez podpory.

  • Je tiež užitočné poskytnúť im zoznam užitočných zdrojov, najmä ak žijú sami. To im môže pomôcť osloviť ich, keď potrebujú pomoc. Povedzte im napríklad, že ak chcú niekomu napísať, môžu sa obrátiť na krízovú textovú linku zaslaním správy na číslo 741741 v USA, 686868 v Kanade alebo 85258 v Spojenom kráľovstve.

Dávajte pozor na akékoľvek Varovné znamenia. Ak sa napríklad osoba náhle izoluje od spoločnosti, klesá jej študijný výkon alebo neustále navštevuje webové stránky propagujúce samovraždu, môžu to byť indikátory problému. Je veľmi dôležité, aby ste si udržiavali neustálu pozornosť a vždy dávali pozor na známky volania o pomoc. Ľudia so samovražednými sklonmi sa zvyčajne zdráhajú vyhľadať pomoc kvôli spoločenskej stigme, preto je dôležité, aby ste boli vy tým, kto je na pozore.

Časť 3 z 3:Prejavenie empatie

Dajte im nádej. Pomôžte im myslieť na pozitívne veci, napríklad na to, aké sú cenné pre druhých, ako by ich strata bola obrovská pre ľudí okolo nich a tešiť sa na vzrušujúce udalosti, ktoré v živote prídu, a tiež im pomôžte mať radi samých seba, pretože vždy existuje druhá šanca, dokonca aj pre ľudí, ktorí majú pocit, že v minulosti urobili chyby.

Povzbudzujte ich, aby sa prestali zaoberať minulosťou. Hoci existuje mnoho dôvodov, prečo človek uvažuje o samovražde, premýšľanie o minulosti môže situáciu ešte zhoršiť. Často je však ťažké prestať myslieť na minulé udalosti. Pomôžte im sústrediť myšlienky na prítomnosť a ich budúcnosť. Okrem toho ich prinúťte k brainstormingu o pozitívnych udalostiach, ktoré môžu nastať.

  • Vytvorte pre nich silný systém podpory. Spojte ich s ľuďmi, ktorí prežili pokus o samovraždu, s ľuďmi, ktorým dôverujú, a s ľuďmi v ich živote, ktorí sú im oporou. Pomôže im to pocítiť spolupatričnosť a nakoniec sa môžu cítiť pozitívne a plní nádeje na život.
  • Odkazy