Ako sa vyhnúť chrípke na univerzite (s obrázkami)

Vysoké školy a univerzity sú často postihnuté epidémiami chrípkových vírusov. Na internátoch, v triedach a pri neustálom kontakte s inými študentmi môže byť ťažké vyhnúť sa šíreniu baktérií a vírusu chrípky, pretože vírus chrípky H1N1 môže zostať živý a infekčný na bežných povrchoch (knihy, stoly atď.).) na niekoľko hodín. S určitým plánovaním a trochou odhodlania je možné vyhnúť sa chrípke a zároveň udržať krok so štúdiom v škole!

Časť 1 zo 4: Nákup spotrebného materiálu


Vezmite si dezinfekčný prostriedok na ruky. Keď ste na cestách, dezinfekčný prostriedok na ruky je skvelý spôsob boja proti baktériám. Okrem toho sú dezinfekčné prostriedky na ruky na báze alkoholu nesmierne účinné pri prevencii šírenia sezónnej chrípky, H1N1, prechladnutia a iných ochorení na báze vírusov a baktérií.[1]
Zásobením sa dezinfekčnými utierkami na ruky vlastne pomáhate predchádzať chrípke nielen sebe, ale aj ľuďom vo vašom okolí!

  • Vždy skontrolujte etiketu. Aby boli dezinfekčné prostriedky na ruky na báze alkoholu účinné, musia obsahovať aspoň 60 percent alkoholu.[2]


Nezabudnite na dezinfekčné obrúsky. Ďalšou skvelou vecou, ktorú môžete mať počas chrípkovej sezóny po ruke, sú dezinfekčné obrúsky, ako napríklad obrúsky Lysol alebo Clorox. Pri ich kúpe si prečítajte etiketu a uistite sa, že je na nej uvedené, že EPA schválila účinnosť výrobku proti vírusu chrípky A.[3]
Dôveryhodný zdroj
Centrá pre kontrolu a prevenciu chorôb
Hlavný inštitút verejného zdravia pre USA, ktorý prevádzkuje odd. zdravotníctva a sociálnych služieb
Prejsť na zdroj

  • Ak by ste radšej použili domáci dezinfekčný roztok, budete si musieť kúpiť bielidlo. Recept je jedna polievková lyžica bielidla na galón vody.
  • Umývanie rúk mydlom a vodou je stále najúčinnejším spôsobom odstraňovania nečistôt, baktérií a vírusov, ale ak nemáte prístup k čistej vode, dobre fungujú aj tieto.

Počas chrípkového obdobia noste masku na tvár. Nájdite si masku na tvár, ktorá vám zakryje nos a ústa, a noste ju vždy, keď vyjdete na verejnosť. Masky pomáhajú chrániť vás pred inými ľuďmi, ktorí sú chorí, a môžete zabrániť tomu, aby ostatní ochoreli, ak už chrípku máte.[4]
Dôveryhodný zdroj
Centrá pre kontrolu a prevenciu chorôb
Hlavný inštitút verejného zdravotníctva v USA, ktorý riadi ministerstvo. zdravotníctva a sociálnych služieb
Prejsť na zdroj


Zvážte použitie zvlhčovača vzduchu alebo HEPA filtra. Možno vás prekvapí, že zvlhčovače vzduchu, môžu zohrávať dôležitú úlohu pri znižovaní prežívania vírusu chrípky na povrchoch aj vo vzduchu.[5]
Dôveryhodný zdroj
PubMed Central
Archív časopisu U.S. Národné ústavy zdravia
Prejsť na zdroj
Na jednu izbu budete potrebovať len jeden zvlhčovač alebo filter, takže ak bývate na internáte, prediskutujte tento nákup so svojím spolubývajúcim ešte pred nákupom. Uistite sa, že váš spolubývajúci súhlasí s tým, aby bol v noci spustený zvlhčovač vzduchu. Možno sa budete chcieť dohodnúť aj na rozdelení nákladov.

  • Zvlhčovač vzduchu budete musieť udržiavať v čistote, aby sa v ňom netvorili plesne a huby, preto zvážte aj kúpu čističa.
  • Pred nákupom sa uistite, že máte rovný, pevný povrch, na ktorý ho môžete položiť.

2. časť zo 4: Upratovanie vášho priestoru


Utrite povrchy dezinfekčným čistiacim prostriedkom. Prechladnutie a chrípku spôsobujú vírusy, ktoré sa môžu ľahko prenášať z človeka na človeka alebo z povrchu na človeka, [6]
takže sa uistite, že ste zasiahli všetky tvrdé povrchy vo vašom priestore. Patrí sem všetko od stola a stoličiek až po odpadkové koše a vypínače svetiel. Nezabudnite na kľučku na dverách!

  • Hoci nie je pripevnený k vašej izbe, je pripevnený k vám, preto nezabudnite utrieť aj svoj telefón.
  • Počítače a osobné tablety by sa mali tiež dezinfikovať.


často vyprázdňujte odpadkové koše. Nič nie je pre baktérie príťažlivejšie ako odpadkový kôš, preto nezabudnite ten svoj často vynášať. Je to obzvlášť dôležité, ak je niekto v miestnosti už chorý alebo je prechladnutý.

  • Zvážte, či na každú osobu pripadá jeden odpadkový kôš, aby ste zabránili šíreniu baktérií.
  • Nezabudnite na rukavice. Pri vynášaní odpadu možno budete chcieť zvážiť nosenie plastových rukavíc, aby vaše ruky neprišli do priameho kontaktu s nádobou. Bez ohľadu na to si potom nezabudnite umyť ruky.


Vyperte si oblečenie vždy, keď ho nosíte na verejnosti. Chrípkové obdobie nie je čas na recykláciu oblečenia. Namiesto toho, aby ste džínsy nechali na podlahe na ďalší deň, vložte ich priamo do koša na bielizeň.

  • Vždy, keď prídete domov, prezlečte sa do iného oblečenia.
  • Pri čistení oblečenia používajte teplú vodu a mydlo. Vždy si najprv skontrolujte etiketu, pretože niektoré odevy sa pri praní v teplej vode zrazia.


Udržujte posteľnú bielizeň čistú. Podobne ako pri častom praní oblečenia je potrebné zabezpečiť, aby bola čistá aj posteľná bielizeň. Väčšina chrípkových vírusov môže žiť jeden až dva dni na neporéznych povrchoch a osem až 12 hodín na poréznych povrchoch.[7]

  • Posteľnú bielizeň nemusíte prať každý deň, ale snažte sa ju čistiť aspoň raz týždenne.
  • Ak si po návrate z vyučovania sadnete na posteľ, aby ste sa učili, možno si ich budete chcieť radšej každých pár dní umyť.

Časť 3 zo 4:Prijímanie preventívnych opatrení


Kúpte si očkovanie proti chrípke. Aj keď to vo vašej inštitúcii nemusí byť povinné, niektorí si myslia, že očkovanie proti chrípke alebo očkovanie nosovým sprejom by malo byť viac než len možnosťou. Očkovanie vás môže ochrániť pred ochorením na chrípku. Ochrana pred chrípkou chráni aj ľudí vo vašom okolí, ktorí sú náchylnejší na vážne chrípkové ochorenia.[8]
Dôveryhodný zdroj
Centrá pre kontrolu a prevenciu chorôb
Hlavný inštitút verejného zdravotníctva v USA, ktorý prevádzkuje ministerstvo. zdravotníctva a sociálnych služieb
Prejsť na zdroj

  • Aj keď nepatríte k ľuďom, ktorí často ochorejú, myslite na ľudí okolo seba. Pri rozhodovaní o očkovaní proti chrípke zvážte zdravie a bezpečnosť svojich spolubývajúcich alebo spolužiakov.
  • Náklady nemusia byť nevyhnutne rozhodujúcim faktorom pri vašom rozhodovaní. Mnohé vysoké školy uľahčujú očkovanie tým, že ponúkajú chrípkové kliniky na akademickej pôde s bezplatnými alebo lacnými vakcínami.[9]
  • Ak máte silnú alergiu na niektorú zo zložiek vakcíny, mali by ste sa pred očkovaním poradiť so svojím lekárom – je možné, že očkovanie nebudete môcť podstúpiť. Zložky môžu obsahovať želatínu, antibiotiká alebo vajcia.[10]
    Dôveryhodný zdroj
    Centrá pre kontrolu a prevenciu chorôb
    Hlavný inštitút verejného zdravia pre USA, ktorý prevádzkuje odd. zdravotníctva a sociálnych služieb
    Prejsť na zdroj
  • Pre ľudí rôzneho veku sú schválené rôzne očkovania proti chrípke.[11]
    Dôveryhodný zdroj
    Centrá pre kontrolu a prevenciu chorôb
    Hlavný inštitút verejného zdravotníctva pre USA, ktorý riadi odd. zdravotníctva a sociálnych služieb
    Prejsť na zdroj
  • Pred očkovaním proti chrípke je aj tak vždy najlepšie najprv sa poradiť s rodičmi alebo opatrovníkmi.
  • Vakcína proti chrípke je dôležitým krokom k prevencii chrípky, ale neznamená, že určite neochoriete. Účinnosť vakcíny proti chrípke sa odhaduje na 10 až 60 %. Aj keď ochoriete, vakcína môže znížiť závažnosť vašich príznakov.[12]
    Dôveryhodný zdroj
    Centrá pre kontrolu a prevenciu chorôb
    Hlavný inštitút verejného zdravotníctva v USA, ktorý riadi ministerstvo. zdravotníctva a sociálnych služieb
    Prejdite k zdroju

Čo najviac sa vyhýbajte veľkým davom alebo blízkym interakciám. Je oveľa ľahšie chytiť a šíriť chrípkový vírus, keď ste obklopení inými ľuďmi. Ak môžete, pri komunikácii s ostatnými sa spojte telefonicky, prostredníctvom e-mailov alebo textových správ. Ak sa potrebujete s niekým osobne stretnúť, nájdite si miesto, ktoré má dobré vetranie, a snažte sa zdržiavať približne 6 stôp (1.8 m) od seba.[13]
Dôveryhodný zdroj
Americký úrad pre bezpečnosť a ochranu zdravia pri práci
U.S. vládny orgán zodpovedný za stanovenie a presadzovanie noriem bezpečnosti práce
Prejsť na zdroj


Umývajte si ruky často. Vakcína proti chrípke je najlepším spôsobom prevencie chrípky, ale ďalšou najlepšou vecou je správna hygiena rúk.[14]
Zabráňte šíreniu baktérií umývaním rúk vodou a mydlom po dobu aspoň 15 – 20 sekúnd. Robte to niekoľkokrát denne a, hoci by to malo byť samozrejmé, po použití toalety.

  • Ak ste v situácii, keď si nemôžete umyť ruky mydlom a vodou, dobre využite zakúpený dezinfekčný prostriedok na ruky.
  • Počas umývania rúk si zaspievajte krátku pieseň. Toto vás zvykne priviesť k tomu, aby ste si umývali ruky primeraný čas.


Čistite spoločné priestory dezinfekčnými utierkami. Možno ste už utreli svoj vlastný priestor, ale nezabudnite mať po ruke utierky, keď ste v spoločnom priestore. Keď je niekto chorý v kancelárii, trvá to len štyri hodiny (!) na povrchoch, ako sú rukoväte kávových kanvíc, tlačidlá kopírovacích strojov a dvere chladničky, ktoré vykazujú stopy infekčného vírusu.[15]

  • To isté platí aj na vysokých školách, preto na to nezabudnite v telocvični, na vyučovaní a v kaviarni.


Vyhýbajte sa nadmernému množstvu alkoholu. Počas chrípkovej sezóny možno budete chcieť vynechať šťastnú hodinu, predovšetkým preto, že alkohol, narúša kvalitu spánku[16]
a odpočinok je rozhodujúci pre udržanie dobrého zdravia. Pohár vína alebo piva by nemal narušiť váš spánok, len si dávajte pozor, aby ste to nepreháňali!

  • Ak na večierku pijete alkohol, nezdieľajte nápoje ani neochutnávajte nápoje svojich priateľov.
  • Nezabudnite označiť svoj pohár aj v skupinovom prostredí.


Vyhýbajte sa svojej tvári. Bez ohľadu na to, aké čisté môžu byť, pamätajte na toto: Ruky sú skutočnou továrňou na baktérie, preto ich držte ďalej od nosa a úst.[17]


Zvážte typ jedla, ktoré jete. V súlade s témou vyhýbania sa tvári môžete počas chrípkovej sezóny prehodnotiť niektoré potraviny. Napríklad sendviče si vyžadujú použitie rúk, ktoré potom prichádzajú do priameho kontaktu s ústami. Zvážte konzumáciu jedál, pri ktorých sa používa riad, napríklad polievky a cestovín.

  • Uvedomte si, že príbory v školských jedálňach sú ďalším potenciálnym zdrojom mikróbov, takže ak je takáto možnosť, radšej sa spoľahnite na plastové príbory.


Nezabudnite si obuv do sprchy a pomôcku. Vzhľadom na to, že baktérie môžu na tvrdých povrchoch prežívať až niekoľko dní, nezabudnite si pri používaní spoločných spŕch obuť obuv do sprchy a priniesť si vlastnú pomôcku do sprchy. Je pravda, že podlahy vo verejných sprchách a šatniach sa zvyčajne čistia silnými čistiacimi prostriedkami, ktoré eliminujú väčšinu baktérií – ale to, ako často a dôkladne sa čistia, sa môže v jednotlivých zariadeniach veľmi líšiť.

  • Prenášanie sprchového košíka z izby tam a späť, namiesto toho, aby ste ho nechali v kúpeľni, pomôže ešte viac zabrániť tomu, aby si k vám baktérie našli cestu.
  • Po skončení sprchovania nenoste obuv do sprchy po izbe. Nechajte ich pri dverách, aby ste dovnútra nepriniesli baktérie.


Cvičte a jedzte zdravú stravu. Aeróbne cvičenie je akákoľvek činnosť, pri ktorej sa vám rozbúši srdce. Pomáha zvýšiť prirodzené bunky vášho tela, ktoré zabíjajú vírusy, [18]
takže nevynechávajte posilňovňu!

  • Ak využívate telocvičňu v areáli školy, prineste si so sebou dezinfekčný prostriedok na ruky a utierky.
  • Ak sa chcete vyhnúť baktériám v telocvični, zvážte aktivity na čerstvom vzduchu, ako je beh alebo chôdza.
  • Vychutnávajte si potraviny bohaté na živiny, ako je vývar z kostí, chudé bielkoviny, zelenina a ovocie.

Ak si myslíte, že ste boli vystavení chrípke, umyte si tvár alebo vyfúkajte nos. Ak sa obávate, že ste narazili na niekoho, kto má chrípku, snažte sa čo najskôr očistiť si tvár alebo sa osprchovať, aby ste sa očistili. Ak na to nemáte čas, pokúste sa aspoň vysmrkať alebo kloktať vodu, aby ste pomohli vyplaviť všetky vírusy alebo baktérie.

Časť 4 zo 4:Kontrola škôd


Doprajte si dostatok odpočinku. Napriek vašej snahe môžete počas pobytu v škole ochorieť na chrípku. Hoci môžete byť pod veľkým stresom, naplánujte si to tak, aby ste si mohli v noci naplno oddýchnuť. Ak to zvládnete, zostaňte doma a spite. Najlepšie informácie, ktoré máme, hovoria, že najlepší je úplný pokoj na lôžku.[19]
Podľa najlepších informácií, ktoré máme k dispozícii, je najlepší úplný pokoj na lôžku


Pite veľa čistých tekutín. Hoci voda je najčistejšia číra tekutina, aká existuje, a môže ľuďom pomôcť rehydratovať sa počas záchvatu žalúdočnej chrípky, zvážte, či si neurobíte aj šálku čaju.

  • Dbajte na to, aby ste pili len čaj bez kofeínu, a ak je to možné, snažte sa pridať citrón a med, pretože citrón riedi hlieny a med je antibakteriálny.[20]
  • Ďalšou možnosťou sú športové nápoje, ale popíjajte ich pomaly, pretože vysoký obsah cukru nemusí dobre reagovať na váš žalúdok.

  • Zvážte výplachy nosa alebo kvapky s fyziologickým roztokom na vyplavenie vírusov. Niektorí ľudia prisahajú na výplachy nosa ako na prostriedok na zmiernenie prechladnutia/chrípky. Ak máte chuť vyskúšať túto metódu, zvážte domáci recept: Zmiešajte 3 čajové lyžičky bezjodidovej soli a 1 čajovú lyžičku sódy bikarbóny. Pridajte 1 čajovú lyžičku tejto zmesi do 1 šálky destilovanej alebo vychladenej prevarenej vody.[21]

    • Pri výplachu môžete použiť buď injekčnú striekačku, fľašu na stláčanie, alebo neti pot. Základná technika pri všetkých zariadeniach je rovnaká, takže výber systému je do veľkej miery otázkou osobných preferencií.[22]
  • Odkazy