Ako sa vyhnúť robeniu domácich úloh ráno (s obrázkami)

Čakanie s domácimi prácami až do rána môže skrátiť váš spánok a škodiť vášmu zdraviu. Ak nemáte dostatok času na dokončenie práce, môže sa stať, že sa zhoršia aj vaše známky. Ak chcete mať domáce úlohy hotové skôr, mali by ste si vytvoriť rozvrh a dodržiavať ho. Obmedzte rozptyľovanie a nájdite motiváciu, aby ste sa mohli venovať úlohám.

1. časť z 3: Vytvorenie rutiny


Vyberte si vhodnejší čas počas dňa na robenie domácich úloh. Ak máte zavedený režim, nikdy si nemusíte robiť starosti s tým, kedy budete pracovať. Rutina vás tiež psychicky lepšie pripraví na prácu, keď príde čas. Dva najlepšie časy na prácu sú hneď po príchode domov alebo po večeri.

  • Výhodou dokončenia domácich úloh hneď po príchode domov je, že sa po zvyšok dňa nemusíte starať o školu. Nevýhodou je, že bez prestávky môžeš mať problémy so sústredením. Aj dokončovanie domácich úloh bezprostredne po škole bude prekážať hlavnému času na hranie.
  • Výhodou práce bezprostredne po večeri je, že máte čas na odpočinok a možno sa budete môcť lepšie sústrediť, keď prídete do práce. Nevýhodou je, že keď začnete odkladať domáce úlohy, môžete byť v pokušení odkladať ich na zvyšok noci. Ak sa však budete držať práce hneď po večeri, môže to podporiť disciplínu.[1]


Zaobstarajte si denný plánovač. Mali by ste si dobre zapisovať všetky úlohy, aby ste na nič nezabudli a neboli nútení ponáhľať sa, aby ste ich ráno dokončili. Kúpte si denný plánovač. Zaznamenávajte si úlohy hneď, ako sa o nich hovorí na hodine. Uveďte všetky podrobnosti vrátane dátumu odovzdania, čísla strany a požiadaviek na úlohu. Keď si sadnete k práci, prezrite si svoj plánovač, aby ste sa uistili, že ste nezabudli na žiadne úlohy.[2]


Vytvorte si plán. Zostavte si rozvrh, kedy budete pracovať a koľko práce budete robiť. Začnite tým, že si zablokujete pevné povinnosti, ako sú školské a klubové stretnutia. Odhadnite, koľko času potrebujete na dokončenie všetkých úloh, a vyhraďte si dostatok času na dokončenie každej z nich.[3]

  • Napíšte si rozvrh a nalepte ho na chladničku alebo iné miesto, ktoré denne navštevujete.
  • Prípadne použite počítačový program na plánovanie, ktorý vás môže upozorniť, keď máte niečo urobiť.
  • Ak máte problémy s rozvrhnutím svojho pracovného času, požiadajte rodičov, či vám môžu pomôcť.


Získajte náskok pri veľkých projektoch. Príliš dlhé čakanie na dokončenie veľkej úlohy sa skončí tým, že sa ráno budete ponáhľať s dokončením práce. Ak viete, že vás čaká test, učte sa každý deň trochu. Ak máš odovzdať veľkú prácu, začni na nej pracovať hneď, ako ju dostaneš. Keď si zostavujete plán na dokončenie, nezabudnite si naplánovať niekoľko dní navyše pre prípad, že by dokončenie projektu trvalo dlhšie, ako ste si mysleli.[4]

Dokončite úlohy cez víkend. Ak ste príliš zaneprázdnení alebo príliš unavení na to, aby ste pracovali na veciach po škole, môžete skúsiť robiť viac domácich úloh cez víkend. Každý víkendový deň venujte niekoľko hodín čítaniu, dokončovaniu úloh, práci na projektoch alebo štúdiu na skúšky. Uvoľníte si tak čas počas týždňa a pomôžete si udržať prehľad.

  • Môžete si napríklad naplánovať, že hneď po prebudení v sobotu aj v nedeľu budete 2-3 hodiny pracovať na domácich úlohách.
  • Môžete dokonca požiadať učiteľov, aby vám zadali úlohy v predstihu, aby ste ich mohli vypracovať počas víkendu a nie v priebehu týždňa.


Kúpte si priečinok na domáce úlohy. Nesprávne umiestnenie domácich úloh vám sťaží ich dokončenie načas. Majte priečinok s dokončenými domácimi úlohami. Svoje poznámky a nedokončené úlohy si uschovajte v zakladačoch určených pre jednotlivé predmety.[5]

  • Dokončenie práce niekoľko dní vopred vám tiež poskytne čas na jej preskúmanie čerstvými očami a lepšie si všimnete veci, ktoré je potrebné opraviť.


Dajte si dobré raňajky. Keď nezačnete deň domácimi úlohami, budete mať ráno čas na návyky, ktoré vám dodajú energiu na dokončenie práce na ďalší deň. Raňajkujte s vysokým obsahom bielkovín a celozrnných výrobkov, ktoré vám dodajú energiu na celý deň.[6]

  • Deň je dobré začať tým, že si do vody vyžmýkate trochu citróna a vypijete ju. Citrónová voda vám pomôže stráviť jedlo a dodá vám viac energie pri jedle.
  • Medzi potraviny, ktoré vám môžu dodať energiu počas celého dňa, patria ovsené vločky, jogurt s müsli a vajcia.


Cvičenie ráno. Krátke kardio cvičenie počas dopoludnia vám môže dodať energiu a koncentráciu počas celého dňa a pomôže vám dodržiavať plán. Skúste si ráno ísť zabehať na 10 alebo 15 minút.[7]


Ráno sa uvoľnite. Deň by ste mali začať s čistou hlavou. Držte sa ďalej od počítača, kým sa nenajete raňajok. Venujte nejaký čas plánovaniu svojho dňa. Zvážte možnosť meditácie niekoľko minút po prebudení, aby ste boli pokojní a pripravení začať deň.[8]

2. časť z 3:Odstránenie rozptyľovania


Vytvorte si pracovný priestor. Keď si miesto spojíte s prácou, vaša myseľ sa naladí na prácu, keď si sadnete. Vytvorte si vyhradený pracovný priestor, kde sa nebudete musieť obávať rozptyľovania. Vyberte si miesto bez televízorov a telefónov. Možno pomôže, ak bude počítač nablízku pre prípad, že ho budete potrebovať na výskum, ale možno nie tak blízko, aby vás internet rozptyľoval. Uistite sa, že priestor je ďaleko od hlučných súrodencov alebo rodičov. [9]
Dôveryhodný zdroj
Centrum pre písanie na Univerzite v Severnej Karolíne
Inštrukčná služba UNC na akademickej pôde a online, ktorá poskytuje pomoc študentom, pedagógom a iným osobám počas procesu písania
Prejsť na zdroj

  • Urobte si svoj pracovný priestor vlastným pomocou dekorácií, ktoré vás robia šťastnými. Je pravdepodobnejšie, že budete produktívnejší, keď si svoj pracovný priestor zariadite podľa svojho vkusu.
  • Bolo preukázané, že farby vo vašom pracovnom priestore ovplyvňujú váš výkon. Červená farba vytvára väčšiu pozornosť na detaily, čo je dobrá zručnosť pre predmet, ako je matematika. Zelená a modrá majú tendenciu podporovať kreativitu, čo znamená, že môžu byť užitočné, keď pracujete na tvorivom písaní.


Rozhodnite sa, či máte príliš veľa povinností. Keď si navrhnete rozvrh, možno zistíte, že v dni nie je dostatok času. V takom prípade si budete musieť ujasniť, čo je najdôležitejšie. Možno budete musieť obmedziť niektoré mimoškolské aktivity, napríklad športové alebo klubové povinnosti, ktoré vás odvádzajú od školskej práce. Ak je pre vás samotná práca v škole príliš náročná, zvážte, či by ste nemali vynechať niektorý z predmetov AP alebo s vyznamenaním. Dávajte si pozor na povinnosti, ktoré si vyžadujú skoršie ranné vstávanie, čo vám skracuje spánok.[10]

  • Zvážte prípravu na testy SAT a ACT počas leta alebo zimných prázdnin, aby vám nezasahovali do práce počas školského roka. [11]
  • Opýtajte sa priateľov, ktorí sú tiež vo vašich mimoškolských skupinách, ako si spravujú svoj rozvrh. Možno vám budú môcť dať návrhy.


Odstráňte zlé návyky. Moderná elektronika, ako sú televízory, mobilné telefóny a počítače, môže byť návyková. Keď si sadnete k práci, často vás rozptyľujú tieto závislosti. To nielenže sťažuje rýchle dokončenie domácich úloh, ale môže to ovplyvniť vašu schopnosť zapamätať si látku alebo sa sústrediť na dlhší čas. Od týchto zariadení by ste si mali na chvíľu oddýchnuť, aj keď nepracujete, aby ste sa zbavili zlých návykov.

  • Zvážte napríklad, či by ste nemali niekoľko dní nepoužívať žiadne technológie.
  • Prípadne sľúbte, že po určitej hodine dňa nebudete používať žiadnu technológiu. Môže to tiež uľahčiť spánok, pretože svetlo z obrazoviek spôsobuje nespavosť.
  • Zvážte trávenie viac času aktivitami, ktoré zvyšujú vašu pozornosť. Patrí medzi ne čítanie kníh a meditácia.
  • Zvážte stiahnutie aplikácie do mobilu alebo počítača, ktorá blokuje rozptyľujúce webové stránky.


Porozprávajte sa s členmi rodiny, ak vás rozptyľujú. Vaši súrodenci a rodičia môžu byť súčasťou problému, ak sú pri práci hluční. Dajte im vedieť, v ktorú dennú dobu plánujete pracovať, aby vám poskytli pokojný priestor a pomohli vám udržať sa pri práci.[12]

Časť 3 z 3:Hľadanie motivácie


Odmeňte sa, keď sa vám darí. Požiadajte rodičov o pomoc tým, že vás budú motivovať k dobrým výsledkom v škole. Prípadne sa odmeňte, keď odvediete dobrú prácu, a potrestajte sa, keď sa vám to nepodarí. Mali by ste sa napríklad pokúsiť čo najlepšie využiť novozískaný čas na začiatku dňa, aby ste v budúcnosti nemali pokušenie odkladať prácu na ráno.[13]

  • Urobte si veľké raňajky za to, že prácu dokončíte včas. Pozerajte seriál, ktorý vás baví. Choďte si zabehať.
  • Môžete tiež požiadať rodičov, aby vám zaplatili alebo dali darčeky, ak dostanete na vysvedčení päťku. To vám môže pomôcť motivovať sa do práce.[14]
  • Pre okamžitejšiu odmenu môžete ísť s priateľmi do kina, keď dokončíte veľkú úlohu.


Nájdite si motivovaných priateľov. Je pravdepodobnejšie, že budete motivovaní, ak ste v skupine priateľov, ktorá posilňuje akademické ciele. Veci sa môžeš naučiť aj vtedy, keď sa nesnažíš, keď tráviš čas s inteligentnými ľuďmi. Možno by ste dokonca mohli skúsiť absolvovať letné kurzy na vysokej škole, aby ste videli, ako sa vysokoškoláci motivujú.[15]


  • Požiadajte o pomoc priateľov a rodinu. Tvoji rodičia ťa poznajú lepšie ako väčšina ľudí, takže by ti mohli pomôcť vysvetliť, prečo máš problémy. Aj oni vám môžu pomôcť presadiť čas na domáce úlohy. Podobne sa môžete opýtať svojich priateľov, ako zvládajú svoj rozvrh. Ak nerozumiete zadaniu, požiadajte ich, aby vám vysvetlili, ako prácu dokončiť.[16]
  • Odkazy