Ako sa vyhnúť vyhoreniu učiteľa (s obrázkami)

Byť učiteľom je fyzicky, psychicky aj emocionálne náročné. Mnohí učitelia sa ocitajú pod tlakom požiadaviek rodičov, žiakov, správcov a politík. Aj keď práca učiteľa môže byť stresujúca, je to zároveň veľmi uspokojujúce povolanie. Kľúčom k tomu, aby ste zostali v povolaní spokojní, je naučiť sa, ako sa vyhnúť vyhoreniu učiteľa.

Časť 1 z 3:Zlepšenie vášho myslenia


Navštívte učiteľský seminár alebo workshop. Môžete pociťovať vyhorenie, pretože ste uviazli vo vyjazdených koľajach a už dlhší čas učíte tú istú látku. Prihláste sa na miestny seminár alebo národnú konferenciu o vyučovaní. Zoznámite sa s novými myšlienkami, nadšenými učiteľmi a novými spôsobmi, ako premýšľať o svojej profesii.[1]

  • Porozprávajte sa s ostatnými učiteľmi na vašej škole o pojmoch, ktoré ste si odniesli zo seminára. Možno skutočne pomôžete iným učiteľom, ktorí sa snažia udržať si nadšenie pre vyučovanie.


Získajte späť svoju vášeň rozhovorom s bývalými študentmi. Je ľahké sústrediť všetku svoju energiu a stres na študentov, ktorí spôsobujú problémy alebo majú problémy. Pripomeňte si, že ste mali úspešných žiakov, ktorí sa tešili, že ste ich učili. Ak môžete, znovu sa spojte s niektorými z týchto žiakov, aby ste si pripomenuli, že učenie stojí za námahu.

  • Ďalším trikom je spomenúť si, čo ste mali radi na svojom obľúbenom učiteľovi. Pokúste sa zahrnúť niektoré z pozitívnych vlastností tohto človeka do svojho vlastného učenia.[2]


Relaxáciou znížite svoj stres. Praktizujte nejakú formu relaxácie. Môžete meditovať, cvičiť jogu, dať sa masírovať alebo zhlboka dýchať. Uistite sa, že ste si vybrali niečo, čo vám pomôže úplne sa odreagovať od učenia a zníži vašu úzkosť.

  • Oddýchnuť by ste si mali aj počas školských prestávok. Štúdie ukázali, že relaxácia cez prestávky zabraňuje vyčerpaniu a vyhoreniu.[3]
  • Meditácia je nielen relaxačná, ale môže aj skutočne pretvárať váš mozog a uľahčiť vám nereagovať na stres.[4]
    Odborný zdroj
    Chad Herst, CPCC
    Mindfulness Coach
    Rozhovor s odborníkom. 22. marca 2019.


Nerobte to osobné. Ako učiteľ máte veľkú zodpovednosť. Je ľahké myslieť si, že keď veci nejdú tak hladko, ako by ste chceli, je to kvôli niečomu, čo robíte (alebo nerobíte). Ak sa napríklad cítite frustrovaní alebo vyhorení, pretože si myslíte, že vás žiak nerešpektuje, možno si problém personalizujete. Namiesto toho zvážte, čo môže byť skutočnou príčinou problému.

  • Hoci si možno myslíte, že vás žiak nerešpektuje, možno ste neuvažovali o tom, že žiak má problémy doma a frustráciu si vybíja v triede.


Zamerajte sa na to, čo vás na vyučovaní baví. Pravdepodobne ste zvyknutí dostávať spätnú väzbu a kritiku od kolegov učiteľov, administrátorov, rodičov a dokonca aj od študentov. Namiesto toho, aby ste sa pozastavovali nad ich obavami, pripomeňte si, že robíte pozitívnu zmenu v životoch svojich žiakov. Dovoľte si vidieť na svojej práci to dobré a pripomeňte si, prečo vás učenie baví.[5]

  • Skúste sa pochváliť, keď urobíte niečo, na čo ste hrdí alebo čo pomôže študentovi.


Porozprávajte sa s niekým o svojich frustráciách. Ak zistíte, že máte stále problémy s nadšením alebo motiváciou pre vyučovanie, poraďte sa s niekým. Mnohé školy majú poradcov alebo sa môžete porozprávať s kolegami. Možno zistíte, že aj iní učitelia pociťujú podobnú frustráciu a majú užitočné spôsoby, ako sa s ňou vyrovnať.

  • Môžete sa tiež poradiť s profesionálnym terapeutom mimo školy. Už len rozhovor s niekým mimo školy vám môže pomôcť preskupiť sa a načerpať nové sily.

2. časť z 3:Zníženie stresu v škole


Rozhodnite sa, čo je pre vás najdôležitejšie. Keď ste učiteľ, je ľahké cítiť sa zahltený množstvom drobností. Prekonajte tento pocit tak, že si napíšete zoznam kľúčových vecí, ktoré sú pre vás v práci dôležité, a sústredíte sa na ne. Napríklad namiesto toho, aby ste sa stresovali prípravou študentov na týždenný test (ktorý sa koná každý týždeň), vložte svoje úsilie do toho, aby ste im pomohli pripraviť sa na veľkú semestrálnu skúšku.[6]

  • Zhodnotenie vašich cieľov vám tiež pripomenie, čo sa vám podarilo dosiahnuť. Vaše ciele by mali byť dosiahnuteľné, inak sa budete frustrovať.


Plánujte hodiny s asistentom učiteľa alebo iným učiteľom. Ak ste vo veľkej škole, kde niekoľko učiteľov vyučuje ten istý ročník, spolupracujte pri vymýšľaní plánov hodín, aktivít alebo skúšok. Nielenže sa tým odľahčí vaša pracovná záťaž, ale môžete tiež diskutovať o podobných problémoch alebo obavách.[7]

  • Môžete dokonca diskutovať o tom, že by ste niektoré činnosti spojili do jednej hodiny. Vy a druhý učiteľ by ste si mohli vymeniť vedenie triedy a využitie voľného času na známkovanie alebo ďalšie plánovanie hodín.


Spojte sa s inými učiteľmi. Ak vaša škola ponúka profesionálny rozvoj alebo spôsoby interakcie medzi učiteľmi, mali by ste sa na nich zúčastniť. Učenie môže byť izolujúca práca. Ak si však nájdete čas na komunikáciu s ostatnými učiteľmi na vašej škole, môžete sa cítiť vo svojej práci viac zainteresovaní a podporovaní. Uistite sa, že netrávite príliš veľa času v spoločnosti iných učiteľov, ktorí sa neustále sťažujú alebo ktorých ich práca nebaví.[8]

  • Ak zistíte, že je ťažké naplánovať si čas na osobné stretnutie, môžete s ostatnými učiteľmi komunikovať aj prostredníctvom sociálnych sietí. Pozrite si blogy, ktoré spravujú iní učitelia.


Každé ráno venujte čas príprave na deň. S postupujúcim školským rokom môžete zistiť, že je ťažšie pripraviť sa na vyučovanie. Dajte si nový začiatok a naplánujte si, že jeden týždeň prídete do školy skôr. Príchod do školy o 30 minút skôr vám môže poskytnúť čas na dokončenie všetkých detailov na poslednú chvíľu, na odpovede na e-maily alebo na to, aby ste sa sústredili na deň, ktorý máte pred sebou. Skúste si naplánovať týždeň tak, aby ste sa každý deň nemotali.[9]

  • Príprava vám zabráni cítiť sa uponáhľane, čo môže viesť k vyhoreniu. Každý večer venujte aspoň 15 minút príprave na ďalší deň.


Usporiadajte a založte si svoje učebné materiály. Ak sa cítite vyhorení, pretože sa vám zdá, že si nemôžete ani na chvíľu oddýchnuť, alebo sa stále trápite, aby ste prežili deň, musíte si zorganizovať. Usporiadajte si svoje učebné materiály tak, aby ste mohli veci ľahko nájsť a zbaviť sa nepotrebných vecí, ktoré len zaberajú miesto.

  • Organizovanosť vám pomôže tráviť čas tvorbou denných plánov hodín a týždenných rozvrhov namiesto hľadania materiálov a súborov.


Zistite, čo spôsobuje vyhorenie, a postavte sa týmto problémom. Možno máte pocit, že vyhorenie spôsobuje kombinácia viacerých vecí, preto sa pokúste čeliť najväčšej príčine stresu v škole. Ak v triede bojujete s problémovým správaním, možno sa budete musieť stretnúť s rodičmi alebo prizvať pomocný personál školy, aby sa so žiakom porozprával.[10]

  • Útek pred stresormi vedie len k vyhoreniu. Vyriešenie vašich problémov si možno vyžiada trochu času a energie, ale zlepší to vaše pracovné prostredie.

Časť 3 z 3:Nájdite si čas pre seba


Vyvážte svoj pracovný a domáci život. Môže sa to ľahšie povedať, ako urobiť. Môžete sa však pokúsiť nechať prácu v škole, aby ste, keď ste doma, boli doma aj psychicky. Čas strávený doma vám nielen pomôže odreagovať sa od každodenného stresu, ale keď budete v práci, budete sa môcť viac sústrediť na školu.

  • Pripomínajte si, že vždy bude potrebné vykonať nejakú prácu. Ale je v poriadku nechať to v práci a nájsť si čas byť doma. Ak to neurobíte, rýchlo vyhoríte.


Vezmite si deň voľna na starostlivosť o seba. Nebojte sa vziať si deň voľna od vyučovania, ak ste chorí, vaše dieťa je choré alebo len potrebujete deň duševného zdravia. Je to obzvlášť dôležité, ak sa cítite veľmi úzkostlivo, zle spíte a máte problémy s fungovaním. Strávte deň robením niečoho, čo vás dobíja.[11]

  • Ak si vezmete voľno, nerobte nič, čo súvisí so školou. Využite tento deň na uzdravenie, odpočinok a preorientovanie svojej energie.


Jedzte zdravé jedlá, ktoré zvyšujú vašu energiu. Ak sa o seba nepostaráte, rýchlo pocítite vyhorenie. Uistite sa, že počas dňa zjete niekoľko zdravých jedál (aj keď ste zaneprázdnení). Snažte sa jesť zdravé veci, ktoré vám dodajú energiu (napríklad veľa ovocia, zeleniny a komplexných sacharidov). Vyberajte si chudé zdroje bielkovín, aby ste získali trvalú energiu.

  • Vyhnite sa konzumácii spracovaných potravín a konzumácii sladkých nápojov alebo kofeínu. Tie môžu spôsobiť kolapsy cukru, po ktorých sa budete cítiť unavení.


Cvičenie na zníženie stresu a upokojenie mysle. Jedným z najlepších spôsobov, ako znížiť stres, je cvičenie alebo nejaká fyzická aktivita. Snažte sa každý deň 30 až 40 minút cvičiť. Cvičenie je skvelé pre vaše zdravie a môže znížiť hladinu stresu. Stačí si vybrať fyzickú aktivitu, ktorá vás baví. Zvážte možnosť ísť na prechádzku, plávanie, behanie alebo silový tréning.

  • Skúste odložiť prácu bokom, kým budete cvičiť. Dovoľte si sústrediť sa na činnosť, ktorú vykonávate, a nie na to, čo vás trápi v súvislosti s vašou prácou.

  • Robte niečo, čo vás baví. Snažte sa každý deň venovať nejaký čas niečomu, čo vás baví, aj keby to malo byť len 20 alebo 30 minút. Dajte si dlhú sprchu, prečítajte si knihu, choďte na prechádzku alebo si pozrite svoj obľúbený televízny program. Vyhorenie učiteľa môžete ovplyvniť len vy, preto je dôležité nájsť si čas pre seba.

    • Ak si pravidelne nenájdete čas na niečo, čo vás baví, čoskoro začnete svoju prácu nenávidieť.
  • Odkazy