Ako sa vyhýbať ľuďom, ktorých nemáte radi

Medzi vami a inou osobou došlo ku konfliktu a vy sa mu teraz chcete alebo potrebujete vyhnúť. Dôvody vášho pohŕdania môžu byť rôzne, od drobných nepríjemností až po život ohrozujúce okolnosti. Keď zostane zvládnuť konflikt v blízkosti osoby, ktorú nemáte radi, vyhýbanie sa môže zabrániť zhoršeniu súčasnej situácie a odvrátiť budúce spory. Zvládnuť to vo svojom on-line svete, v škole, v práci a v rodine si vyžaduje praktické stratégie, ktoré sa dajú naučiť, ak sa nevyhnete výzve na konanie.

Časť 1 zo 4:Správa online prítomnosti

Vymažte, zrušte sledovanie a odpojte sa od priateľov z kanálov sociálnych médií. Každý kanál sociálnych médií umožňuje odstrániť osobu zo zoznamu kontaktov, fanúšikov a priateľov. Umožní vám to nielen odpojiť sa od danej osoby, ale zabráni to aj tomu, aby si daná osoba prezerala vaše príspevky.

  • Potvrďte, že vaše bezpečnostné filtre sú v súlade s vaším zámerom vyhnúť sa danej osobe.
  • Môže byť potrebné odstrániť sa zo sociálnych médií a zrušiť svoje účty. Možno to nerobíte radi, ale sú prípady, keď je to opodstatnené.

Blokovať e-maily. Ak chcete zabrániť tomu, aby vám do schránky prichádzala komunikácia, vymažte osobu z adresára. Nastavenie spamových filtrov vám umožní sledovať, či sa vám daná osoba pokúša poslať neželaný e-mail. Vždy môžete kliknúť na tlačidlo vymazať alebo e-mail uložiť do priečinka, ak potrebujete zhromaždiť dôkazy o niečom závažnejšom, napríklad o prenasledovaní, kyberšikane alebo obťažovaní.

  • Sú prípady, keď potrebujete zhromaždiť papierovú stopu, ktorú niekto zanecháva, aby sa dala použiť pri prípadnom súdnom konaní. Zdokumentované dôkazy zvyšujú opodstatnenosť prípadu.

Nevolajte ani nepíšte danej osobe. Môže, ale nemusí byť ťažké zdržať sa toho, aby ste danej osobe zavolali alebo napísali SMS. Možno im chcete oznámiť niečo negatívne alebo bojujete s nutkaním opätovne nadviazať kontakt. Tak či onak, volanie aj posielanie textových správ povedie k ďalšej a potenciálne neželanej komunikácii, ktorá môže situáciu zhoršiť.

Vyhnite sa odpovediam na hovory, textové správy alebo e-maily. Nájdite v sebe silu ignorovať komunikáciu danej osoby. Môže to byť jednoduché. Môže sa však stať, že sa vás snaží zviesť ku komunikácii len preto, aby vám spôsobil väčšiu škodu. Mlčanie zachová čistý štít komunikácie a je absolútnym spôsobom, ako sa vyhnúť neželanej interakcii.

2. časť zo 4:Zvládanie v škole

Zanechajte alebo vymeňte triedu. Ak nie ste schopní zachovať pokoj alebo sa jednoducho potrebujete od danej osoby vzdialiť, konajte. Ak ste prekročili všetky platné termíny, môžu existovať sankcie za zrušenie triedy. Ak sú okolnosti dostatočne závažné, musíte zanechať vyučovanie.

  • Vysvetlením svojej situácie si môžete vyslúžiť určitú zhovievavosť zo strany administratívneho oddelenia školy.

Porozprávajte sa s inštruktorom alebo administrátorom. Diskusie by mali prebiehať v súkromí, preto zavolajte, pošlite e-mail alebo požiadajte inštruktora o možnosť hovoriť. Možno si budete musieť dohodnúť stretnutie. Môže byť potrebné hovoriť aj s administrátorom. Ak máte menej ako 18 rokov, bude potrebná prítomnosť rodiča.[1]

  • Môžete povedať: „Je čoraz ťažšie byť v triede s _____ a potrebujem sa presunúť z triedy. Alebo ho/ju treba presunúť z triedy. Čo sa s tým dá robiť a ako rýchlo sa to môže stať?“
  • Inštruktori a administrátori sa môžu pokúsiť vyriešiť záležitosť bez toho, aby vás alebo danú osobu vylúčili z triedy. Zachovajte pokoj, ale postavte sa za seba a uistite sa, že vaše potreby sú splnené.
  • Buďte pripravení presne povedať, prečo prednášate túto požiadavku.

Prejdite inou cestou. Väčšina univerzitných areálov je veľká a má veľa ciest vedúcich k rôznym cieľom v areáli. Nájdite si cestu najmenšieho odporu. Ak poznáte spôsoby cestovania tejto osoby, naplánujte si inú trasu. Áno, môže to trvať trochu dlhšie, ale musíte sa danej osobe vyhnúť.

  • Ak náhodou uvidíte osobu v diaľke, jednoducho sa otočte a choďte opačným smerom.

Vyhnite sa priamemu očnému kontaktu.[2]
Môžu nastať situácie, keď sa nečakane stretnete tvárou v tvár s jednotlivcom. Odvrátenie pohľadu od tejto osoby a čo najrýchlejšie vzdialenie sa zabráni ďalšej a zbytočnej interakcii s touto osobou. Buďte pripravení na neočakávané situácie.

Požiadajte svojich priateľov, aby vám pomohli.[3]
Keď sa o vás vaši priatelia starajú, uľahčuje to život. Priateľ môže vytvoriť prekážku alebo odvrátiť pozornosť, čo vám umožní nepozorovane sa vytratiť. Uistite sa, že dôverujete tým, ktorí hovoria, že sú ochotní pomôcť.

  • Nadviažte s niekým na večierku rozhovor. Pristúpte k človeku a povedzte mu: „Práve teraz sa s vami budem rozprávať, pretože sa snažím niekomu vyhnúť. Je to v poriadku?“ Nielenže vám to pomôže vyhnúť sa danej osobe, ale môžete nadviazať rozhovor s niekým, kto sa vám naozaj páči.

Buďte pripravení použiť jednoduché „von“, aby ste sa dostali zo situácie. Budú chvíle, keď budete musieť predstierať, že telefonujete alebo že ste stratili okuliare či kľúče. Tieto taktiky môžete použiť na mieste, aby ste sa vyhli aj tým najotravnejším ľuďom.

  • Ak vidíte, že k vám kráča niekto, s kým sa nechcete rozprávať, vytiahnite telefón a predstierajte, že vediete dôležitý rozhovor. Môžete sa otočiť chrbtom a odísť.
  • Ak sa s niekým rozprávate a chcete, aby sa rozhovor skončil, jednoducho vydajte dychberúci zvuk a ospravedlňte sa, že chcete odísť, napríklad: „Panebože. Musím nájsť svoje kľúče. Je mi ľúto, musím ísť.“ Vytvorili ste si vlastný „out“, aby ste sa odstránili z interakcie s niekým, komu sa chcete vyhnúť.

Oceňte pozitívne vlastnosti a skúsenosti s učením. Sú ľudia, ktorí veria, že ľudia, dokonca aj tí nepríjemní, prichádzajú do nášho života, aby nás niečo naučili. Každá skúsenosť nás pripravuje na to, aby sme boli múdrejší a lepšie si uvedomovali, čo od života chceme.

  • Sadnite si a urobte si zoznam vecí, ktoré ste sa zo svojej skúsenosti naučili.
  • Napíšte si aj o všetkých pozitívnych veciach, ktoré sa stali. Žiadna situácia nie je úplne zlá.

Časť 3 zo 4: Zvládanie pracovných situácií

Zmeňte prácu. Či už máte luxus zmeniť zamestnanie alebo nie, môže byť najlepšou voľbou vyhnúť sa niekomu v práci. Okolnosti môžu byť rôzne, od drobného nedorozumenia až po niečo tak závažné, ako je žiadosť o sexuálne obťažovanie. Možno si budete chcieť udržať prácu, pretože ju máte radi, takže sa možno budete musieť pozrieť na iné možnosti.

  • Všetky závažné obvinenia nahláste oddeleniu ľudských zdrojov, ktoré je tu na to, aby pomáhalo zamestnancom riešiť sťažnosti.

Požiadajte, aby vás presunuli na iné oddelenie, do inej oblasti alebo k inému nadriadenému. Priestor kancelárie alebo továrne môže byť obmedzený, ale ak potrebujete vytvoriť odstup medzi vami a inou osobou, musíte požiadať. Nevystavujte sa tomu, aby ste počúvali alebo boli v blízkosti niekoho, koho nemáte radi. Určite to zníži vašu spokojnosť s prácou a pravdepodobne zvýši úroveň stresu.[4]

  • Budete požiadaní, aby ste podporili svoju žiadosť o zmenu, takže buďte pripravení. Napíšte si svoje obavy vopred a na stretnutie si prineste podpornú dokumentáciu.
  • Nebudete prvou ani poslednou osobou, ktorá požiadala o zmenu zasadacieho poriadku. Je to bežný jav v každej kancelárii.

Zamerajte sa na produktivitu. Sústredenie sa na svoju prácu a veci, ktoré musíte robiť, aby ste boli produktívni, vám pomôže vyhnúť sa osobe v práci. Máte právo na bezkonfliktné pracovné prostredie, v ktorom sa cítite bezpečne. Samota zabráni interakciám s inými osobami, ktoré by mohli nesprávne pochopiť vaše slová alebo správanie.[5]

  • Využite prestávku na vyčistenie zásuvky pracovného stola, na cvičenie alebo na prečítanie časopisu.[6]
    Dôveryhodný zdroj
    Mayo Clinic
    Vzdelávacia webová stránka jednej z popredných svetových nemocníc
    Prejsť na zdroj
  • Užívajte si svoju vlastnú spoločnosť. Využite čas na meditáciu, cvičenie jogy alebo písanie básní, ktoré vám pomôžu zvládnuť stres, ktorý môžete prežívať.[7]
    Dôveryhodný zdroj
    Harvard Medical School
    Vzdelávacia stránka Harvard Medical School pre verejnosť
    Prejsť na zdroj

Pracujte podľa rozvrhu danej osoby. Mnohí zamestnávatelia zamestnávajú zamestnancov na zmeny, ktoré sa líšia dĺžkou a počtom odpracovaných dní v týždni. Ak sa ocitnete v takejto situácii, môžete požiadať o inú zmenu. Ak pracujete v štandardnom pracovnom prostredí od 9:00 do 17:00, je ťažké zmeniť svoj rozvrh. Môžete však pozorovať a pracovať podľa niekoho rozvrhu prestávok, prestávok na toaletu a obedov.

Neprijímajte pozvania.[8]
Buďte diskrétni, ale neprijímajte pozvania na stretnutia, na ktorých sa zúčastní druhá osoba. V závislosti od závažnosti situácie sa nechcete dostať do nepríjemnej alebo škodlivej situácie.

  • Ak chcete stráviť čas so spolupracovníkmi, zorganizujte si vlastné stretnutia.

Vždy sa cíťte pohodlne, ak sa chcete odstrániť z akejkoľvek situácie. Je hrozné cítiť sa zaseknutý v sociálnej situácii. Môžete cítiť tlak, ak je tam váš šéf, alebo sa bojíte, čo si o vás pomyslia alebo povedia spolupracovníci.[9]
Dovoľte si slobodne povedať: „Hej vy, musím ísť. Mám dlhú cestu“ alebo akýkoľvek iný dôvod.

  • Môžu nastať chvíle, keď sa ospravedlníte, že si chcete odskočiť na toaletu, a jednoducho odídete bez toho, aby ste to niekomu povedali. Aj toto je prijateľné. Cieľom je dostať vás preč od osoby, ktorej sa snažíte vyhnúť, a odstrániť vás zo situácie.
  • Ak odídete bez toho, aby ste to niekomu povedali, napíšte SMS niekomu, komu dôverujete a kto tam bol, aby ste mu povedali, že ste odišli. Nechcete, aby si o vás niekto robil starosti, najmä ak ste boli s niekým v konfliktnej situácii.

V prípade neočakávanej interakcie buďte zdvorilí. Je pravdepodobné, že s danou osobou budete musieť komunikovať v pracovnej záležitosti. Použite pravidlo zachovať pokoj, zdvorilosť a držať sa danej úlohy, aby ste sa vyhli konfliktu.[10]
Nereagujte na žiadne pokusy druhej osoby vyprovokovať vás.

  • Zachovajte pokoj, kým sa interakcia neskončí. Zablahoželajte si k dobre vykonanej práci.
  • Zostaňte pozitívne naladení. Udržujte veci „ľahké a vzdušné“, čo znamená: držte sa ďalej od hlbokých myšlienok, diskusií, problémov alebo sťažností, ak prídete do kontaktu s danou osobou. Zobrazte pocit pokoja a optimizmu, ktorý sa nedá strhnúť negatívnymi alebo nepríjemnými situáciami.
  • Zameranie sa na pozitíva vás ochráni pred tým, aby ste sa nechali vtiahnuť do negatívnych diskusií.[11]
  • Nikto vám nemôže vziať vašu silu, ak zostanete pozitívny. Reagovaním na rozčuľujúcu poznámku odovzdáte svoju moc druhej osobe. Máte kontrolu a ste zodpovední za svoje pocity a činy. Je to dôležitá práca.

Získajte nadhľad. Je dôležité mať veci v perspektíve. Keď uvidíte, že po hádke s niekým existuje život, môžete sa zbaviť svojich pocitov rozrušenia a pastiera v pocitoch úľavy. Môžete to nechať tak a prehodnotiť svoje priority.

  • Ak sa snažíte niečo nechať tak a situácia vás naďalej zožiera, pravdepodobne potrebujete spracovať ďalšie pocity.

Časť 4 zo 4:Riešenie vážnejších záležitostí

Vymedzenie hraníc. Či už máte konflikt so svokrou, bratrancom, ktorý trpí drogovou závislosťou, alebo strýkom, ktorý sa nevhodne správa k vášmu dieťaťu, musíte čo najlepšie oznámiť svoje zámery a očakávania.[12]
Vaše rozhodnutie vyhýbať sa tejto osobe je pravdepodobne podporené pretrvávajúcimi problematickými interakciami.

  • Ak s danou osobou žijete, mohli by ste jej povedať: „Potrebujem, aby si vedel, že sa od tohto nášho konfliktu budem čo najlepšie dištancovať. Myslím si, že zachovanie zdravého odstupu medzi nami je správna vec. Môžeme sa dohodnúť, že si nebudeme navzájom stáť v ceste?“
  • Ak bývajú na inej adrese, bude to ľahšie zvládnuteľné. Kontakt môžete prerušiť tým, že nebudete volať, posielať textové správy ani e-maily. Vyhnite sa všetkým interakciám.

Nezúčastňujte sa rodinných stretnutí. Mnohé rodiny zažívajú zvýšenú mieru stresu a konfliktov počas rodinných stretnutí.[13]
Ak sa chcete vyhnúť osobe, ktorá vám nepochybne spôsobí problém, ospravedlňte sa a nezúčastnite sa.

  • Plánujte a organizujte oddelené stretnutia. Vyhnite sa však prekrývaniu udalostí, aby si vaši blízki nemuseli vyberať medzi nimi. To len rozdúcha všetky súčasné trenice medzi vami a druhou osobou.

Nadväzujte kontakty len pod dohľadom. Možno máte príbuzného, ktorému z nejakého dôvodu nedôverujete. Možno nechcete byť s touto osobou sami. Bez ohľadu na dôvod si vždy priveďte svedka, ak ste nútení s danou osobou komunikovať. Bezpečnosť je vždy prvoradým záujmom.

Vyhľadajte odbornú pomoc, aby ste zvládli svoje emócie a myšlienky. Ak bojujete so zmätkom pri jednaní s touto osobou, môže vám pomôcť rozhovor s poradcom. Psychológovia, licencovaní profesionálni poradcovia a psychiatri sú dobré možnosti a pravdepodobne máte vo svojom okolí niekoľko týchto odborníkov.[14]

  • Vyhľadajte psychológa pomocou vyhľadávača Americkej psychologickej asociácie.[15]
  • Vyhľadajte si psychiatra pomocou webovej stránky Americkej psychiatrickej asociácie.[16]

V prípade potreby vyhľadajte právnu radu. Keď sa situácia vyostrí, možno budete potrebovať pomoc právnika. Konflikty majú rôznu závažnosť a môžu nastať situácie, keď bude vo vašom najlepšom záujme vyhnúť sa akejkoľvek interakcii s niekým. Súdne spory zo svojej podstaty stavajú jednu stranu proti druhej. Všetko, čo urobíte alebo poviete, môže poškodiť váš prípad. Váš advokát vás prevedie celým procesom.

  • V prípade potreby podajte návrh na vydanie súdneho zákazu priblíženia. Osoba, ktorej sa snažíte vyhnúť, môže mať vážne problémy. Ak máte pocit, že vám hrozí potenciálne nebezpečenstvo, požiadajte o zákaz styku s touto osobou, aby ste obmedzili kontakt. Ak príkaz poruší, môžete zavolať políciu, aby zasiahla.
  • Odkazy