Ako sa vyrovnať s akademickým neúspechom: 15 krokov (s obrázkami)

Dosahovanie akademických cieľov je životne dôležité pre dosahovanie profesionálnych cieľov v neskoršom živote. Napriek tomu sa prekonanie toho, čo sa v akademickom prostredí vníma ako „neúspech“, môže zdať ako náročná úloha. Ak sa však poučíte z minulých chýb a vypracujete akčný plán do budúcnosti, môžete sa odraziť od takmer každého akademického neúspechu.

1. časť z 3:Praktizovanie súcitu so sebou samým


Dajte si povolenie ísť ďalej. Akademická práca je mentálna, takže správna mentalita zohráva veľkú úlohu pri dosahovaní akademických cieľov. Namiesto toho, aby ste sa súdili za minulé nedostatky, sústreďte sa radšej na to, ako sa budete cítiť, keď zvládnete oblasti, ktoré vám robia problémy.


Osvojte si správne myslenie. Ľudia majú tendenciu pozerať sa na seba ako na akademických „úspešných“ alebo „neúspešných“, a nie ako na ľudí s diskrétnymi problémami v určitej oblasti. Neúspech aj úspech sú stavy, čo znamená, že sa o nich uvažuje ako o stavoch, ktoré zahŕňajú dlhé časové obdobie. Definujte si, čo pre vás znamená úspech, a nechajte sa tým riadiť.

  • Namiesto toho, aby ste o ňom uvažovali ako o neúspechu, myslite naň ako na problém. Problémy sú na to, aby sa riešili; problém sa dá vyriešiť. Najdôležitejšie je, že každý má problémy, dokonca aj tí najúspešnejší ľudia.
  • Zvážte, či potrebujete upraviť svoje očakávania. Spýtajte sa sami seba, aké sú vaše priority a ako do nich zapadá štúdium. Ak zistíte, že akademické znalosti nie sú vašou silnou stránkou, zvážte úpravu svojich cieľov tak, aby zodpovedali vašim silným stránkam.


Pestujte si úspešnú identitu. Neúspech a úspech sa stávajú súčasťou identity človeka.[1]
Mnohí, ktorí mali v škole problémy, si osvojili identitu seba samého ako neúspešného. Ak sa človek identifikuje ako neúspešný, úspech sa stáva v rozpore s jeho povahou.

  • Ak si myslíte, že ste si možno osvojili identitu neúspechu, prvým krokom je praktizovať súcit so sebou samým. Prestaňte o sebe premýšľať ako o zlyhávajúcom a myslite na seba ako na človeka s problémom, ktorý sa dá odstrániť.[2]
    Samotná existencia problému je neutrálna vo vzťahu k úspechu a neúspechu. Problém je príležitosť, pretože to, ako človek reaguje na problém, vytvára úspech alebo neúspech.
  • Pamätajte, že môžete byť inteligentní vo viacerých oblastiach. Mnohí ľudia majú inteligenciu v niektorých oblastiach a nedostatky v iných. Premýšľajte o oblastiach inteligencie, v ktorých by ste mohli byť úspešní.

Druhá časť z 3:Identifikácia problémových miest


Zvážte vplyv chaotických osobných vzťahov a stresu. Problémy doma alebo v osobných vzťahoch sú najčastejším vonkajším faktorom, kvôli ktorému študijné výsledky študentov trpia. Premýšľajte o tom, čo sa deje doma a vo vašich osobných vzťahoch. Ak sa so svojimi blízkymi často hádate, jeden z rodičov sa začal rozvádzať alebo ste sa práve rozišli so svojou polovičkou, môže to prispieť k vašim akademickým problémom.[3]

  • Tento druh analýzy môže byť náročný. Keďže ľudia v blízkych osobných vzťahoch znamenajú veľa, je ťažké pripustiť, že tieto vzťahy môžu spôsobovať problémy v iných oblastiach. Ale to, že máte problémy vo vzťahu, neznamená, že vzťah je zlý človek. Ide o to oddeliť vzťahové problémy od akademických problémov, aby sa dali vyriešiť obidva.


Analyzujte mimoškolské záväzky. Spoločenské rozptýlenie je častým zdrojom študijných problémov. Ak sa zúčastňujete na viacerých mimoškolských aktivitách vrátane športu, večierkov, divadelného, výtvarného alebo písomného umenia, alebo dokonca len trávite čas s priateľmi, môžu tieto aktivity prispieť k akademickým problémom.

  • Deň má len 24 hodín. Človek spí osem hodín a študent denného štúdia chodí do školy ďalších osem hodín. To, ako strávite zvyšok, môže rozhodnúť o výsledku akademického problému.[4]
  • Nezabudnite si každý deň naplánovať nejaký čas na starostlivosť o seba, aby ste si udržali duševnú a emocionálnu rovnováhu.


Urobte si zoznam nadchádzajúcich úloh na nasledujúci týždeň. Dezorganizácia a nesprávny časový manažment sú veľkým faktorom študijných problémov. Vyhotovenie súpisu nadchádzajúcich úloh, termínov a pokynov je pre vás spôsob, ako si zmerať svoje organizačné schopnosti.

  • Každý si nepamätá všetko z hlavy. To však nemusí nevyhnutne znamenať, že sú neorganizované. Ak si však nedokážete zapamätať termíny, pokyny a zadania a neviete nájsť poznámky alebo pomôcky, ktoré ich opisujú, pravdepodobne máte organizačné problémy. Najmä ak látke rozumiete, ale máte problém s dodržiavaním úloh, dátumov a postupov, príčinou vašich problémov je pravdepodobne dezorganizácia.


Predstavte si, ako sa cítite, keď sa chystáte písať test. Ak sa vám stáva, že pred skúškou zabúdate veci, ktoré viete, cítite úzkosť, rozrušenie alebo nervozitu pred tým, ako máte na skúške alebo v prezentácii preukázať, čo viete, môže byť vaším problémom nedostatok sebadôvery a úzkosť.

  • Každý je z času na čas nervózny. Otázkou je, či ste začali byť takí nervózni, že vám to znemožňuje robiť veci, ktoré by ste inak mohli. Ak vám písanie testov spôsobuje takú veľkú úzkosť, že to ovplyvňuje váš výkon a známky, poraďte sa s učiteľom, či vám môže poskytnúť iné možnosti.


Otestujte si svoje vedomosti. Ak zistíte, že máte problémy s konkrétnym predmetom, a nie so školou vo všeobecnosti, môže byť vaším problémom nedostatočné porozumenie. Učte sa s ostatnými, aby ste získali pohľad na svoju látku, alebo spolupracujte s doučovateľom, ktorý vám pomôže venovať sa predmetu aj mimo vyučovania.

  • Vyskúšajte si niektoré úlohy v učebnici, požiadajte učiteľa o vzorový test alebo si na internete nájdite úlohy, ktoré ešte nepoznáte.
  • Hoci sa to zdá byť proti intuícii, ide o najľahšie riešiteľný akademický problém, pretože na jeho odstránenie nie je potrebná zásadná zmena správania. Takmer každý dokáže pochopiť takmer čokoľvek, ak sa mu poskytne správne vysvetlenie a dostatočné precvičovanie.

3. časť z 3:Odrazenie sa od dna


Pozrite sa na históriu svojich známok a určte celkový trend. Môže to byť zložité, preto sa tomu venujte veľmi metodicky (ak tieto záznamy nemáte, váš učiteľ.) Boli vaše známky dobré a potom zrazu prudko klesli, pomaly klesajú, alebo sú nepravidelné?

  • Ak pomaly klesali, pravdepodobne to naznačuje pretrvávajúci, ale zhoršujúci sa vonkajší problém alebo nedostatočnú zručnosť v základnom súbore zručností. Základné zručnosti často začínajú ako malá časť vašich známok, ale postupom času ich dôležitosť narastá.
  • Ak sa vaše známky náhle zhoršili, môže to svedčiť o náhlej prítomnosti veľmi nepríjemného vonkajšieho faktora. Ak sa vaša rodina vysťahovala alebo sa ocitla bez domova, jeden z rodičov išiel do väzenia alebo ste sa presťahovali do novej školy či triedy, všetky tieto prípady by sa dali považovať za problém. Prípadne sa v danej triede náhle zmenil predmet a vy môžete mať problémy s novou látkou.


Vypracujte si akčný plán. Keď ste identifikovali faktory, ktoré prispievajú k vašim problémom, a určili, kedy sa začali, musíte vypracovať plán hry. To, aký bude váš herný plán, bude závisieť od povahy problému.

  • Získajte niekoho, kto vám pomôže dodržiavať váš akčný plán. Porozprávajte sa s priateľom, členom rodiny, učiteľom alebo poradcom, aby vám pomohol udržať sa na správnej ceste.


Vytvorte si pokojný priestor. Ak máte problémy s rodičmi, blízkymi osobami, spolubývajúcimi alebo súrodencami, zistite, čo môžete urobiť, aby ste sa zo situácie čo najviac vymanili.

  • Učte sa v knižnici, kaviarni alebo dokonca u kamarátov. Aj keď budete musieť po návrate domov riešiť tie isté problémy, nájdite si priestor, kde sa môžete v pokoji učiť.[5]


Vytvorte si rutinu. Ak máte organizačné problémy, musíte si vytvoriť rutinu, ktorá vám bude vyhovovať.[6]
Snažte sa študovať každý deň v rovnakom čase a na rovnakom mieste, aby sa to stalo zvykom. Na konci hodiny sa dvakrát poraďte s učiteľom, či viete o nadchádzajúcich úlohách.

  • Nastavte si upozornenia na telefón a e-mail, aby ste na ne nezabudli, a nastavte si ich na čas, kedy na nich potrebujete začať pracovať.


Zostaňte pokojní. Ak zistíte, že máte problémy s úzkosťou, požiadajte učiteľa, či by ste mohli skúšku absolvovať v tichom alebo pohodlnejšom prostredí. Pozorne si prečítajte pokyny. Nepíšte test na prázdny žalúdok. Uistite sa, že ste pripravení.[7]
Vyhnite sa vtláčaniu novej látky tesne pred testom a predovšetkým nezabúdajte, že úzkosť je tiež zvyk. Zbavte sa jej.[8]


Využívajte externé zdroje. Ak máš problémy s učebnou látkou, teraz, keď vieš, ktoré časti látky ti robia problémy, venuj im viac času na štúdium. Väčšina škôl ponúka programy na poskytovanie dodatočného doučovania pre študentov po skončení vyučovania. Využite ich podľa svojich najlepších schopností. Využívajte všetky zdroje, ktoré môžete, napríklad doučovateľov, online učebnice, priateľov, rodičov a učiteľov.

  • Na internete je k dispozícii množstvo ďalšej pomoci. Youtube.com a http://www.khanacademy.org všetky ponúkajú bezplatné služby na pomoc študentom v takmer všetkých typoch predmetov.
  • Oslavujte a stavajte na zlepšeniach. Vaše problémy nevznikli zo dňa na deň a pravdepodobne ich nevyriešite ani zo dňa na deň. Musíte sa uistiť, že oslavujete aj mierne zlepšenia vo svojej výkonnosti. Iba ak si uvedomíte, že robíte pokroky, budete sa môcť povzbudiť, aby ste v tom pokračovali.
  • Odkazy