Ako sa vyrovnať s bolesťou z rozvodu: 14 krokov

Najstresujúcejšou životnou udalosťou je smrť manžela/manželky; druhou najstresujúcejšou udalosťou je rozvod.[1]
Okrem finančných a emocionálnych otrasov spojených s rozvodom sa čas, ktorý je potrebný na to, aby ste sa s trápením vášho vzťahu vysporiadali na súde, môže vážne podpísať na vašom zdraví a pohode.[2]
Odborný zdroj
Jin S. Kim, MA
Licencované manželstvo & Rodinný terapeut
Rozhovor s odborníkom. 14. mája 2019.
Aby ste vyvážili tento účinok a pomohli si poradiť s bolesťou, potrebujete plán prežitia. Naučte sa, ako sa vyrovnať s bolesťou z rozvodu a opäť sa pozitívne naladiť na svoj život.

1. časť z 3:Vyrovnávanie sa s pocitmi

Buďte k sebe jemní. Rozvod je prirodzene bolestivý proces. Nezhoršujte situáciu tým, že budete na seba prísni alebo že budete príliš skoro očakávať príliš veľa. Urobte si niekoľko dní pre seba alebo s niekým, kto vás podporuje, aby ste sa odreagovali, zabudli alebo čokoľvek, čo potrebujete urobiť.[3]

  • Môže sa to zdať hlúpe, ale môže byť užitočné dopriať si v tomto období. Dajte si urobiť upokojujúcu masáž. Dajte si dlhý, horúci kúpeľ, keď budete premýšľať o svojich pocitoch. Pite čaj pri ohni. Netrápte sa toľko tým, ako hneď zvládnuť každodennosť, len sa starajte o seba a prijmite bolesť.

Dovoľte si smútiť. Jeden z najdôležitejších vzťahov vo vašom živote sa rozpadá. Je normálne a úplne v poriadku, že máte pocit, že by ste mali smútiť. V závislosti od konkrétnych okolností vášho rozvodu môžete okrem iných emócií pociťovať smútok, šok, zúfalstvo, strach alebo hnev. Neexistuje správny spôsob smútenia. Smútite spôsobom, ktorý je pre vás najprirodzenejší.

  • Smútok vám môže uľahčiť, ak sa v tomto období budete manželskému partnerovi vyhýbať, ak je to vôbec možné. Nájdite si novú trasu do práce, ak sa s ňou zvyčajne stretávate každý deň. Odložte albumy s fotografiami alebo spomienkové predmety, ktoré vás pri každom prechode rozplačú.
  • Mali by ste si dovoliť cítiť, čo musíte. Nedovoľte však, aby vaše pocity boli v pozícii vodiča. Môže to mať za následok, že dôjde k impulzívnym rozhodnutiam a činom, ktoré neskôr oľutujete, ako napríklad to, že sa objavíte pred dverami svojej bývalej a budete ju prosiť, aby si to rozmyslela.

Obklopte sa podporujúcimi ľuďmi. Sieť podpory je počas rozvodu nevyhnutná.[4]
Oslovte alebo prijmite podporu od ľudí vo vašom okolí, ktorí vás majú radi a podporujú vás.

  • Uistite sa, že dôverníci, ktorých si vyberiete, majú na srdci vaše najlepšie záujmy a nemajú záujem len počúvať klebety alebo ohovárať vášho bývalého. Vyhľadávajte ľudí, ktorí vás pozitívne ovplyvňujú, poskytujú vám zdravý pohľad na život a povzbudzujú vás k správnym rozhodnutiam.[5]
    Odborný zdroj
    Jin S. Kim, MA
    Licencované manželstvo & Rodinný terapeut
    Rozhovor s odborníkom. 14. mája 2019.

Zvládnite stres zdravým spôsobom. Počas tohto ťažkého obdobia vášho života môže byť lákavé siahnuť po drogách, alkohole alebo inom nezdravom správaní. Môže sa zdať, že tieto látky alebo činnosti otupia vaše pocity, ale je to len dočasné. Nájdite si zdravšie metódy zvládania, ktoré vám zlepšia náladu.[6]
Dôveryhodný zdroj
Pomocník
Nezisková organizácia zameraná na poskytovanie bezplatných zdrojov duševného zdravia a wellness založených na dôkazoch.
Prejsť na zdroj

  • Príkladom zdravých metód zvládania môže byť telefonát priateľovi, keď sa cítite obzvlášť zle, cvičenie, trávenie času vonku alebo venovanie sa koníčkom, prípadne meditácia na zníženie stresu a upokojenie mysle.[7]
    Odborný zdroj
    Jin S. Kim, MA
    Licencované manželstvo & rodinný terapeut
    Rozhovor s odborníkom. 14. mája 2019.

Navštívte psychoterapeuta, ktorý vám pomôže spracovať rozvod.[8]
Dôveryhodný zdroj
HelpGuide
Nezisková organizácia, ktorá sa venuje poskytovaniu bezplatných, na dôkazoch založených zdrojov v oblasti duševného zdravia a wellness.
Prejsť na zdroj
Poradca alebo terapeut môže byť neoceniteľným zdrojom podpory počas vášho rozvodu. Nepodliehajte iracionálnemu presvedčeniu, že vyhľadanie pomoci zvonka znamená, že ste slabí. Potrebujete niekoho, s kým sa budete cítiť príjemne, keď budete hovoriť a spracovávať udalosti, ktoré sa odohrávajú vo vašom živote. Odborník vám môže pomôcť pochopiť, čo cítite, a pripraviť si plány, ako pokračovať vo svojom živote, keď budete pripravení.[9]
Zdroj experta
Jin S. Kim, MA
Licencované manželstvo & Rodinný terapeut
Rozhovor s odborníkom. 14. mája 2019.

Druhá časť z 3: Zvládanie zmien

Denník. Vedenie denníka môže byť užitočným spôsobom, ako sa zbaviť myšlienok a pocitov súvisiacich s rozvodom. Vypísanie toho, čo máte v hlave, na papier vám môže priniesť úľavu od toho, čo cítite. Okrem toho je písanie denníka skvelým spôsobom riešenia problémov.

  • Skúste navrhnúť riešenia niektorých problémov, o ktorých píšete vo svojom denníku. Ak ste si napríklad všimli, že sa neustále obávate, ako budete finančne vychádzať, možným riešením môže byť nájsť si prácu alebo sa poradiť s finančným poradcom, ktorý vám môže pomôcť.

Spojte sa duchovne. Obnovenie alebo posilnenie vzťahu s Bohom, vyššou mocou alebo vesmírom vám môže pomôcť zvládnuť obrovskú bolesť a zlomené srdce, ktoré prichádzajú s rozvodom. Duchovné zmýšľanie je zároveň zmýšľaním viery; preto sa môžete cítiť pozitívnejšie, pokiaľ ide o vašu budúcnosť.[10]
[11]

pripraviť sa na nové úlohy. Rozvod so sebou prináša množstvo nových povinností. Bez ohľadu na to, ako dlho ste boli zosobášení, pravdepodobne ste sa na svojho manžela/manželku začali spoliehať rôznymi spôsobmi. Musíte počítať s veľkou zmenou v tom, za čo môžete alebo nemusíte byť zodpovední, aby ste sa posunuli vpred.

  • Možno vaša manželka často varila a prala a vy sa teraz musíte tieto úlohy naučiť ako starší, slobodný človek. Na druhej strane, váš manžel mohol byť hlavným živiteľom rodiny a rozvod vás núti zhodnotiť svoje schopnosti, nájsť si prácu a vytvoriť si vlastné finančné zabezpečenie.[12]

Robte to, čo je pre deti najlepšie. Výskum opakovane ukázal, že spoločná starostlivosť, pri ktorej si deti môžu rozdeliť čas medzi oboch rodičov, a nie žiť väčšinou s jedným z nich, je najlepšou možnosťou pre deti v rozvrátených rodinách.[13]
Dôveryhodný zdroj
Americká psychologická asociácia
Vedúca vedecká a profesijná organizácia licencovaných psychológov
Prejsť na zdroj
Tieto deti sa cítia bezpečnejšie, pretože sa o ne neustále starajú obaja rodičia, sú schopné nasledovať zdravý príklad a môžu z nich vyrásť lepší riešitelia problémov.[14]
Dôveryhodný zdroj
HelpGuide
Nezisková organizácia zameraná na poskytovanie bezplatných zdrojov duševného zdravia a wellness založených na dôkazoch.
Prejsť na zdroj

  • Samozrejme, táto možnosť nemusí byť vo vašom prípade najlepšia. Spolupracujte s rodinným právnikom, aby ste určili, ktoré usporiadanie najlepšie vyhovuje vašim jedinečným okolnostiam.
  • Ak sa rozhodnete pre spoločné rodičovstvo, nedovoľte, aby vaše pocity zatienili potreby vašich detí. Snažte sa počúvať svojho bývalého partnera a robiť s ním kompromisy, aby ste prijali jednotné pravidlá a disciplinárne stratégie pre deti.

3. časť z 3: Obnova po rozvode

Vytvorte si rutinu. Rozpad manželstva vám môže obrátiť svet naruby. Je dôležité dodržiavať pravidelný harmonogram, aby ste si v tejto novej kapitole svojho života zachovali určitý aspekt štruktúry a známosti.[15]
Dôveryhodný zdroj
HelpGuide
Nezisková organizácia zameraná na poskytovanie bezplatných zdrojov duševného zdravia a wellness založených na dôkazoch.
Prejsť na zdroj

  • Nevyprázdňujte svoj plán pravidelných dievčenských večerov alebo osobných tréningov. Ak vás tieto aktivity bavia a tešíte sa na ne, zachovajte ich pre normálnosť.

Stanovte si realistické ciele. Obdobie po rozvode je ideálnym časom na to, aby ste sa zamysleli nad sebou a nad tým, aký život by ste chceli viesť v budúcnosti. Vyhliadka na to, že už nebudete čeliť svetu ako jeden z dvoch, ale sami, môže byť vzrušujúca aj desivá. Rozhodnite sa využiť svoj slobodný status stanovením cieľov, ktoré vám umožnia nanovo definovať seba samého a žiť život, aký chcete. Stanovte si každý týždeň nový malý cieľ, aby ste zvýšili svoju motiváciu.[16]

  • Kedysi ste snívali o dokončení vysokoškolského štúdia? Odkladali ste založenie vlastného podniku alebo vycestovanie do inej krajiny? Sadnite si s perom a papierom a vytvorte si postupný plán na dosiahnutie svojich budúcich cieľov. Týždenným malým cieľom môže byť prieskum škôl alebo získanie vášho predchádzajúceho vysokoškolského diplomu.
  • Napriek tomu musíte byť realistickí, pokiaľ ide o ciele, ktoré ste si stanovili, a uskutočniteľnosť ich dosiahnutia. Napríklad pri uvažovaní o začatí novej kariéry alebo presťahovaní by ste mali brať do úvahy svoje deti a prípadné otázky týkajúce sa starostlivosti.

Objavte nové vášne. Ďalším spôsobom, ako prebudovať svoj život a nanovo sa definovať, je nájsť si nové záujmy. Rozvod je koniec a začiatok. Vytvorenie novej identity je dôležité, aby vám pomohlo posunúť sa ďalej. Ak si stále udržiavate koníčky, ktoré ste mali spoločné s manželom, je to v poriadku, ale skúste si nájsť nové aktivity, ktoré odrážajú vaše vlastné túžby.

  • Vždy ste chceli zabehnúť maratón? Naučte sa nový jazyk? Choďte do toho! Možno ste nikdy nemohli mať domáce zvieratko kvôli alergiám vášho manžela – teraz je možno ten správny čas zaobstarať si roztomilé šteniatko![17]

Redefinujte si svoj životný priestor. Po rozchode môžete byť tak zaneprázdnení snahou prežiť každý deň, že si nebudete všímať svoje okolie. Zastavte sa však a rozhliadnite sa okolo seba. Predstavuje váš súčasný životný priestor to, kým ste ako slobodný človek? Alebo sa držíte zviazanej identity? Vedzte, že to, ako vyzerá váš životný priestor a ako sa v ňom cítite, je pre vašu prestavbu veľmi dôležité.

  • Vaše fyzické prostredie môže mať veľký vplyv na vašu náladu, vytvárať alebo znižovať stres a ovplyvňovať vaše správanie alebo motiváciu.[18]
  • Nemusíte míňať peniaze na to, aby ste si nanovo vymedzili svoj priestor. Zbaľte si veci, ktoré vás rozčuľujú alebo zarmucujú. Premiestnite nábytok. Vymeňte závesy, aby bol priestor svetlejší alebo vzdušnejší. Pridajte nejaké pestrofarebné umelecké diela alebo koberce, ktoré vám výrazne zlepšia náladu.[19]
    Vezmite plechovku farby z garáže a upravte steny.
  • Venujte čas rozvoju svojej novej romantickej identity.[20]
    Hra na rande sa možno od čias, keď ste si povedali „áno“, výrazne zmenila. Pred vstupom do nového záväzného vzťahu sa snažte preskúmať svoje túžby.

    • Keď sa budete cítiť pripravení na rande, vyzvite na stretnutie niekoho mimo vášho obvyklého „typu“. Ak napríklad zvyčajne randíte s konzervatívnymi obchodnými typmi, zistite, ako sa vám páči osoba, ktorá je slobodomyseľnejšia a liberálnejšia.
    • Ak túžite, rozhodnite sa byť slobodní a pracovať na sebe skôr, ako sa vrhnete späť do sveta randenia. Spoločnosť prijíma slobodných oveľa viac ako pred desaťročiami. Takže necíťte potrebu rýchlo sa pripútať.
    • Každý večer si nájdite čas, aby ste si pripomenuli dobré vlastnosti, ktoré máte, a skutočnosť, že ste osoba hodná lásky.[21]
      Odborný zdroj
      Moshe Ratson, MFT, PCC
      Manželstvo & Rodinný terapeut
      Rozhovor s odborníkom. 7. augusta 2019.
  • Odkazy

      https://www.healthstatus.com/health_blog/depression-stress-anxiety/top-5-stressful-situations/

      Jin S. Kim, MA. Licencovaný manželský & Rodinný terapeut. Rozhovor s odborníkom. 14. mája 2019.

      http://www.pbs.org/thisemotionallife/blogs/7-steps-overcome-your-divorce

      http://www.webmd.com/sex-relationships/features/life-after-divorce-3-survival-strategies

      Jin S. Kim, MA. Licencované manželstvo & Rodinný terapeut. Rozhovor s odborníkom. 14. mája 2019.

      http://www.helpguide.org/articles/family-divorce/coping-with-a-breakup-or-divorce.htm

      Jin S. Kim, MA. Licencované manželstvo & Rodinný terapeut. Rozhovor s odborníkom. 14. mája 2019.

      http://www.helpguide.org/articles/family-divorce/coping-with-a-breakup-or-divorce.htm

      Jin S. Kim, MA. Licencované manželstvo & Rodinný terapeut. Rozhovor s odborníkom. 14. mája 2019.