Ako sa vyrovnať s depresiou u dospievajúcich dievčat

Byť tínedžerom – a obzvlášť dospievajúcim dievčaťom – môže byť naozaj náročné. Je však dôležité uvedomiť si rozdiel medzi problémami tínedžerského veku a skutočnou depresiou. Ak si myslíte, že vaša dcéra alebo dospievajúce dievča, ktoré poznáte, môže mať depresiu, je nesmierne dôležité, aby ste skontrolovali určité príznaky, porozprávali sa s ňou o tom, čím prechádza, a ukázali jej, že má vašu plnú lásku a podporu. Prejdite na krok 1 a dozviete sa viac.

1. časť zo 4:Rozpoznanie príznakov, že váš tínedžer má depresiu

Sledujte príznaky podráždenosti, ktoré trvajú dlhšie ako dva týždne. Podráždenosť je jedným z najčastejších príznakov depresie dospievajúcich. Môže ísť o všeobecnú „mrzutú“ náladu, ktorá môže byť sprevádzaná aj výkyvmi nálad, ktoré ju vedú k smútku. Môže na vás „vyskakovať“ častejšie ako zvyčajne a môže sa zdať celkovo nešťastná. Môže tiež náhle upadnúť do hlbokého smútku alebo často plakať z mrzutosti aj smútku.[1]
Hnev a depresia u dievčat a chlapcov: A Study of Gender Differences, Psychology of Women Quarterly March 200024: 110-112

  • Napríklad, ak je váš tínedžer zvyčajne šťastný a príjemný, ale zrazu sa stal náladovým alebo bezdôvodne nahnevaným či smutným z mnohých vecí, môže mať depresiu.

Spýtajte sa jej na činnosti, ktoré ju bežne bavia. Ďalším znakom depresie je náhly nezáujem o činnosti a veci, ktoré ju predtým bavili. Hoci to môže znamenať aj to, že jednoducho vyrastá z určitej činnosti, strata záujmu o mnohé aktivity, ktoré v minulosti prejavovala veľkú lásku, by mala byť červenou vlajkou.[2]
Dôveryhodný zdroj
HelpGuide
Nezisková organizácia zameraná na poskytovanie bezplatných, na dôkazoch založených zdrojov v oblasti duševného zdravia a wellness.
Prejsť na zdroj

  • Ak napríklad vaša dcéra už dlhé roky vášnivo hrá futbal, ale zrazu nemá energiu ani chuť chodiť na tréningy, môže to byť príznak depresie.

Monitorujte stravovacie návyky svojho tínedžera. Ak ste si všimli náhlu a drastickú zmenu v stravovacích návykoch vašej dcéry, mali by ste sledovať všetky ďalšie zmeny. Sledujte, koľko (alebo ako málo) vaša dcéra pri stole zje. Položte si otázku, či je:

  • Jedenie viac ako zvyčajne?
  • Jedáva menej ako zvyčajne alebo ju treba k jedlu presviedčať?
  • Prejavenie nezáujmu (skôr než odporu) o jedlo pred ňou?

Sledujte spánkové návyky svojej dcéry. Depresia môže viesť k pocitom vyčerpania, ale môže viesť aj k nepokoju. Ak je vaša dcéra zrazu veľmi nepokojná alebo nemôže v noci spať, ale zdá sa, že je vždy unavená, môžete mať dôvod na obavy. Zmeny v spánku môžu zahŕňať:

  • Extrémne problémy s ranným vstávaním.
  • Vyčerpanie počas dňa.
  • spí oveľa viac ako zvyčajne, napríklad spí takmer kedykoľvek, keď nemusí byť bezpodmienečne hore. Nadmerný spánok je definovaný ako všetko, čo trvá viac ako 9 hodín denne.

Hľadajte príznaky fyzického rozrušenia. Fyzické rozrušenie je, keď má človek problém zostať v pokoji. Ak váš tínedžer veľa chodí, trasie rukami alebo nohami alebo si jednoducho nedokáže sadnúť, prejavuje známky fyzického rozrušenia.[3]
Dôveryhodný zdroj
HelpGuide
Nezisková organizácia zameraná na poskytovanie bezplatných, na dôkazoch založených zdrojov v oblasti duševného zdravia a wellness.
Prejsť na zdroj

  • U niektorých ľudí s depresiou sa prejaví presný opak fyzickej agitovanosti – budú sa pohybovať oveľa pomalšie ako zvyčajne a bude sa zdať, že sa nikam neponáhľajú ani nič nerobia.

Počúvajte, či sa neobjavuje vokalizácia nenávisti voči sebe samému. Ak je váš tínedžer v depresii, môže sa začať negatívne vyjadrovať o sebe. Zároveň môže byť príliš citlivá na odmietnutie, čo potom môže viesť k tomu, že o sebe bude hovoriť viac negatívnych vecí.[4]
Hnev a depresia u dievčat a chlapcov: Štúdia rodových rozdielov, Psychology of Women Quarterly marec 200024: 110-112
Príkladmi môžu byť napr:

  • „Nie som dosť dobrý“.
  • „Aj tak som si nezaslúžila to a to“.
  • „Som tučná/škaredá/hlúpa“.

Sledujte známky a výsledky vášho tínedžera v škole. Depresia môže často viesť k nezáujmu o školu alebo známky. Ak vaša bežne na výške stojaca študentka zrazu dostáva zlé známky, vynecháva školu alebo len prejavuje extrémny nezáujem o to, čo sa učí, môže mať depresiu.

  • Kontaktujte učiteľa (učiteľov) vášho tínedžera v súvislosti s jeho známkou alebo školskými výsledkami. Učitelia môžu byť často neoceniteľným zdrojom informácií o správaní. Spýtajte sa ich na akékoľvek znepokojujúce správanie, ktoré mohli vidieť, že váš tínedžer prejavuje v triede.

Všímajte si, či sa vaša dcéra často sťažuje na fyzickú bolesť. Depresia môže viesť k fyzickej bolesti, ako sú bolesti hlavy a žalúdka. Zoberte svojho tínedžera k lekárovi, aby sa nechal vyšetriť. Ak sa zdá, že jej fyzicky nič nie je, možno budete chcieť zvážiť depresiu ako príčinu problému.

Ak váš tínedžer prejavuje známky samovraždy, okamžite vyhľadajte odbornú pomoc. Ak sa váš tínedžer správa takýmto spôsobom, mali by ste ihneď zavolať políciu alebo nemocnicu (9-1-1), pretože môže uvažovať o samovražde. Medzi ďalšie príznaky samovražedného správania patrí [5]

  • Písanie o smrti vrátane písania závetu.
  • Rozdávanie majetku.
  • Rozprávanie o tom, ako by vám, vašej rodine a svetu bolo lepšie bez nej.
  • Nebezpečné alebo sebapoškodzujúce správanie, ako je zvýšené užívanie drog alebo alkoholu alebo bezohľadné šoférovanie.
  • Vyhrážanie sa samovraždou. Od 50 % do 75 %[6]
    ľudí, ktorí uvažujú o samovražde, dá členovi rodiny alebo priateľovi nejaké varovanie, že si vezme život. Aj keď niektorí ľudia to neprejdú, Každú hrozbu samovraždy treba brať vážne.

2. časť zo 4:Rozhovor s tínedžerom o jeho depresii

Pochopte, že prinútiť dospievajúceho, aby sa otvoril, môže byť náročné. Keď sa človek dostane do depresie, môže sa začať vzďaľovať od rodiny a priateľov.[7]
Odborný zdroj
Chloe Carmichaelová, PhD
Licencovaný klinický psychológ
Rozhovor s odborníkom. 29. mája 2019.
Z tohto dôvodu je dôležité, aby vaša komunikácia s dospievajúcim bola otvorená a priama. Porozprávajte sa s dospievajúcim o depresii a postupujte podľa tipov uvedených vo zvyšku tejto časti.

  • Vytrvajte – dajte svojmu tínedžerovi najavo, že ste tu pre neho a chcete sa s ním porozprávať o tom, čím prechádza, je veľmi dôležité. Ak vás odstrčí, skúste to znova.

Ponúknuť jej podporu. Dajte svojmu tínedžerovi najavo, že ste tu pre neho, úplne a bezpodmienečne. Snažte sa neklásť veľa otázok, ale dajte jasne najavo, že ste pripravení a ochotní poskytnúť akúkoľvek potrebnú podporu. Dajte jej najavo, že sa s ňou chcete porozprávať o tom, čo prežíva, a že urobíte čokoľvek, aby ste jej pomohli.[8]
David G. Myers, „Sociálna psychológia“, 2. vydanie New York, 1990.

Buďte jemní, ale vytrvalí. Váš dospievajúci vás môže spočiatku odstrčiť, čo je relatívne normálne správanie dospievajúcich – či už v depresii alebo v inom stave. Hovoriť o pocitoch depresie môže byť ťažké pre každého, nieto ešte pre tínedžera, ktorý prežíva bežné tínedžerské drámy a k tomu depresiu. Rešpektujte úroveň pohodlia vášho tínedžera a zároveň mu dajte najavo, že vás to zaujíma a ste ochotní ho vypočuť.

  • Buďte s dospievajúcim trpezliví. Môže jej trvať nejaký čas, kým si utriedi, čo cíti, alebo nájde odvahu o tom s vami hovoriť. Ak si však myslíte, že sa zhoršuje alebo prejavuje samovražedné správanie a stále s vami o tom nehovorí, okamžite vyhľadajte odbornú pomoc.

Vypočujte si svojho tínedžera a vyhýbajte sa jej poučovaniu. Odolajte akémukoľvek nutkaniu kritizovať alebo vynášať súdy, keď sa vám váš tínedžer začne zverovať. Vyhnite sa ponúkaniu nevyžiadaných rád alebo ultimát, pretože ich môže považovať za hrozbu a môže sa opäť uzavrieť.[9]
Fred Luthans, „Organizačné správanie“, 9. vydanie., McGraw-Hill, New York, 2002.

  • Je dôležité si uvedomiť, že depresia nie je niečo, čo váš tínedžer môže ovplyvniť. Nenechajte sa frustrovať jej pocitmi depresie, pretože ona nemôže za to, ako sa cíti. Vašou úlohou je vypočuť ju a podporiť ju v tomto naozaj ťažkom období.

Potvrdzujte pocity svojho tínedžera. Nesnažte sa svojmu tínedžerovi vyhovoriť z jeho depresie, aj keď vám jeho emócie nedávajú zmysel. Jednoducho si priznajte bolesť a smútok, ktorý cíti. Dajte jej najavo, že je v poriadku, že sa cíti tak, ako sa cíti, a že si nemyslíte, že je „bláznivé“ alebo iracionálne. Dáte jej tak najavo, že vám na nej záleží a beriete jej pocity vážne, takže v budúcnosti za vami s väčšou pravdepodobnosťou príde.

  • Medzi príklady potvrdzujúcich výrokov patria: „To musí byť naozaj ťažké“ a „Je mi ľúto, že to.“

Zoberte svojho tínedžera na diagnostiku k terapeutovi.[10]
Odborný zdroj
Chloe Carmichaelová, PhD
Licencovaný klinický psychológ
Rozhovor s odborníkom. 29. mája 2019.
Ak ste si všimli príznaky a hovorili ste so svojím tínedžerom a zdá sa, že naozaj trpí depresiou, mali by ste vyhľadať odbornú pomoc. Zaveďte ju k psychológovi alebo terapeutovi, ktorý môže urobiť správnu diagnózu toho, čo váš tínedžer prežíva. Ak jej bola diagnostikovaná depresia, dohodnite si stretnutie s terapeutom, aby vaša dcéra mohla dostať pomoc, ktorú potrebuje.

Časť 3 zo 4: Poskytovanie podpory vášmu tínedžerovi počas terapie

Pochopte dôležitosť podpory. Ak ste rozpoznali príznaky, rozprávali ste sa o depresii so svojím tínedžerom a vzali ste ho k terapeutovi, ktorý mu diagnostikoval depresiu, je nesmierne dôležité, aby ste mu ukázali, že má vašu plnú podporu.[11]
Odborný zdroj
Chloe Carmichaelová, PhD
Licencovaný klinický psychológ
Rozhovor s odborníkom. 29. mája 2019.
Bude to pre ňu – a pre vás – ťažké obdobie. Spolupracujte, aby ste sa navzájom budovali a podporovali.

  • Napríklad odvezte svoju tínedžerku na sedenie s terapeutom a po ňom ju vyzdvihnite. Spýtajte sa jej na jej sedenie a ukážte jej, že ak chce, môže o ňom hovoriť. Dajte jej pocítiť lásku a podporu tým, že tu pre ňu budete.

Udržujte komunikáciu vždy otvorenú. Komunikácia je jedným z najdôležitejších faktorov zdravého vzťahu. Aby ste zaistili, že váš tínedžer bude mať pocit, že s vami môže hovoriť o tom, čo prežíva, je dôležité, aby komunikácia medzi vami dvoma a zvyškom rodiny bola čo najotvorenejšia. Spýtajte sa svojho tínedžera na to, čím prechádza a čo si myslí o svojej terapii. Aj o depresii ako stave by ste mali hovoriť otvorene a racionálne.[12]
David G. Myers, „Sociálna psychológia“, 2. vydanie New York, 1990.

  • Nezabudnite byť pri komunikácii o jej poruche empatickí a citliví, ale zároveň otvorení a úprimní. Buďte milujúci a láskaví, ale zároveň realisticky vnímajte kroky, ktoré je potrebné urobiť, aby sa mohla úplne zotaviť.

Majte prehľad o návštevách vášho tínedžera a o liekoch, ak nejaké užíva. Pretože vaša dospievajúca osoba sa môže utápať v depresii, môžete jej pomôcť tým, že budete sledovať, kedy musí byť na rôznych stretnutiach. Vozte ju na ne a z nich a využite tento čas na to, aby ste sa s ňou porozprávali o tom, ako sa cíti, alebo jej jednoducho vyjadrite podporu tým, že si s ňou zaspievate jej obľúbené piesne.

  • Aj keď by sa pred užívaním liekov mala zvážiť terapia ako liečba, vášmu tínedžerovi môžu byť predpísané lieky, ak je jeho depresia dostatočne závažná. V takom prípade by ste jej mali pomôcť sledovať jej lieky a to, kedy ich treba doplniť.

Zoberte svojho tínedžera do podpornej skupiny. Niekedy môže rozhovor s ľuďmi, ktorí prechádzajú rovnakými vecami, skutočne pomôcť zvýšiť povedomie o danom stave. Opýtajte sa svojho tínedžera, či by nechcel chodiť do podpornej skupiny. Na podpornej skupine bude:

  • Porozprávajte sa s ostatnými o ich skúsenostiach a získajte možnosť podeliť sa o svoje vlastné s ľuďmi, ktorí ju skutočne chápu.
  • Vypočujte si inšpiratívne príbehy ľudí, ktorí prekonali svoje vlastné stavy.
  • Vidieť, že v boji s depresiou nie je sama.

Zúčastnite sa rodinného poradenstva so svojím tínedžerom. Rodinné poradenstvo vám pomôže pochopiť, čím váš tínedžer prechádza, a pomôže vašej rodine vyrovnať sa s poruchou. Počas poradenstva sa môžete porozprávať o tom, čo všetci prežívate, ako môžete dosiahnuť, aby vás rodinná dynamika čo najviac podporovala, a ako možno urobiť zmeny na podporu lepších rodinných vzťahov.[13]
Dôveryhodný zdroj
PubMed Central
Archív denníkov z u.S. Národné ústavy zdravia
Prejsť na zdroj

4. časť zo 4:Boj s opätovným výskytom depresie

Pomôžte svojmu tínedžerovi vytvoriť si realistické ciele. Jednou z vecí, ktoré môžu zvyšovať pocity depresie, je myšlienka, že nemôžete dosiahnuť nič, čo chcete. Ak vaše dospievajúce dieťa bojuje s týmito pocitmi, pomôžte mu stanoviť si realistické ciele.

  • Ak napríklad známka vášho tínedžera z algebry klesla na dvojku, pomôžte mu vytvoriť cieľ, ktorý bude môcť dosiahnuť, napríklad zvýšiť známku na päťku alebo dvojku do konca štvrťroka (podľa toho, koľko má času). Poskytnite jej ďalšiu pomoc tým, že jej ponúknete, že s ňou preberiete domáce úlohy, alebo jej zabezpečíte doučovanie, ktoré jej pomôže dobehnúť zvyšok triedy.

Spochybňujte negatívne myslenie. Depresia negatívne ovplyvňuje všetko, vrátane toho, ako váš tínedžer vidí sám seba. Aby ste mohli tieto myšlienky zmeniť, musíte ich najprv identifikovať.[14]
Odborný zdroj
Chloe Carmichaelová, PhD
Licencovaný klinický psychológ
Odborný rozhovor. 29. mája 2019.
Nechajte ju zapisovať si rôzne negatívne myšlienky do denníka. Potom si so súhlasom svojho dospievajúceho spoločne prejdite niektoré z týchto myšlienok.[15]
Fred Luthans, „Organizačné správanie“, 9. vydanie., McGraw-Hill, New York, 2002.

  • Vyvráťte tieto myšlienky tým, že povzbudíte svojho tínedžera, aby na seba nebol taký prísny.
  • Uveďte jej príklady, kedy bola úžasná.
  • Nechajte ju vymenovať veci, ktoré dosiahla, a pomôžte jej napísať zoznam, ak má problém vymyslieť príklady.

Povzbudzujte svojho tínedžera k zdravému životnému štýlu. Nech sa váš tínedžer snaží spať 8 až 9 hodín každú noc, aby sa mohol zobudiť svieži a pripravený na ďalší deň. Dbajte na to, aby mala každý deň trochu slnečného svetla, a udržujte jej stres pod kontrolou tým, že ju naučíte niektoré relaxačné techniky.

  • Medzi relaxačné techniky patrí návšteva jogy, meditácia alebo vyskúšanie hlbokých dýchacích cvičení.

Zvážte možnosť zaobstarať svojmu tínedžerovi domáce zviera. Štúdie ukázali, že domáce zvieratá môžu skutočne zmierniť depresiu.[16]
Ak ste otvorení myšlienke zaobstarať si rodinné zviera, mali by ste zvážiť, či si ho zaobstarať, aby ste pomohli svojmu tínedžerovi s jeho depresiou. Starostlivosť o inú živú bytosť a získanie bezpodmienečnej lásky na oplátku môže byť pre človeka, ktorý sa potýka s depresiou, neuveriteľne prospešná.

Uistite sa, že váš tínedžer má pravidelný pohyb.[17]
Odborný zdroj
Chloe Carmichaelová, PhD
Licencovaný klinický psychológ
Rozhovor s odborníkom. 29. mája 2019.
Keď cvičíte, vaše telo uvoľňuje endorfíny, ktoré vytvárajú pocit šťastia. V skutočnosti štúdie ukázali, že cvičenie môže byť rovnako účinné ako lieky, pokiaľ ide o boj proti depresii.[18]
Dôveryhodný zdroj
PubMed Central
Archív časopisov z U.S. Národný inštitút zdravia
Prejsť na zdroj
Povzbudzujte svojho tínedžera, aby päť dní v týždni aspoň 30 minút cvičil. To môže znamenať:

  • Každodenné venčenie psa.
  • Vstup do športového tímu.
  • Spoločná jazda na bicykli.
  • Zabezpečte svojmu tínedžerovi zdravú stravu. Nedovoľte svojmu tínedžerovi vynechávať jedlá a ponúknite mu zdravé občerstvenie bohaté na vitamíny. Vyhnite sa tomu, aby ste jej poskytovali príliš veľa mastných jedál a nezdravých potravín, pretože sa po nich bude cítiť letargicky. Namiesto toho sa zamerajte na čerstvé ovocie a zeleninu, chudé bielkoviny, nízkotučné mliečne výrobky a komplexné sacharidy.

    • Minimalizujte sladké, rafinované sacharidy (ako sú sušienky, cukríky a koncentrované ovocné šťavy[19])
      ) a zamerajte sa na komplexné sacharidy (ako je celozrnný chlieb, fazuľa, šošovica a hnedá ryža).
  • Odkazy

      Hnev a depresia u dievčat a chlapcov: Štúdia rodových rozdielov, Psychology of Women Quarterly marec 200024: 110-112

      http://www.helpguide.org/mental/depression_teen.htm

      http://www.helpguide.org/mental/depression_teen.htm

      Hnev a depresia u dievčat a chlapcov: Štúdia rodových rozdielov, Psychology of Women Quarterly marec 200024: 110-112

      http://www.webmd.com/mental-health/recognizing-suicidal-behavior

      http://www.webmd.com/mental-health/recognizing-suicidal-behavior

      Chloe Carmichaelová, PhD. Licencovaný klinický psychológ. Rozhovor s odborníkom. 29. mája 2019.

      David G. Myers, „Sociálna psychológia“, 2. vydanie New York, 1990.

      Fred Luthans, „Organizačné správanie“, 9. vydanie., McGraw-Hill, New York, 2002.