Ako sa vyrovnať s extrémne závislou rodinou: 5 krokov

Spoluzávislosť je choroba Ja, ktorá sa zvyčajne prenáša v rodinách. Spoluzávislá osoba nemá prístup k svojim vnútorným signálom a namiesto toho organizuje myslenie okolo inej osoby, procesu alebo látky.

Kroky

Pochopenie príznakov spoluzávislosti. Existuje mnoho znakov. Jedným z nich sú nefunkčné hranice. Rovnako ako hranice s osobným „fyzickým“ priestorom, (t. j. stáť príliš blízko pri niekom vo výťahu) ľudia v spoluzávislých vzťahoch zasahujú do citového priestoru druhých tým, že zasahujú do ich citového priestoru, umožňujú druhým, aby zasahovali do ich citového priestoru, a majú problém rozlíšiť svoje vlastné pocity, potreby a zodpovednosť od iných ľudí. Uvedomujete si, že sa cítite nepríjemne, keď neposkytujete pomoc, keď ste o ňu požiadaní, alebo ste hlavným poskytovateľom útechy či inej podpory pre blízku osobu, alebo sa cítite byť ťahaní mnohými smermi zo strany najbližších ľudí.[1]

Preskúmajte knihy o spoluzávislosti a jej vplyve na rodinu a vzťahy. Vyhľadajte si materiály na internete a získajte prehľad o príčinách ťažkostí vo vzťahu.

  • Spoluzávislí rodičia môžu mať napríklad problém vzdať sa rodičovstva a zabezpečiť svoje dospelé deti, alebo sa spoliehajú na to, že im dospelé deti pomôžu nezdravým spôsobom, čím sa obracia dynamika vzťahu rodič – dieťa. Odstúpenie od oboch dynamík je pozitívnym krokom k vytvoreniu zdravých osobných hraníc. Neznamená to, že ste „zlý“ syn alebo dcéra, aj keď to rodič tvrdí.[2]

Najlepší spôsob, ako sa dostať zo spoluzávislého vzťahu, je prestať sa sústrediť na toho druhého a zamerať sa na seba a svoje zdravie. Keď dáte na prvé miesto svoju potrebu rásť, dozrievať a stať sa zdravším človekom, spôsobí to posun vo vašom spoluzávislom vzťahu.[3]

  • Buďte si vedomí toho, že vykonanie tejto práce destabilizuje vzťah a veci skôr skomplikuje, ako ich zlepší. Predstavte si, že vy a osoba, s ktorou máte spoluzávislý vzťah, ste pripevnení k sebe lanom a stojíte na rebríkoch vedľa seba. Tak, ako sa veci majú teraz, ste stabilizovaní – na rovnakých priečkach svojich rebríkov a lano okolo vás oboch je napnuté. Rozumiete nevysloveným pravidlám vašej interakcie.

    Teraz, keď sa začnete uzdravovať, začnete sa posúvať po svojom rebríku nahor, druhá osoba vo vzťahu pocíti ťah lana a pokúsi sa vás stiahnuť späť dole, dokonca sa môže posunúť o jednu alebo dve priečky svojho rebríka, aby vás prinútila vrátiť sa tam, kde veci boli. Toto je normálne. Pokračujte v práci na svojom raste, dozrievaní a zlepšovaní zdravia. Lano sa môže natiahnuť.[4]

Nakoniec bude musieť aj druhá osoba začať byť zdravšia alebo bude musieť prehodnotiť dôležitosť vzťahu. (A vo všeobecnosti sa väčšina ľudí rozhodne zdravšie, čím sa celá vec stane menej spoluzávislou)

  • Ak však druhá osoba neprichádza rešpektovať vaše potreby a/alebo rast, najzdravšou voľbou je zachovať si svoje hranice. Nájsť spôsoby, ako robiť rozhodnutia, ktoré sú nezávislé od ich potrieb. V najhoršom prípade môže byť obmedzenie kontaktu nevyhnutné pre osobný rast.
  • Odkazy: