Ako sa vyrovnať s kontrolujúcim manželom: 13 krokov

Byť vo vzťahu s kontrolujúcim manželským partnerom môže byť veľmi náročné. Kontrolujúci manželia často mikromanažujú, kritizujú a obmedzujú aktivity druhého manžela. V závislosti od toho, ako vážne a ako časté je toto kontrolujúce správanie, môžete byť schopní spolupracovať s manželom na zlepšení vášho manželstva alebo vám môže pomôcť poradenstvo. Ak je správanie veľmi vážne alebo sa nezlepší ani poradenstvom, možno budete musieť zvážiť ukončenie vzťahu s kontrolujúcim partnerom, aby ste získali späť svoju nezávislosť.

Časť 1 z 3:Zvládanie menších prípadov kontrolujúceho správania

Zachovajte pokoj. Pre mnohých ľudí je hádka prirodzenou reakciou na kontrolujúce správanie partnera. Bohužiaľ, kontrolujúca osoba sa pravdepodobne nepodriadi a nenechá vás vyhrať hádku, takže táto taktika pravdepodobne len vystupňuje situáciu. Namiesto hádky zostaňte čo najpokojnejší a vyrovnaný.[1]
Odborný zdroj
Liana Georgoulis, PsyD
Licencovaný psychológ
Rozhovor s odborníkom. 6. septembra 2018.
Môžete nesúhlasiť so svojím manželským partnerom bez toho, aby ste naňho kričali alebo sa správali neúctivo.

  • Ak máte pocit, že musíte so svojím partnerom nesúhlasiť, zvážte, či nepoviete niečo ako: „Chápem tvoj pohľad na vec, ale zvážil si toto?“ namiesto „To je zlé. Môj nápad je lepší!“
  • V niektorých prípadoch možno zistíte, že súhlasiť s partnerom je najlepšie, ale môžete to urobiť bez toho, aby ste sa podriadili kontrolnému správaniu. Môžete napríklad prevziať iniciatívu a urobiť vlastné rozhodnutie, pričom stále beriete do úvahy názory svojho manžela/manželky.

Požiadajte kontrolóra o vypracovanie plánu. V niektorých prípadoch môžete využiť sklon kontrolujúceho manžela/manželky ku kontrole ako spôsob nápravy menších problémov vo vašom vzťahu. Vysvetlite manželovi/manželke problém a apelujte na jeho/jej túžbu po kontrole tým, že ho/ju požiadate o vypracovanie plánu na vyriešenie problému.

  • Pri opise problému manželskému partnerovi buďte čo najkonkrétnejší. Napríklad namiesto toho, aby ste povedali: „Príliš ma kontroluješ,“ zvážte, či nepoviete niečo ako: „Mám pocit, že mikromanažuješ moje aktivity a nedôveruješ mi, že si veci urobím sám.“
  • Ak váš manželský partner odmieta uznať, že existuje nejaký problém, táto stratégia nemusí fungovať.

Buďte empatickí. Keď váš manželský partner vznesie požiadavku alebo sa vás snaží kontrolovať, môže vám pomôcť pokúsiť sa vidieť veci z jeho perspektívy.[2]
Odborný zdroj
Liana Georgoulis, PsyD
Licencovaný psychológ
Rozhovor s odborníkom. 6. septembra 2018.
Chvíľu sa zamyslite nad tým, prečo sa váš partner môže takto správať, a pokúste sa byť chápaví. To vám môže pomôcť vyhnúť sa hnevu, keď sa váš manželský partner správa kontrolne.

  • To by vám malo pomôcť pochopiť správanie vášho manžela/manželky a možno sa pozrieť za drobné incidenty, ale nikdy by ste nemali používať túto techniku na ospravedlnenie neúctivého správania.

Klásť konštruktívne otázky. Ak vás manželský partner začne kritizovať alebo vypočúvať, môžete rýchlo obrátiť pozornosť tým, že odpoviete správnymi otázkami. Klásť otázky, ktoré kontrolujúcemu manželovi/manželke odhalia, že jeho/jej očakávania sú neprimerané alebo že jeho/jej správanie je neprijateľné. Môžete napríklad povedať: „Vysvetlil si mi, čo presne chceš, aby som robil?“ alebo „Odídem, ak sa ku mne nezačneš správať s rešpektom. Je to to, čo chcete?“

  • Vyhnite sa defenzíve, pretože to len posilní kontrolné správanie.

2. časť z 3:Náprava opakujúcich sa vzorcov kontrolujúceho správania

Buďte pripravení na odmietanie. Kontrolóri často nevedia, že kontrolujú. Mnohí kontrolóri majú v skutočnosti pocit, že sú kontrolovaní, čo môže vysvetľovať, prečo cítia potrebu byť takí asertívni. Ak máte do činenia s manželským partnerom, ktorý sa zvykne príliš kontrolovať, budete ho pravdepodobne musieť presvedčiť, že sa kontroluje, čo môže trvať nejaký čas.[3]

  • Pri tomto rozhovore buďte čo najúctivejší. Ak chcete zachrániť svoje manželstvo, nemali by ste útočiť na manželov charakter. Namiesto toho sa zamerajte na druhy činností alebo situácií, ktoré vás rozrušujú.
  • Pri vysvetľovaní toho, čo máte na mysli pod pojmom „ovládanie“, použite čo najviac príkladov.“

Stanovte si hranice. Po rozhovore s manželským partnerom o jeho kontrolnom správaní si budete musieť veľmi jasne povedať, čo ste ochotní tolerovať. Vysvetlite manželskému partnerovi čo najpodrobnejšie, aký druh správania je potrebné napraviť.

  • Možno si budete chcieť urobiť zoznam najväčších problémov a spolu s manželom/manželkou si urobiť brainstorming o konkrétnych veciach, ktoré môžete urobiť, aby ste sa týmto problémom v budúcnosti vyhli.
  • Majte na pamäti, že existuje možnosť, že aj váš manželský partner si bude myslieť, že ho ovládate, preto buďte otvorení vypočuť si všetky hranice, ktoré by mohol navrhnúť.

Vyvodzujte dôsledky. Vášmu manželskému partnerovi možno budete musieť vaše hranice pripomínať často, preto je dobré rozhodnúť sa, aké správanie si vyžaduje dôsledky a aké budú tieto dôsledky. Malo by sa to týkať len závažných priestupkov, ktoré sa nedajú riešiť iným spôsobom.

  • V prípade menších priestupkov môže vášmu manželovi pomôcť jednoduché pripomenutie vašich hraníc.
  • Nepreháňajte to s následkami. Odopieranie privilégií alebo náklonnosti ako následok za najmenší priestupok je to, čo robia ovládajúci ľudia!
  • Vaše dôsledky môžu byť dosť vážne. Môžete sa napríklad rozhodnúť, že sa odsťahujete z domu, ak sa váš manželský partner nebude počas nasledujúceho mesiaca snažiť správať k vám s rešpektom.

Vyhľadajte poradenstvo. Ak váš manželský partner nie je ochotný uznať kontrolujúce správanie alebo ak vy dvaja nie ste schopní sami napraviť problémy, zvážte vyhľadanie odborného poradenstva. Váš manželský partner možno bude potrebovať odborníka, ktorý mu vysvetlí, ako vyzerá kontrolujúce správanie a ako sa ho má vzdať.[4]

  • Možno budete chcieť vyskúšať párovú terapiu, pretože vám to poskytne príležitosť hovoriť spolu o vašich problémoch pod vedením profesionálneho manželského poradcu.
  • Vášmu manželovi môže prospieť aj individuálna terapia, ktorá môže pomôcť odhaliť príčiny panovačného správania, napríklad nízke sebavedomie alebo traumatizujúce detstvo.

3. časť z 3:Získanie kontroly nad vlastným životom

Nedovoľte, aby ste sa dostali do izolácie. Mnohí kontrolujúci manželia izolujú svojich partnerov tým, že dominujú v ich čase alebo im zakazujú chodiť von s priateľmi. Ak je to váš prípad, musíte sa postaviť na svoju stranu a dať manželovi najavo, že nemáte v úmysle nechať trpieť svoje ostatné vzťahy.[5]

  • Máte právo aj na čas strávený osamote, preto manželovi oznámte, ak potrebujete čas na svoje vlastné koníčky alebo na to, aby ste boli sami. Povzbudzovanie manžela/manželky k tomu, aby sa venoval/a svojim koníčkom, to môže uľahčiť.
  • Ak sa snažíte zlepšiť svoje manželstvo, mali by ste s manželom tráviť nejaký čas. Využite tento čas na príjemné spoločné aktivity.

Vyhnite sa internalizácii kritiky. Ak vás váš kontrolujúci manželský partner opakovane zhadzuje, môžete mať pocit, že ste urobili niečo, čím ste si túto kritiku zaslúžili. Je dôležité pripomenúť si, že si zaslúžite to najlepšie, a urobiť všetko pre to, aby ste túto kritiku nebrali osobne.[6]

  • Internalizácia kritiky môže spôsobiť, že budete pochybovať o svojich vlastných schopnostiach. Ak sa to stalo vám, pripomeňte si ciele, ktoré ste kedysi chceli dosiahnuť, a odmietnite všetky negatívne myšlienky, ktoré vám manželský partner mohol zasiať do hlavy o vašich schopnostiach. Podnikanie malých krokov na dosiahnutie týchto cieľov je skvelý spôsob, ako sa začať oslobodzovať od kontrolujúceho manžela.

Necíťte sa vinní ani zaviazaní. Mnohí kontrolujúci manželia využívajú pocit viny na to, aby kontrolovali svojich partnerov. Ak to váš partner robí, musíte to rozpoznať ako ďalšiu taktiku, ktorú používa na to, aby vás ovládal, a nedovoliť, aby to ovplyvnilo vaše rozhodnutia. [7]

  • Niektorí kontrolujúci manželia môžu v partnerovi vyvolať pocit viny tým, že sa sťažujú, ako nebudú schopní fungovať, ak partner odíde, alebo dokonca vyhrážajú, že si ublížia.
  • Iní kontrolujúci manželia môžu vo svojich partneroch vzbudzovať pocit viny tým, že im dávajú pocítiť, akoby kontrolujúcemu manželovi niečo dlhovali za to, že ich ubytoval alebo miluje.

Zostaňte verní svojmu presvedčeniu. Mnohí kontrolujúci manželia ovládajú svojich partnerov tým, že im hovoria, čo si majú myslieť alebo aké hodnoty majú mať. Ak máte názory a presvedčenie, ktoré sa líšia od názorov a presvedčenia vášho manžela/manželky, je dôležité postaviť sa za svoje právo na ich zachovanie.[8]

  • Ak vyznávate iné náboženstvo ako váš manželský partner, zachovajte si nezávislosť tým, že budete naďalej chodiť na bohoslužby sami alebo s rodinnými príslušníkmi.
  • Ak máte iné politické presvedčenie ako váš manželský partner, naďalej hlasujte na základe vlastného presvedčenia.
  • Buďte ochotní odísť z nezdravého vzťahu. V niektorých prípadoch sa kontrolujúce správanie môže napraviť a na jeho miesto môže nastúpiť vzájomný rešpekt, ale je dôležité si uvedomiť, že sa tak nestane vždy. Často sa kontrolujúci jedinec jednoducho nedá zmeniť, takže musíte byť ochotní ukončiť vzťah, ak vám spôsobuje ujmu.

    • Určité správanie by sa nikdy nemalo tolerovať. Ak vás manželský partner fyzicky, verbálne, emocionálne alebo sexuálne zneužíva, najlepšou možnosťou je zo vzťahu odísť. Ak potrebujete podporu, zvážte možnosť zavolať na linku pomoci pri domácom násilí.
  • Odkazy