Ako sa vyrovnať s kritikou: 15 krokov (s obrázkami)

Kritika nikdy nie je zábavná, či už prichádza od dobre mieneného učiteľa angličtiny, alebo od vášho úhlavného nepriateľa. Ak je kritika myslená konštruktívne, môžete ju využiť na to, aby ste sa stali lepším človekom. A ak vám má len uškodiť, môžete pracovať na tom, aby ste sa jej zbavili ako zlozvyku. Ako sa s ňou teda vyrovnať? Prečítajte si tieto kroky, aby ste zistili.

1. časť z 3:Zmena perspektívy


PRÍDEJTE ČOSKORO
Poznajte rozdiel medzi deštruktívnou a konštruktívnou kritikou. Toto je prvý krok k tomu, aby ste sa dokázali vyrovnať s kritikou. Musíte vedieť, odkiaľ spätná väzba prichádza, a pochopiť zámery osoby, ktorá vám ju dáva. Ak ide o učiteľa alebo nadriadeného, je pravdepodobné, že dotyčná osoba chce len, aby ste podali lepší výkon; keď však prichádza od údajného priateľa, nepriateľa alebo dokonca nepriateľa, musíte sa zamyslieť, či má dotyčná osoba na mysli váš najlepší záujem.

  • Ak ste si istí, že kritika je úplne neplatná, úplne mimo a jej cieľom je len ublížiť vám, môžete preskočiť na druhú časť, kde sa dozviete, ako sa vysporiadať s deštruktívnou kritikou.
  • Konštruktívna kritika vám má v ideálnom prípade pomôcť. Deštruktívna kritika má za cieľ len ublížiť.
  • Snažte sa sústrediť na posolstvo, ako aj na jeho podanie. Je ťažké vidieť, že vám človek naozaj hovorí niečo opodstatnené, na čom môžete pracovať, ak na vás kričí alebo sa jednoducho správa, akoby ste boli na obtiaž.


PRÍDE ČOSKORO
Prijmite, že nie ste dokonalí. Je to skvelý spôsob, ako sa vyrovnať s kritikou. Ak chceš byť schopný prijať trochu spätnej väzby, potom si nemôžeš stále myslieť, že nemôžeš urobiť nič zlé. Nikto nie je dokonalý, takže ak si myslíš, že si dokonalý, tak si nikto. (Har, har.) Dobre, ale vážne: každý človek má chyby, a ak nevidíte žiadnu zo svojich, potom sa neanalyzujete tak pozorne, ako by ste mali.

  • Vytvorte si zoznam svojich 10 najväčších nedostatkov. To je pravda. 10! Napadá vás 10 vecí, ktoré je potrebné zlepšiť? Ako na to 15? Cieľom tohto cvičenia nie je, aby ste sa cítili zle; má vás len presvedčiť, že máte čo zlepšovať.
  • Zamyslite sa nad všetkými ľuďmi, ktorých poznáte. Môžete vymenovať jediného dokonalého, ktorý nie je filmovou hviezdou? A nezabudnite, že aj väčšina filmových hviezd má niektoré chyby, nech sú akokoľvek viditeľne malé.


PRÍDE ČOSKORO
Neberte si to osobne. Ak chcete vedieť, ako sa čo najlepšie vyrovnať s kritikou, nesmiete ju brať osobne.[1]
Odborný zdroj
Michelle Shahbazyan, MS, MA
Životný kouč
Rozhovor s odborníkom. 18 marec 2020.
Ak váš šéf hovorí, že ste v poslednom čase menej produktívny ako zvyčajne, nie je to preto, že by si myslel, že ste tučný a lenivý; je to preto, že chce, aby ste vy, jeho zamestnanec, zvýšili svoju výkonnosť. Ak vaša najlepšia kamarátka povie, že máte tendenciu zónovať, keď sa s vami rozpráva, nemyslite si, že vás nazýva hroznou kamarátkou a zombie; chce len, aby ste trochu lepšie komunikovali.[2]

  • Ak je kritika konštruktívna, má vás usmerniť a pomôcť vám zlepšiť sa ako osobnosť, a nie vás zraziť a vyvolať vo vás pocit nedostatočnosti.
  • Ak vám učiteľ dal skôr kritickú spätnú väzbu na prácu, nie je to preto, že si myslí, že ste hlúpi alebo otravní na hodine; je to preto, že si myslí, že máte čo robiť, pokiaľ ide o argumentáciu.


PRÍDE ČOSKORO
Pracujte na tom, aby ste boli menej citliví. Ak sa vždy pristihnete pri tom, že plačete, bránite sa a celkovo sa cítite rozrušený, keď vám niekto dá to, čo malo byť užitočnou spätnou väzbou, potom musíte začať zhrubnúť kožu. Pracujte na tom, aby ste prijali svoje chyby a dokázali počuť o niektorých oblastiach, v ktorých sa môžete zlepšiť. Ak sa nikdy nezlepšíš, budeš v rovine, a to predsa nechceš, nie?? Skúste sa sústrediť na posolstvo a jeho zámer pomôcť vám namiesto toho, aby ste sa sústredili na všetky „zlé“ alebo „zraňujúce“ veci, ktoré vám boli povedané.

  • Premýšľajte o tom, odkiaľ správa prichádza. Je pravdepodobné, že váš šéf vám neposlal strohý e-mail len preto, aby sa správal ako blbec alebo aby ste sa cítili zle. Pravdepodobne len chce, aby ste svoju prácu robili lepšie.
  • Ovládajte svoje emócie. Nemusíte sa rozplakať zakaždým, keď niekto povie negatívne slovo.
  • Pracujte na svojej reputácii. Ak si ľudia myslia, že ste citliví, je menej pravdepodobné, že vám povedia pravdu, a vy nechcete, aby sa ľudia cítili, akoby chodili okolo horúcej kaše, kedykoľvek s vami hovoria.

2. časť z 3:Vyrovnávanie sa s konštruktívnou kritikou


PRÍDE ČOSKORO
Pochopte, čo vám v skutočnosti hovoria. Ak sa chcete vyrovnať s kritikou, musíte pochopiť, čo sa za ňou skrýva. Ak ste zistili, že kritika má byť konštruktívna, musíte ju rozobrať, aby ste mohli začať vymýšľať, čo ďalej. Niekedy sa môžete sústrediť na zraňujúce aspekty spätnej väzby a vaša pýcha môže byť príliš zranená na to, aby ste videli, čo je priamo pred vami.[3]

  • Iste, neboli ste spokojní s trojkou z písomky z angličtiny. Ale či sa ti tvoja učiteľka snažila povedať, že si hlúpy a hrozný spisovateľ? Pravdepodobne nie. Chcela vám povedať, aby ste viac skúmali svoje argumenty a používali konkrétnejšie dôkazy na podporu svojich tvrdení. Tiež by nebolo na škodu, keby ste skutočne dodržali limit slov, že??
  • Ak vám váš priateľ povedal, že ste posadnutí sami sebou, určite to bolí. Mohlo by sa však za touto správou skrývať niečo užitočné? Iste: váš priateľ vám hovorí, aby ste boli trochu empatickejší a aby ste viac času mysleli na druhých a menej na seba.


PRÍDE ČOSKORO
Zistite, či je na tom niečo pravdy. Ak spätná väzba pochádza od osoby, ktorá má na mysli váš najlepší záujem, potom musíte zvážiť možnosť, že na týchto slovách je naozaj niečo pravdy. Je to ešte pravdepodobnejšie, ak ste podobné pripomienky počuli už predtým. Ak vám desať ľudí povedalo, že ste sebecký, alebo ak vám vaše posledné tri priateľky povedali, že ste citovo vzdialený, tak sa predsa nemôžu všetci mýliť, nie?? Chvíľu sa zamyslite nad možnosťou, že táto osoba naozaj niečo rieši.


PRÍDE ČOSKORO
Vytvorte si herný plán, ako to riešiť. Dobre, rozhodli ste sa, že váš učiteľ angličtiny, šéf, priateľ alebo najlepší priateľ má úplnú alebo aspoň akú-takú pravdu. Teraz si musíte napísať vec, na ktorej potrebujete pracovať, a vytvoriť si plán, ako ju riešiť.[4]
Odborný zdroj
Michelle Shahbazyan, MS, MA
Životný kouč
Rozhovor s odborníkom. 18. marca 2020.
Môže to trvať dlho a nikdy nie je neskoro začať. Keď vymyslíte plán, spôsob, ako upraviť svoje očakávania a konanie, môžete začať riešiť kritiku a stať sa lepším človekom.

  • Ak má váš učiteľ angličtiny pravdu v tom, že by ste mali viac skúmať, potom si dajte záležať na tom, aby ste nabudúce strávili dvakrát viac času čítaním zdrojov, než prídete s argumentom.
  • Ak vám šéf povie, že ste neorganizovaní, pracujte na usporiadaní svojho pracovného stola, schránky a tabuliek, kým nebudete mať pocit, že máte všetko pod kontrolou.
  • Ak vám váš priateľ hovorí, že ste príliš potrebná, pracujte na tom, aby ste mu dali priestor tým, že budete tráviť viac času sama alebo s priateľkami.


PRÍDE ČOSKORO
Poďakujte mu za úprimnosť (ak je aj milý). Ak ste dostali nejakú kritiku, ktorá bola vyslovená priateľsky a užitočne, alebo len tak, že mala byť úprimná a jasná, nájdite si čas, aby ste sa danej osobe poďakovali a povedali, že si ceníte, že vám povedala niečo, čo z vás môže urobiť ešte lepšieho priateľa, priateľku, študenta alebo profesionála.

  • Poďakovať ľuďom, ktorí vám dávajú úprimnú kritiku, je tiež znakom zrelosti. Zmierte sa s tým a povedzte „ďakujem“, aj keď zatínate zuby.


PRÍDE ČOSKORO
Prestaňte sa ospravedlňovať. Ak vás niekto oprávnene kritizuje, prestaňte sa ospravedlňovať, prečo sa ten človek úplne mýli, najmä ak viete, že na tom, čo hovorí, je niečo pravdy. Ak sa budete brániť a vymýšľať si výhovorky, potom vám daná osoba nebude môcť dopovedať, čo presne má na mysli, a vy nezískate informácie, ktoré potrebujete na to, aby ste sa skutočne zlepšili. Je prirodzené, že sa cítime defenzívne a máme pocit, že nemôžeme urobiť nič zlé, ale je dôležité vypočuť si ľudí skôr, ako ich odseknete, aby ste dokázali, že ste dokonalí.[5]

  • Ak vám niekto práve hovorí niečo, čo môžete urobiť, aby ste sa zlepšili, nehovorte: „Ale veď to už vlastne robím…“ Pokiaľ nemáš pocit, že je táto osoba naozaj mimo.
  • Ak vám učiteľka povie, že sa musíte viac snažiť, nevymýšľajte si chabé výhovorky, prečo ste sa flákali. Namiesto toho si spätnú väzbu všimnite a pokúste sa ju riešiť.
  • Chce to zrelosť, aby ste zostali ticho namiesto toho, aby ste sa ospravedlňovali, prečo sa daná osoba mýli, keď dostávate platnú spätnú väzbu.


PRÍDE ČOSKORO
Pamätajte, že konštruktívna kritika z vás môže urobiť lepšieho človeka. Iste, je ťažké vyrovnať sa aj s tou najlepšie mienenou kritikou, najmä ak ste presvedčení, že ste dokonalí a že nemôžete urobiť nič zlé. Ak však tak veľmi túžite byť úžasným človekom, pripomeňte si, že uvedomenie si svojich chýb a nedostatkov a vytvorenie plánu na ich odstránenie z vás urobí ešte úžasnejšieho človeka.

  • Keď nabudúce budete počuť konštruktívnu kritiku, prijmite ju! Je to niečo podobné ako to, čo povedala Kelly Clarkson: „Čokoľvek (kritika) ťa nezabije, ťa posilní.“

3. časť z 3:Vyrovnávanie sa s deštruktívnou kritikou


PRÍDE ČOSKORO
Pochopte skutočné motívy danej osoby. Ak ste uznali, že kritika je úplne deštruktívna a zraňujúca, môžete sa zamyslieť nad tým, či prečo osoba mohla povedať takúto vec, aby ste sa cítili lepšie. Možno dievča žiarli na vaše nové oblečenie a povedalo, že sa obliekate ako šupka. Možno vám chlap povedal, že nie ste dobrý spisovateľ, pretože vám závidí, že ste práve vydali poviedku. Možno mal dotyčný len zlú náladu a mal chuť si ju na niekom vybiť. Nech už bol dôvod akýkoľvek, pripomeňte si, že to malo len málo spoločného s tým, kto ste.

  • Vžite sa do kože danej osoby. Pochopte, z čoho skutočne vychádza. Hoci vás slová budú stále štípať, možno sa budete cítiť lepšie. Ak na vás váš spolupracovník bezdôvodne kričal, ale vy si uvedomíte, že sa rozvádza, potom začnete byť trochu chápavejší, však?


PRÍDE ČOSKORO
Hľadajte zrnko pravdy. Dobre, takže možno bola kritika prednesená spôsobom, ktorý bol úplne zlý, zbytočný a zraňujúci, a väčšina vecí, ktoré boli povedané, boli úplne mimo. Možno váš spolupracovník povedal, že ste „úplný bordelár“, alebo váš priateľ povedal, že ste „úplne sebecký“, a to podľa vás bez akéhokoľvek dôvodu. Chvíľu sa však zamyslite: Potrebujete oprášiť svoje organizačné schopnosti?? Ste známi tým, že ste z času na čas trochu sebeckí? Ak je to tak, potom by ste možno mali prehodnotiť svoje činy bez toho, aby ste sa nechali zraniť spôsobom, akým bola kritika vyslovená.

  • Iste, je veľmi ťažké brať niekoho vážne, ak na vás kričí, nadáva vám alebo sa k vám celkovo správa úplne neúctivo. Vďaka tomu je to takmer nemožné brať vážne ani slovo, ktoré povedia. Ak však chcete byť väčším človekom, pokúste sa nájsť základné posolstvo, ak nejaké existuje.


PRÍDE ČOSKORO
Pamätaj, že slová ti nikdy neublížia. Ako to bolo s tým, čo vám povedala vaša matka, že „palice a kamene“ vám nemôžu zlomiť kosti? Jasné, v tretej triede ste si mysleli, že je to hlúposť, ale teraz ste oveľa starší a začína vám to dávať zmysel. Deštruktívna kritika sa napokon neskladá z guliek, mečov ani atómových bômb – je to len séria slov spojených dohromady tak, aby vás cítiť sa hrozne. Pripomeňte si teda, že kritika pozostáva len z hromada slov.

  • Kritika vám nemôže ukradnúť peniaze, dať vám facku alebo rozbiť auto. Tak sa tým nenechajte ovplyvniť.


COMING SOON
Zostaňte sebavedomí. Najdôležitejšia vec, ktorú môžeš urobiť, je udržať si sebadôveru. Bez ohľadu na to, čo o vás ľudia hovoria, musíte zostať silní, pamätať na to, kto ste, a nedovoliť, aby iní ľudia ovplyvňovali vašu vlastnú hodnotu. Byť sebavedomý neznamená myslieť si, že ste bezchybný, ale znamená to milovať to, kým ste a ako vyzeráte. Ak ste skutočne sebavedomí, potom nedovolíte, aby vás nenávistníci sklamali a prinútili vás myslieť si o sebe menej.

  • Ak nie ste spokojní s tým, kým ste, spýtajte sa sami seba prečo. Urobte si zoznam niekoľkých vecí, ktoré sa vám na sebe nepáčia, a zistite, čo môžete zmeniť.
  • Byť sebavedomý znamená prijať aj veci, ktoré na sebe nemôžete zmeniť. Takže sa ti nepáči, že si taký vysoký. Plánuješ sa do konca života hrbiť, alebo svoje dlhé nohy predsa len začneš milovať?
  • Stretávanie sa s ľuďmi, vďaka ktorým sa budete cítiť dobre, vám tiež pomôže cítiť sa sebavedomejšie. Ak sa stýkate s ľuďmi, ktorí vás neustále zhadzujú, potom áno, nebudete sa cítiť dobre.

  • PRÍDE ČOSKORO
    Pokračujte v tom, čo robíte. Takže…Počuli ste, že niekto o vás povedal, že ste hnedý nosáčik. Začnete sa menej zúčastňovať na vyučovaní? Alebo vám váš kolega povedal, že ste príliš typ A. Prestanete byť tým, kým ste, ak vám to vyhovuje? Samozrejme, že nie. Ak ste nedostali oprávnenú kritiku a viete, že to, čo vám ľudia hovoria, sa hovorí len zo závisti, zlosti alebo zlomyseľnosti, potom nie je potrebné meniť svoju rutinu, aby ste sa ľuďom zapáčili.

    • Ak kritika nemá žiadne opodstatnenie, potom najlepšie, čo môžete urobiť, je Úplne ich ignorujte.
    • Necíťte sa zle, ak sa vám nepodarí všetky tieto negatívne slová hneď odsunúť nabok. Prestať sa starať o to, čo si ľudia myslia, si vyžaduje cvik.
  • Odkazy