Ako sa vyrovnať s nepríjemnou situáciou: 12 krokov (s obrázkami)

V živote sa vždy dostávame do situácií, keď sú veci príliš nepríjemné, od pokazených mobilných telefónov až po ľudí, ktorí na seba kričia, keď čakáte v rade na obed. Ako účinne riešiť nepríjemnú situáciu bez toho, aby ste si sami vyhodili z kopýtka?

Časť 1 z 2:Okamžitá reakcia na nepríjemnú situáciu


Praktizujte okamžité sebaovládanie. Zhlboka dýchajte, a ak je to potrebné, odíďte preč a vráťte sa neskôr, keď sa nebudete cítiť v takej balastnej situácii. Skúste si robiť žarty zo situácií, ktoré vám s najväčšou pravdepodobnosťou zmenia náladu, a potom ich riešte kreatívnym spôsobom.


Povedzte si, že situácia pominie. Dobré a zlé veci v živote vždy prichádzajú a odchádzajú. Pripomeňte si, že sú dôležitejšie bitky, ktoré treba vyhrať, a táto medzi ne nepatrí. Zoberte to z väčšej perspektívy, že ide o prechodnú nepríjemnosť, nie o úplné vykoľajenie vášho dňa alebo života.


Presuňte svoju koncentráciu. Nájdite si zaujímavú časť stromu alebo kríka, možno aj ruku, a zahrajte sa s ňou. Zistíte, že kým sa na to budete sústrediť, váš hnev sa rozplynie ako bublinky v pohári popu.


Odpusťte si, ak ste sa stratili. Ak ste skončili s krikom, nadávkami alebo dupaním nohou, pravdepodobne vás rozpačitosť vyburcuje. Nechajte to tak. Mnohí ľudia majú zlé chvíle, vrátane toho, že dajú najavo nepríjemnosť. Pripomeňte si, že už je po všetkom a že sa to už nebude opakovať. Uložte si spomienku, aby ste si pripomenuli, ako sa cítite a ako vyzerá pre ostatných, keď ju stratíte, aby ste si ju mohli v prípade potreby opäť vybaviť.


Poučte sa z toho, čo sa stalo. Toto je len okamžitá reakcia, ktorou sa snažíte potlačiť nepríjemnú situáciu, pri ktorej sa cítite pripravení vybuchnúť. Ak chcete zostať pri zmysloch a nepokračovať v situáciách, ktoré vás tak rozčuľujú, že ste apoplektický, musíte sa dlhodobejšie zamyslieť nad tým, prečo vás nejaká situácia rozčuľuje, aby ste sa s ňou mohli v budúcnosti vyrovnať. Zvyšok tohto článku sa zaoberá dlhodobejším riešením toho, ako sa stretnúť s nepríjemnou situáciou.

2. časť z 2:Dlhodobé riešenie nepríjemných situácií


Zistite, čo si predstavujete pod pojmom „otravný“. Pred riešením akéhokoľvek problému musíte byť schopní identifikovať skutočný zdroj vašej frustrácie. Je dosť ľahké nadávať, že situácia je otravná, ale čo vás v skutočnosti na konaní alebo správaní druhých ľudí tak veľmi trápi? Zhodnoťte, čo vás trápi.

  • Napríklad: Sú vaši spolupracovníci hluční? Je váš majetok využívaný nevhodne? Bráni vám niečo v tom, aby ste sa niekam dostali včas? Ste nútení čakať na vstup niekoho iného, aby ste mohli dokončiť svoju prácu?
  • Nech je dôvod akýkoľvek, presne identifikujte frustráciu, ktorú zažívate.


Nesťažujte sa. Sťažovanie sa dotyčnej osobe (alebo komukoľvek, kto bude počúvať), že je nepríjemná, nič nespraví. Snažte sa byť konkrétni, keď si identifikujete problém: „Vadí mi, keď sa ku mne otec na návšteve správa, akoby mi bolo päť rokov, a nedovolí mi pozerať seriál „The Walking Dead“, hoci mám dvadsaťpäť rokov“.


strávte čas premýšľaním nad problémami, ktoré vás rozčuľujú. Zapíšte si ich a podrobne ich zvážte, aby ste sa pokúsili zistiť, čo by ste mohli robiť, aby ste situáciu zhoršili, alebo zistiť, kde by ste mohli robiť niečo z ničoho.


Zvážte perspektívy iných ľudí. Pri riešení akéhokoľvek medziľudského konfliktu je dôležité pokúsiť sa súcitne stotožniť s druhou osobou. To znamená, že sa musíte pokúsiť vžiť do ich situácie a pokúsiť sa pochopiť ich perspektívu.

  • Pokúste sa zistiť, prečo sa druhá osoba správa tak, ako sa správa. Nakoniec možno budete musieť viesť priamy rozhovor s danou osobou, v ktorom vyjadríte svoje sťažnosti, ale budete na to lepšie pripravení, ak si najprv sami urobíte niekoľko kvalifikovaných odhadov.
  • Myslíte si, že možno má toto správanie svoj zdroj v tom, že druhá osoba považuje určité veci za príliš ťažké, nepríjemné alebo nepríjemné pre seba? Možno sa snažia niečomu vyhnúť tým, že si uľahčia život, pričom si neuvedomujú, akú daň si ich konanie vyberá na ostatných ľuďoch v ich okolí.
  • Môže sa stať, že nepríjemná situácia vznikla preto, že druhej osobe na vás záleží alebo jej chýbate a snaží sa byť nápomocná alebo sa s vami častejšie stretávať?


Zistite viac o pozadí situácie. Máte svoj vlastný jedinečný pohľad na situáciu. Možno však nemáte širšie kontextové pochopenie. Je dôležité pokúsiť sa zhromaždiť čo najviac informácií o situácii a osobách, ktoré sú do nej zapojené, aby ste lepšie pochopili, čo motivuje akékoľvek problémové správanie, komentáre, postoje alebo konanie. Až keď skutočne pochopíte širší obraz a motivácie, môžete plodne riešiť nepríjemné aspekty. Keď to urobíte, možno budete schopní identifikovať spôsoby, ako začať zlepšovať situáciu a jej prípadné opakovanie v budúcnosti.

  • Pýtajte sa druhých. Prečo to vidíte práve takto? Prečo to robíte práve takto? V aký výsledok ste dúfali? Ako by ste boli radšej, keby sme to urobili? Vnímate môj príspevok ako pomoc?
  • Pýtajte sa sami seba. Mal som byť trpezlivejší? Mohol som prísť v inom čase? Správam sa k ľuďom primerane? Boli moje očakávania primerané? Snažím sa kontrolovať nekontrolovateľné?
  • Pýtajte sa na systém. či je systém nastavený tak, aby to zvládal dobre? Je systém schopný to napraviť? Je systém súčasťou problému? Ako možno tento systém upraviť, aby sa veci zlepšili? Čo je tentoraz v systéme iné ako v predchádzajúcich prípadoch?


Zhodnoťte, čo by ste mohli nabudúce urobiť inak. Je zriedkavé, aby boli problémy jednostranné, takže musíte zistiť, ako k situácii prispievate vy.

  • Možno ste netrpezliví voči sebe a voči ostatným. Je to chyba a pokus o získanie určitej formy kontroly nad často nekontrolovateľným. Byť trpezlivý je spôsob, ako sa upokojiť a prejaviť sebakontrolu napriek tomu, čo sa deje. Je to znak zrelosti.
  • Možno nemáte radi osobu alebo osoby, ktoré sú do situácie zapojené. Nie je to zámienka na to, aby ste sa rozčuľovali; je to dôvod na to, aby ste sa povzniesli nad nechuť a dokázali, že dokážete zodpovedne a neutrálne zvládnuť to, čo sa deje. Nemusíte mať ľudí radi, aby ste s nimi vychádzali a aby veci fungovali; spoliehajte sa na to, že budete úctiví a zdvorilí, namiesto toho, aby ste sa k nim správali emocionálne.
  • Možno posielate iným ľuďom zmiešané správy. Na jednej strane chcete svoju horúcu kávu s trojitou príchuťou hneď teraz, na druhej strane očakávate, že zmes bude dokonalá a nebude pokazená. Dobré veci v živote prichádzajú k tým, ktorí sú pripravení akceptovať, že dobrá kvalita si vyžaduje viac ako lusknutie prstov a určite nemôžete požadovať, aby ste mali svoj koláč a zjedli ho tiež.
  • Možno prenášate do situácie svoje vlastné vlastnosti, ktoré sa vám nepáčia, a cítite sa podráždení, pretože vidíte odraz svojej vlastnej negativity. V tomto prípade musíte oddeliť svoje vlastné problémy od problémov v danej situácii. Možno to nie je ani zďaleka také zlé, ako si myslíte, to len váš zatrpknutý nános z predchádzajúcich skúseností všetko tlmí. Je vaša vlastná bilancia pri riešení takýchto situácií škvrnitá?
  • Skontrolujte svoj jazyk. Používanie nepriateľského, arogantného, uštipačného, sarkastického, podráždeného alebo uštipačného jazyka situáciu ešte zhorší. Čím viac ste podráždení, tým viac sa táto podráždenosť prejavuje rečou vášho tela, čo odzbrojuje ostatných a môže veci ešte zhoršiť. Buďte pokojní a rozvážni, akceptujte, že náprava si vyžaduje láskavé slová a dobrú mieru trpezlivosti.
  • Vedomie, že ste človek, ktorý sa ľahko nechá frustrovať, môže spôsobiť, že ostatní budú zo strachu alebo úzkosti produkovať nepríjemnú situáciu a snažiť sa urobiť správnu vec. Loptička je v tomto prípade priamo na vašom sebeckom ihrisku.

  • Naučte sa zachovať pokoj a nereagovať okamžite. Ľudia s chladnou mysľou majú tendenciu riešiť problémy oveľa efektívnejšie. Vypracujte si teda triky na ochladenie. Precvičujte si počítanie do 10 a starostlivo zvažujte slová, ktoré používate. Pamätajte si, že často je lepšie nepovedať nič, ako vypustiť reťaz invektív, ktoré situáciu rozvíria a ešte ju zhoršia. Pokúste sa vidieť pozitívnu stránku situácie – čo ste sa naučili o sebe a o situácii? Budete vedieť, čomu sa nabudúce vyhnúť alebo čo zmeniť? Budú sa ostatní ľudia vždy správať týmto spôsobom, a ak áno, ako môžete reagovať konštruktívnejším spôsobom, ktorý toto správanie zvládne, namiesto toho, aby ste naň reagovali podráždene? Chápete, o čo ide.