Ako sa vyrovnať s opozičnou poruchou vzdoru

Porucha opozičného vzdoru (ODD) sa vyskytuje u detí a postihuje šesť až 10 % všetkých detí.[1]
Môže byť náročné vychovávať dieťa s ODD, pretože sa môže zdať, že neustále bojujete o moc a nedokážete spolu vychádzať. Je dôležité pochopiť svoje dieťa a urobiť všetky potrebné úpravy v prístupe k riadeniu správania.

Časť 1 z 3:Pochopenie správania vášho dieťaťa

Identifikujte príznaky ODD. Deti s ODD majú tendenciu prejavovať určité správanie, ktoré identifikuje ODD, zvyčajne začínajúce v predškolskom veku a takmer vždy sa prejavujúce pred začiatkom dospievania.[2]
Dôveryhodný zdroj
Klinika Mayo
Vzdelávacia webová stránka jednej z popredných svetových nemocníc
Prejsť na zdroj
Hoci všetky deti majú problémy so správaním, dieťa s ODD bude vykazovať „častý a pretrvávajúci vzorec“[3]
Dôveryhodný zdroj
Mayo Clinic
Vzdelávacia webová stránka jednej z popredných svetových nemocníc
Prejsť na zdroj
nepriateľského a neposlušného správania. Ak u svojho dieťaťa identifikujete štyri alebo viac z nasledujúcich prejavov správania, ktoré spôsobujú problémy doma, v škole a v inom prostredí a ktoré trvajú šesť mesiacov alebo dlhšie, vezmite svoje dieťa k terapeutovi, aby zistil, či zodpovedá formálnej diagnóze:[4]
[5]
Dôveryhodný zdroj
Klinika Mayo
Vzdelávacia webová stránka jednej z popredných svetových nemocníc
Prejsť na zdroj

  • Často stráca náladu
  • Často sa háda s dospelými
  • Odmieta splniť požiadavky dospelých
  • Zámerne obťažuje ľudí, ľahko sa nechá rozčúliť ostatnými
  • Obviňuje iných zo svojich chýb alebo nesprávneho správania
  • Je nahnevaný alebo urazený
  • Je zlomyseľný alebo pomstychtivý

Všimnite si sklon k obetavosti. Deti s ODD sa často vnímajú ako obete a veria, že ich konanie, keď udrú do steny alebo ublížia inému dieťaťu, je oprávnené.[6]
Pripomeňte dieťaťu, že sa môže cítiť nahnevané, urazené a rozrušené. V danej situácii môže byť dokonca obeťou. Často je však reakcia závažnejšia ako pôvodný priestupok.

Diskutujte o reakciách svojho dieťaťa. Hoci vaše dieťa môže byť oprávnene rozrušené, je zodpovedné za svoje správanie a reakcie. Nikto ho nedonútil reagovať škodlivým alebo negatívnym spôsobom; samo si to vybralo. Uznajte, že sa stávajú zlé veci, ale že je to jeho rozhodnutie, ako bude na veci reagovať, aj keď sa stane niečo nespravodlivé.[7]

  • Spýtajte sa dieťaťa: „Ak sa na teba niekto hnevá, je v poriadku, ak ťa udrie?? Čo s tým, keď sa na niekoho hneváte? Môžete ho udrieť? Aký je rozdiel?“

Uznajte potrebu mať všetko pod kontrolou. Deti s ODD často zachádzajú do extrémnych situácií, aby sa cítili pod kontrolou. Možno začnete diskutovať o tom, že vaše dieťa udrelo svojho súrodenca, a skončíte v boji o moc kvôli niečomu, čo s tým nesúvisí. Namiesto toho, aby ste sa zapojili do boja, sa od situácie odpojte.[8]
Konverzáciu môžete nasmerovať späť k pôvodnému bodu, alebo sa môžete rozhodnúť odísť.

  • Rozpoznajte, kedy sa vaše dieťa háda, aby sa bránilo, alebo či to vychádza z toho, že chce mať moc.

Hovorte o konštruktívnych spôsoboch riešenia ťažkej situácie. Vaše dieťa nemusí vedieť len to, ako nie reagovať, ale ako dobre reagovať. Môžete diskutovať alebo dokonca hrať rolové situácie, aby ste im pomohli naučiť sa konštruktívne reakcie. Hovorte o…

  • Hlboké dýchanie alebo počítanie na upokojenie
  • Stanovte hranice, napríklad: „Potrebujem čas osamote“ a „Prosím, nedotýkaj sa ma“.“
  • Používanie jazyka „ja“
  • Čo robiť, keď niekto iný nerešpektuje ich hranice alebo pocity
  • Vyhľadanie pomoci, keď sú rozrušení alebo zmätení

2. časť z 3:Úprava vašich rodičovských techník

Naučte sa efektívne komunikovať s dieťaťom. Keď sa snažíte komunikovať s dieťaťom – či už ide o žiadosť, pokarhanie alebo pochvalu – existujú spôsoby komunikácie, ktoré sú užitočné a produktívne, a spôsoby, ktoré komunikácii bránia a prípadne vyvolávajú zlé správanie.

  • Snažte sa komunikovať pokojne, jasne a pomocou krátkych, vecných vysvetlení. Uveďte, čo chcete a čo očakávate, a použite priamy jazyk.
  • Udržujte očný kontakt a zachovávajte uvoľnenú alebo neutrálnu mimiku, gestá a držanie tela.
  • Kladte dieťaťu otázky a počúvajte jeho odpovede. Diskutujte o tom, čo sa deje v súčasnosti, nie o veciach, ktoré urobilo v minulosti, a snažte sa byť orientovaní na riešenie.
  • Nepoučujte svoje dieťa, nekričte, nenadávajte mu, nevyťahujte staré problémy, nevytvárajte si domnienky o svojom dieťati alebo jeho správaní a nepoužívajte negatívnu reč tela.

Reagujte bez hnevu. Hoci je ťažké odstrániť zo situácie vlastné emócie, snažte sa reagovať na svoje dieťa bez hnevu. Uveďte, čo sa stalo, prečo to nie je v poriadku a čo je potrebné zmeniť. Dôsledne dodržiavajte všetky dôsledky súvisiace s daným správaním. Potom sa odstráňte zo situácie a nezapájajte sa do žiadneho konfliktu.[9]

  • Ak zistíte, že sa začínate hnevať, zhlboka sa nadýchnite, aby ste sa pomohli sústrediť, alebo si opakujte frázu, ktorá vám pomôže, napríklad „Som pokojný a uvoľnený“.[10]
    Dôveryhodný zdroj
    Americká psychologická asociácia
    Vedúca vedecká a profesijná organizácia licencovaných psychológov
    Prejdite k zdroju
    Pred reakciou si vyhraďte určitý čas, aby ste sa vyhli tomu, že poviete niečo, čo by ste mohli ľutovať.

Odstúpte od obviňovania. Neobviňujte svoje dieťa („Moje dieťa mi ničí život. Nemám na seba čas, pretože ju stále karhám.“) a neobviňujte sa („Keby som bol lepší rodič, moje dieťa by sa takto nesprávalo.“) a neobviňujte sa („Keby som bol lepší rodič, moje dieťa by sa takto nesprávalo.“) Ak sa ocitnete v zajatí týchto myšlienok, urobte krok späť a priznajte si, ako sa cítite. Pamätajte, že vaše dieťa nie je zodpovedné za vašu emocionálnu pohodu; len vy ste zodpovední za to, ako sa cítite.[11]

  • Prevezmite zodpovednosť za svoje vlastné pocity a činy a ukážte sa ako vzor pre svoje dieťa.

Buďte dôslední. Nedôsledné rodičovstvo môže byť pre dieťa mätúce. Ak dieťa vidí príležitosť získať niečo, po čom túži, s najväčšou pravdepodobnosťou ju využije. Môžu sa pokúsiť zničiť vašu obranu, aby ste sa podvolili a povedali áno. Pri konflikte buďte dôslední v tom, ako reagujete. Buďte jasní vo svojich očakávaniach a pevní vo svojej vôli presadzovať usmernenia.[12]

  • Vytvorte tabuľku pozitívneho správania a dôsledkov, ktorá vášmu dieťaťu umožní zistiť, čo sa stane pri určitom správaní. Jasnosť a dôslednosť sú užitočné pre to, aby ste vedeli, čo môžete očakávať vy aj vaše dieťa. Odmeňte dobré správanie a na zlé správanie reagujte primeranými dôsledkami.
  • Ak sa vás vaše dieťa snaží unaviť, vyjadrite sa jasne. Povedzte: „Nie znamená nie“ alebo „Vyzerám ako otec, ktorý si to rozmyslí, ak sa ho budete stále pýtať?“ Skúste odpovedať jednoducho a vecne, napríklad: „Toto nie je predmetom diskusie“ alebo „Nebudem sa o tom hádať“. Táto diskusia sa skončila.“

Upravte svoje myšlienky. Ak do diskusie vstúpite s predpokladom, že sa vás dieťa snaží rozčúliť alebo spôsobiť problém, bude to ovplyvňovať vašu reakciu. Je prirodzené, že keď na vás niekto tlačí, vrátite mu to, aj keď je to vaše dieťa. Neočakávajte, že vaše dieťa toto správanie napraví samo, potrebuje vedenie. Keď začnete mať negatívne myšlienky o svojom dieťati, nahraďte ich pozitívnejšími.[13]

  • Ak sa pristihnete pri tom, že si myslíte: „Môj syn sa vždy snaží začať hádku a nikdy nevie, kedy sa má nechať“, nahraďte túto myšlienku slovami: „Každé dieťa má silné stránky a ťažkosti. Viem, že svojou dôslednou snahou pomôžem dieťaťu vybudovať si zručnosti, ktoré potrebuje na produktívne vyjadrovanie.“

Identifikujte rodinné a environmentálne stresory. Zvážte, aký druh domáceho života má vaše dieťa. Dochádza k neustálym hádkam alebo niektorý člen rodiny zápasí s problémami s návykovými látkami? Trávite so svojím dieťaťom veľmi málo času, alebo sleduje nadmerné množstvo televízie či hrá celé hodiny videohry? Identifikujte zjavné aj nenápadnejšie spôsoby, ktorými môže domáce prostredie negatívne ovplyvňovať vaše dieťa, a potom sa snažte tieto veci zmeniť.

  • Zvážte obmedzenie času venovaného televízii alebo hrám, povinné rodinné večere a vyhľadanie poradenstva, ak sa s partnerom neustále hádate. Ak sa v rodine vyskytuje zneužívanie návykových látok alebo porucha duševného zdravia, pomôžte tejto osobe začať liečbu.
  • Medzi ďalšie potenciálne environmentálne alebo rodinné stresory patrí ekonomický stres, duševné ochorenie rodičov, prísne alebo tvrdé tresty, viacnásobné sťahovanie a rozvod.

Pomôžte identifikovať emócie. Vaše dieťa môže prežívať hnev alebo frustráciu, ale nevie, ako tieto emócie vyjadriť pozitívnym alebo konštruktívnym spôsobom. Ak si všimnete, že sa vaše dieťa hnevá, označte mu túto emóciu. Povedzte: „Zdá sa, že si nahnevaný.“ Identifikujte pocity u iných a u seba. Povedzte: „Niekedy sa cítim smutný, a keď sa cítim smutný, nechcem sa rozprávať s ľuďmi a držím hlavu sklonenú.“[14]
Dôveryhodný zdroj
Rozšírenie Michiganskej štátnej univerzity
Rozširujúci program Michiganskej štátnej univerzity zameraný na prácu s komunitou, vzdelávanie a angažovanosť
Prejsť na zdroj

  • Hovorte o tom, ako sa dajú vyjadriť pocity. Povedzte napríklad: „Ako môžeš povedať, keď je niekto rozrušený? Kedy si všimnete, že je niekto šťastný? Ako to vyzerá, keď je niekto nahnevaný?“ Hovorte o spôsoboch, akými vaše dieťa prežíva a vyjadruje emócie.

Zdôraznite význam hraníc a rešpektu. Dajte jasne najavo, že vaše dieťa aj iní ľudia majú právo stanoviť si hranice a že ostatní majú právo tieto hranice rešpektovať. Naučiť sa základy súhlasu môže pomôcť vášmu dieťaťu rozpoznať, prečo nie je v poriadku biť, štuchať alebo kopať iných.

  • Presadzujte hranice ostatných podľa potreby. Napríklad: „Tvoja sestra povedala, že nechce objatie, len si plácnuť. Je dôležité rešpektovať, že.“
  • Presadzujte aj hranice svojho dieťaťa. Ak sa napríklad iné dieťa hrá s vlasmi vašej dcéry, aj keď ich vaša dcéra požiadala, aby prestali, prísne sa na druhé dieťa pozrite a povedzte, že to nie je v poriadku.

3. časť z 3: Oslovenie o pomoc

Začnite liečbu čo najskôr. Deti s ODD sa môžu zlepšiť – štúdie ukázali, že až 67 % detí s diagnózou ODD sa do troch rokov zbaví príznakov, ak sa liečia.[15]
Dôveryhodný zdroj
Americká akadémia detskej a dorastovej psychiatrie
Nezisková organizácia zameraná na poskytovanie a zlepšovanie psychiatrickej starostlivosti o deti a dospievajúcich.
Prejsť na zdroj
Čím skôr začnete riešiť a liečiť ODD a akékoľvek sprievodné ochorenia, tým lepšie sú šance vášho dieťaťa na zlepšenie.

  • Bohužiaľ, u 33 % diagnostikovaných detí sa ďalej rozvíja porucha správania (Conduct Disorder – CD).[16]
    Dôveryhodný zdroj
    Americká akadémia detskej a dorastovej psychiatrie
    Nezisková organizácia zameraná na poskytovanie a zlepšovanie psychiatrickej starostlivosti o deti a dospievajúcich.
    Prejsť na zdroj
    Toto sa považuje za vážnejšiu poruchu, ktorá môže viesť k antisociálnemu správaniu (napríklad krutosť voči ľuďom alebo zvieratám, iniciovanie fyzických bitiek, podpaľačstvo a/alebo nútenie niekoho k sexuálnym aktivitám).[17]
    Dôveryhodný zdroj
    Americká akadémia detskej a dorastovej psychiatrie
    Nezisková organizácia zameraná na poskytovanie a zlepšovanie psychiatrickej starostlivosti o deti a dospievajúcich.
    Prejsť na zdroj

Vyhľadajte pre svoje dieťa terapeuta. Ak máte problémy vychádzať so svojím dieťaťom, je pravdepodobné, že aj vaše dieťa má problémy. Aj keď sa vaše dieťa navonok správa zle, vo vnútri možno nevie vyjadriť svoje priania a túžby spôsobom, ktorý by bol ľahko prijateľný. Terapeut môže vášmu dieťaťu pomôcť vyjadrovať sa priaznivejším spôsobom. Môžu pomôcť vášmu dieťaťu pochopiť emócie, vyjadriť emócie konštruktívnym spôsobom a pracovať s hnevom.

  • Behaviorálna terapia slúži na to, aby pomohla deťom odnaučiť sa negatívnemu správaniu a nahradiť ho pozitívnejším správaním. Do terapie sa často zapájajú rodičia, aby pomohli presadiť nové naučené správanie doma.[18]
  • Terapia môže vášmu dieťaťu pomôcť osvojiť si zručnosti riešenia problémov, empatiu, sociálne zručnosti a pomôcť znížiť agresívne správanie.
  • Zistite, či v škole dieťaťa alebo niekde v okolí existuje program sociálnych zručností. Tento program pomáha naučiť deti pozitívnejším spôsobom komunikovať s rovesníkmi, ako aj pomôcť im zlepšiť školskú prácu.[19]
    Dôveryhodný zdroj
    Americká akadémia detskej a dorastovej psychiatrie
    Nezisková organizácia zameraná na poskytovanie a zlepšovanie psychiatrickej starostlivosti o deti a dospievajúcich.
    Prejsť na zdroj

Liečba súbežne sa vyskytujúcich duševných porúch. Deti s ODD majú často aj iný emocionálny problém alebo postihnutie, napríklad úzkosť, depresiu alebo ADHD.[20]
Ak máte podozrenie, že vaše dieťa môže mať jednu z týchto porúch, dohodnite si stretnutie s terapeutom, aby ste prediskutovali možnú diagnózu. Dieťa neurobí pokrok v liečbe svojej predsudkovej poruchy, ak sa nelieči aj sprievodná porucha.[21]
Dôveryhodný zdroj
Americká akadémia detskej a dorastovej psychiatrie
Nezisková organizácia zameraná na poskytovanie a zlepšovanie psychiatrickej starostlivosti pre deti a dospievajúcich.
Prejsť na zdroj

Zúčastnite sa na tréningových programoch pre rodičov a rodinnej terapii.[22]
Dôveryhodný zdroj
Americká akadémia detskej a dorastovej psychiatrie
Nezisková organizácia zameraná na poskytovanie a zlepšovanie psychiatrickej starostlivosti o deti a dospievajúcich.
Prejsť na zdroj
Zatiaľ čo zvládanie ostatných detí a ich problémov vám možno pripadalo menej náročné, pri výchove dieťaťa s ODD sa môžete ocitnúť v rozpakoch. Možno vám pomôže, ak úplne upravíte svoj prístup k výchove. Kurz rodičovstva môže byť prospešný pri vytváraní štruktúry vášho prístupu k výchove.

  • Môžete sa naučiť rôzne spôsoby prístupu k správaniu svojho dieťaťa, systémy na zvládanie správania a nájsť podporu u iných rodičov, ktorí bojujú so svojimi deťmi.[23]
  • Rodinná terapia môže pomôcť celej rodine naučiť sa, ako pozitívne komunikovať s osobou s ODD, a môže dať ostatným členom rodiny možnosť vyjadriť sa. Môže tiež pomôcť pri vzdelávaní členov rodiny o ODD.

Vypočujte si tínedžerov a dospelých, ktorí sa s ODD stretli. Zistite, čo robili ich rodičia, čo im najviac pomohlo, a čo by chceli, aby ste ako rodič vedeli. Keďže boli v pozícii vášho dieťaťa, môžu ponúknuť skvelý prehľad o tom, ako veci dobre zvládnuť.

Pridajte sa k podpornej skupine rodičov. Podporná skupina môže ponúknuť pomoc spôsobom, akým iné zdroje nemôžu. Stretnutie s inými rodičmi, ktorí sa stretávajú s podobnými problémami, môže byť úľavou, ako aj spôsobom, ako sa podeliť o zápasy a inšpirácie. Môžete nadviazať priateľstvo s inými rodičmi, ktorí sa stretávajú s podobnými ťažkosťami, a ponúknuť si vzájomnú podporu.[24]
Dôveryhodný zdroj
Inštitút detskej mysle
Nezisková organizácia poskytujúca starostlivosť založenú na dôkazoch pre deti s poruchami duševného zdravia a učenia a ich rodiny
Prejsť na zdroj

  • Pozrite si aj online zdroje, ako napríklad Incredible Years, Center for Collaborative Problem Solving a Parent-Child Interaction Therapy (PCIT).[25]
    Dôveryhodný zdroj
    Americká akadémia detskej a dorastovej psychiatrie
    Nezisková organizácia zameraná na poskytovanie a zlepšovanie psychiatrickej starostlivosti o deti a dospievajúcich.
    Prejsť na zdroj
  • V prípade potreby doplniť liečbu liekmi. Samotné lieky nie sú vhodnou liečbou ODD, ale môžu pomôcť liečiť sprievodné duševné poruchy alebo zmierniť niektoré závažnejšie príznaky ODD.[26]
    Dôveryhodný zdroj
    Americká akadémia detskej a dorastovej psychiatrie
    Nezisková organizácia zameraná na poskytovanie a zlepšovanie psychiatrickej starostlivosti o deti a dospievajúcich.
    Prejsť na zdroj
    Dohodnite si stretnutie so psychiatrom a prediskutujte, či sú lieky pre vaše dieťa správnou voľbou.

    • Predtým, ako budete pokračovať v užívaní liekov, zvážte nasledovné: či dieťa absolvovalo fyzické a psychiatrické vyšetrenie, či boli vyskúšané všetky ostatné spôsoby liečby, možné vedľajšie účinky (zvýšenie hmotnosti, ovplyvnenie rastu atď.), ako sa budú lieky podávať doma a v škole, ako hovoriť s dieťaťom o liekoch a vedľajších účinkoch, ako sledovať vedľajšie účinky.
  • Odkazy