Ako sa vyrovnať s pasívne agresívnym manželom: 15 krokov

Môže byť naozaj ťažké riešiť problémy a pracovať na nezhodách, keď sa stretnete s pasívnou agresivitou vášho manžela. Zatiaľ čo je ľahké rozpoznať niekoho hnev, keď vybuchne, pasívne agresívne správanie môže byť ťažšie rozpoznateľné a môže byť ťažké ho pochopiť, keď osoba popiera svoje konanie. Hoci môžete mať pocit, že nemáte žiadnu moc veci zmeniť, zachovajte pokoj a pamätajte, že vo vzťahu máte rovnakú moc ako váš manžel.

Časť 1 z 3:Skúmanie pasívneho agresívneho správania

Identifikujte pasívne agresívne správanie. Je dôležité identifikovať a pochopiť pasívne agresívne správanie a nerobiť unáhlené závery o správaní vášho manžela. Najväčším označením pasívneho agresívneho správania je nesúlad medzi konaním a správaním niekoho, najmä v súvislosti s hnevom, a pasívnu agresivitu možno považovať za skrytý spôsob prejavu hnevu.[1]
Pochopenie správania môže byť užitočné pri identifikácii toho, čo je základom slov alebo činov vášho manžela, a ako môžete reagovať na to, čo je základom pasívnej agresie, a nielen reagovať na správanie.

  • Pasívna agresivita je iná ako občasná defenzíva alebo meškanie. Pasívne agresívne správanie je zámerné a často sa stáva vzorom.[2]
  • Je ľahké nechať sa vtiahnuť do tohto typu interakcie a potom sa cítiť obvinený alebo na vine, keď môže ísť o taktiku manipulácie.

Hľadajte popieranie. Niekto, kto je pasívne agresívny, odmieta prevziať zodpovednosť za svoje správanie. Váš manžel môže klamať alebo vás obviňovať, aby sa vyhol priznaniu, že vám (alebo niekomu inému) ublížil. Metódy ako racionalizácia, ospravedlňovanie a minimalizácia môžu byť spôsobmi popierania jeho správania alebo vplyvu jeho konania.[3]

  • Váš manžel môže „zabudnúť“ vyzdvihnúť čistiareň alebo povedať, že ste mu nepripomenuli, aby vyzdvihol deti po škole.
  • Môže predstierať, že niečo neurobilo, hoci existujú zjavné dôkazy, že to urobilo.

Pozorujte ho, ako sa hrá na obeť. Nech sa deje čokoľvek, nejako si nájde spôsob, ako zo všetkého urobiť vašu a nie jeho chybu. Môže vás obviňovať zo svojho hnevu a nútiť ho vybuchnúť alebo vás udrieť. Nájde si spôsob, ako sa vyhnúť zodpovednosti a vine za ubližovanie iným ľuďom.[4]

  • Nájde váš manžel spôsob, ako prekrútiť pravdu, aby sa vyhol obvineniu? Stáva sa vám, že vás neustále obviňuje z vecí, ktoré sa nepodarili, aj keď ste s nimi nemali nič spoločné?

Chápe zadržiavanie. Namiesto toho, aby vyjadril svoje priania a potreby, môže uprostred hádky odísť, prestať sa s vami rozprávať alebo sa pokúsiť ukončiť diskusiu slovami: „Prečo by som sa mal vôbec snažiť reagovať? Vždy máš pravdu.“ Môže tiež zadržiavať veci, ako sú peniaze, sex alebo iné predmety, ako spôsob, ako si udržať moc.[5]

  • Ak váš manžel dáva preč veci, ktoré sú vaše, alebo vyhadzuje veci, ktoré sú pre vás dôležité, je to tiež forma zadržiavania.
  • Pokúša sa váš manžel vykonávať nad vami moc zadržiavaním emócií? Čo sa týka zadržiavania vecí?

Uznajte chronické meškanie.[6]
Chronické meškanie môže byť jedným zo spôsobov vyjadrenia pasívnej agresivity. Je to spôsob, ako povedať: „Toto pre mňa nie je dôležité“ alebo „to, čo robím, je dôležitejšie ako to, čo ste plánovali.“

  • Stáva sa vám často, že čakáte, kým váš manžel odíde od počítača alebo vypne televíziu, keď máte niečo naplánované? Vymýšľa si výhovorky, že ho zastihla práca, alebo obviňuje premávku, častejšie ako inokedy?

Dávajte pozor na neschopnosť. Plnenie úloh alebo domácich prác polovičato môže byť formou pasívnej agresivity. Môže odkladať plnenie úloh a potom vynaložiť minimálne úsilie, takže to potom musíte urobiť znova za neho.[7]
Vykonávanie úloh týmto spôsobom môže byť jeho spôsob, ako povedať: „Nezáleží mi na tom (alebo na vás) a dám to najavo tým, že neodvediem dobrú prácu.“

  • Často váš manžel nedokončuje úlohy, nachádza spôsoby, ako ich odložiť, alebo sa vyhovára, prečo ich urobil zle?

2. časť z 3:Reakcia na pasívne agresívne správanie

Všimnite si varovné signály. Váš manžel môže začať byť nenápadne pasívne agresívny bez toho, aby si to vôbec všimol. Trik spočíva v tom, aby ste zachytili správanie skôr, ako sa veci vymknú spod kontroly. Môžete si všimnúť, že stále mierne skĺzava vo svojich povinnostiach, odkladá viac ako zvyčajne alebo si na veci nachádza výhovorky.[8]

  • Keď si všimnete tieto príznaky, môžete sa od konfliktu odpútať skôr, ako sa objaví otvorenejšia pasívna agresia.

Vyhnite sa stupňovaniu konfliktu. Hoci vašou prvou reakciou môže byť, že ho budete karhať alebo na neho vybuchnete za jeho správanie, odolajte tomuto nutkaniu. Môže sa stať, že sa zmeníte do role rodiča, čo nepôjde dobre vám ani vášmu manželovi.[9]
Je nepravdepodobné, že chcete byť rodičom svojho manžela, a je nepravdepodobné, že on chce byť vo vašom manželstve postavený do úlohy dieťaťa.

  • Ak cítite, že sa chystáte reagovať, zastavte sa a venujte chvíľu. Premýšľajte o tom, ako sa cítite a aké myšlienky sa vám preháňajú hlavou. Skôr než niečo poviete, zhlboka sa nadýchnite.
  • Pokúste sa zistiť, aké druhy spúšťačov vedú k eskalácii vašich hádok.[10]
    Odborný zdroj
    Jin S. Kim, MA
    Licencované manželstvo & Rodinný terapeut
    Rozhovor s odborníkom. 14. mája 2019.

Buďte asertívni.[11]
Nehrajte jeho hru. Ak začnete s pasívnou agresivitou, potom sa toto správanie bude cyklicky opakovať, až kým obaja nebudete úplne nešťastní. Namiesto toho ho oslovte so slovami: „Máme problém, ktorý musíme vyriešiť.“

  • Ak chronicky mešká, povedzte: „Máme problém dostať sa z domu načas, keď máme byť na nejakom mieste.“ Ak sa vám zdá, že je to pre neho ťažké, povedzte mu, že. Čo si myslíte, že by nám pomohlo zabezpečiť, aby sme sa na miesta dostali včas?“

Stáť pevne.[12]
Možno jeho hlášky fungovali tak, že vás obviňoval alebo prijímal vinu, ale skončite s tým. Nedovoľte, aby na vás táto taktika pôsobila dlhšie. Ak povie: „Nie som nahnevaný“, ale očividne je, vyslovte požiadavku, aby bol k vám úprimný a podelil sa s vami o to, ako sa cíti. Ak povie: „Ja som len žartoval“, uistite sa, že mu oznámite, že takéto vtipy sú neúctivé a nehodnotia sa.

  • Ak povie: „Prečo si taký nahnevaný?“ Jasne mu oznámte, že ho jeho správanie rozčuľuje. „Keď so mnou nekomunikuješ, je to naozaj frustrujúce. Chcel by som vedieť, čo sa deje, čo sa vám zdá náročné.“

Časť 3 z 3:Zlepšenie manželskej komunikácie

Jasne vyjadrite svoje potreby alebo požiadavky. Namiesto toho, aby ste sa doňho pustili, buďte dôslední vo svojich vlastných potrebách a očakávaniach. Nerobte si žiadne domnienky o svojich očakávaniach. Ak ho požiadate, aby niečo urobil, uistite sa, že ste jasne povedali, čo treba urobiť a do kedy to treba dokončiť.[13]

  • Zvyknite si zapisovať veci, ktoré treba urobiť. Nenechávajte priestor pre nejednoznačnosť. Čím jasnejšie sa vyjadrujete, tým menej je pravdepodobné, že nájde priestor na vybočenie.
  • Zdravá komunikácia je kľúčom k zníženiu napätia v manželstve.[14]
    Odborný zdroj
    Jin S. Kim, MA
    Licencované manželstvo & Rodinný terapeut
    Rozhovor s odborníkom. 14. mája 2019.

Neobviňujte ho ani nehanobte. Obviňovanie a zahanbovanie manžela vás nedostane nikam, kam by ste chceli. Takže sa zdržte obvinení a namiesto toho mu dajte najavo, ako sa cítite. Povedzte mu, čo vás trápi, ako vás to ovplyvňuje (a vzťah) a na čom by ste chceli pracovať.[15]

  • Namiesto slov: „Naozaj neznášam, keď nerobíš domáce práce, o ktoré ťa žiadam, nemôžem uveriť, že si taký lenivý.“ Povedzte: „Naozaj ma trápi, že mám pocit, že sa na teba nemôžem spoľahnúť, keď robíš domáce práce. Vracia veci v domácnosti späť a spôsobuje, že sa cítim vystresovaná. Môžeme nájsť spôsob, ako spolupracovať a zabezpečiť, aby sa veci v dome urobili?“

Uznajte, že pravdepodobne cíti urazenosť alebo hnev. Je pravdepodobné, že váš manžel sa cíti urazený alebo nahnevaný a nemá pocit, že môže vyjadriť svoje obavy. Je oveľa jednoduchšie urobiť z toho problém niekoho iného namiesto svojho vlastného. Môže mať v úmysle prinútiť vás vybuchnúť v hneve, aby väčšia vina padla na vás než na neho.[16]
Rozpoznajte tento vzorec a rozhodnite sa, či ho chcete zapojiť alebo nie.

  • Keď ste obaja pokojní, skutočne si pohovorte o svojich pocitoch. Hovorte o tom, čo funguje a nefunguje pre vás, pre neho a pre vás oboch ako manželský pár. Nájdite spôsoby, ako vyjadriť svoju vlastnú nevôľu alebo hnev, a povzbuďte ho k tomu istému.

Počúvajte sa navzájom. Každý týždeň strávte nejaký čas kvalitným počúvaním jeden druhého, empatiou a vzájomnou podporou.[17]
Odborný zdroj
Jin S. Kim, MA
Licencované manželstvo & Rodinný terapeut
Odborný rozhovor. 14. mája 2019.
Toto sú zručnosti, ktoré možno bude potrebné vybudovať, takže možno ešte nie ste expert, ale snažte sa o to. Ukážte manželovi, že sa pri vás môže emocionálne prejavovať a že ho podporíte. A umožnite mu, aby túto úlohu prevzal aj za vás.

  • Precvičujte si aktívne počúvanie tým, že budete opakovať alebo sumarizovať, čo váš manžel hovorí.[18]
    „Počul som, ako hovoríte, že ste mali ťažký deň a radšej by ste dnes večer nehovorili o financiách. Je to správne?“
  • Keď váš manžel obsahuje emocionálny obsah, vcíťte sa do jeho emócií. „Vidím, že ste frustrovaná“ alebo „Páni, to znie naozaj stresujúco, tiež by som sa cítil preťažený“ sú spôsoby, ako komunikovať, že chápete emócie.
  • Vyhľadajte podporu. Ak sa snažíte zdieľať súcit so svojím pasívne agresívnym manželom a zisťujete, že hádky sa naďalej stupňujú, zvážte možnosť obrátiť sa o pomoc na terapeuta. Môžete navštíviť manželského terapeuta alebo individuálneho terapeuta. Terapia môže byť prospešná pri úprave dysfunkčného správania, zlepšení komunikácie a znížení emocionálneho vyhýbania sa[19]

    • Pamätajte, že manžela nemôžete zmeniť, môžete však zmeniť to, ako na neho reagujete. Terapeut vám môže pomôcť pracovať na tom, aby ste reagovali inak, aj keď sa váš manžel nikdy nezmení.
  • Odkazy